David Říha Kofola_cz_tagline Obsah lHistorie společnosti lSpolečnost Kofola dnes lStruktura společnosti lProdukty ČR lMarketing ČR lProdukty Polsko lMarketing Polsko lBudoucnost podniku Historie společnosti (1) l1993 - rodina řeckého rodáka Kostase Samarase koupila sodovkárnu státního podniku Nealko Olomouc v Krnově a zahájila výrobu sycených nápojů pod původním názvem SP Vrachos s. r. o. l1996 - došlo k založení dceřiné dopravní společnosti SANTA - NÁPOJE KRNOV. Tento rok je také považován za oficiální vznik společnosti Kofola, jak ji známe dnes. l1998 - vstup na slovenský trh založením dceřiné distribuční společnosti SANTA NÁPOJE SLOVENSKO spol. s r. o. l Historie společnosti (2) l1999 - byla představena značka Jupí. l2000 - firma poprvé spojila svůj výrobní program s nápojem Kofola, když s opavskou farmaceutickou společností Ivax, tehdejším vlastníkem značky, uzavřela licenční smlouvu na jeho stáčení. l2001 - koupě registrované ochranné známky Top Topic a znovuuvedení tohoto tradičního nápoje s obsahem hroznové šťávy na český a slovenský trh. Dalším příspěvkem na trh byl také nový přírustek rodiny Jupí – ovocný nápoj pro děti Jupík. Na Slovensku došlo k zahájení výstavby výrobního závodu v Rajecké Lesné. Historie společnosti (3) l2002 - nákup registrované obchodní známky a originální receptury tradičního nápoje Kofola od společnosti Ivax za 215 milionů korun. Obchodní jméno společnosti v České republice a její dceřiné společnosti na Slovensku bylo změněno na Kofola l2004 - první inovace československého tradičního nápoje Kofola po 40 letech existence – představení značky Kofola Citrus. Vstup do segmentu balených vod s pramenitou vodou Rajec. l2005 - slavnostní otevření nového výrobního závodu v Polsku. Produktové portfolio na českém a slovenském trhu společnost rozšířila znovuuvedením nápoje Chito Tonic a stala se také výhradním výrobcem a distributorem nápoje Capri-Sonne. Historie společnosti (4) l2006 - v listopadu došlo k vyčlenění holdingu jako společnosti s vlastní právní subjektivitou a názvem Kofola Holding, a.s. Na trh byla uvedena řada přírodních 100% džusů a ovocných nápojů Jupí. l2007 - při premiérové účasti v žebříčku 100 obdivovaných firem České republiky obsadila Kofola 8. místo. Akcionáři společností Kofola Holding a.s. a polské nápojářské trojky Hoop S.A. uzavřeli vstupní dohodu o sloučení obou firem. l2008 - Společnost Kofola na Slovensku koupila ochrannou známku Vinea. Nápoj Kofola začal být nově ve verzi Kofola Bez cukru. Kofola dnes lSpolečnost Kofola je součástí skupiny Kofola, jednoho z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů se sedmi výrobními závody na čtyřech trzích střední a východní Evropy. lSpolečnost v České republice zaměstnává 700 lidí, na Slovensku má 400 zaměstnanců a v Polsku 1000 lČistý zisk firmy byl v roce 2010 cca 88 mil. Kč, oproti roku 2009 je to ale pokles o bezmála 400(!) mil. Kč. Firma si to vysvětluje nepříznivým počasím (dlouhá zima, bohaté srážky, silné mrazy, povodně), ale také agresivními slevovými akcemi v segmentu colových nápojů a balených vod. lV současnosti je Kofola 2. na českém trhu s nápoji, v Polsku 3. a na Slovensku 2. Struktura společnosti lSkupinu