‹#› 1 Kritická a obranná infrastruktura - terorismus Jakub Dostál Jakub.dostal@mail.muni.cz ‹#› 2 Kritická infrastruktura * Definice KI: * výrobní a nevýrobní systémy, jejichž nefunkčnost by měla vážné dopady na: •Bezpečnost •Ekonomiku •Zachování nezbytného rozsahu dalších základních funkcí státu při krizových situacích –přírodní katastrofy –teroristické útoky apod. ANd9GcTKVkvoqCxcCXaDrxoQPrLI45uAmRcPV0NNhGHnrpXt9L06jTfx Achmed_the_Dead_Terrorist_by_Kalesta ‹#› 3 * Definice subjektů KI: * Vybrané subjekty výrobní i nevýrobní sféry provozující zařízení * objekty KI nebo poskytující služby popř. vytvářející produkty ve stanovených oblastech kritické infrastruktury * ANd9GcQOjhQqP4OIQq4jRvPWZeXZAyo_jNegnUW3Prol08cT8tt2GZN9 krava-49f1be42693ad_275x184 Oresund-Bridge 0018 ANd9GcSdvfp-BSx8nXxNEFCT9W6rh_K7jr4hCG9GwEfVNWI3gcmCnJNA ANd9GcTCmzhoPKztJnF6ixFgOkDHPSIeOZAr6ODsnn6Cn5wFnRwJfrQlSA 170px-Turbine_aalborg facts-about-the-webs-creation_1 ‹#› 4 Kritická infrastruktura * Energetika * Vodní hospodářství * Potravinářství a zemědělství * Zdravotní péče * Doprava * Komunikační a informační systémy * Bankovní a finanční sektor * Veřejná správa * + World Wide Web ‹#› 5 Strategické dokumenty EU * 2004 Sdělení Komise Radě a Evropskému parlamentu „Ochrana kritické infrastruktury při boji proti terorismu“ * 2005 „Zelená kniha o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ * 2006 „Sdělení komise o Evropském programu na ochranu kritické infrastruktury“ * ‹#› 6 Strategické dokumenty EU * červenec 2007 Evropským parlamentem vydáno usnesení o návrhu směrnice Rady o určování a označování evropské kritické infrastruktury a o posouzení potřeby zvýšit její ochranu. * Směrnice obsahuje * základní definice, * kritéria pro určování a označování ECI * zásady zpracování plánů bezpečnosti provozovatelů evropské KI * úlohu styčných úředníků pro bezpečnost * možnost podpory evropské KI ze strany Evropské komise a další ustanovení. * Schválena 8. prosince 2008 ‹#› 7 Strategické dokumenty ČR * USNESENÍ ze 44. schůze Výboru pro civilní nouzové plánování ze dne 23. září 2009 č. 315 * Komplexní strategie České republiky k řešení problematiky kritické infrastruktury * Národní program ochrany kritické infrastruktury * ‹#› 8 Kritická infrastruktura v ČR – Nařízení vlády č. 432 ze dne 22.12.2010 o kritériích k určení prvku KI * Průřezová kriteria pro určení prvku KI obsahují tato hlediska: * Oběti s mezní hodnotou více než 250 mrtvých nebo než 2 500 s následnou hospitalizací delší jak 24 hodin * Ekonomický dopad s mezní hodnotou hospodářské ztráty státu více jak 0,5% HDP nebo * Dopadu na veřejnost s mezní hodnotou rozsáhlého omezení nezbytných služeb nebo jiného závažného zásahu do každodenního života postihujícího více než 125 000 osob. ‹#› 9 Kritická infrastruktura v ČR – Nařízení vlády č. 432 ze dne 22.12.2010-příloha: odvětvová kriteria pro určení prvku KI * Energetika * Vodní hospodářství * Potravinářství a zemědělství * Doprava * Komunikační a informační systémy * Finanční trh a měna * Nouzové služby * Veřejná správa * Ostatní státní správa * Zpravodajské služby ‹#› 10 Kritická infrastruktura podle české legislativy • * kritickou infrastrukturou prvek kritické infrastruktury nebo systém prvků kritické infrastruktury * narušení