Vzdělávací politika a Evropská unie Vzdělávací politika •souhrn konkrétních činností a opatření, kterými zejména stát, ale i další subjekty ovlivňují celou vzdělávací oblast •Nejdůležitější problémy •vymezení vazby mezi vzděláváním, pracovní silou a ekonomickými faktory •zohlednění sociálního aspektu vzdělávacího systému •vztah mezi všeobecným přístupem ke vzdělání a kvalitou výuky •evaluace (hodnocení) pedagogického procesu •problematika učitele a jeho vzdělávání •problematika řízení školství a školského managementu •financování školství Vzdělávací politika EU • •Oficiálně patří vzdělávací politika mezi tzv. doplňující politiky (vzdělávací politika jednotlivých zemí sdružených v EU) •Doporučení, deklarace a společné úpravy (např. vzájemné uznávání kvalifikací) •Sdílené priority a principy •Systematická a rozsáhlá finanční podpora jednotlivých zemí a regionů prostřednictvím Strukturálních fondů Základní principy EU •subsidiarita – problémy se řeší na té nejnižší možné úrovni •solidarita – cílem je zvyšování úrovně všech členů, systematicky vyrovnávat rozdíly mezi nejbohatšími a nejchudšími regiony a státy •zajištění lidských práv a vyloučení jakékoliv diskriminace •respektování kultury, tradice a svébytnosti nejen každé země, ale i každého regionu Strategické směry a cíle EU ve vzdělávání •Zvýšit kvalitu a efektivitu vzdělávacích systémů členských zemí • • Usnadnit všem přístup ke vzdělávání • •Otevřít vzdělávací systémy širšímu světu • Terciární vzdělávání •Boloňský proces- 6 hlavních cílu: –přijetí srozumitelného a srovnatelného systému titulů –přijetí systému založeného v podstatě na dvou hlavních cyklech (binární systém) –zavedení kreditního systému –podpora mobility –posílení Evropské spolupráce v zajišťovaní kvality –posílení evropské dimenze ve VŠ vzdělávání http://www.bologna.msmt.cz/?id=DSVSBTUO2004 „The Bologna Process 2020 – the European Higher Education Area in the new decade“ •Motto: „Vysoká kvalita a excelence ve všech činnostech vysokých škol“ •Priority: •Celoživotní vzdělávání a učení •Sociálně spravedlivý systém •Mobilita studentů a akademických pracovníků (do roku 2020 20 % absolventů zkušenost s pobytem na zahraniční vysoké škole či stáží) Dlouhodobý záměr 2011-2015 •Kvalita a relevance •Otevřenost •Efektivita a financování Kvalita a relevance •Sladit počet studentů s demografickým vývojem, potřebami trhu práce a z nich vyplývajícími souvislostmi (50 % Bc. Pokračující v mgr. Programech) – změna pravidel financování •Optimalizace počtu a struktury vysokých škol (diverzifikace) •Vnitřní a vnější zajišťování kvality •Národní kvalifikační rámec jako prostředek zajišťování kvality •Progresivní formy a metody vzdělávání •Odpovědnost za zaměstnatelnost a uplatnitelnost absolventů •Lidské zdroje pro výzkum, vývoj a inovace Otevřenost •Internacionalizace (především ECTS) •Mezinárodní spolupráce vysokých škol v oblasti výzkumu, vývoje a inovací •Spolupráce s praxí •Celoživotní vzdělávání •Dostupnost vysokoškolského vzdělání •Poradenství na vysokých školách •Propagace a marketing Efektivita a financování •Efektivně řízený systém vysokého školství (prověřování plnění dlouhodobých záměrů) •Odpovědně řízená vysoká škola, vzdělaný management (vzdělávání řídicích a administrativní pracovníků) •Neinvestiční financování (stabilita rozpočtu, vícezdrojové financování) •Investiční financování (spíše modernizace