Osobní finance Bydlení G.Oškrdalová: Osobní finance 2 Bydlení  nájem a vlastní bydlení  financování vlastního bydlení  nemovitosti a daně  osobní vlastnictví X družstevní vlastnictví G.Oškrdalová: Osobní finance 3 Nájem a vlastní bydlení  výhody a nevýhody vlastního bydlení výhody: - finanční prostředky vynakládáme na něco, co je nebo jednou bude naše, - pocit větší jistoty, neboť bydlíme ve svém a otázku bydlení tak máme většinou na delší dobu vyřešenu, - v čase relativně stabilní výše splátky hypotéky, byla-li nemovitost koupena na hypotéku, - byla-li nemovitost koupena na úvěr, bude tento úvěr časem splacen, což se pozitivně promítne ve Vašich osobních a rodinných financích X platby nájemného nevýhody: - pořízení vlastního bydlení je finančně náročné (často nutné si půjčit na splnění tohoto cíle, nemusí být však vždy možné), - svázanost s daným místem, - starosti související se správou a údržbou nemovitosti, které mají i své finanční vyjádření, - možnost přijít o „střechu nad hlavou“ v důsledku problémů se splácením hypotéky, byla-li nemovitost koupena na hypotéku G.Oškrdalová: Osobní finance 4  výhody a nevýhody pronájmu výhody: - menší finanční náročnost - není nutné disponovat určitou výší vlastních finančních prostředků, dokládat výši pravidelných příjmů atd., - volnost – zpravidla je v tomto případě mnohem jednodušší se přestěhovat, - menší starosti se správou a údržbou dané nemovitosti; o opravy, rekonstrukce, pojištění, případně i vybavení a další věci se zpravidla stará přímo majitel nevýhody: - nájemné, - „nekonečnost“ plateb nájemného, - nejistota, - v čase poměrně volatilní výše nájemného, - možnost přijít o „střechu nad hlavou“ v důsledku problémů s placením nájemného,  …a co je výhodnější? G.Oškrdalová: Osobní finance 5 Financování vlastního bydlení  vlastní zdroje  cizí zdroje (hypoteční úvěry, úvěry ze stavebního spoření…) G.Oškrdalová: Osobní finance 6 Hypoteční úvěry  vymezení  účelovost  zajištění  výše úrokových sazeb závisí: - na aktuální situaci na finančních trzích - na účelu úvěru - době fixace - na výši zajištění úvěru - na bonitě dlužníka  způsob splácení G.Oškrdalová: Osobní finance 7  výhody financování vlastního bydlení prostřednictvím hypotečních úvěrů - nižší úrokové sazby ve srovnání s jinými úvěry, - státní úroková dotace (v současné době pro úvěry na pořízení nemovitosti starší dva roky pro žadatele do 36 let věku), - daňové úlevy, - možnost získání velkého objemu cizích zdrojů za výhodných podmínek, - možnost získání finančních prostředků v relativně krátké době (v porovnání s řádným úvěrem ze stavebního spoření), - možnost rozložení splátek na dlouhou dobu, což umožňuje snížit výši jednotlivých splátek, - široké možnosti použití úvěru G.Oškrdalová: Osobní finance 8  nevýhody financování vlastního bydlení prostřednictvím hypotečních úvěrů - dlouhá doba splatnosti úvěru, - během dlouhé doby splatnosti může dojít ke změně podmínek (výše úrokové sazby, splátek, státní úrokové dotace, daňových podmínek apod.), což může negativně ovlivnit osobní a rodinné finance dlužníka, - sankce v případě předčasného splacení při nedodržení stanovených podmínek pro předčasné splacení bez postihu, - možnost omezení výše čerpaných finančních prostředků jen na určitou část kupní ceny nemovitosti, - nutnost vložit zástavní právo k dané nemovitosti na příslušném katastrálním úřadě G.Oškrdalová: Osobní finance 9 * Podpora hypoték pro mladé lidi na starší byty http://www.mmr.cz/Bytova-politika/Programy-Dotace/Podpora-hypotek/1  Cíl podpory Zvýšit dostupnost staršího vlastnického bydlení pro mladé lidi a tím jim napomoci při zajištění vlastního adekvátního bydlení.  Cílová skupina Mladí lidé, kteří v roce podání žádosti o tuto formu podpory nedovrší věk 36 let. Pokud je žadatel o tuto formu podpory ženatý nebo vdaná, musí věkovou podmínku splnit i partner.  