Z:\Personal\Pearson Project\Globe+\JPEG+\Globe 6.jpg Z:\Personal\Pearson Project\Globe+\JPEG+\Globe 1.jpg Nadnárodní podniky Cíle přednášky 1.Seznámit se s procesem vstupu na zahraniční trh a s formami vstupu na zahraniční trh 2.Pochopit význam vhodné organizační struktury vzhledem k efektivní implementaci strategie. 3.Seznámit se s typy organizačních struktur vhodných pro danou úroveň a rozsah internacionalizace firmy 4.Rozpoznat, proč a kdy je potřeba změna organizační struktury. 5.Zdůraznit roli kontrolních a monitorovacích systémů vhodných pro specifické situace v mezinárodních podmínkách Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Nalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupu na zahraniční trh Výběr optimální organizační struktury 1 4 2 3 Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh —Rozšířená Dunningova teorie —Nemá prediktivní charakter, spíše popisná —Seznam důležitých bodů —Zaměřuje se na tři hlavní otázky: — 1.Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) 2.Kam chce podnik expandovat? (výhoda místa) 3.Jak chce podnik expandovat? (forma vstupu, strategie) 1. Proč chce podnik expandovat do zahraničí? (konkurenční výhoda) —monopolní výhody — —vlastnictví přírodních zdrojů, patentových práv — —technologie, znalosti — —úspory z rozsahu, značka — —organizační struktura 2. Kam chce podnik expandovat —regionální komparativní výhody — —bariéry mezi zeměmi (realizace 4 svobod (EU),…) — —vztahy mezi obchodními bloky — —politické faktory — —sociální — —kulturní aspekty —… ž WEAKNESSES Political history Competitor s (ALCOA) Sales Infrastructure Low Profit Price competition Current criminal situation OPPORTUNITIES Open a new market Products/services Close with customer Natural resources Geographic location THREATS Cost of gas Political changes every 6 years Complicated tax form Working Method ž WEAKNESSES Budget gap 9,4% GDP in 2010 Governmental loan 330 billion € (142,5% GDP) OPPORTUNITIES New Investment Law for supporting Private Investment, Feb. 2011 New Fast Track Legislation Investment potential of second sector Possibility of extending the EU credit line for Greece THREATS Possibility of further decrease in economic Planned increase in governmental loan till 348,5 billion € (152,6% GDP) in 2011 Unstable economic situation and high risks CHOICE OF GREECE AS THE HOST COUNTRY 3a. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Formy vstupu —Bezkapitálové způsoby —Kapitálové způsoby •Joint ventures • Plně vlastněné podniky • Brownfield • Greenfield • Akvizice • Fúze Export • Přímý export • Nepřímý export • Smlouvy • Licence • R a D smlouvy • Aliance • Franchising • Ostatní 3b. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? —Minimalizace nákladů — —Výhody místa — —Výhody internalizace 3b. Jak vstoupí podnik na zahraniční trh? Strategie vstupu Typologie strategií vstupu na trh: — —Zaměřené na domácí trh — —Hledající příležitosti — —Zaměřené na hodnotový řetězec http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:zcGDbtAkZtL5WM:http://www.florint.com/disney50.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:NBCZ9YwglWa1oM:http://images.businessweek.com/ss/06/07/top_brand s/image/nestle.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:uUWB-Zcvuo8UHM:http://www.badlani.com/blog/wp-content/uploads/20 06/12/unilever-brand-imprint.