Faktory ovlivňující poptávku po zdravotní péči MUES Brno, 2001 Osnova přednášky alternativní kategorie: poptávka a potřeba charakteristiky poptávky nepravidelnost, nepředvídatelnost elastičnost faktory ovlivňující poptávku výsledky empirického výzkumu Poptávka versus potřeba Potřeba - definice ... společensky potřebné vynaložení činnosti, která může odstranit rozpor mezi existující situací ve stavu zdraví a tím stavem, kterého by šlo dosáhnout při současných možnostech a úrovni vědeckého apod. poznání. Množství péče, o které se lékaři (experti) domnívají, že by ji osoba měla dostat, aby zůstala nebo se stala tak zdravou, jak je jen možné, vzhledem k současným medicínským znalostem. Proč zkoumat poptávku? jde o to zjistit, které faktory nejvíce v průměru ovlivňují využívání ZS ze strany jednotlivců, aby: šlo vysvětlit reálně pozorované rozdíly předvídat budoucí využití a tím i plánovat kapacity plánování na základě čistě potřeby je nedostatečné Proč nestačí potřeba? Plánování kapacit čistě na bázi medicínské (objektivní) potřeby je založeno na předpokladu, že medicínská potřeba by měla být jediným kritériem, které by mělo ovlivňovat využití ZS. Toto je hodnotový soud, který nemusí každý sdílet. Kdo je ochoten platit (penězi, časem) za všechnu péči, kterou ,,potřebuje"? Charakterisitky poptávky individuálně nepředvídatelná => pojištění nepravidelná => potřeba fin. rezervy intenzivní v případě nemoci, bolesti v rámci populace podstatně lépe předvídatelná pravděpodobnost rostoucí s věkem externí užitky společenský zájem na zdraví jednotlivců i populace jako celku Pružnost poptávky cenová elastičnost - citlivost na cenu, které je pacient vystaven - klíčový problém spoluúčasti jak je velká??? velmi sporné výsledky analýz ,,cena hraje roli" Cenová elastičnost Martin Feldstein elastičnost nemocniční péče - 0,7 t.j. při 90% redukci ceny ... 0,9*0,7=63% nárůst požadovaného množství hodně nebo málo ? jiné odhady (USA) 0,2 - 0,7 Faktory ovlivňující poptávku vznik choroby (náhodné avšak ovlivněno např. věkem ...) kulturně demografické faktory - hlavně vzdělání a rodinný stav a počet osob v domácnosti ekonomické faktory, (příjem, cena služby, čas nutný na spotřebu...) Nabídkou indukovaná poptávka dodatečné služby, vyšetření, léky ,,každý lékař si pacienta najde, každé lůžko bude obsazeno" manipulace s frekvencí služeb, délkou hospitalizace podmíněno systémem financování Racionalizace poptávky finanční spoluúčast pacienta posílení suverenity spotřebitele posílením vědomí hodnoty a ceny zdraví specifikací a omezením rozsahu garantované péče pořadníky a délka čekací doby gate keeper systém Empirická studie 1. Jaké bylo faktické využití zdravotnických služeb v porovnání s uváděnými případy onemocnění. Z jakých dalších důvodů a kolikrát chodili lidé k lékaři. 2. Zda a případně proč pacienti při onemocnění nevyhledali zdravotní péči. 3. Zda neukončili léčbu předčasně a z jakých důvodů. 4. Podle čeho pacienti vybírali konkrétního poskytovatele zdravotní péče (zdravotnické zařízení, lékaře). Důvody pro výběr poskytovatele Důvod Primární péče O dborná péče Nemocniční péče bylo nejbližší 289 71 17 jediné m ožné pro daný typ péče 6 27 11 dobré m ínění o lékaři 196 80 7 reputace zařízení 61 52 15 předešlé zkušenosti 248 88 12 levnější 3 7 2 byl tam poslán 33 199 66 stejné zařízení , kde pracuje jeho praktický lékař 24 8 0 jiný důvod (většinou uvedena ,,spádovost") 35 17 7 U primární péče je mezi nejvýznamnějšími faktory (jedná se o městskou aglomeraci!) blízkost lékaře a z ní plynoucí časová dostupnost. Nelze si ovšem nevšimnout toho, že samotná blízkost pomáhá spíše jen pro první kontakt. O tom, zda si lékař pacienta udrží, rozhodují předešlé zkušenosti a z nich plynoucí dobré mínění o lékaři. U ostatních typů již dominuje argument ,,byl tam poslán", jinými slovy výrazně zde vystupuje role lékaře jako agenta, zejména praktického lékaře v pozici gatekeepera.