Regionální školství správa, organizace Organizace regionálního školství •ISCED 0 – ISCED 4 (ISCED 5 B) •MŠ •ZŠ •SŠ •VOŠ • •Školský zákon Veřejná správa ve školství MŠMT •Řídí výkon státní správy •Připravuje legislativní normy, odpovídá za koncepci, stav a rozvoj vzdělávací soustavy jako celku •Určuje centrální vzdělávací politiku a celkovou strategii (Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy) •Předkládá výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy. •Určuje obsah vzdělávání (RVP) – národní program vzdělávání (politický dokument) •Pravomoce v oblasti pracovněprávní (vyučovací povinnosti, předpoklady pro odbornou a pedagogickou způsobilost, ředitelé institucí, ústřední školní inspektor..) •Vede rejstřík škol a školských zařízení Školský zákon Klíčové kompetence (pro ZŠ) •Kompetence k učení •Kompetence k řešení problémů •Kompetence komunikativní •Kompetence sociální a personální •Kompetence občanská •Kompetence pracovní • • Mít kompetenci znamená, že člověk (žák) je vybaven celým složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě. Mít určitou kompetenci znamená, že se dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj • Působnost ÚSC •Územní samosprávu ve školství vykonávají: obec, kraj. •Při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení dbá obec a kraj zejména: a)Soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území. b)Dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek. Ředitel školy •Rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb •Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň •Vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti •Zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán •Stanovuje organizaci a podmínky provozu •Odpovídá za použití finančních prostředků •Předkládá rozbor hospodaření Školská rada •Zřizuje zřizovatel (počet členů, jmenování 1/3) •Funkční období – 3 roky, zasedá 2 x ročně •Vyjadřuje se k návrhům ŠVP •Schvaluje výroční zprávu •Schvaluje školní řád •Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání •Spolupracuje na tvorbě koncepčních záměrů rozvoje •Projednává návrh rozpočtu •Projednává inspekční zprávy • Autonomie škol (centralismus/decentralismus) •Rozdílný vývoj •Rozšíření spojeno s politickou otázkou demokratické participace, efektivita správy veřejných prostředků. •Oblasti: výuka, lidské zdroje, správa majetku a finančních prostředků. • Využívání veřejných prostředků •Autonomie závislá na kategorii výdajů – provozní x kapitálové •Školy mají plnou autonomii – Belgie, Lotyšsko, Švédsko (Nizozemsko, Dánsko) •Školy nemají autonomii – Bulharsko, Irsko, Kypr, Rumunsko,.. • Získávání prostředků ze soukromých zdrojů •Autonomní v získávání, omezená volba využití… •Autonomní – Belgie, Itálie – dary, příjmy z pronájmu, půjčky; Irsko, UK – mimo půjčky •Není povoleno – Island •Neautonomní – Německo,, Irsko (1), Francie (1), Kypr, Lucembursko, • Lidské zdroje •Autonomie vůči pedagogickým x nepedagogickým pracovníkům.. •Důsledné vymezení autonomie vůči ředitelům škol • •Ředitelé – Belgie, Slovinsko – plná autonomie •PP – Kypr, Malta, Irsko (1) žádná autonomie •NP – žádná - Slovinsko Kdo ve školách rozhoduje? •3 hlavní rozhodovací instance: ředitelé škol, učitelé, řídící orgán školy •Oblast financování – ředitelé + řídící orgán Organizace regionálního školství Preprimární vzdělávání • •Zařazení do školské soustavy od roku 1948, poslání výchovné a sociální •Zařazení mateřských škol mezi školy od roku 2005 (předškolní zařízení) •Přípravné třídy (2001) •Jesle (MZ ČR) •Vytvoření RVP v roce 2001, účinnost 1.3.2005, povinné zohlednění od 1.9.2007 •Financování.. Současné problémy •Kapacita • • • • •Umísťování dětí do 3 let…. Účast na preprimárním vzdělávání •Význam – základ pro celoživotní vzdělávání a snadnější vstup do PŠD EU19 účast 3letých 80 %, ve většině zemí plná účast 5 a 6letých Význam předškolního vzdělávání • • „Všechno, co opravdu potřebuji znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské škole.