jehož funkce by mělo závažný dopad na: * bezpečnost státu * zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva * zdraví osob * ekonomiku státu, ‹#› 11 Kritická infrastruktura podle české legislativy * evropskou kritickou infrastrukturou kritická infrastruktura na území ČR * jejíž narušení by mělo závažný dopad i na další členský stát EU ‹#› 12 Prvek kritické infrastruktury * Zejména stavba, zařízení, prostředek nebo veřejná infrastruktura určená podle průřezových a odvětvových kritérií * je-li prvek kritické infrastruktury součástí evropské kritické infrastruktury, považuje se za prvek evropské kritické infrastruktury * ‹#› 13 * subjekt kritické infrastruktury: * provozovatel prvku kritické infrastruktury * jde-li o provozovatele prvku evropské kritické infrastruktury, považuje se tento za subjekt evropské kritické infrastruktury * ochrana kritické infrastruktury: * opatření zaměřená na snížení rizika narušení funkce prvku kritické infrastruktury ‹#› 14 NATO a kritická infrastruktura * 2003 Výbor pro civilní ochranu Severoatlantické aliance * Informační zpráva, která pojednává o tzv. schopnosti státu reagovat na mimořádnou událost, resp. krizovou situaci * deset schopností, které by mohly ovlivňovat prvky KI: * centrální schopnost reakce, * zásobování (doplňování) základních služeb, * místní schopnost reakce, * dekontaminace, * místní očista, * vakcinace a ošetřování, * péče o hromadně zraněné, * hromadná evakuace, * zjišťování ohrožení a jejich pojmenování, * informování, varování a vyrozumění veřejnosti. * ‹#› 15 •Nadnárodní rozvojové strategie TI * NATO - vojenská infrastruktura * Orgány zabývající se v rámci NATO TI: •Rada NATO, která (mimo jiné) řídí „Hlavní komisi pro plánování zdrojů“, která koordinuje: –Výbor pro infrastrukturu –Výbor pro komunikace a informační systémy –Výbor pro problémy životního prostředí •Generální tajemník NATO, který řídí (mimo jiné) –„Odbor pro infrastrukturu“ • • a-0999.gif (56808 bytes) 225px-Anders_Fogh_Rasmussen_-_World_Economic_Forum_Annual_Meeting_Davos_2008 ‹#› 16 Obranná infrastruktura * Složení? * Závislost: * na politickém uspořádání * Technologickém vývoji? ‹#› 17 Terorismus ‹#› 18 Terorismus * Velmi mnoho definicí * Marešova definice: – „Použití agresivního a excesivního násilí (anebo hrozba použitím takového násilí), které je naplánováno s dominantním účelem vyslat vážné zastrašující poselství zřetelně většímu počtu lidí (cílovému publiku), než pouze těm, kteří jsou primárními násilnými akty nebo hrozbami bezprostředně poškozeni.“ * ‹#› 19 Terorismus jako ekonomické odvětví * terorismus lze považovat za jedno z odvětví ekonomiky * * * * * * * • Pramen: ROBEJŠEK, P.: Ekonomie terorismu ‹#› 20 Protiteroristická politika * Protiteroristická politika je realizována na nejrůznějších úrovních politiky * dominantní je státní úroveň * mezinárodní úroveň * vnitrostátní úroveň * Z hlediska charakteru institucí (na domácí i mezinárodní úrovni) * Policejní * Zpravodajské a tajné služby * Vojenské * Záchranné * Diplomatické a politicko-vyjednávací * Legislativní a justiční * Další * Národní kontaktní bod pro terorismus ‹#› 21 Boj proti financování terorismu •Pozornost bude věnována nestátnímu terorismu * důležitější než konkrétní bojovníci jsou pro