NEKALÁ SOUTĚŽ V REKLAMĚ Bc. Martina Bradáčová Generální klauzule l„Nekalou soutěží je jednání v hospodářské soutěži, které je v rozporu s dobrými mravy soutěže a je způsobilé přivodit újmu jiným soutěžitelům nebo spotřebitelům. l lNekalá soutěž se zakazuje. l Právní úprava v EU lEU – směrnice 84/450/EHS o klamavé reklamě, směrnice 2005/29/ES o nekalých praktikách, směrnice 97/55/ES o srovnávací reklamě, … lČR – Obchodní z. § 44 – 55, Trestní zákon č. 140/1961 Sb., Pařížská úmluva lNěmecko - Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb – Zákon proti nekalé soutěži (dUWG ) lRakousko - Gesetz gegen den unlauteren Wettbewerb – Zákon proti nekalé soutěži (öUWG) l Klamavá reklama lKlamavá reklama vyvolává ve spotřebiteli mylnou představu o nějaké skutečnosti, která zvýhodní některého ze soutěžitelů (výrobců, dodavatelů,...). l lPřípad: lVelká Británie – L´Oreal – reklama na řasenku s Penelope Cruz lhttp://www.youtube.com/watch?v=wk3vlyiYYhs&feature=related l ljogurty Activia (USA) - blahodárné účinky na trávení logo LOrealWide Klamavá reklama lSkrytá reklama - obsažena v článcích, rozhovorech, které zdánlivě nemají s inzercí nic společného, ale slouží k reklamě lPřípad: TV Markíza – Apple iPhone 3G l TV Nova – Ordinace v růžové zahradě lhttp://www.stream.cz/uservideo/537160-skryta-reklama-v-ordinaci-v-ruzove-zahrade l lOpěrná reklama –využití pozice již zavedeného soutěžitele a díky reklamě chce následovat vyšlapanou cestu směrem vzhůru l„sana, vlastní sestra másla“, „panenka … je sestrou panenky Barbie“, „Perrier – šampaňské mezi minerálkami“ l Klamavé označení zboží a služeb lkaždé označení (nejen na výrobku, ale i na letácích, na billboardech, v katalozích apod.), které vyvolává představu o zvláštních vlastnostech výrobku: lo zemi původu lo oblasti lo výrobci lo zvláštní jakosti 667463 z_100recycling Klamavé označení zboží a služeb lPřípad: lČR – Danone – jogurty BIO lmateřská společnost – ochranná známka „BIO AU BIFIDUS AKTIF“ (život díky bifidus aktif) lvliv na ostatní výrobce Olma, Yoplait l lVýsledek: přejmenování a omluva (2006) ANd9GcTHf-ncls02t481eqgqfpoGDn0c7XFFhSWHYUIMRvOHl9GMRdyzDw ANd9GcRQvSlObwbSVqaR_mM7zcgO7CGfm-0YJltqrzAwZmvtZue8B9g6Kl1Z4vxk danone Vyvolání nebezpečné záměny lZáměna na základě: lužití obchodní firmy, názvu nebo jména a zvláštního označení výrobku lužití zvláštních označení podniku nebo zvláštních označení či úpravy výrobků, výkonů anebo obchodních materiálů podniku ljednání způsobilá vyvolat dojem zaměnitelnosti výrobků s cílem poškodit druhého (napodobení výrobků, obalů a výkonů) ANd9GcQpOsq3EQiwDYQdHq_issD_Ogb5BuXR7g_tJRx1_pTgD18ecAMl_kPBg2A ANd9GcSfz5Hh6DI9505kz-dzqnLSsBdKJoWFeuBhFkl0ZCF2SqQer7wy ANd9GcRZbpF0N-ZnlURV0Tdhac72qj9FScUw_PjcF4UvBeiDFaf_emJT4EPabn9X Vyvolání nebezpečné záměny lPřípad: lČR – Apetitto (Bel sýry Česko) vs Apetito (TPK) lLacrum → závody Želetava (1973) a Hodonín (1974) l syr_nutri Image143 syr_apetito_smetana 262837 CE versus CE Parazitování na pověsti lParazitováním je využívání pověsti podniku, výrobků nebo služeb jiného soutěžitele s cílem získat pro výsledky vlastního nebo cizího podnikání prospěch, jehož by soutěžitel jinak nedosáhl. l lPřípady: lreklamní kampaň na tyčinky Twix pomocí sloganu "Prostě lepší pauza" (Kit Kat - "Dej si pauzu, dej si Kit Kat") l llabel CE – čínský export vs. l splnění normy EU ANd9GcQrJQIdC0J8568nawzDdaF8Nrwt0bMk7Pp-FgsZgrU7T_qI-qzEEw kitkat-chocolate-pause-small-13399 Zlehčování lPublikace nepravdivých ale i pravdivých údajů nebo stanovisek, které mohou jiného soutěžitele poškodit. lNekalou soutěží však není, byl-li soutěžitel k takovému jednání okolnostmi donucen (oprávněná obrana) nebo odborná kritika. lsrovnávací reklama l Srovnávací reklama lJakákoliv reklama, která výslovně nebo i nepřímo identifikuje jiného soutěžitele anebo zboží nebo služby nabízené jiným soutěžitelem. lPodmínky povolení srovnávací reklamy: lnení klamavá lje objektivní lsrovnává srovnatelné lnezlehčuje nepravdivými údaji la další cez-reklama-02 ANd9GcTto_AMeXrOZzqM-wpzejbaVk2vYDB6_8dJydXebiS5Mr5nSaXh ceska_televize nova_icon Srovnávací reklama lPřípad: lČR – TV Nova - „Jsme česká televize. Ne Česká televize.“ lPepsi vs. Coca-Cola lhttp://www.youtube.com/watch?v=wAP2yVsgI6c l lPovolena: Dánsko, Irsko, Španělsko, Velká Británie, Rakousko, Finsko, Švédsko, Švýcarsko a Kypr. lOmezena: Francie, Holandsko, Portugalsko, Norsko a Turecko. lZakázána: Belgie, Německo, Řecko, Itálie a Lucembursko. ANd9GcSqjw6MZ-ntvqJB5pv0Jelqz0e6AoQacMDWEXu2S1My9eoaqRohsszZ8JIsjQ Nepojmenované nekalosoutěžní delikty v reklamě lJednání, které zákon výslovně nevypočítává, ale jsou postižitelná na základě generální klauzule. l lAgresivní reklama – lstivá, obracející se na děti, překračující meze slušnosti, nadmíru obtěžujících, podprahových, obsahuje motiv strachu, rasové či náboženské prvky, násilí, nesprávné údaje při výprodejích. l Případ: lČR - Fidorka – „Když musíš, tak musíš!“ fidorka_kdyz_musis fidorka-1 DĚKUJI ZA POZORNOST! J