Konstrukce dotazníku Ing. Klára Kašparová KPH E-mail: klarad@econ.muni.cz Konzultační hodiny: Út 16:20-17:20 St 15:30-16:00 metoda: dotazování technika: dotazník Konstrukce dotazníku Správa dotazníku Pilotáž Obsah dotazníku Forma dotazníku Zjednodušený model výzkumu Jaká data potřebujeme k testu hypotéz? Kontext Test hypotéz Oblast výzkumu Literatura Téma Výzkumné otázky Hypotézy Teorie Plán výzkumu Sběr dat Analýza dat Preempirická fáze Empirická fáze Zdroj: Punch, Úspěšný návrh výzkumu, 2008, str. 49 (VĚD 127) Prezentace I. Hierarchie konceptů oVýzkumná oblast oVýzkumné téma oObecné výzkumné otázky oSpecifické výzkumné otázky oOtázky při sběru dat Nejobecnější, nejabstraktnější Nejvíce specifická, nejkonkrétnější Zdroj: Punch, Úspěšný návrh výzkumu, 2008, str. 37-45 (VĚD 127) dedukce indukce Sledovat tzv. empirické kritérium Ex: Výzkum ESF MU (KPH) a Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky oVýzkumná oblast oKonkurenceschopnost podniků oVýzkumné téma oFaktory ovlivňující konkurenceschopnost podniků oObecné výzkumné otázky o 1. Jaký je vztah mezi využitím koncepce CSR a konkurenceschopností podniků? o 2. Jaká je míra využití koncepce CSR v podnicích? o 3. Jaký je vztah mezi charakteristikami podniků a využitím koncepce CSR? o atd. oSpecifické výzkumné otázky o 2a. Jaká je četnost forem CSR v jednotlivých podnicích? o 3a. Ovlivňuje velikost podniku (hodnoceno dle počtu zaměstnanců) četnost využití forem CSR? o 3b. Ovlivňuje odvětví, ve kterém podnik působí, četnost využití forem CSR? o atd. … Ex: Výzkum ESF MU (KPH) a Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky oOtázky při sběru dat Odvětví, ve kterém podnik působí, bylo zjišťováno jinou cestou Na základě 2a Na základě 3a Na základě 3b Obsah dotazníku oDán: ovýzkumnými otázkami/cíly výzkumu o (studium literatury, výsledků cizích výzkumů, předvýzkumem) otypem výzkumu ovolbou média pro dotazování ozdroji, které máme k dispozici o (finanční, časové, lidské) otypem respondenta Obsah dotazníku – předvýzkum Ex: Výzkum Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami… oHledání kritérií spokojenosti prostřednictvím individuálního dotazování, focus group, atd. pro určení položek v dotazníku o o - získané informace nutno přepsat o - při analýze dat hledáme akční sloveso popisující chování pracovníků organizace (úřednice mi poradila, co mám dělat), či konkrétní přídavné jméno, které charakterizuje důležitou vlastnost služby (informační tabule jsou přehledné) o - podobné výroky sdružujeme do skupin (kategorií), příp. do subkategorií a kategorií Zdroj: Lukášová et al., Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jakou součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru, 2009, str. 83-86 Obsah dotazníku – předvýzkum Ex: Výzkum Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami… o Výroky reprezentují odpovědi na otázku pátrající po pozitivních i negativních zkušenostech občanů s návštěvou úřadu o oVýrok 1: … když jsem přišel k okénku, paní se mě ani nepodívala. oVýrok 2: … toaleta byla neuklizená a chyběly tam hygienické potřeby oVýrok 3: … bylo tam hodně lidí a měli tam jen 2 židle oVýrok 4: … úřednice byla příjemná, pozdravila mě, hovořila vlídným tónem, usmívala se oVýrok 5: … nejsou tam propisky, když si člověk zapomene svou, nemá čím něco napsat oVýrok 6: … nečekal jsem tam dlouho o o Výrok 1 a 4 se týká personálu, 2 sociálního zařízení, 3 a 5 pohodlí zákazníků, 6 čekací doby oVýsledné kategorie viz str. 86 Zdroj: Lukášová et al., Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jakou součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru, 2009, str. 83-86 Obsah dotazníku – časové omezení oCíl 1: Určit vztah mezi vzděláním rodičů a použitou kárnou metodou za drobné, středně vážné a vážné přestupky dětí oCíl 2: Zjistit, zda jsou rodiče spokojeni se svým dosaženým vzděláním o… Téma Počet otázek Zjišťované informace Vzdělání 1 Nejvyšší dosažené vzdělání Spokojenost s dosaženým vzděláním 1 Ano, ne Kárné metody 8 Kázeňská metoda (např. promluva, pohlavek, atd.) za drobné přestupky (neodpovědění na otázku), středně vážné (pozdní příchod) a vážné (krádež) … Zdroj: Fink, How to ask survey questions, 1995, str. 8-14 (SOC 481) Obsah dotazníku – lidské zdroje oKvalifikace a dostupnost lidských zdrojů o oUkázka TSV, otázky z dotazníku + vyhodnocení Ex: Výzkum ESF MU (KVE, KPH), VUT, UMB (SK), SAOC (PL) Obsah dotazníku – typy otázek oUzavřené oPolouzavřené oOtevřené oFiltrační