1 Poptávka po zdravotní péči - dokončení Nabídka zdravotní péče Přednáška č. 3 Kenneth ARROW : ,,... zdravotnické trhy se odlišují zejména v povaze poptávky, očekávaném chování lékařů, v nejistotě výsledného produktu a v podmínkách nabídky" (Uncertainty and the Welfare Economics of Medical Care; 1963) Osnova Charakteristika poptávky ­ opakování Nástroje racionalizace poptávky Nabídka zdravotní péče Nástroje omezování nabídky Kvantifikace Charakteristika poptávky Individuálně nepředvídatelná Nepravidelná Intenzívní Vykazuje externí užitky Existence elity Cenová elasticita ? Nabídkou indukovaná poptávka 2 Nástroje racionalizace (redukce, omezování) poptávky Progresivní a regresivní pojistné sazby Finanční spoluúčast Stanovení maximální výše prostředků vyplácených za diagnózu Posílení vědomí hodnoty a ceny zdraví Omezení rozsahu garantované péče Pořadníky a délka čekací doby Gate-keeper systém Motivace k využívání služeb určitých zařízení Finanční spoluúčast pacientů ČR 8,6% Průměr OECD 25% Spoluúčast NENÍ dalším zdrojem financování, spíše stabilizační opatření Cílem je : omezit nadbytečnou poptávku; snížit míru korupce; zvýšit spoluzodpovědnost pacienta za jeho zdravotní stav Negativa spoluúčasti : možnost omezení dostupnosti péče pro nižší příjmové vrstvy; negativní dopad na zdravotní stav obyvatelstva; nižší spotřeba preventivních služeb, na které se připlácí Omezení rozsahu garantované péče (GP) ­ definice GP Užší pojetí : GP je péče hrazená z veřejných prostředků Širší pojetí : všechny podmínky pro poskytování péče jako časová a geografická dostupnost, kvalita péče Omezení rozsahu GP ­ proč garantovat péči a jakými nástroji Proč garantovat určitý rozsah péče : 1. Systém je v krizi (co si MOHU dovolit hradit a co ne ­ rozvojové země) 2. Starost o efektivnost systému (rozhodnutí,co hradit a co ne z hlediska efektivnosti) 3. V rámci vymezení práv občana Nástroje garantování péče : 1. Pozitivní ­ na co MÁM nárok 2. Negativní ­ na co NEMÁM nárok 3 Omezení rozsahu GP ­ jak vymezit balík GP Zásady WHO (solidarita,všeobecná dostupnost,..) Dle cílů zdravotní a/nebo sociální politiky Dle kulturních a morálních kritérií Jako výsledek politických bojů Dle ex-ministra Stráského Omezení rozsahu GP ­ jak vymezit balík GP v ČR Rozsah povinného pojištění nutno zrevidovat (stárnutí populace,technologický vývoj,atd.) Nutno zvolit jedno kritérium při tvorbě balíku GP jako např. medicínská účinnost, ochota k solidaritě, nákladová efektivita, finanční zátěž (spoluúčast) Progresivní a regresivní pojistné sazby,bonusy,tlak na prevenci Běžný prvek v činnosti komerčních pojišťoven Možný nástroj stimulace pacienta na zdravější způsob život ?diskriminační opatření pro lidi s vrozenou dispozicemi k onemocnění Vhodné jsou bonusy na podporu prevence Maximální výše prostředků vyplácených za diagnózu Stanovena maximální výše prostředků za danou diagnózu Pokud nemocnice/lékař účtuje vyšší cenu, pacient hradí rozdíl z vlastních prostředků Problém : pacient musí mít k dispozici podrobné informace o cenách (obtížné) Zavedení této metody je nákladné 4 Pořadníky a délka čekací doby Pro vyšší příjmové skupiny (nečekají,platí) Vhodnější u specialistů, méně vhodné u praktických lékařů Vede k protekcionismu a nerovnosti (kdo může čekat a kdo ne, nutnost zohlednění naléhavosti případů) Gate keeper systém Praktický lékař jako regulátor poptávky po specializované péči Praktický lékař ,,vybaví pacienta žádankou a pošle ho dál" Omezení svobody