Kvalita ve vzdělávání Co je to kvalita? • Kvalitou (vzdělávacích procesů, vzdělávacích institucí, vzdělávací soustavy) se rozumí žádoucí (optimální) úroveň fungování anebo produkce těchto procesů či institucí, která může být předepsána určitými požadavky (např. vzdělávacími standardy) a může být tudíž objektivně měřena a hodnocena Význam hodnocení kvality •Zdroj záruk pro stát (poskytovatele finančních prostředků) a pro další účastníky o tom, že s vynakládanými finančními prostředky je nakládáno co nejefektivněji a nejzodpovědněji. •Podklad pro akreditaci •Podklad pro financování •Prostředek stálého zdokonalování •Podklad pro zdokonalování managementu školy nebo její součástí. Mechanismy zabezpečování kvality •Hodnocení kvality – systematické posouzení •Vnitřní (internal evaluation), vlastní (self evaluation) •Vnější hodnocení (external evaluation) •Akreditace (programová x institucionální) • Nástroje hodnocení •Bench-marking •TQM (total quality management) •EFQM (European Foundation Quality Model) (předpoklady, výsledky, zpětná vazba, inovace a učení se) Problémy spojené s hodnocením •Nedostatečná informovanost pracovníků institucí, nepochopení účelu hodnocení kvality, nedůvěra k možnému přínosu jejich hodnocení. •Malá nebo někdy dokonce žádná koordinace ve vyžadování různých podkladů pro každý účel hodnocení kvality zvlášť. •Vyžadování příliš velkého dodatečného pracovního nasazení při hodnocení instituce. •Neúměrná kárná opatření vedoucí k zakrývání chyb, případně různým podvodům. Správní a legislativní rámec •Školský zákon (vnitřní i vnější) •Zákon o státní kontrole (inspekční činnost) •Vysokoškolský zákon (vnitřní i vnější) •Vyhláška č. 15/2005 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. •Vyhláška č. 17/2005 o podrobnějších podmínkách České školní inspekce a výkonu inspekční činnosti •Vyhláška č. 42/1999 Sb., o obsahu žádosti o akreditaci studijního programu Vlastní hodnocení školy •Rámcová struktura vlastního hodnocení školy •a) cíle stanovené v koncepčním záměru, ŠVP, jejich reálnost a stupeň důležitosti •b) posouzení způsobu plnění cíle •c) prověření oblastí a návrh opatření •d) účinnost opatření • •Oblasti hodnocení •a) podmínky ke vzdělávání •b) průběh vzdělávání •c) podpora školy žákům a studentům, spolupráce s rodiči a dalšími aktéry •d) výsledky vzdělávání (uplatnitelnost absolventů) •e) řízení školy, kvalita personální práce, kvalita dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků •f) úroveň výsledků (přidaná hodnota) Vnitřní evaluace vysokých škol •Dlouhodobý záměr vysoké školy •Výroční zpráva o činnosti •Podle zákona o VŠ obsahuje: •Přehled činnosti v kalendářním roce •Výsledky hodnocení činnosti •Změny vnitřních předpisů a změny v orgánech vysokých škol, •Další údaje stanovené správní radou •Výroční zpráva o hospodaření: •Roční účetní závěrku a zhodnocení základních údajů v ní obsažených •Výrok auditora k závěrce •Přehled o peněžních příjmech a výdajích podle zdrojů, •Vývoj a konečný stav fondů •Stav a pohyb majetku a závazků •Úplný objem nákladů v členění na náklady pro plnění činností doplňkových a ostatních. Vnější hodnocení •Oblasti: veřejnosprávní, pedagogické •Česká školní inspekce (výroční zpráva), zřizovatel •Akreditační komise, •MŠMT – výroční zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy •Krajský úřad – zpráva o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy •Mezinárodní evaluační aktivity Česká školní inspekce •Organizační