Základní charakteristiky podpory Podpora má formu úrokové dotace poskytované prostřednictvím jednotlivých příspěvků ke splátkám hypotečního úvěru. Výše úrokové dotace se pohybuje od 1 do 4 procentních bodů v závislosti na průměrné výši úrokových sazeb, za které poskytly hypoteční banky nové úvěry se státní podporou v předešlém kalendářním roce. Klesne-li průměrná úroková sazba pod 5 %, je výše podpory pro nově uzavřené smlouvy nebo v tomto termínu přepočítávané smlouvy nulová. G.Oškrdalová: Osobní finance 10 Výše úrokové dotace platí vždy po dobu platnosti úrokové sazby sjednané mezi klientem a hypoteční bankou ve smlouvě o úvěru, maximálně však po dobu pěti let. Po uplynutí této doby bude výše úrokové dotace nově stanovena. Úroková dotace bude poskytována po celou dobu splácení hypotečního úvěru, maximálně však po dobu deseti let. Úroková dotace bude poskytována k hypotečnímu úvěru nebo jeho části, která v případě koupě bytu nepřekročí 800 tisíc Kč, a v případě rodinného domu s jedním bytem nepřekročí 1,5 mil. Kč. Část úvěru překračující tyto limity nebude dotována.  Základní podmínky poskytnutí podpory Základní podmínky pro poskytnutí podpory vyplývají z ustanovení nařízení vlády č. 249/2002 Sb. ve znění nařízení vlády č. 32/2004 Sb. a mezi nejdůležitější patří: - Žadatel o příspěvek k hypotečnímu úvěru (v případě manželů ani jeho partner) nesmí v roce podání žádosti dovršit věk 36 let. - Žadatel o příspěvek k hypotečnímu úvěru (v případě manželů ani jeho partner) nesmí v době podání žádosti mít ve vlastnictví ani ve spoluvlastnictví byt, bytový dům nebo rodinný dům vyjma bytu nebo rodinného domu s jedním bytem, na jehož koupi je podpora žádána. G.Oškrdalová: Osobní finance 11 - Byt nebo rodinný dům s jedním bytem, na jehož koupi je žádána tato podpora, musí být starý nejméně dva roky a musí se nacházet na území ČR. - Byt nebo rodinný dům s jedním bytem, při jehož koupi byla využita tato podpora, musí po dobu jejího poskytování sloužit k trvalému bydlení žadatele a musí být v jeho výlučném vlastnictví (popř. v případě manželství ve společném jmění).  Kde lze o podporu žádat Písemnou žádost o poskytnutí podpory předloží uchazeč hypoteční bance, u které čerpá hypoteční úvěr a která je ministerstvem zmocněna k přijímání žádostí a uzavírání smluv o poskytování podpory nejdříve v den uzavření smlouvy o hypotečním úvěru a nejpozději v den započetí jeho čerpání. K úvěrům, kde již bylo započato čerpání, nebude možno podporu poskytnout. G.Oškrdalová: Osobní finance 12  Seznam hypotečních bank, které přijímají žádosti a uzavírají smlouvy o poskytování příspěvků k hypotečnímu úvěru na všech svých pobočkách. Česká spořitelna Hypoteční banka, a.s. Československá obchodní banka a.s. GE Capital bank a.s. Komerční banka Raiffeisenbank Wustenrot hypoteční banku, a.s. UniCredit Bank, a.s. G.Oškrdalová: Osobní finance 13  Výše státní podpory Výpočet výše státní podpory se provádí na základě "ideálního" průběhu splácení úvěru formou anuitní splátky. Vypočte se anuitní splátka s úrokovou sazbou banky platnou ke dni ukončení čerpání úvěru a anuitní splátka s úrokovou sazbou banky sníženou o podporu státu platnou ke dni 1. čerpání úvěru a jejich rozdíl zaokrouhlený na celé Kč nahoru je výší státní podpory. Nová výše % bodů podpory se vyhlašuje vždy k 1. únoru příslušného kalendářního roku. G.Oškrdalová: Osobní finance 14 Výše státní podpory… pro smlouvy o hypotečním úvěru, u kterých proběhlo 1. čerpání úvěru v termínu: 1.9.2002 - 31.1.2003 činí státní podpora 3% body 1.2.2003 - 31.1.2004 činí státní podpora 2% body 1.2.2004 - 31.1.2005 činí státní podpora 1% bod 1.2.2005 - 31.1.2006 činí státní podpora 0% bodů 1.2.2006 - 31.1.2007 činí státní podpora 0% bodů 1.2.2007 - 31.1.2008 činí státní podpora 0% bodů 1.2.2008 - 31.1.2009 činí státní podpora 0% bodů 1.2.2009 - 31.1.2010 činí státní podpora 1% bod 1.2.2010 - 31.1.2011 činí státní podpora 1% bod 1.2.2011 - 31.1.2012 činí státní podpora 0% bod G.Oškrdalová: Osobní finance 15 * Podpora hypotečního úvěrování bytové výstavby http://www.mmr.cz/Bytova-politika/Programy-Dotace/Podpora-hypotek/1-%281%29  S účinností k 1. 2. 2004 bylo nařízení vlády č. 244/1995 Sb., kterým se stanoví podmínky poskytování státní finanční podpory hypotečního úvěrování bytové výstavby, ve znění pozdějších předpisů, zrušeno a proto žádosti o tento druh podpory podané po 31. 