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:Dkrc1W9NbO7QPM:http://www.omio.com/blog/wp-content/vodafone-logo .jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:UWQKvnf3uAKVLM:http://www.banda.cz/webs/d/danceenergy/usr_files/ image/Nike_logo.jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:IZGu5Sz-WzL5uM:http://adsoftheworld.com/files/images/AdidasFallC ollection.jpg McDonald's Nadnárodní podniky – proces vstupu na zahraniční trh Nalezení konkurenční výhody podniku Analýza trhů a nalezení lokální výhody (výhody místa) Výběr formy vstupu na zahraniční trh Výběr optimální organizační struktury 1 4 2 3 Opening Profile: Samsung Electronics Recognizes to Fight Downturn —Zasažen ekonomickou krizí —Radikální reorganizace 2009 —Vytvoření dvou divizí —Změna na postech vedoucích pracovníků – 5 z 8 — http://www.google.com/images?q=tbn:Zxj0lVmRjTtGJM::www.techgadgets.in/images/samsung-logo-nov.jpg&h =94&w=107&usg=__SzgNIo4BYA--pBR8CcQkdcVxCPs= Organizační struktura nadnárodních podniků — —Index transnacionality —Kritika — —Index internacionalizace Company Home country TNI Rio Tinto United Kingdom 98.2 The Thomson Corporation Canada 95.3 ABB Switzerland 94.9 Nestlé Switzerland 94.7 BAT United Kingdom 94.7 Electrolux Sweden 93.2 Interbrew Belgium 90.2 Anglo American United Kingdom 88.4 AstraZeneca United Kingdom 86.9 Philips Electronics The Netherlands 85.7 Organizační struktura Organizační struktura nadnárodních podniků — —Alcoa —Menší organizační jednotky —Propojila geograficky vzdálené pobočky, ale se stejným zaměřením (Brazílie, Australia) — — Alcoa logo Organizační struktura nadnárodních podniků Organizační struktura nadnárodních podniků —Model Stopford a Wells —Počáteční fáze —Regionální divize —Výrobkové divize —Maticová organizační struktura http://sloanreview.mit.edu/the-magazine/files/2008/11/3422-ex1-lo.png Počáteční fáze - Zahraniční pobočka —Mezinárodní divize —Funkční divize —Organizována podle funkčně, dle produktu nebo geograficky — —IBM World Trade —Pepsi Cola International —Vytvořeny na základě společných funkcí —Umožňuje funkční specializaci a úspory z rozsahu See full size image http://www.google.com/images?q=tbn:kpDvrmz6TBlc3M::letstalkretail.files.wordpress.com/2009/06/oldsc hoolpepsi.jpg&h=94&w=135&usg=__UCk7qVVazqZG5NtQhWmhQC2eMiU= Výrobkové divize — Regionální divize Maticová organizační struktura — —Výhody —Nevýhody — Generální ředitel Obchodní oddělení Výroba Finance Výzkum a vývoj Manažer projektu 1 Manažer projektu 2 Manažer projektu 3 Manažer projektu 4 Logo 1260862067_xerox%2520logo ge-logo http://sloanreview.mit.edu/the-magazine/files/2008/11/3422-ex1-lo.png Organizační struktura http://www.google.com/images?q=tbn:pQtsZ1HWHWuE0M::blogs.sun.com/jonathan/resource/ibm-logo.jpg&h=8 4&w=155&usg=__3pNRfrPzQl4xxpz4Ki-rYC7tiaY= http://www02.abb.com/GLOBAL/SEITP/seitp161.nsf/viewunid/56FAAFF4AC32619785256E1900608AF9/$file/ASEA BrownBoveri+150x83.jpg http://www.google.com/images?q=tbn:YG8gOWGSVpR2UM::www.goodlogo.com/images/logos/levi_strauss_and_c o._logo_2603.gif&h=58&w=132&usg=__X167kVtWv1q3gVHoEYpMiiHykgs= Struktura společnosti Proctor & Gamble “Myslet globálně – jednat lokálně” —P&G’ struktura —Filosofie —Global business units — —Market Development Organizations — —Global Business Services (GBS) — — —Corporate functions — —Myslet globálně — —Jednat lokálně — —Zajistit konkurenční výhodu — —Být nejlepší Procter and Gamble Logo.svg http://www.google.com/images?q=tbn:NDvTM_BGia-f4M::www.huntersourcing.net/casestudies/Gillette_Logo .jpg&h=94&w=126&usg=__l9pU2BtSSoIE6Wcs5HLKzj2ths4= Organizační struktura nadnárodních podniků —Bartlett – Ghoshall — Mezinárodní podniky Mezinárodní podniky — —Z počátku divize či oddělení, později pobočky v zahraničí — —Centralizace „core competence“ — —Nevhodné při velkém množství produktů nebo velkému objemu tržeb v zahraničí Mezinárodní podniky —Lepší využívání znalostí a schopností mateřské společnosti — —Nižší úspory z rozsahu —Méně reflektují místní poptávku — Globální podniky Globální podniky — —pobočky v zahraničí koordinované z centrály — —centrální nákup, integrace vývoje, … — —standardizovaný globální produkt zákazníkům na celém světě — Sony-logo toyota ikea-logo Globální podniky — —úspory z rozsahu —inovativní — —nejsou volné zdroje ani motivace zohledňovat lokální poptávku — —„Everywhere everything gets more and more like everything else.