složka státu •Ústředí české školní inspekce, inspektoráty •Výkon činnosti na základě hlavních úkolů, podnětů, stížností a petic •Oblasti: •Získává a analyzuje informace o vzdělávání •Zjišťuje a hodnotí podmínky, průběh a výsledky vzdělávání •Zjišťuje a hodnotí naplnění ŠVP •Vykonává státní kontrolu dodržování právních předpisů •Vykonává veřejnosprávní kontrolu – využívání finančních prostředků Akreditace (zákon č. 111/1998 Sb.) •udělení určitého statutu, schválení a uznání určitého postavení a někdy také oprávnění k určité činnosti •Základem hodnocení jsou: –struktura studijních plánů a požadované znalosti; –personální zabezpečení studijních programů na standardní dobu studia; –vědecká a výzkumná, vývojová, umělecká nebo další tvůrčí činnost; –kvantitativní i kvalitativní úroveň podpůrných zdrojů studia (přístroje, knihovny, informační technologie). Akreditační komise •má 21 členů •předsedu, místopředsedu a členy komise jmenuje vláda na návrh ministra na 6 let, max. na 2 funkční období •zasedá nejméně 3-krát ročně •pečuje o kvalitu VŠ vzdělávaní a všestranně posuzuje vzdělávací a vědeckou, výzkumnou, vývojovou, uměleckou a další tvorčí činnost VŠ –hodnotí činnost VŠ a kvalitu akreditovaných činností a zveřejňuje výsledky hodnocení –posuzuje a vydává stanovisko k dalším záležitostem vysokého školstva, které ji předloží ministr – Hodnocení kvality •Cíle •Vstupů •Procesů •Výstupů Kvalita instituce •ZDROJE 1.Škola má motivované a schopné učitele. 2.Ve škole jsou adekvátní zdroje schopné docílit, aby učitelský sbor učil efektivně. •VÝSLEDKY 1.Nízký počet propadajících žáků. 2.Velmi dobré hodnocení ve standardizovaných testech. 3.Vysoký počet žáků, kteří jsou přijati na další studium, či úspěšně získají odpovídající práci. Kvalita - Kurikulum 1.Škola má jasně vymezeny výchovně vzdělávací cíle. 2.Škola má dobře plánovaný, vyvážený a řízený program, který zahrnuje potřeby žáků. 3.Škola má program, který poskytuje žákům požadované dovednosti. 4.Program zahrnuje vysokou spolupráci s rodiči ve vzdělávacích aktivitách žáků. Kvalita rozhodování 1.Vysoká úroveň rozhodování učitelského sboru při uskutečňování cílů školy. 2.Vysoké zapojení jednotlivých učitelů v rozhodování ve škole. 3.Vysoká úroveň zapojení společnosti v rozhodování. • Odlišné chápání kvality jednotlivými aktéry •Veřejnost - za kvalitní vzdělávání považuje vzdělávání v takové instituci, kterou lze charakterizovat jako úspěšnou – tedy takovou, „ve které žáci dosahují velmi dobrých výsledků v základních dovednostech měřených odpovídajícími testy.“SVOBODA, 1999 • •Úspěšná škola může být v pohledu veřejnosti taková, která má jasně vymezeny cíle a stanovené postupy a vzdělávací programy, má dobré vedení a motivované a schopné pedagogy, dobré hodnocení ve standardizovaných testech, vysoký počet žáků přijatých k dalšímu studiu (resp. úspěšně získávajících odpovídající práci) a vytváří dobré podmínky nejen pro práci pedagogů, ale také pro studium žáků.