1. 2004 nemohou být akceptovány.  Právní vztahy vzniklé podle nařízení vlády č. 244/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů, jakož i práva a povinnosti z nich vyplývající, se řídí dosavadními právními předpisy.  Výše podpory pro platné smlouvy se pohybuje od 1 do 4 % bodů v závislosti na průměrné sazbě úroku z objemu úvěrů, které byly poskytnuty fyzickým osobám a jsou podporovány podle nařízení vlády č. 244/1995 Sb., ve znění pozdějších předpisů a došlo u nich v předchozím roce ke změně úrokové sazby sjednané s hypoteční bankou. Klesne-li tato průměrná úroková sazba pod 7%, výše podpory je nulová. G.Oškrdalová: Osobní finance 16  Nová výše % bodů podpory se vyhlašuje vždy k 1. únoru příslušného kalendářního roku.  Přehled o výši státní podpory v jednotlivých letech: říjen 1995 až 31.1.2001 → státní podpora 4% body od 1.2.2001 do 31.1.2002 → státní podpora 2% body od 1.2.2002 do 31.1.2003 → státní podpora 1% bod od 1.2.2003 do současnosti → státní podpora nulová G.Oškrdalová: Osobní finance 17 * Předčasné splacení hypotečního úvěru  Může se výrazně prodražit!!!  Hypoteční úvěr – vymezení (zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, v platném znění, § 28 odst. 3) Hypoteční úvěr je úvěr, jehož splacení včetně příslušenství je zajištěno zástavním právem k nemovitosti, i rozestavěné, když pohledávka z úvěru nepřevyšuje dvojnásobek zástavní hodnoty zastavené nemovitosti. Úvěr se považuje za hypoteční úvěr dnem vzniku právních účinků zástavního práva. Pro účely krytí hypotečních zástavních listů lze pohledávku z hypotečního úvěru nebo její část použít teprve dnem, kdy se emitent hypotečních zástavních listů o právních účincích vzniku zástavního práva k nemovitosti dozví. XXX  Spotřebitelský úvěr – vymezení (zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, v platném znění, § 1) Tento zákon zapracovává příslušné předpisy Evropských společenství a upravuje některá práva a povinnosti související s odloženou platbou, půjčkou, úvěrem nebo jinou obdobnou finanční službou poskytovanou nebo přislíbenou spotřebiteli věřitelem, nebo zprostředkovatelem. G.Oškrdalová: Osobní finance 18  Zákon o spotřebitelském úvěru se dle § 2 nevztahuje na odloženou platbu, půjčku, úvěr nebo jinou obdobnou finanční službu a) poskytnutou pro účely bydlení, v níž je pohledávka zajištěna zástavním právem k nemovitosti a jejímž účelem je 1. nabytí vlastnického práva k nemovitosti, vypořádání vlastnických vztahů k nemovitosti nebo výstavba nemovitosti, 2. úhrada za převod členských práv a povinností v bytovém družstvu nebo nabytí účasti v jiné právnické osobě za účelem získání práva užívání bytu či rodinného domu, 3. změna stavby nebo její připojení k veřejným sítím, 4. úhrada nákladů spojených se získáním půjčky, úvěru nebo jiné obdobné finanční služby s účelem uvedeným v bodech 1 až 3, nebo 5. splacení úvěru, půjčky nebo jiné obdobné finanční služby poskytnuté k účelům uvedeným v bodech 1 až 4, popřípadě 5, b) sjednanou v podobě nájmu věci nebo leasingu, u nichž není sjednáno právo nebo povinnost koupě předmětu smlouvy po uplynutí určité doby, c) poskytnutou bez úroku nebo jakékoli úplaty, d) sjednanou v podobě průběžného poskytování služby nebo dodávání zboží stejného druhu, za které spotřebitel může platit v průběhu jejich poskytování formou splátek, G.Oškrdalová: Osobní finance 19 e) s celkovou výší nižší než 5 000 Kč nebo vyšší než 1 880 000 Kč; částka 5 000 Kč se považuje za dosaženou též tehdy, je-li mezi týmž věřitelem a spotřebitelem uzavřeno v období 12 měsíců více smluv se stejným nebo obdobným účelem, přičemž za smlouvu, ve které se sjednává spotřebitelský úvěr, se považuje smlouva, kterou se dosáhne nebo přesáhne celková výše úvěru 5 000 Kč, a všechny následující smlouvy uzavřené v uvedeném období, f) kterou zaměstnavatel poskytuje svým zaměstnancům jako vedlejší činnost s roční procentní sazbou nákladů nižší, než je roční procentní sazba nákladů spotřebitelských úvěrů obvykle nabízená na trhu, a