“ — Multinacionální podniky Multinacionální podniky —relativně více nezávislých poboček ve více zemích — —slabá globální integrace —silná lokální odpovědnost philips_logo logo-shell danone Multinacionální podniky —Nestlé —Založen 1866 —Pobočky v Anglii, Německu, Španělsku, US —18 R&D, 100 IT —230 000 zaměstnanců, pouze 1600 ve Vevey —1998 nové vedení —Snaha o dosažení úspor z rozsahu Multinacionální podniky —Nestlé — — Peter Brabeck (Chief Executive of Nestlé): „Propojení s místními konzumenty je pro nás velmi důležité. Proto náš podnik zůstává fragmentovaný a proto se snažíme zůstat tak blízko k zákazníkovi, jak jen to jde.“ — (Financial Times, 13 March 2000) — http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:jI2cThZj-YL_oM:http://www.topnews.in/files/nestle_0.jpg Transnacionální podniky Transnacionální podniky —diverzifikovaná síť poboček s různou strategickou úlohou —toky zboží i znalostní a kapitálové toky v rámci celé sítě —síťová struktura —vysoká vzájemná závislost všech subjektů —vysoký stupeň modifikace výrobků —vysoký stupeň adaptace marketingu — Transnacionální podniky —ABB —vznik 1988 — —1300 poboček, v každé front-line operating manager —country manager —business area manager http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:9heAufYsJSSkpM:http://www.sverigeturism.se/smorgasbord/smorgasbo rd/image/local/abb.jpg Transnacionální podniky Country manager •Lidé •Zákazníci •Individuální lokální potřeby Business area manager •Product •Technology •Front-line operating manager Transnacionální podniky —11 Executive vice presidents (Executive comittee) — Executive Comittee Busines Area manager Country manager Front line operating manager Transnacionální podniky —hledá rovnováhu mezi dříve zmíněnými typy organizačních struktur —kde je to možné – globální produkt (využívá úspory z rozsahu jako globální společnost) —kde je třeba – lokální přizpůsobení, lokální služby — Lokální odpovědnost a stupeň integrace Výběr organizační struktury EXHIBIT 8-8 Organizational Alternatives and Development for Global Companies Změna organizační struktury Rozhodování v nadnárodní společnosti EXHIBIT 8-11 Locus of Decision Making in an International Organization Kontrola v nadnárodních společnostech —Přímá —Nepřímá —McDonald’s v Moskvě —Problém: kontrola kvality —Řešení: výstavba dodavatelské pobočky, trénink manažerů —Další možnosti: osobní návštěvy, pravidelné schůzky — —Příklady: rozpočet, reporty —Finanční výkazy: —Účetní standardy země pobočky —Účetní standardy země centrály —Konsolidační — — — — —Děkuji za pozornost 39748906GlobalForum_50_150dpi http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:9heAufYsJSSkpM:http://www.sverigeturism.se/smorgasbord/smorgasbo rd/image/local/abb.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:jI2cThZj-YL_oM:http://www.topnews.in/files/nestle_0.jpg http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:zcGDbtAkZtL5WM:http://www.florint.com/disney50.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:NBCZ9YwglWa1oM:http://images.businessweek.com/ss/06/07/top_brand s/image/nestle.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:uUWB-Zcvuo8UHM:http://www.badlani.com/blog/wp-content/uploads/20 06/12/unilever-brand-imprint.jpg http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:Dkrc1W9NbO7QPM:http://www.omio.com/blog/wp-content/vodafone-logo .jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:UWQKvnf3uAKVLM:http://www.banda.cz/webs/d/danceenergy/usr_files/ image/Nike_logo.jpg http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:IZGu5Sz-WzL5uM:http://adsoftheworld.com/files/images/AdidasFallC ollection.jpg world McDonald's