teroristické organizace jejich způsoby fungování * v čele se systémem financování * Nutnost finančního boje je zřejmá také z následujícího důvodu: * Sledováním pohybu finančních prostředků teroristických organizací lze také odkrýt i struktury těchto organizací •Za ideálního stavu: ochromení, případně vyřazení z provozu ‹#› 22 * Krulík: „opevňujeme své ostrůvky v době, kdy je nutné vytvořit flotilu k vyhnání pirátů z moře“ * Tato „flotila“ přitom nemusí být vojenského charakteru, nýbrž může jít o „flotilu“ finančních a ekonomických expertů a institucí * Základní strategie jakéhokoli boje: * Nalézt slabé místo protivníka a přesně na něj nasměrovat svůj úder •tímto slabým místem mohou být právě finanční systémy •rozbití finančních systémů teroristické organizace • mohlo tuto organizaci oslabit více, než eliminace • jejího nejužšího vedení 1207947411osama-bin-laden ‹#› 23 Jak financování čelit? * AML/CFT standardy podle Johnstona a Nedelesca: * přijmutí legislativy •financování terorismu musí být trestným činem •Musí existovat právní opora zmrazení či zabavení teroristických prostředků •Musí být vymezeny finanční a nefinanční profese a oblasti podnikání •Musí umožňovat dané zemi co nejširší mezinárodní kooperaci v této oblasti * Musí existovat vhodný institucionální a administrativní rámec a legislativa, poskytující příslušným autoritám příslušné povinnosti a pravomoci ‹#› 24 Jak financování čelit? * Doporučení Finančního akčního výboru proti praní peněz (FATF) jednotlivým zemím: * podniknout neprodleně kroky k ratifikaci a implementování příslušných dokumentů Spojených národů * kriminalizovat financování terorismu a teroristické akty * zaznamenat finanční transakce podezřelé z napojení na teroristické subjekty * poskytování co nejširší podpory ostatním zemím v oblasti prosazování práva a místním úřadům ve vyšetřování financování terorismu * zavést pravidla zamezující praní peněz na alternativní peněžní systémy * rozšířit opatření o nutné identifikaci účastníků bezhotovostních převodů * zajistit, že subjekty jako jsou neziskové organizace nemohou být zneužity k financování terorismu * rozpoznat fyzické přeshraniční přesuny hotovosti a směnek na doručitele ‹#› 25 Země s nedostatečnými opatřeními proti financování terorismu Flag of São Tomé and Príncipe [Flag of North Korea] [Iran] ao ag [Flag of Azerbaijan] Flag of Bolivia [(State) Flag of Ecuador] Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag Image of National Flag ‹#› 26 Další výzvy protiteroristické politiky * Spolupráce soukromého a veřejného sektoru v protiteroristické ochraně (měkké cíle) * Boj proti námořnímu terorismu * boj proti použití ZHN v terorismu * Jaderné zbraně * uae_maritime_terrorism ‹#› 27 * KI: taková infrastruktura, jejíž narušení by mělo závažný dopad na: * bezpečnost státu, zabezpečení základních životních potřeb obyvatelstva, zdraví osob ekonomiku státu * Proč je právě infrastruktura často cílem teroristických útoků ANd9GcQOjhQqP4OIQq4jRvPWZeXZAyo_jNegnUW3Prol08cT8tt2GZN9 krava-49f1be42693ad_275x184 Oresund-Bridge 0018 ANd9GcSdvfp-BSx8nXxNEFCT9W6rh_K7jr4hCG9GwEfVNWI3gcmCnJNA ANd9GcTCmzhoPKztJnF6ixFgOkDHPSIeOZAr6ODsnn6Cn5wFnRwJfrQlSA 170px-Turbine_aalborg facts-about-the-webs-creation_1 ‹#› 28 thatsall (Děkuji za pozornost) *