stávajícího zařízení) •Financování výzkumu, experimentálního vývoje a inovací (hodnocení výzkumných záměrů) • Evropský prostor VŠ •European Credit Transfer (ECTS) •„přenositelnost kreditů“ •30 zemí (1000 škol) •Dodatek k diplomu Národní soustava kvalifikací pro terciární vzdělávání •Transparentnost •Snazší uznávání kvalifikací •Zkvalitnění mobility studentů •Joint degree x double degree • - Evropský rámec kvalifikací pro celoživotní učení Mezinárodní spolupráce •OECD (Indikátory vzdělávacího systému INES – Education at a Glance, Program mezinárodního hodnocení studentů (PISA) •OSN (podklady pro periodické zprávy o plnění dokumentů) •UNESCO – Education for All •Rada Evropy – PESTALOZZI, programy a projekty v oblasti jazykového vzdělávání. Operační programy •OPVK (2007-2013) – ESF, strukturální fond EU •Oblast rozvoje lidských zdrojů, celoživotního učení, utváření vhodného prostředí pro výzkumné, vývojové a inovační aktivity a stimulace spolupráce participujících subjektů. •http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/nove-vyzvy •1,83 mld. €, což činí přibližně 6,8 % veškerých prostředků určených z fondů EU pro Českou republiku. Z českých veřejných zdrojů má být navíc financování programu navýšeno o dalších 0,32 mld. €. Operační programy (II) •OP VaVpI •http://www.msmt.cz/strukturalni-fondy/op-vavpi •1 prioritní osa Evropská centra excelence vyčleněno 685,4 mil. €, tj. 33,1 % OP VaVpI. •2 prioritní osa Regionální VaV centra - 685,4 mil. €, tj. 33,1 % OP VaVpI. •3 prioritní osa Komercializace a popularizace VaV - 213 mil. €, tj. 10,3% OP VaVpI •4 prioritní osa Infrastruktura pro výuku na vysokých školách spojenou s výzkumem a s přímým dopadem na nárůst lidských zdrojů pro výzkumné a vývojové aktivity - 414 mil. €, tj. 20% OP VaVpI •5 prioritní osa Technická pomoc - 72 mil. €, tj. 3,5% OP VaVpI. Vzdělávací soustavy zemí EU •jsou rozmanité •zásady rozvoje školství v jednotlivých zemích: –zásada rovného přístupu ke vzdělávání –zvyšování průchodnosti systému –zvyšování kvality vzdělávání –podpora účasti stále širších vrstev populace na vyšších úrovních vzdělávání –budování možností celoživotního učení –sepětí s potřebami společnosti a trhu práce Terciární vzdělávání v mezinárodním srovnání •Nárůst počtu studentů v akademických programech x krátké profesně orientované programy (Belgie, Slovinsko - rovnoměrné) (Dánsko, Estonsko, Španělsko, Maďarsko, Turecko – rychlejší růst) •Rozdílná míra úspěšného dokončování studia 50 – 90 % (95 % Řecko, Litva) (méně než 50 % - Kypr, Lotyšsko) Financování terciárního vzdělávání •Veřejný sektor – 70 % •Přímé financování (největší část na vzdělávací činnost) (Řecko – infrastruktura 40,8 %) •Rozdílné typy a výše příspěvků (200 – 1000 EUR) – 16 zemí školné •Rozdílný počet studentů na učitele •Rozdílná výše výdajů na jednoho studenta (Bulharsko, Litva, Slovensko) x UK • Mobilita •2 % v roce 2004 •Mobilní – Kypr, Island, Lichtenštejnsko (Bulharsko, Řecko, Irsko, Malta, Slovensko) x UK, Polsko, Španělsko •Prioritní země: UK, Belgie, Rakousko Finanční postavení studentů •Stipendia, kombinace stipendií a půjček •Různá pojetí finančního postavení: •Princip finanční (ne)závislosti •Všeobecná x cílená pomoc (příjem rodičů) •Na základě principu finanční nezávislosti – skandinávské země •Princip finanční závislosti – Belgie, ČR, Polsko, Německo, Rakousko, Francie, Slovensko.. Děkuji za pozornost