volby lékaře Motivace k využívaní určitých služeb nebo zařízení Pojišťovna nasmlouvá služby tam, kde dosahují nejnižší náklady nebo kde mají nadbytek volných kapacit Pacient buď akceptuje kontrakt nebo zvolí jiné zařízení/službu, ovšem za nevýhodnějších finančních podmínek Nabídka zdravotní péče - zvláštnosti Omezená pružnost Omezená konkurence Postavení lékaře Omezená substituovatelnost 5 Omezená pružnost nabídky zdravotní péče Nabídka na dokonale konkurenčním trhu je charakteristická volným vstupem do odvětví Ve zdravotnictví je naopak typické, že : 1. Výkon lékařského povolání vázán a regulován udělením licence 2. Vzdělávání zdrav. personálu finančně a obsahově náročné Omezená konkurence Cenová konkurence vzácná, spíš konkurence kvalitou Poskytovatelé si konkurují mezi sebou i s dalšími odvětvími Soutěž o disponibilní zdroje, o pacienta, o kvalitní pracovní sílu, o finanční prostředky na investice, o možnost vykonávat složitější zákroky, o možnost seberealizace atd. U ambulantní péče nástrojem konkurence je zvýšení kvality služby včetně příjemnějšího prostředí, kratší čekací doba.. Nemocnice by si mohly lépe konkurovat v systému DRG Postavení lékaře Lékař jako poskytovatel služby Lékař jako zprostředkující agent Lékař jako podnikatel Lékař v neustálém konfliktu mezi altruismem a vlastními zájmy Lékař musí jednat a rozhodovat v zájmu pacienta Lékař musí respektovat práva a samostatnost pacienta Racionalizace nabídky ­ lůžková zařízení versus ambulantní péče Nástroje ­ lůžková zařízení : 1. Administrativní náklady 2. Finanční nástroje 3. Vytváření konkurence a interního trhu zdravotnických služeb Nástroje ­ ambulantní péče : 1. Maximální počet výkonů,bodů 2. Kombinace více systémů odměňování 3. Maximální počet přihlášených pacientů atd. 6 Administrativní nástroje regulace nabídky nemocnic Certifikace potřeb ­ na realizaci kapacitního růstu nutno dokázat opodstatněnost investice Restrukturalizace Horní hranice příjmů nemocnic Omezení počtu zdrav. Personálu Přímá kontrola výše nákladů Finanční nástroje - regulace nabídky nemocnic Perspektivní financování ­ forecast mix, DRG ... Nemocnice uzavře smlouvu s financujícím subjektem na výkony v rozsahu dopředu stanoveného rozpočtu. Základnou je situace v předchozím roce. Principem je stanovení pevné ceny za jednotlivé výkony a odhad počtu výkonů v průběhu roku. Motivací je možnost ponechat si případné úspory (nutno použít na zdravotní péči!) Vytváření konkurence regulace nabídky nemocnic PPP ­ soukromá organizace provozuje nemocnici za stanovený poplatek a zaručí dostupnost a bezplatnost péče pro všechny pacienty Lékaři placeni na základě hospodářského výsledku (tlak na snižování nákladů) Boj o pacienta (tlak na zvýšení kvality) Maximální počet výkonů regulace nabídky praktiků Stanovení maximálního počtu výkonů Stanovení maximálního počtu vykazovaných bodů Regulace bodu Má smysl při výkonovém odměňování ­ cílem je zabránit neustálém růstu vykazovaných výkonů, bodů, atd. 7 Maximální počet registrovaných pacientů Lékaři získávají dopředu roční platbu za počet přihlášených pacientů Motivace v ,,boji" o pacienta Kombinace více systémů odměňování Příplatky za kvalitní práci Osobní odměny Atp. ­ snížení demotivace vzhledem k nízkým platům ve zdravotnictví KVANTIFIKACE Počet lůžek / 100 000 obyvatel Počet nemocnic / 100 000 obyvatel Počet nemocnic na 100 000 obyvatel Průměrná doba hospitalizace Obložnost A více dat najdete na : http://data.euro.who.int/hfadb/ KONEC