Kofola tvoří: ¡Kofola Holding a.s., Kofola S.A. - Ostrava (CZ), Varšava (PL) ¡Kofola a. s. - Krnov, Mnichovo Hradiště, Praha (CZ) ¡Kofola a. s. - Rajecká Lesná, Senec, Malý Šariš, Zvolen (SK) ¡Hoop Sp. z o. o. - Kutno, Bielsk Podlaski, Grodzisk Wielkopolski, Varšava (PL) ¡OOO Megapack - Moskva (RU) l Produkty ČR - Kofola lKofola Original l lKofola Citrus l lKofola Bez cukru l lKofola Višňová (jen 0,5l) Kofola_2l_Original_pet Kofola_2l_Citrus_pet Kofola_2l_Bez_pet Původ Kofoly lRoku 1957 dostala farmaceutická společnost Spofa z nejvyšších politických míst zadání zajistit vývoj a výrobu nealko nápoje, který bude schopen nahradit západní imperialistické nápoje kolového typu. Úkolu se ujal tým z Výzkumného ústavu léčivých rostlin v Praze pod vedením doc.RNDr.PhMr.Zdeňka Blažka, CSc. Ten také v roce 1959 úspěšně zakončil vývoj originálního sirupu KOFO, směsi bylinných a ovocných extraktů s obsahem kofeinu. Tento sirup pak stačilo jen naředit vodou sycenou oxidem uhličitým a vznikla Kofola. Produkty ČR - Rajec lRajec (neperlivá, jemně perlivá, perlivá) lRajec Kyslík (klasický Rajec obohacen o Kyslík) l l l lRajec Bylinka (příchutě Mateřídouška, Pampeliška, Meduňka, Šalvěj, Šípek, Sedmikráska) l l lRajec Tajemství stromů (příchutě Kaštan, Lípa, Břiza) bylinka rajec_produkty_cz stromy_1 Produkty ČR – Top Topic lTop Topic l lTop Topic Mind (s výtažkem z bílého čaje) lTop Topic Ego (s výtažkem z ženšenu) lTop Topic Freedom (s výtažkem z konopí) l ego freedom mind TT_CSD_0,5L sirup_sklo_jahoda Produkty ČR - Jupí a Jupík lJupí džusy l lJupí sirupy l lJupík – nápoj pro děti NCSD_černý rybíz_1,75l Multivitamín Ostatní výrobky Kofola ČR Logo_citrocola_new Orangina_logo_2010 PJT_LOGO Rc_logo_cmyk snipp_logo_cerne_pozadi VINEA_LOGO Citronela chito_logo Marketing ČR lNejvýznamnější značkou v ČR z portfolia firmy je značka Kofola, proto se zamšříme zejména na ni. lMarketing je založen na emocích lMotto: Když ji miluješ není co řešit lSvojí image buduje na tom, že není “komerčním pitím, které pije každé pako”, což je přesný opak strategie společností Coca-Cola a Pepsi l l l Marketing ČR – TV reklama lObvykle vystupují mladé poměrně specifické postavy – dívky mají přiměřené množstvím líčení i oblečení – žádné velké výstřihy nebo krátké sukně, chlapci zase nemají beckhamovské účesy a mají “vlastní styl” lZároveň se snaží držet v českém prostředí – postavy nejsou u bazénu, ale třeba u rybníku nebo jsou v menším městě v 8 večer, kde není ani noha případně v kulturním domě na vesnici lNavíc se snaží podporovat i české tradice – dárky nosí ježíšek a stromeček je kradený smrček a nikoliv umělý dokonale symetrický stromek s kýčovitými ozdobami lhttp://www.youtube.com/watch?v=mREWePWF2h4 71177_122576834811_339593_n Marketing ČR – statické reklamy lVždy jsou poměrně prokreslené a čisté, často s kreslenými postavičkami. lVšechny reklamy jsou laděny dohněda. lReklama vždycky vypadá, jako by byla z období před rokem 1989, jen technicky lépe vyvedená. Tím se snaží oživit image klasické české značky. lMožná si pamatujete na toto prasátko Marketing ČR – statické reklamy 1960_auto_240x320 1960_laborator_240x320 1960_skutr_240x320 Marketing ČR – statické reklamy