která není obecně nabízena veřejnosti, g) sjednanou s obchodníkem s cennými papíry nebo bankou, jejímž účelem je provedení operace s investičním nástrojem, přičemž obchodník s cennými papíry nebo banka jsou do této operace zapojeni, h) v podobě bezplatného odložení platby stávajícího dluhu, i) poskytovanou omezenému okruhu osob ve veřejném zájmu na základě jiného právního předpisu bezúročně nebo s úrokovými sazbami nižšími, než jsou sazby na trhu obvyklé, j) při jejímž poskytnutí je věřiteli přenechána movitá věc a věřiteli nevzniká právo na vrácení peněz, nebo k) která je obsažena ve smíru uzavřeném před soudem nebo jiným příslušným orgánem. G.Oškrdalová: Osobní finance 20 Závěr: Zákon o spotřebitelském úvěru se z hypoték vztahuje jen na americké, a to v rozmezí 5000 - 1 880 000 Kč. ** Více k předčasnému splacení viz např. http://www.penize.cz/hypoteky/95225-o-predcasne-splaceni-hypoteky-se- zajimejte-jiz-pred-podpisem-smlouvy G.Oškrdalová: Osobní finance 21 Úvěry ze stavebního spoření  stavební spoření  účelovost úvěru – výhradně na bytové potřeby  tarif (chci pouze spořit nebo i čerpat úvěr?) a varianta (dle časových požadavků na čerpání úvěru)  hypoteční úvěry X úvěry ze stavebního spoření  řádné úvěry ze stavebního spoření: - podmínky čerpání - naspoření určitého minimální procenta z cílové částky (např. 40 %), stanovuje si stavební spořitelna, - doba spoření minimálně 24 měsíců (§ 5 odst. 4 z. č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření, v platném znění), - splnění tzv. hodnotícího čísla (bodové ohodnocení), každá stavební spořitelna vyhlašuje určitou hodnotu hodnotícího (příp. zhodnocovacího) čísla, pro nárok na úvěr a má pro něj specifický algoritmus výpočtu G.Oškrdalová: Osobní finance 22 - výše úvěru - cílová částka = součet vkladů, státní podpory, úvěru ze stavebního spoření a úroků z vkladů a státní podpory, po odečtení daně z příjmů z těchto úroků - úroková sazba - výši známe již při podpisu smlouvy o stavebním spoření, úroková sazba je po celou dobu splácení úvěru neměnná, výše úrokové sazby závisí na stavební spořitelně, u které máme stavební spoření sjednané, a na zvoleném tarifu (úroková sazba u úvěru souvisí s úrokovou sazbou u vkladů, maximální výše úrokových sazeb u úvěrů je zákonem omezena, neboť podle § 5 odst. 6 z. č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření, nemůže být rozdíl mezi úrokovou sazbou z vkladů a úrokovou sazbou z úvěru vyšší než 3 procentní body - doba splatnosti, výše splátky - v době podpisu smlouvy o stavebním spoření je známá doba splatnosti a výše splátky případného úvěru, doba splatnosti a výše splátky případného úvěru závisí na stavební spořitelně a na zvoleném tarifu a variantě (rychlá X normální, pomalá varianta) - možnost předčasného splacení - ano, a to bez jakýchkoli sankcí - zajištění - může být vyžadováno (nejen zástavní právo k nemovitosti, ale i jiné způsoby) i nemusí G.Oškrdalová: Osobní finance 23  překlenovací úvěry ze stavebního spoření: - vymezení - určeny pro klienty, kteří nemají splněny všechny podmínky pro přidělení řádného úvěru ze stavebního spoření a pro které je nepřijatelné čekat na přidělení řádného úvěru ze stavebního spoření několik následujících let - použití - překlenují dobu mezi skutečnou potřebou cizích zdrojů a vznikem nároku na řádný úvěr ze stavebního spoření, na poskytnutí překlenovacího úvěru nemá účastník stavebního spoření automatický nárok - výše úvěru – omezena výší cílové částky - účelovost – stejně jako řádné úvěry ze stavebního spoření - průběh G.Oškrdalová: Osobní finance 24 Princip fungování překlenovacích úvěrů ze stavebního spoření Zdroj: SYROVÝ, P., NOVOTNÝ, M. Osobní a rodinné finance. Praha : Grada Publishing, 2003, s. 81; upraveno G.Oškrdalová: Osobní finance 25 - úroková sazba - se odvíjí od toho, jak dlouho klient u stavební spořitelny spoří a za jak dlouho dojde k přidělení cílové částky, úroková sazba je po celou dobu splácení pevná a stanovuje se podle platných podmínek ke dni podání žádosti o úvěr. Obecně lze říci, že je vyšší než u řádných úvěrů. Navíc úroky