(Svoboda, 1999) •Národní ústav odborného vzdělávání kvalitu vzdělávání charakterizuje jako „určitou žádoucí úroveň fungování a/nebo produkce těchto procesů nebo institucí, která může být předepsána určitými požadavky – např. rámcovými vzdělávacími programy, evaluačními standardy – a tudíž může být objektivně hodnocena a měřena Realita VŠ •absence objektivního hodnocení VŠ (podle oborů) •„žebříčky fakult českých vysokých škol“ •Průzkum – Lidové noviny + isea (Institute for social and economic analysis( •„Nejlepší školy podle aktuálního žebříčku HN“ Nejlepší školy podle aktuálního žebříčku HN •Kritéria •1. Světovost školy – počet studentů v zahraničí, počet předmětů v cizím jazyce, počet jazykových kurzů •2. Zájem o školu – kolik studentů bylo přijato, kolik z přijatých se skutečně zapsalo, počet doktorandů, podíl docentů do 40 let a podíl profesorů do 50 let. •3. Průzkum absolventů •4. Názor „expertů“ •Věda – počet vědeckých výstupů a počet bodů – dle Rady vlády pro vědu a výzkum. • 100215_05a_VS Výsledky •Medicína – 2. lékařská fakulta UK v Praze •Strojírenství – Fakulta strojní ČVUT v Praze •Ekonomie – Institut ekonomických studií FSV UK v Praze •Právo – PF UK v Praze •Informatika – Matematicko-fyzikální fakulta UK v Praze •Sociologie – FSS MU •Psychologie – FSS MU •Architektura – Fakulta architektury ČVUT v Praze •Chemie – Přírodovědecká fakulta UK Názory expertů •Petr Zahradník, hlavní ekonom České spořitelny • U nás chybí cílené propojení firemního sektoru s akademickým tak, jak je obvyklé na západních, zejména amerických univerzitách. Tamní firmy od počátku podporují talentované studenty v podobě stipendií. Zadávají obsah diplomových prací dle firemních potřeb a dávají možnost nahlédnout studentům do chodu firmy, což je nejlevnější způsob, jak najmout talentované lidi. Existuje tam kontinuální komunikace mezi vedením škol a vedením zainteresované firmy. U nás to je pořád velice nahodilé. Pořád je velmi rozšířený neblahý jev, že škola jako celek nevykazuje takovou činnost, ale jen její jednotliví zaměstnanci sami za sebe jsou v tomto mimořádně aktivní. Peníze, které jim z toho plynou, jdou jim do kapsy a škola z toho nemá vůbec nic. Mnozí lidé využívají zázemí škol v podstatě k tomu, aby měli zadarmo kancelář, počítač, vybavení a sekretářku pro svoje vlastní soukromé melouchy. • Experti II. •Miroslav Zámečník, hlavní ekonom ČSOB • Absolventi v Česku sami říkají, že když přijdou do praxe, znají velmi dobře integrály, ale praxe pokulhává. Naproti tomu ve Spojených státech, když studenti chtějí pracovat třeba v oblasti investičního bankovnictví, tak jsou po dvou letech perfektně připraveni. U nás tohle neexistuje. • •Kateřina Palková, ředitelka firmy Partners • Podle mne jsou podstatné teoretické základy ve stěžejních předmětech (matematice, statistice, makroekonomii, mikroekonomii a nástrojích finančního trhu). V těchto předmětech je podle mne nejsilnější FSV. Fakulty VŠE mají mé hlasy hlavně pro jejich schopnost vést své absolventy k samostatnosti a plné zodpovědnosti nejen za vlastní studium ale i za profesní kariéru. • Projekt LN a isea •5 základních indexů: •Image oboru – počty přihlášených, kteří se dostaví k přijímacímu řízení •Obtížnost vstupních testů, kvalita studentů •Konkurenceschopnost oboru – podíl zapsaných k počtu přijatých •Podíl gymnazistů – kvalita studentů •Podíl magisterských studentů •+ 40 % „měkkých dat“ – image školy mezi odborníky a studenty, uplatnění na TP… •Veřejné x soukromé školy •= > ESF MU J • Mezinárodní průzkum •REFLEX 2010 •Středisko vzdělávací politiky UK •Zpráva první – Absolventi hodnotí vzdělávání na vysoké škole, způsoby výuky, kvalitu učitelů •2. díl – přechod ze školy do zaměstnání •3. díl – zaměstnání •4. díl – hodnocení kompetencí •Metodika – dotazníkové šetření – odpovědi od více než 8 tisíc absolventů (webová verze dotazníku J ) •Nezapojila se Jihočeská a Západočeská univerzita. • Průzkum – absolventi MU Děkuji za pozornost J