Zdravotní politika MKV_VESP Tutorial 2 life expectancy Zdravotní politika pvyjádření zájmů společnosti (státu) na zdraví obyvatelstva s cílem jeho zlepšování a posilování jeho potenciálu. ncíl zdravotní politiky tedy považováno zlepšování zdravotního stavu obyvatelstva. n=> nejen resort zdravotnictví nzdravotní politika jako nástroj vlády k dosažení cílů v oblasti zdravotnictví. pHealth policy x Health care policy pZdravotní politika a její vztah mezi zdravotním stavem (produkční fce zdraví) Prvky analýzy a kritéria hodnocení zdravotní politiky Prvky analýzy a tvorby zdravotní politiky Potůček (2005: 330-344) Kritéria hodnocení Potůček (2005: 329-330) Kritéria hodnocení Palfrey (2000: 58) zdravotnický systém celospolečenské důsledky efektivnost (effectiveness) principy, potřeby, hodnoty a veřejný zájem naplnění základního lidského práva na zdraví účinnost (efficiency) nástroje zdravotní politiky zdravotní stav obyvatelstva, dostupnost zdravotní péče ekvita (equity) financování zdravotnické služby osobně přijatelné z hlediska pacienta akceptovatelnost (acceptability) obecné principy zdravotního pojištění řízení rizika výskytu nemocí dostupnost (accessibility) ekonomická účinnost a udržitelnost, národohospodářská kritéria vhodnost (appropriateness) Cíle zdravotní politiky pZdravotní nNapř. snížení míry úmrtnosti na KVCH nSnížení prevalence tuberkulózy pOstatní nCíle v oblasti organizace a uspořádání zdravotnictví nNapř. způsob financování zdravotnictví, práva a povinnosti pacientů apod. n Vztah mezi výdaji na zdravotnictví v PKS na osobu (v USD) a standardizovanou mírou úmrtnosti na 100tis. obyvatel v roce 2004 v Evropě. p Analýza závislosti mezi mírou spokojenosti se zdravotním stavem (v %) a výdaji na zdravotnictví v paritě kupní síly (USD), pro rok 2002 v Evropě p Důvody pro formulaci zdravotní politiky pSelhání trhu … nutnost zásahu státu ninformační asymetrie; nodvozená poptávka po zdravotní péči; npůsobení externalit; nnejistota (nepředvídatelná D). nNeDoKo pPřání voličů pVývoj sociálních práv pDalší okolnosti nZvýšené transakční náklady; nvliv míry regulace a dohledu nad „plátci“ na efektivnost celého systému; nchování jednotlivých aktérů a jejich motivaci. p Součásti zdravotní politiky Potůček Gladkij Pažitný Koncepční činnost Systém zákonů, norem a standardů Definování priorit Financování Finanční prostředky a způsob jejich alokace Financování, management dluhu Organizační uspořádání zdravotnických služeb Instituce Platební mechanismy Právní rámec, zdravotnické právo Informace Organizace Obecné principy zdravotního pojištění Vyjednávání mezi účastníky procesu zdravotní péče Regulace Alternativy zdravotní politiky pSociální nStát nese odpovědnost a náklady nVšem stejná péče (x rozdílné příspěvky) nProblém: dostupnost, kvalita, omezení svobody pacienta pLiberální nPacient nese odpovědnost a náklady nProblém: sociální tvrdost, nespravedlnost, neschopnost vidět důsledky svého jednání (epidemie, drogy…) Aktéři a jejich zájmy pPacienti – dostupná a kvalitní zdravotní péče s nulovými (minimálními) přímými náklady nNadužívání, problém kapacit pPoskytovatelé – dostatek prostředků na platy lékařů a zdravotnické vybavení nProblém – nemůžou mít všichni top vybavení, kvalita jednotlivých zařízení pPojišťovny – zisk x povinnost pojistit nDopady „konkurence“ na chování pojišťoven pFarmaceutické firmy – zisk nLobbing pStát - ? nMinistr?, ministerstvo?, parlament?,… Plátci Poskytovatelé Pacienti Úloha klíčových aktérů ve fázi tvorby a realizace zdravotní politiky Legenda: vliv během fáze tvorby vliv během fáze implementace Zájmové skupiny Parlament Ministerstvo zdravotnictví, Ministr Vláda Zdravotní politika 1998-2004 Ministr Koncepce Principy a cíle Ivan David 1998-1999 (505) Koncepce zdravotnictví: dlouhodobý program vlády (autor: úřad vlády) §princip solidarity, §dosažení maximální možné cenové místní a časové dostupnosti kvalifikované péče v dostatečném rozsahu, §státní garance dostupnosti a kvality, §důraz na prevenci, §dosažení vyšší ekonomické efektivnosti Bohumil Fišer 2000-2002 (887) Koncepce nebyla zveřejněna §Návaznost na dlouhodobé záměry vlády Marie Součková 