jsou vypočítávány z celé cílové částky. - možnost mimořádného splácení - ano  prokázání úvěruschopnosti G.Oškrdalová: Osobní finance 26  výhody financování vlastního bydlení prostřednictvím úvěrů ze stavebního spoření - nižší úrokové sazby ve srovnání s jinými úvěry, - předem známé a neměnné podmínky čerpání řádného úvěru, - možnost překlenovacího úvěru, - daňové úlevy, - široké možnosti použití úvěru  nevýhody financování vlastního bydlení prostřednictvím úvěrů ze stavebního spoření - omezení výše úvěru, - nemožnost čerpání řádného úvěru ze stavebního spoření ihned po uzavření smlouvy o stavebním spoření G.Oškrdalová: Osobní finance 27 Nemovitosti a daně  daň z nemovitostí  daň z převodu nemovitostí G.Oškrdalová: Osobní finance 28 Daň z nemovitostí  z. č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí  daň z pozemků  daň ze staveb  zdaňovací období – kalendářní rok  daňové přiznání – poplatník je povinen podat příslušnému správci daně do 31. 1. zdaňovacího období; daňové přiznání se nepodává, pokud je poplatník podal v některém z předchozích zdaňovacích období nebo daň byla vyměřena v některém z předchozích zdaňovacích období z moci úřední a ve srovnání s tímto předchozím zdaňovacím obdobím nedošlo ke změně okolností rozhodných pro vyměření daně; daň z nemovitostí se vyměřuje na zdaňovací období podle stavu k 1. lednu roku, na který je daň vyměřována. G.Oškrdalová: Osobní finance 29  splatnost - u poplatníků daně provozujících zemědělskou výrobu a chov ryb ve dvou stejných splátkách, a to nejpozději do 31. srpna a do 30. listopadu běžného zdaňovacího období, u ostatních poplatníků daně ve dvou stejných splátkách, a to nejpozději do 31. května a do 30. listopadu běžného zdaňovacího období. Nepřesáhne-li roční daň z nemovitostí částku 5 000,- Kč, je splatná najednou, a to nejpozději do 31. května běžného zdaňovacího období. Ke stejnému datu lze daň z nemovitostí zaplatit najednou i při vyšší částce. G.Oškrdalová: Osobní finance 30 Daň z pozemků  předmět daně - pozemky na území České republiky vedené v katastru nemovitostí s výjimkou pozemků zastavěných stavbami v § 7 odst. 1 a 2 zákona v rozsahu půdorysu stavby, lesní pozemky, na nichž se nacházejí lesy ochranné a lesy zvláštního určení, vodní plochy s výjimkou rybníků sloužících k intenzivnímu a průmyslovému chovu ryb a pozemky určené pro obranu státu  poplatník daně - není-li stanoveno jinak, je poplatníkem vlastník pozemků, ve výjimečných případech může být poplatníkem nájemce pozemku či jeho uživatel  základ daně - u pozemků orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů a trvalých travních porostů cena půdy zjištěná násobením skutečné výměry pozemků v m2 průměrnou cenou půdy stanovenou na 1 m2 ve Vyhlášce Ministerstva zemědělství ČR č. 613/1992 Sb., kterou se stanoví seznam katastrálních území s přiřazenými průměrnými cenami pozemků orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů, luk a pastvin odvozenými z bonitovaných půdně ekologických jednotek; u pozemků hospodářských lesů a rybníků s intenzivním a průmyslovým chovem ryb cena pozemku zjištěná podle platných cenových předpisů k 1. lednu zdaňovacího období nebo součin skutečné výměry pozemku v m2 a částky 3,80 Kč; u ostatních pozemků skutečná výměra pozemku v m2 zjištěná k 1. lednu zdaňovacího období. G.Oškrdalová: Osobní finance 31  sazba daně: - orné půdy, chmelnic, vinic, zahrad, ovocných sadů 0,75 %, - trvalých travních porostů, hospodářských lesů a rybníků s intenzivním a průmyslovým chovem ryb 0,25 %. U ostatních pozemků činí sazba daně za každý 1 m2 u: - zpevněných ploch pozemků, užívaných k podnikatelské činnosti nebo v souvislosti s ní sloužících pro 1. zemědělskou prvovýrobu, lesní a vodní hospodářství 1,00 Kč 2. průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku, ostatní zemědělskou výrobu a ostatní podnikatelskou činnost 5,00 Kč - zastavěných ploch a nádvoří 0,20 Kč, - stavebních pozemků 2,00 Kč, - ostatních ploch, pokud jsou předmětem daně 0,20 Kč. G.Oškrdalová: Osobní finance 32 Daň ze staveb  předmět daně - na území České republiky