Obsah dotazníku – postupy pro tvorbu otázek oKlást otázky, které se vztahují k cílům výzkumu o (Úroveň služeb letecké společnosti x otázka na pohlaví) oKlást konkrétní, časově ohraničené otázky o (Čtete Ekonoma? X Kolik čísel Ekonoma jste přečetl v měsíci předcházejícím našemu rozhovoru?) oPoužívat běžně srozumitelný jazyk s ohledem na cílovou skupinu o (S jakými typy stakeholderů budujete dlouhodobé vztahy? X Budujete dlouhodobé vztahy s níže uvedenými skupinami?) o oNepoužívat nesrozumitelné (nejednoznačné) formulace oVyhýbat se použití zkratek, žargonu oNepoužívat sugestivní otázky oNepoužívat dvojitý zápor oNeptat se v 1 otázce na 2 věci Zdroj: Fink, How to ask survey questions, 1995, str. 18-29 (SOC 481) a Lukášová et al., Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jakou součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru, 2009, str. 87-89 Obsah dotazníku – postupy pro tvorbu otázek oKlást otázky, které se vztahují k cílům výzkumu oKlást konkrétní, časově ohraničené otázky oPoužívat běžně srozumitelný jazyk s ohledem na cílovou skupinu o oNepoužívat nesrozumitelné (nejednoznačné) formulace o (Jaká je dostupnost zdravotní péče ve Vašem městě?) oVyhýbat se použití zkratek, žargonu oNepoužívat sugestivní otázky o (Neochota pracovníků odradí zákazníka od další návštěvy.) oNepoužívat dvojitý zápor o (Nesouhlasím s tím, že se pracovníci úřadu nechovají profesionálně.) oNeptat se v 1 otázce na 2 věci o (Jak často kupujete a/nebo čtete Ekonoma?) Zdroj: Fink, How to ask survey questions, 1995, str. 18-29 (SOC 481) a Lukášová et al., Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jakou součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru, 2009, str. 87-89 Obsah dotazníku – postupy pro tvorbu odpovědí oKategorie odpovědí musejí: obýt vyčerpávající obýt vzájemně vylučující oumožňovat více odpovědí, pokud je to vhodné oobsahovat tam, kde je to vhodné, kategorii ostatní o Obsah dotazníku – formy odpovědí oVolná (otevřená) odpověď oNucená volba oLikertovy škály oSeřazení oMnohonásobné volby o Zdroj: Lukášová et al., Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jakou součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru, 2009, str. 89-92 Obsah dotazníku – instrukce o oUvedení instrukcí o (obecné, přechodové, o k vyplnění otázek) o o o o oUkázka manuálu pro tazatele oŘazení otázek o (logické, od obecnějšího ke konkrétnějšímu, od lehčího k těžšímu, ? umístění sociodemografických dat) oDélka dotazníku oRozhodnutí o vertikálním či horizontálním zobrazení odpovědí o o o Forma dotazníku Zdroj: Bourque a Fielder, How to conduct self-administred and mail survey, 1995, str. 93-105 (SOC 481) Forma dotazníku - pokračování oPřiřazení kódu otázkám oVelikost, fonty, typy zvýraznění písma oKonzistentnost o o o o oVolné místo oRozdělení otázek oKontrast o Pilotáž o= předběžné ověření (odzkoušení) dotazníku na malém počtu respondentů. o oZjišťuje se: ojak dlouho trvá vyplnění dotazníku ozda je rozsah dotazníku pro respondenty únosný ozda jsou otázky pro respondenty srozumitelné a zda jim rozumějí správně (tj. tak, jak byly myšleny) ozda v dotazníku nechybějí nějaké podstatné otázky ozda v nabízených variantách odpovědí nechybějí důležité varianty/kategorie ozda respondenti chápou způsob vyplňování připravených odpovědí, tabulek ozda připravené tabulky dostatečně vyhovují potřebám zápisu odpovědí o Zdroj: Lukášová, interní materiál Správa dotazníku - informační a průvodní dopis oMěl by obsahovat: oInformace o záštitě oPersonalizované oslovení oPopis cíle výzkumu (tj. výzkumné téma, obecné výzkumné otázky) oVysvětlení, proč je účast jednotlivce důležitá oPopis stimulů určených ke zvýšení pravděpodobnosti vyplnění dotazníku včetně vysvětlení podmínek pro jejich získání a popisu distribuce oInformace o způsobu výběru jednotlivce oInformace o anonymitě a způsobu zpracování dat oInformace o důležitých termínech oKontaktní údaje organizace, která výzkum zaštiťuje či realizuje Zdroj: Bourque a Fielder, How to conduct self-administred and mail survey, 1995, str. 105-133 (SOC 481) Správa dotazníku - ex: Výzkum ESF MU (KPH) a Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky o o oUkázka motivačního dopisu o Ex: Výzkum ESF MU (KPH) a Centra výzkumu konkurenční schopnosti české ekonomiky – úvod v dotazníku Identifikace zaštiťujících organizací Proč je účast důležitá Cíl výzkumu Motivace a stimuly k účasti Informace o obsahu a částečně o náročnosti vyplnění