Teorie lidského kapitálu význam vzdělání Lidský kapitál v ekonomické teorii - -Termín pro označení znalostí a schopností pracovníka. -Merkantelisté, William Pety – vzdělání za jeden z důležitých faktorů pro ekonomický rozvoj -Adam Smith – vzdělání – investice, která zvyšuje produktivní schopnost člověka a jeho celoživotní příjem. -John Stuart Mill – vzdělání jednotlivců zvyšuje produktivitu práce a přináší kompenzaci za investice do vzdělání. -Schultz a Becker – první pokus o změření míry návratnosti investic do vzdělání. -Gary Becker – nejen na trhu, ale ve všech oblastech člověk porovnává výnosy a náklady každého rozhodnutí Lidský kapitál •Různé formy investic do lidí: školní a další vzdělávání, výdaje na zdravotní péči a výživu (zejména v rozvojových zemích). • „souhrn znalostí a dovedností člověka, které jsou vytvářeny školním vzděláváním, dalším vzděláváním v průběhu života a praxí“. •- Sociální kapitál, kulturní kapitál Teorie lidského kapitálu •1) Vzdělání – lepší schopnosti a dovednosti – vyšší příjmy. •2) Vzdělání + další faktory – lepší schopnosti a dovednosti – vyšší příjmy. -alfa koeficient (0,6 - 0,8) •3) Vzdělání nezvyšuje produktivitu jednotlivce •Ale: formálně označuje již dané rozdíly mezi lidmi. •Vzdělání – prostředek k třídění a filtrování lidí. • • Lidský kapitál a produktivita •Mikroekonomický přístup (úroveň mzdy, míra ekonomické aktivity, pravděpodobnost nezaměstnanosti). •Makroekonomický přístup (ekonomický růst) • „Statistiky OECD – průměrné prodloužení doby studia o jeden rok přináší dlouhodobý růst HDP v rozsahu čtyři až šest procent“ Kvantifikovatelnost LK –přístupy •1) nejvyšší dokončené vzdělání (ISCED) • •(osoby ve věku 25-64 let, kteří dosáhli vyšší střední nebo vysokoškolské vzdělání/celkový počet osob ekonomicky • aktivního věku) •Nevýhody: •Délka vzdělávání je v jednotlivých zemích různá •Neměří žádné specifické znalosti a dovednosti – nezaměřuje se na obsah vzdělání •Někdy: počet let studia (Průměrná délka studia) • Podíl obyvatel podle dosažené úrovně vzdělání •V průměru v zemích OECD dosahuje méně než jedna třetina (29 %) dospělých pouze primárního a nižšího sekundárního vzdělání (v České republice 9 % obyvatel), •44 % dospělých má ukončené vyšší sekundární vzdělání (v ČR 76 %) a •více než jedna čtvrtina (28 %) úspěšně ukončila terciární úroveň vzdělání (v ČR 14 %). •V posledních letech v ČR pozitivní vývoj – odhady v roce 2017 ½ vysokoškoláků v kohortě 25-34 let => změny v zaměstnatelnosti, výše mezd, kvalifikační náročnosti •(Středisko vzdělávací politiky, UK) Vysokoškoláci 2009 – 1,9 %, 1.čtvrtletí 2010 3 %, 2.čtvrtletí 2,4 % Míra nezaměstnanosti absolventů v ČR podle kategorií vzdělání (duben 2007, 2008 a 2009) http://www.infoabsolvent.cz/TematickyKatalog/FStranka.aspx?KodStranky=9.0.48 Míra nezaměstnanosti ČR a EU Mzdy podle vzdělání Zdroj: ČSÚ • image004 Zdroj: ISVP Průměrná mzda vysokoškoláků Vztah vzdělání a pozice na PT •Česká republika patří mezi země s těsnějším vztahem mezi úrovní vzdělání a kvalifikačními požadavky •V zemích s vysokým podílem vysokoškoláků nastupují absolventi poměrně často na pracovní místa s nižšími kvalifikačními nároky. (Španělsko, Belgie, Finsko..) •Čím více je na trhu práce vysokoškoláků než odpovídajících pracovních míst, tím častěji mají absolventi vysokých škol problém vůbec nějakou práci sehnat anebo získávají „jen“ práci méně kvalifikovanou V patnácti původních zemích EU tvoří vysokoškoláci například více jak 19 % pracovníků ve skupině povolání nižší administrativních pracovníků. Belgie 41 % x ČR méně než 6 % Vliv vzdělání na pozici na pracovním trhu - shrnutí •V průměru zemí EU jsou vysokoškoláci oproti celé populaci o 45 % méně ohroženi nezaměstnaností •Vykonávají o 28 % kvalifikovanější práci •Mají o 42 % vyšší mzdy •V ČR jsou vysokoškoláci ohroženi nezaměstnaností o 64 % •Vykonávají o 35 % kvalifikovanější práci •Mají o 66 % vyšší mzdy • Investice do vzdělání •Optimální investice –cost-benefit analýza •Individuální/společenská návratnost investic do vzdělání •Srovnání návratnosti investic do různých typů vzdělání, v různém čase, v různých zemích.. Náklady přímé Náklady nepřímé Výnosy přímé Výnosy nepřímé veřejné přímé výdaje veřejných rozpočtů na vzdělávání nižší daňové příjmy, vyšší daňové příjmy, snížení sociálních transferů lepší zdravotní stav, nižší kriminalita, ekonomický růst soukromé poplatky za studium, ostatní služby a materiály ušlá mzda, ztráta času, psychické náklady zvýšení příjmu vyšší status, nižší nezaměst-nanost, osobní uspokojení Náklady a výnosy ze vzdělání Průběh výdělků v závislosti na věku a vzdělání Private and public economic returns (2006) On average across OECD countries, the total return exceeds USD 335 000. Components of private net present value Souhrnné výsledky •V průměru OECD •IRR je vyšší v případě ISCED 5/6, a to jak individuální tak společenská •Individuální míra je vyšší než společenská •IRR je u mužů vyšší než IRR u žen, vyjma společenské IRR v případě ISCED 3/4, IRR female 8,8 x IRR male 8,2 Předpoklady efektivního využití LK •Flexibilní trh práce •Flexibilní školství •Celoživotní vzdělávání Další vzdělávání v EU Děkuji za pozornost J Education at a Glance, OECD, 2010 Středisko vzdělávací politiky UK: Postavení vysokoškoláků a uplatnění absolventů vysokých škol na pracovním trhu 2010 Filipová, 2008. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v ČR Uplatnění absolventů MU 2010 http://www.muni.cz/general/evaluation/graduates Počet respondentů a míra návratnosti Shoda kvalifikace se zaměstnáním Platové ohodnocení Průměrné platy - vývoj Nejlépe placené obory Očekávání versus realita Kvalifikovanost pracovního místa Ohodnocení dle studijního průměru