stavby, pro které byl vydán kolaudační souhlas, nebo stavby užívané před vydáním kolaudačního souhlasu, stavby způsobilé k užívání na základě oznámení stavebnímu úřadu nebo stavby podléhající oznámení stavebnímu úřadu a užívané, stavby, pro které bylo vydáno kolaudační rozhodnutí nebo kolaudačnímu rozhodnutí podléhající a užívané anebo podle dříve vydaných právních předpisů dokončené, byty včetně podílu na společných částech stavby, které jsou evidovány v katastru nemovitostí a nebytové prostory včetně podílu na společných částech stavby, které jsou evidovány v katastru nemovitostí; výjimky z předmětu daně upravuje zákon  poplatník daně - není-li stanoveno jinak vlastník stavby, bytu nebo samostatného nebytového prostoru  základ daně - výměra půdorysu nadzemní části stavby v m2 podle stavu k 1. lednu zdaňovacího období; základem daně z bytu nebo ze samostatného nebytového prostoru je výměra podlahové plochy bytu v m2 nebo výměra podlahové plochy samostatného nebytového prostoru v m2 podle stavu k 1. lednu zdaňovacího období, vynásobená koeficientem 1,20 G.Oškrdalová: Osobní finance 33  základní sazba daně: - u obytných domů 2 Kč za 1 m2 zastavěné plochy, u ostatních staveb tvořících příslušenství k obytným domům z výměry přesahující 16 m2 zastavěné plochy 2 Kč za 1 m2 zastavěné plochy, - u staveb pro individuální rekreaci a rodinných domů využívaných pro individuální rekreaci 6 Kč za 1 m2 zastavěné plochy a u staveb, které plní doplňkovou funkci k těmto stavbám, s výjimkou garáží 2 Kč za 1 m2 zastavěné plochy, - u garáží vystavěných odděleně od obytných domů a u samostatných nebytových prostorů užívaných jako garáže 8 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, G.Oškrdalová: Osobní finance 34 - u staveb užívaných pro podnikatelskou činnost a u samostatných nebytových prostorů užívaných pro podnikatelskou činnost - sloužících pro zemědělskou prvovýrobu, pro lesní a vodní hospodářství 2 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, - sloužících pro průmysl, stavebnictví, dopravu, energetiku a ostatní zemědělskou výrobu 10 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, - sloužících pro ostatní podnikatelskou činnost 10 Kč za 1 m2 zastavěné plochy nebo upravené podlahové plochy, - u ostatních staveb 6 Kč za 1m2 zastavěné plochy, - u bytů a u ostatních samostatných nebytových prostorů 2 Kč za 1 m2 upravené podlahové plochy. G.Oškrdalová: Osobní finance 35 Daň z převodu nemovitostí  z. č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí  předmět daně - úplatný převod nebo přechod vlastnictví k nemovitostem  poplatník daně - zpravidla převodce (prodávající), nabyvatel je v tomto případě ručitelem; v případě výměny nemovitostí je poplatníkem převodce i nabyvatel, kteří jsou podle zákona povinni platit daň společně a nerozdílně; nabyvatel je poplatníkem této daně tehdy, jedná-li se o nabytí nemovitosti při výkonu rozhodnutí nebo exekuci podle zvláštního právního předpisu, vyvlastnění, vydržení, v insolvenčním řízení po rozhodnutí o úpadku nebo ve veřejné dražbě anebo o nabytí nemovitosti na základě smlouvy o zajišťovacím převodu práva v souvislosti s postoupením pohledávky, při zrušení právnické osoby bez likvidace nebo při rozdělení likvidačního zůstatku při zrušení právnické osoby s likvidací. Jde-li o převod nebo přechod vlastnictví k nemovitosti ze společného jmění manželů nebo do společního jmění manželů, je každý z manželů samostatným poplatníkem a jejich podíly jsou stejné. V případě podílových spoluvlastníků je každý spoluvlastník samostatným poplatníkem a platí daň dle velikosti svého podílu.  