1 7 návyků vysoce efektivních lidí 1. Návyk: Buďte proaktivní 2. Návyk: Začínejte s myšlenkou na konec 3. Návyk: Dejte přednost důležitým věcem 4. Návyk: Myslete způsobem výhra/výhra 5. Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopeni 6. Návyk: Vytvářejte synergii 7. Návyk: Ostření pily PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 2 ETIKA CHARAKTERU A ETIKA OSOBNOSTI ETIKA CHARAKTERU w Bezúhonnost w Pokora w Věrnost w Umírněnost w Odvaha w Spravedlnost w Trpělivost w Píle w Skromnost ETIKA OSOBNOSTI 1.Techniky mezilidských vztahů 2. Pozitivní mentální postoj Kromě platných pravidel obsahuje i falešná pravidla – metody předstírání zájmu nebo zastrašování a podobně. PRIMÁRNÍ A SEKUNDÁRNÍ VELIKOST To jací jsme o nás vypovídá mnohem výmluvněji, než to, co říkáme nebo děláme. Některým lidem absolutně věříme protože známe jejich charakter. Sekundární techniky nemají trvalou hodnotu v dlouhodobých vztazích. Pozitivní prvky etiky osobnosti: w Růst osobnosti w Výcvik komunikativních dovedností w Pozitivní myšlení … Jsou to však sekundární rysy PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 3 PARADIGMA w Znamená model, teorii vnímání, předpoklad nebo rámec (konstrukci) vztahů. w V obecnějším smyslu je to způsob, jakým „vidíme“ svět ve smyslu jeho chápání, porozumění, interpretace. w Příklad mapy – mapa není území, ale pouze jeho popis. Což je i paradigma. Každý z nás má v hlavě mnoho map Můžeme je rozdělit do dvou kategorií: 1. Mapy toho jaké věci jsou – reálie. 2. Mapy toho jaké by věci měly být – hodnoty. Zřídka se zabýváme jejich přesností. Zpravidla si ani neuvědomujeme, že je máme. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 4 Čím více si uvědomujeme svá základní paradigmata mapy nebo domněnky a míru svého ovlivnění předchozími zkušenostmi, tím větší odpovědnost můžeme za tato paradigmata převzít: w zkoumat je, w ověřovat je na skutečnosti, w naslouchat druhým a být otevřeni vůči jejich vjemům a w tak získat širší obraz a mnohem objektivnější pohled. POSUN PARADIGMATU w Každý významný průlom v oblasti vědeckého snažení je nejprve porušením tradice, starého způsobu myšlení, neboli starých paradigmat. Thomas Khun Vzpomeňme si na Koperníka, Einsteina … PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 5 w Chceme-li učinit poměrně malé změny ve svém životě, můžeme se snad soustředit na svoje postoje a chování. w Chceme-li však udělat významnou změnu, musíme se zabývat svými základními paradigmaty. PARADIGMATA JSOU SILNÁ, PROTOŽE ONA TVOŘÍ BRÝLE, SKRZE KTERÉ VIDÍME SVĚT. SÍLA POSUNU PARADIGMATU JE HLAVNÍ SILOU SKOKOVÉ ZMĚNY, NEZÁVISLE NA TOM, JESTLI JDE O POSUN NÁHLÝ, NEBO O POMALÝ A ÚMYSLNÝ PROCES. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 6 PROBLÉMEM JE ZPŮSOB, JAKÝM PROBLÉM VIDÍME w Paradigmata etiky osobnosti podstatně ovlivňují nejen způsob, jakým se snažíme řešit své problémy, ale také způsob, jakým se na ně díváme. Definice „Návyků“ w Návyky jsou průnikem znalostí, dovedností a přání. w Znalost = „co dělat“ a „proč“. w Dovednost = „jak to udělat“. w Přání = motivace, „chtění“. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 7 Kontinuum zrání Závislost Ty – ty za to můžeš Nezávislost Já – já to zvládnu Vzájemná závislost My – my můžeme spolupracovat Produkce a Produkční schopnost w Produkce = výsledek (zlaté vejce) w Produkční schopnost = schopnost nebo zdroj (produkující zlatá vejce) w Jestliže lidé nedodrží rovnováhu P/PS při využívání hmotných zdrojů organizace, sníží její efektivnost = umírající husa. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 8 7 návyků vysoce efektivních lidí 1. Návyk: Buďte proaktivní 2. Návyk: Začínejte s myšlenkou na konec 3. Návyk: Dejte přednost důležitým věcem 4. Návyk: Myslete způsobem výhra/výhra 5. Návyk: Nejdříve se snažte pochopit potom být pochopeni 6. Návyk: Vytvářejte synergii 7. Návyk: Ostření pily Buďte proaktivní Reaktivní jazyk: w Nic se nedá dělat. w Takový jsem. w Dohání mě k šílenství. w Oni to nedovolí. w Musím to dělat. w Nemohu. w Jsem nucen. w Kdybych mohl. Proaktivní jazyk: w Podívejme se na možnosti. w Mohu na to jít jinak. w Ovládám své pocity. w Zpracuji účinná doporučení. w Zvolím přiměřenou odezvu. w Rozhodnu se. w Dám tomu přednost. w Chci. PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 9 Okruh zájmu a okruh působnosti Okruh působnosti Okruh zájmu Proaktivní lidé soustřeďují své úsilí na okruh působnosti. Zabývají se věcmi, se kterými mohou něco dělat. Povaha jejich energie je pozitivní. Dejte přednost důležitým věcem I w Krize w Neodkladné problémy w Termínované úkoly II w Prevence, činnosti PS w Rozvíjení vztahů w Poznávání nových příležitostí w Plánování, odpočinek III w Některá pošta a hlášení w Některé porady w Blížící se neodkladné záležitosti w Oblíbené činnosti IV w Jednoduché běžné záležitosti w Některá pošta, Některé telef. hovory w Mrhání časem na zbytečné záležitosti w Příjemné činnosti Naléhavé Nenaléhavé D ů l e ž i t é N e d ů l e ž i t é PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 10 Vůdcovství založené na principech Stephen Covey definoval klíčové principy fungování organizace na jednotlivých úrovních - od osobní až po celofiremní: w Osobní úroveň - důvěryhodnost: základem dlouhodobého úspěchu fungování je budování autentické osobní důvěryhodnosti w Mezilidská úroveň - důvěra: na základě osobní důvěryhodnosti lze začít budovat interpersonální vztahy založené na důvěře Vůdcovství založené na principech w Manažerská úroveň - zmocňování: na základě vztahů založených na důvěře lze začít používat princip zmocňování (empowerment) w Organizační úroveň - soulad: základním principem na této úrovni je jednotné směřování celé organizace za společným cílem PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz 11 CHARAKTERISTIKY LÍDRŮ ZAMĚŘENÝCH NA PRINCIPY w NEUSTÁLE SE UČÍ w JSOU ORIENTOVANÍ NA SLUŽBU w ŠÍŘÍ POZITIVNÍ ENERGII w VĚŘÍ V DRUHÉ w ŽIJÍ SVÉ ŽIVOTY USMĚRNĚNĚ w BEROU ŽIVOT JAKO DOBRODRUŽSTVÍ w JSOU SYNERGISTY w PRACUJÍ NA SOBĚ PDF vytvořeno zkušební verzí pdfFactory www.fineprint.cz