“ (Fulghum, 1991, s. 9) • • Ekonom a držitel Nobelovy ceny Heckman (Heckman, 2006) uvádí, že kvalitní vzdělávání a péče v raném dětství představuje (alespoň v USA) jeden z mála účinných způsobů jak zlepšit sociální a ekonomické vyhlídky pro znevýhodněné (minoritní) komunity, a tudíž pro společnost jako celek. • • Vzdělání a raná péče v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností, 2010, Eurydice. Povinná školní docházka •Zřizovatel obec,školské obvody •Velký počet malých škol (31 % méně než 50 žáků). • (37, 6 % škol tvořena pouze prvním stupněm) •Malotřídky •1,6 % tvoří školy soukromé, 1 % školy církevní •11,04 % žáků plní PŠD na víceletých gymnázií •21,9 % dětí nastupuje na PŠD později než v 6 letech •Cca 4 % neukončí PŠD •433 je vzděláváno v rámci domácího vzdělávání •OECD končí od 14 (Korea, Portugalsko, Turecko) – 18 let (Belgie, Kanada, Chile, Německo, Nizozemsko, Maďarsko) • Přechod na vyšší sekundární vzdělávání Vyšší sekundární vzdělávání •Odborné vzdělávání převažuje nad všeobecným •Střední vzdělání (1-2 roky,denní forma, 2C, 3C) •Střední vzdělání s výučním listem (2-3 let, denní forma, zaměřeno především na praxi, 3C, 30 % populace středních škol •Střední vzdělání s maturitní zkouškou (4 roky, denní forma, 3A, 70 % absolventů středních škol) •Konzervatoře – 6 a 8 leté (5B, 3A) •Postsekundární vzdělávání – nástavbové studium – střední vzdělání s maturitní zkouškou – 2 roky; zkrácené studium – 1-2 roky denní forma; zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem - 1-1,5 • Vyšší sekundární vzdělávání Soukromé školy •Nerovnoměrně zastoupeny (geografické rozmístění, druh školy, obor vzdělání) •Nejvyšší podíl u vyššího odborného vzdělávání •1990 – novela předchozího školského zákona, od roku 1995 možnost ops jako právní formy, 2005 šps •Zákon o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. VSV v mezinárodním srovnání •Velmi rozmanité systémy •Programy všeobecného vzdělání, předodborné přípravy, odborného vzdělávání •Výuka ve škole, výuka na pracovišti Vyšší odborné školy •Poskytují nevysokoškolské terciální vzdělávání •Vysoká profesní specializace absolventů a dobré uplatnění na trhu práce •VOŠ realizují veřejné, soukromé a církevní instituce. •3/3,5 leté studium •Studium na všech typech VOŠ je placené •Ukončení absolutoriem, vyšší odborné vzdělání (DiS.) • Kolik času stráví studenti ve škole? Průměrná velikost třídy Velikost třídy •V České republice je průměrná velikost třídy na primární úrovni vzdělávání na veřejných školách 20 žáků na třídu, v soukromých školách pak 16,2 žáka na třídu. •Na nižší sekundární úrovni vzdělávání pak na veřejných školách jde o 22,5 žáka na třídu a v soukromých školách o 20,3 žáka na třídu. •Pokud jde o počet žáků na učitele, pak na veřejných školách na nižší sekundární úrovni vzdělávání připadá na jednoho učitele 11,9 žáka, na soukromých školách 10,4 žáka na učitele. •Na vyšší sekundární úrovni jde na veřejných školách o 11,9 žáka na učitele, na soukromých školách o 13,9 žáka na učitele. Počet žáků na učitele Počet žáků na učitele Děkuji za pozornost J