kofolaLeto2008NoFlash zaBarem2 ‹#› 20 Nejnovější marketingová akce lKofola Dobrnožky – Kofola a sdružení „Loutky v nemocnici“ vytvořili webový portál, kde každý může přihlásit svou Dobronožku, vydražit ji a tyto peníze půjdou na pomoc dětem v nemocnicích lKofla dále přispívá z každé půllitrové láhve do tohoto sdružení 0,50h. 61-3-x-85ee90bd1c600a2d835641f26d4e563f Marketing Polsko lPolský zákazník je velice konzervativní a preferuje zejména domácí značky, navíc nápoj Kofola v polském zákazníkovi nevyvolá žádné vzpomínky. Byla by to jen další značka na trhu. lKofola tedy na trh nevstupuje se svou nejsilnější značkou, ale přichází s ovocnými džusy Jupí a nápoji pro děti Jupík, protože to byla v Polsku největší tržní příležitost lTV Reklamy na Jupí a Jupík byly totožné s těmi v ČR viz http://www.youtube.com/watch?v=FcbzqM2FkMw lWebové stránky i letáky dostaly také pouze polskou jazykovou mutaci Produkty Polsko - Jupí a Jupík lJupí džusy l lJupík – nápoj pro děti NCSD_černý rybíz_1,75l Multivitamín Vývoj situace v Polsku lKofole se ale v Polsku nedaří podle představ, nepomohla jí ani akvize podniku Hellena lNaštěstí si Kofoly všimla společnost HOOP, která je v Polsku 3. největším výrobcem nápojů a tehdy nápoje pro děti nevyráběla lObě firmy se asi po roce jednání sloučily v jednu l Produkty HOOP Polsko hoopCola_logo Happy Fruti Logo naturalna-woda-mineralna Produkty HOOP Polsko paola_logo logo Mr ‹#› 26 Marketing HOOP l„Budeš se divit, jak otevřenost změní svět.“ lNápadité využití loga lPolsko je hodně uzavřená země značka HOOP se snaží, aby se lidé otevřeli světu a byli hrdí na svou zemi. lKromě těchto plakátů se konají eventy, kde se podporuje polská kultura a v televizi běží spot, který má snahu vzbudit patriotismus. lPravděpodobně se tímto snaží vytvořit silnou domácí značku stejně jako je Kofola u nás. bb_zdziwienie Produkty společnosti Kofola lNa obou trzích jsou v podstatě stejné produkty (voda Rajec u nás, Arcitc v Polsku na trhu balených vod nebo Kofola vs Hoop Cola na trhu colových nápojů apod.) jen jsou uváděny pod značkami, které mají pro spotřebitele v té zemi nějakou hodnotu. lJediný opravdu mezinárodní produkt jsou džusy Jupí a nápoj pro děti Jupík, který se prodává na všech trzích pod jedním jménem a jednou marketingovou strategií. Budoucí plány společnosti lSpolečnost by se chtěl do roku 2012 stát dvojkou na všech svých trzích (zatím se jí to nedaří jen v Polsku, kde je 3.). Chtějí mít ve specifických segmentech (např. segment colových nápojů) svůj produkt nejhůře 3. lChtějí dále obohacovat portfolio u již zaběhnutých produktů např. nové příchutě u vod Rajec, u Kofoly a Top Topicu. lZkoušejí i nové distribuční kanály pro koncového zákazníka např. 48 dvoulitrových lahví je možné na Mall.cz koupit za 999kč a k nákupu navíc dostanete plyšové prasátko Zdroje lhttp://www.kofola.cz/index/kofola-historie lhttp://cs.wikipedia.org/wiki/Kofola lhttp://firma.kofola.cz/ lhttp://www.souki.cz/budovani-znacky-kofola lhttp://ekonomika.idnes.cz/kofole-loni-spadnul-zisk-o-400-milionu-dvr-/ekoakcie.aspx?c=A110318_1049 01_ekoakcie_jvo lhttp://ekonomika.idnes.cz/ekonomika.aspx?r=ekonomika&c=A021011_155529_ekonomika_klu Děkuji za pozornost