Cvičení č. 4 - Otevřená ekonomika 1. Pokud jsou výdaje domácností na doma vyrobenou produkci 3.100; investiční výdaje firem na doma vyrobenou produkci 600; výdaje domácností na produkci vyrobenou v zahraničí 400; výdaje vlády na produkci vyrobenou v zahraničí 100; celkové investice firem 800; celkové vládní výdaje 1000 a celkové exporty 900. Kolik jsou čisté exporty? 2. Jaký vliv by mělo na českou úrokovou míru a české čisté exporty, kdyby česká vláda silně zvýšila své výdaje? 3. Předpokládejme, že se vláda malé otevřené ekonomiky rozhodne uvalit clo na dovoz zemědělské produkce, aby snížila svůj obchodní deficit. a) Jaký bude dopad tohoto kroku na obchodní bilanci této ekonomiky? b) Jaký bude dopad na reálný a nominální měnový kurz této země? c) Jaký vliv bude mít toto opatření na exportéry a importéry, kteří nejsou angažováni v obchodu se zemědělskou produkcí? 4. Během osmdesátých let dvacátého století USA snížily daně a zvýšily výdaje na obranu, což vyústilo ve velké rozpočtové deficity. Vysvětlete, jaké to mělo ve Švýcarsku dopady na: a) investice b) čistý vývoz kapitálu c) obchodní bilanci d) reálný měnový kurz Ve stejném období měla vysoký rozpočtový deficit i Belgie. Jak belgický rozpočtový deficit ovlivnil body a) až d)? 5. Předpokládejme, že se USA, Japonsko a Německo současně rozhodnou, že jejich firmy mohou výrazně rychleji odepisovat své investice pro daňové účely. Jaký bude dopad na investice, obchodní bilanci a reálný měnový kurz v ČR? 6. Použijte model malé otevřené ekonomiky k prognóze toho, co se stane s obchodní bilancí, nominálním a reálným měnovým kurzem v důsledku následujících skutečností: a) domácnosti začnou mít negativní očekávání ohledně budoucnosti a začnou více spořit a méně utrácet b) domácnosti začnou preferovat nákup zahraničních aut před nákupem domácích aut 7. Jaký by měl být podle teorie parity kupní síly: a) nominální měnový kurz mezi libovolnými dvěma zeměmi? b) reálný měnový kurz mezi libovolnými dvěma zeměmi? 8. Předpokládejme, že typizovaný spotřebitelský koš stojí 600 CZK v ČR a 40 EUR v eurozóně. Předpokládejme, že nominální měnový kurz je 25 CZK/EUR. a) vypočtěte reálný měnový kurz b) pokud se nominální ceny spotřebitelských košů v obou zemích nezmění, jakou hodnotu předpovídá teorie parity kupní síly pro reálný a nominální kurz CZK/EUR v dlouhém období? 9. Pokud by se ČNB rozhodla zvýšovat nabídku peněz v ČR, která by tak rostla rychleji než nabídka peněz v eurozóně, jaký by to mělo v dlouhém období dopad na reálný kurz české koruny k euru? Vysvětlete. 10. Sjednocení Německa vytvořilo řadu investičních příležitostí na východě Německa. Jaký dopad mělo toto zvýšení investic na německý čistý vývoz kapitálu, obchodní bilanci a měnový kurz? Ve stejném období musela německá vláda výrazně zvýšit výdaje na zaplacení nákladů na sjednocení. Jak tato skutečnost ovlivní odpověď na první otázku? 11. ČR je malá otevřená ekonomika. Předpokládejme, že máme obchodní přebytek a světová úroková míra je 3%. a) Zakreslete výchozí situaci na IS(r) grafu a NX(ε) grafu. b) Předpokládejme, že se ve světě prudce zvýši poptávka po škodovkách. Z toho důvodu poptávka po českých exportech vzroste. Do stejných grafů jako v bodě a) zakreslete důsledek této změny v poptávce cizinců na křivku českých NX a český reálný měnový kurz. Jaký bude dopad na český obchodní přebytek? c) S cílem pomoci ostatním odvětvím chce česká vláda přizpůsobit daně takovým způsobem, aby udržela reálný měnový kurz na původní úrovni. Jakým způsobem by měla vláda změnit daně? Zakreslete opět do IS(r) grafu a NX(ε) grafu a vyznačte jaký bude dopad společného působení bodů (b) a (c) na úspory, investice, čisté exporty a reálnou úrokovou míru.