základ daně - cena nemovitosti určená podle zákona  sazba daně - 3 % ze základu daně  splatnost - splatná ve lhůtě pro podání daňového přiznání G.Oškrdalová: Osobní finance 36 Osobní vlastnictví X družstevní vlastnictví  Byt v osobním vlastnictví a v družstevním vlastnictví - cena – vyšší OV - daň z převodu nemovitostí – ano u OV, družstevní ne - možnost pronájmu – u družstevního může být omezeno, administrativně náročnější X OV - prodej bytu – OV administrativně náročnější - možnost ručení – OV lze ručit X družstevní - možnosti financování – OV lepší - omezení kupujících – hrozí u družstevních G.Oškrdalová: Osobní finance 37 Celkové zadlužení domácností v České republice (2005 – 2010) Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, str. 13, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 38 Vývoj úvěrů v sektoru stavebního spoření Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, str. 15, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 39 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 40 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 41 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 42 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 43 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 44 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 45 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 46 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice k 31. 12. 2011 Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice – ke dni 31.12.2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_ukazatele_vyvoje_st_sporeni_68311.html 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Nově uzavřené smlouvy o stavebním spoření Počet 1 373 258 1 293 890 2 097 338 314 650 430 233 516 385 579 730 705 463 575 292 532 765 410 461 Přírůstek (%) 23,1 -5,8 62,1 -85 36,7 20 12,3 21,7 -18,5 -7,4 -23 Průměrná cílová částka u nově uzavřených smluv o stavebním spoření fyzickými osobami - občany Objem (t is. Kč) 136,9 146,7 200,5 222,8 227,9 235,8 284,9 302,8 308,7 300,5 346,2 Přírůstek (%) -1,8 7,2 36,7 11,1 2,3 3,5 20,8 6,3 2 -2,7 15,2 Smlouvy o stavebním spoření ve fázi spoření 1) Počet 4 196 408 4 870 620 6 300 831 5 899 300 5 573 874 5 297 522 5 132 595 5 070 510 4 926 183 4 845 319 4 550 468 Přírůstek (%) 22,5 16,1 29,4 -6,4 -5,5 -5 -3,1 -1,2 -2,8 -1,6 -6,1 Reálně vyplacená státní podpora (v daném období) Objem ( mld. Kč) 9,313 11,059 13,261 15,337 16,086 15,772 14,976 14,22 13,262 11,743 10,729 Přírůstek (%) 20,7 18,7 19,9 15,7 4,9 -2 -5 -5 -6,7 -11,5 -8,6 Průměrná státní podpora přiznaná na smlouvu o stavebním spoření za příslušný rok Objem (Kč) 2 956 3 138 3 159 3 256 3 242 3 173 3 090 2 927 2 776 n/a n/a Přírůstek (%) 2,9 6,2 0,7 3,1 -0,4 -2,1 -2,6 -5,3 -5,2 n/a n/a Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice k 31. 12. 2011 Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice – ke dni 31.12.2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_ukazatele_vyvoje_st_sporeni_68311.html 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Naspořená částka 1) Objem (mld. Kč) 133,309 180,19 236,815 287,077 328,987 359,848 384,88 401,061 415,15 430,122 433,433 Přírůstek (%) 20,8 35,2 31,4 21,2 14,6 9,4 7 4,2 3,5 3,6 0,8 Úvěry celkem 1) Počet 465 824 568 920 685 740 786 483 857 875 900 653 942 944 971 176 988 353 993 357 956 659 v tom: ze stavebního spoření 346 145 420 929 488 850 549 698 582 867 587 501 580 352 569 870 565 485 564 633 552 999 překlenovací 2) 119 679 147 991 196 890 236 785 275 008 313 152 362 592 401 306 422 868 428 724 403 660 Přírůstek (%) 24,7 22,1 20,5 14,7 9,1 5 4,7 3 1,8 0,5 -3,7 Úvěry celkem 1) Objem (mld. Kč) 37,023 46,308 63,597 84,184 108,063 135,45 179,301 227,417 267,512 293,362 293,115 v tom: ze stavebního spoření 18,522 21,916 25,099 28,735 31,751 35,073 38,912 42,875 48,899 53,069 55,78 překlenovací 2) 18,501 24,392 38,498 55,449 76,312 100,377 140,389 184,542 218,613 240,294 237,335 Přírůstek (%) 19,4 25,1 37,3 32,4 28,4 25,3 32,4 26,8 17,6 9,7 -0,1 Úvěry celkem / naspořená částka Poměr (%) 27,8 25,7 26,9 29,3 32,8 37,6 46,6 56,7 64,4 68,2 67,6 G.Oškrdalová: Osobní finance 49 Stav hypotéčních úvěrů Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, str. 17, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 50 Stav hypotéčních úvěrů domácností Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, str. 16, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 51 Vývoj vybraných úrokových sazeb Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, str. 17, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 52 * Hypoindex Zdroj: Hypoindex.cz, http://www.hypoindex.cz/hypoindex-vyvoj/ …historie, vývoj  FINCENTRUM HYPOINDEX hodnotí vývoj cen hypoték v čase. Je to vážená průměrná úroková sazba, za kterou jsou poskytovány v daném kalendářním měsíci nové hypoteční úvěry pro fyzické osoby. Vahami jsou objemy poskytnutých úvěrů. Vstupní data pro výpočty poskytují tyto banky: Česká spořitelna, ČSOB, GE Money Bank, Hypoteční banka, Komerční banka, Raiffeisenbank, UniCredit Bank, Volksbank CZ a Wüstenrot hypoteční banka. G.Oškrdalová: Osobní finance 53 Souhrnné ukazatele hypotečního trhu Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, str. 18, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 54 Souhrnný podíl hypoték s tří- a pětiletou fixací Zdroj: Svačina, L.: Český hypoteční trh ovládly střednědobé fixace, http://www.hypoindex.cz/clanky/cesky-hypotecni-trh-ovladly-strednedobe-fixace/ G.Oškrdalová: Osobní finance 55 Dlouhodobé preference klientů při výběru Zdroj: Svačina, L.: Český hypoteční trh ovládly střednědobé fixace, http://www.hypoindex.cz/clanky/cesky-hypotecni-trh-ovladly-strednedobe-fixace/ G.Oškrdalová: Osobní finance 56 Celkové měsíční náklady domácností na bydlení v letech 2005 až 2009 (v Kč) Zdroj: Český statistický úřad. Životní podmínky (EU – SILC), http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/zivotni_podminky_(eu_silc) G.Oškrdalová: Osobní finance 57 Podíl domácností žijících v jednotlivých typech bytů v letech 2005 a 2009 Zdroj: Český statistický úřad. Životní podmínky (EU – SILC), http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/zivotni_podminky_(eu_silc) G.Oškrdalová: Osobní finance 58 Literatura  MÁLEK, Petr; OŠKRDALOVÁ, Gabriela; VALOUCH, Petr. Osobní finance. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010. 203 s. ISBN 9788021051577. kapitola 9.  Syrový, P.: Financování vlastního bydlení. Praha : Grada Publishing, 2009.  Syrový, P., Novotný M.: Osobní a rodinné finance. Praha : Grada Publishing, 2003.  Ministerstvo financí České republiky: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2009. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/ Zprava_o_vyvoji_FT_v_roce_2009_pdf.pdf.  Ministerstvo financí České republiky : Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf.  Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Podpora hypoték pro mladé lidi na starší byty. http://www.mmr.cz/Bytova-politika/Programy-Dotace/Podpora-hypotek/1.  Ministerstvo pro místní rozvoj ČR: Podpora hypotečního úvěrování bytové výstavby. http://www.mmr.cz/Bytova-politika/Programy-Dotace/Podpora-hypotek/1-%281%29. G.Oškrdalová: Osobní finance 59  Mašek, F.: O předčasné splácení hypotéky se zajímejte již před podpisem smlouvy. http://www.penize.cz/hypoteky/95225-o-predcasne-splaceni- hypoteky-se-zajimejte-jiz-pred-podpisem-smlouvy.  Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/  Ministerstvo financí ČR: Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice – ke dni 31.12.2010, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ ft_ukazatele_vyvoje_st_sporeni_60572.html  Hypoindex.cz: Fincentrum Hypoindex, http://www.hypoindex.cz/hypoindex- vyvoj/  Svačina, L.: Český hypoteční trh ovládly střednědobé fixace. http://www.hypoindex.cz/clanky/cesky-hypotecni-trh-ovladly-strednedobe- fixace/ G.Oškrdalová: Osobní finance 60  Český statistický úřad: Životní podmínky (EU – SILC), http://www.czso.cz/csu/redakce.nsf/i/zivotni_podminky_(eu_silc)  Ministerstvo financí ČR: Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice – ke dni 31.12.2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_ukazatele_vyvoje_st_sporeni_683 11.html  Zákon č. 190/2004 Sb., o dluhopisech, v platném znění  Zákon č. 145/2010 Sb., o spotřebitelském úvěru, v platném znění  Zákon č. 338/1992 Sb., o dani z nemovitostí, v platném znění  Zákon č. 357/1992 Sb., o dani dědické, dani darovací a dani z převodu nemovitostí, v platném znění  Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření, v platném znění