Ekonomika a řízení technické infrastruktury doc. Ing. Jaroslav Hlaváč, CSc. hlavac@vodarenska.cz hlavac@vasgr.cz Úvod lObecně o infrastruktuře – společenský režijní kapitál. lTechnická, sociální a ekonomická infrastruktura. lZákladní atributy technické infrastruktury: pohyb materiálů, osob, energií a informací. lVýznamný podíl přirozeného monopolu. Přirozený monopol lRegulace přirozeného monopolu: lCo se reguluje : ceny, licence, autorizace, kvalita, plánování, spory. lKdo reguluje: regulátor, místní správa, regionální správa, centrální správa, mezinárodní společenství, soudy. lOddělitelné části Varianta maximalistická regulátor ministerstvo místní orgány soudy Ceny X Licence X Autorizace X Kvalita X Plánování X (X) spory X (X) Varianta minimalistická: regulátor ministerstvo místní orgány soudy Ceny X Licence X Autorizace (X) X Kvalita X Plánování X spory X Možné modely regulace regulátor místní centrální soudy ceny X licence X autorizace X kvalita X plánování X spory X Jiná možnost regulace regulátor místní regionální soudy ceny X X licence X autorizace X kvalita X plánování X spory X Ekonomické nástroje regulace lNáklady lCena. lZisk Regulace ceny lNormativní a pozitivní teorie lRegulace na úroveň mezních nákladů, průměrných nákladů, aukcí, postupné otevírání trhu Principy regulace. lZásadně lze odlišit dvě protichůdné teorie (hypotézy) ekonomické regulace: lNormativní teorie regulace vycházející z otázky, ve kterých případech jsou státní zásahy do soutěže skutečně smysluplné a nutné „…můžeme z ekonomických důvodů regulovat?…“ Aktuálně finanční trhy, energie z jádra dle „zelených a Rakušanů“. lPozitivní teorie regulace, která zkoumá konkrétní politická, historická a ekonomická východiska regulace,podstatu jejich nástrojů a míru jejich využívání „…proč regulujeme a budeme regulovat?…“. Regulace efektivnosti lKomparace lBenchmarking lBest practices lZákonné sankce lSmluvní sankce lMonitoring lSystémy řízení jakosti l Další atributy technické infrastruktury lProstorový aspekt. lProvozní rezervy. lStrategické plánování a koncepce. Náklady, výnosy, zisk lAdresnost a neadresnost služeb. lČlenění nákladů. lProvozní a neprovozní výnosy lZisk a jeho přiměřenost Cena a její tvorba lPoptávkový princip lNákladový princip lSociální princip lSložky ceny : paušál, cena za množství (standard, progrese, sleva), cena za připojení. Majetkové vztahy lInfrastrukturní a provozní majetek lSmíšené a oddělené modely vlastnictví l Smíšené modely lMagistrátní model lOdborně zaměřené firmy – obchodní, příspěvkové, neziskové Wiener Wasserwerke (MA 31) hql-plan Obchodní společnost ve vlastnictví města lSpalovna a komunální odpady Brno, a. s. lZkratka: SAKO Brno, a.s. lInternet: www.sako.cz lPrávní forma: akciová společnost lAkcionář: Statutární město Brno 100% lza rok 2009 vykazuje zisk 25,8 mil. Kč před zdaněním. Oddělené modely (vč. PPP) lObslužný (provozní) model – Servis contract lNájemní model (management contract nebo lease contract) lKoncesní model lLicenční model lDalší variace, týkají se hlavně rozvoje infrastruktury (BOT, BOOT, BOO) l Letiště Vídeň – podíly na majetku 1213243238955 Úloha veřejné správy v technické infrastruktuře lUtváření prostředí lMajitel, provozovatel, podílník lReprezentant spotřebitelů lVeřejná kontrola Management technické infrastruktury – jeho specifika lPlánování – superstrategické a generelní. lOrganizování – integrace, dezintegrace, diverzifikace. lPersonalistika – stabilita, kvalifikace, spolehlivost. lVedení – samostatnost, kompetence, motivace lKontrola – preventivní, následná, externí, přiměřená Vnější vlivy lObecné pozitivní a negativní externality lSubstituenty a komplementy lMarketing, práce s veřejností. Prostorové aspekty a významy lSouvislost s rozvojem území – územní plánování lPodmiňující vliv – „zasíťování“ lStimulační vliv – investice, ekonomický růst, sociální klima. Brno, Koliště před 100 lety a před 50 lety … a 25.2.2008 koliste ČOV Náměšť n. O. 2007 Děkuji za pozornost, stůjte na zemi hlavac@vasgr.cz touchingdown