2002-2004 (639) Koncepce reformy zdravotnictví §vnímavost k potřebám obyvatel, §zlepšování kvality péče, §standardizace závazných a doporučujících ukazatelů s cílem dosáhnout dlouhodobě udržitelný, §jednotný a bilančně vyrovnaný systém integrovaných a koordinovaných služeb. Zdravotní politika 2004-2006 Jozef Kubinyi (112) 2004-2004 Základní teze koncepce systému zdravotnictví ČR §veřejné zdravotní pojištění, solidarita §důsledná transparentnost nakládání s veř.prostředky, §dostupnost kvalitní péče pro všechny, §vymezení mimostandardní péče, §sledování, vyhodnocování a zveřejňování indikátoru kvality a nákladů zdravotní péče, §jasné vymezení kompetencí (stát, kraje, pojišťovny), §svobodný výběr poskytovatele i zdravotní pojišťovny, §ekonomická rovnováha, §posílení role pacienta v systému zdravotnictví. Milada Emmerová 2004-2005 (434) Lidsky důstojné a efektivně fungující zdravotnictví. Návrh Koncepce péče o zdraví v CR v letech 2004-2009, §ekonomická rovnováha, ekvita §zdravotní péče je poskytována na základe hodnocení potřeb a v rámci veřejného práva, §svobodná volba lékaře a poskytovatelů zdravotnických služeb, §řízení rizika výskytu nemoci cestou zdravotního pojištění odpovědné jednání všech zúčastněných aktéru §Efektivní fungování systému David Rath (270) Koncepce nebyla zveřejněna Ostatní „nevládní“ koncepce“ 1998-2008 pKromě výše uvedených koncepcí byly dále představeny n4 koncepce politických stran, n3 koncepce zpracované veřejnoprávními subjekty a n10 koncepcí (návrhů) zpracovaných ostatními subjekty. pObsahové i formální zpracování jednotlivých koncepcí je velmi proměnlivé. Základními okruhy se téměř vždy dotýkají těchto oblastí: npostavení pojišťoven ve zdravotnickém systému – jejich právní forma, pravomoci, úloha; npostavení pacienta v systému – jeho práva a povinnosti; núloha poskytovatelů – forma, kvalita a rozsah poskytovaných zdravotnických služeb; nobecné principy financování zdravotnictví; nhledání dlouhodobě udržitelného optima. p „Aktuální“ zdravotní politika v ČR pZdraví 21 nIniciativa WHO 1999 nČR 2000 nCíle napříč odvětvími pKoncepce T. Julínka n2006-2008 Reforma zdravotnictví 2007 pHlavní cíle nPosílení práv pacientů nEfektivnost systému nZavedení prvků řízené konkurence mezi plátce (i poskytovatele) DŮVODY PRO REFORMU Dlouhodobé důvody Stárnutí obyvatelstva Nové medicínské postupy Zvyšující se očekávání občanů Okamžité důvody Plýtvání v systému ve výši minimálně 20 miliard Nestabilní prostředí plynoucí z nedostatečné právní úpravy a přílišného vlivu státu Zajištění dostupnosti zdravotní péče a požadavky na reformu ze strany občanů DOPADY STÁRNUTÍ OBYVATELSTVA NA V.Z.P. 2003 2050 Při dnešním způsobu výběru a využití prostředků veřejného zdravotního pojištění dokážeme v roce 2050 zaplatit jenom 50% potřebné péče Dnešní rozsah péče kryté v.z.p. PŘIPRAVOVANÉ ZMĚNY ZÁKONŮ A JEJICH CÍLE 1.Stanovení vymahatelného nároku pojištěnce, možnosti výběru pojistky a zvýšení možností zdravotních pojišťoven řídit náklady – návrh zákona o veřejném zdravotním pojištění 2. 2.Zavedení profesionálního dohledu nad finančním zdravím pojišťoven a plněním jejich povinností při zabezpečování dostupnosti zdravotních služeb - návrh zákona o Úřadu pro dohled nad zdravotními pojišťovnami 3. 3.Zlepšení řiditelnosti, výkonnosti a transparentnosti zdravotních pojišťoven a zajištění jejich motivace k řízení nákladů – návrh zákona o zdravotních pojišťovnách Reforma zdravotnictví – veřejné zdravotní pojištění2008 pzměna právní formy pojišťoven a vymezení jejich práv a povinností – řízená konkurence pvytvoření několika typů zdravotně pojistných plánů, které si budou jednotlivé pojišťovny nabízet a tyto plány si tedy budou konkurovat jak mezi sebou tak i s jinými plány. pvznik Úřadu pro dohled nad zdravotními pojišťovnami – vymezení jeho práv a povinností Přístup pojištěnce ke zdravotním službám není řízen Přístup pojištěnce ke zdravotním službám je řízen Minimální rozsah úhrady zdravotní plán s vyšší spoluúčastí zdravotní plán řízené péče s vyšší spoluúčastí Standardní rozsah úhrady standardní zdravotní plán zdravotní plán řízené péče Literatura pPotůček, M. – Veřejná politika – ktp.12