Veřejné školství „dělání vzdělání“ Seminář 3.3.2011 Domácí vzdělávání •Od. 1.ledna 2005 uzákoněno individuální vzdělávání pro žáky I. stupně ZŠ •Asociace pro domácí vzdělávání (dobrovolné sdružení) •§ 41 školského zákona • DV - statistika Pro a proti DV •+ • „Masa, kterou škola představuje, může působit na dítě nejen blahodárně, ale také zle. Kamarád působí na kamaráda nejen svými dobrými, ale i špatnými vlastnostmi. Dítě se chytá stejně špatného jako dobrého. Nepozoruje-li to učitel, často ani neví, jak zhoubný vliv má škola, tím zhoubnější, že je tu vliv masy.“ •- • „Rozdíl školy a vyučování soukromého dávno byl předmětem úvah. Brzy se pozná, že soukromé vyučování osamostatňuje dítě. Dítě musí být s dětmi sobě rovnými. Při soukromém vyučování snadno vypozorujeme, že dítě jaksi předčasně stárne a v tom je chyba - dětský duch nejlépe se udržuje mezi dětmi, proto děti tak rády do školy chodí“. T. G. Masaryk „absolventi domácí vzdělávání“ J •Magdalena Dobromila Rettigová •Karolína Světlá •Zdeněk Fibich •Tomáš Garrigue Masaryk •Jaroslav Hašek •Vladislav Vančura •Vladimír Neff „Poukázky na vzdělávání“ •Explicitní forma a implicitní forma •1) Uživateli je přidělena poukázka v hodnotě odpovídající určité výši •2) poukázka může být využita pouze držitelem a jen na daný účel nebo určenou komoditu •„veřejně řízená spotřeba s individualizovaným výběrem produkce a platby“ (Bailey, 2000) •Konkurence mezi poskytovateli => výběr vhodného poskytovatele… •Poskytovatel: soukromá firma, nezisková organizace (s i v) •Ve školství prozatím v implicitní formě – dotace na žáka