Zdravotnictví Osnova •Obecně o zdravotnických systémech •Zdravotní systém v ČR –Přehled (současná situace) –Vývoj do roku 1989 –Transformace •Subjekty zdravotnického systému •Zdravotnické zdroje Zdravotnický systém (ZS) •Část společenského systému, která se sestává z opatření, institucí, organizací a činností, kterými usiluje o léčení nemocí, o jejich prevenci i o posilování zdraví. •3 základní dimenze hodnocení ZS: -Medicínská -Ekonomická -Sociální (etická) •Subjekty ZS -Poskytovatelé zdravotní péče -Plátci zdravotní péče (pacient, ZP, stát, nadace …) -Spotřebitelé zdravotní péče - Hodnocení zdravotní péče a ekonomická efektivnost Zdravotnické systémy dle financování •Bismarck (Německo, Rakousko, ČR …) •Beveridge (UK, Řecko…) •Tržní mechanismus (USA) Srovnání systémů – aspekt převažujícího zdroje financování •Daně •Nízká motivace státních úředníků na efektivním využití prostředků •Nízké administrativní náklady (NHS cca 5%,v USA více než 2O%) •Míra informovanosti vlády (zdravotnická statistika vs. problémy při zjišťování informací o různých variantách poskytování péče, individuální poptávce po zdravotnických službách a hlavně individuálních nákladech péče) •Rozsáhlá struktura preventivních programů •Relativně vysoká dostupnost služeb •Riziko demotivace • • •Pojištění •Ekonomický zájem na hospodárnosti využití prostředků i na uspokojení potřeb svých pojištěnců •Nejlépe informována o nákladech poskytování péče •Nesrovnatelně vyšší vyjednávací síla •Vyšší transparentnost finančních toků, lepší předvídatelnost zdrojů •Existence konkurence plátců => vliv na kontrolu růstu nákladů •Pojištění ve spojení s financováním podle výkonů může stimulovat růst množství výkonů •Nedostatečně stimuluje prevenci •? financování investičních nákladů •Selekce podle rizika •Některé skupiny se nepojistí • Zdravotní systém v ČR •Bismarckovský (pojišťovací) systém •Povinné pojištění pro celou populaci •Mix veřejného a soukromého poskytování zdravotní péče •Smluvní vztahy mezi ZP a poskytovateli •Zdravotní péče garantována Ústavou ČR, čl. 31 Listině základní práv a svobod: "Každý má právo na ochranu zdraví. Občané mají na základě veřejného pojištění právo na bezplatnou zdravotní péči a na zdravotní pomůcky za podmínek, které stanoví zákon." • • Zdravotní systém v ČR •Podíl celkových zdravotnických výdajů na HDP: 7,9% (2009) •83,6% z celkových výdajů je veřejných •Zdravotní stav srovnatelný s ostatními evropskými státy •Průměrný počet návštěv u lékaře jeden z nejvyšších v Evropě (13x) •Výdělky lékařů dvojnásobek průměrné mzdy v národním hospodářství, problémová oblast: http://www.uzis.cz/rychle-informace/mzdy-platy-zdravotnictvi-roce-2009 •Mnoho reformních strategií mezi 1998 a 2004, pouze na papíře •2006: reformní návrh ministra Julínka •2010: http://www.vlada.cz/assets/media-centrum/dulezite-dokumenty/Programove_prohlaseni_vlady.pdf • Model do 1990 charakteristický: •Direktivním řízením státem; •Centrálním plánováním a financováním zdravotnických služeb; •Jednotnou soustavou zdravotnických zařízení (Ústavů národního zdraví) na jednotlivých územněsprávních stupních. •Výrazně omezenou možnosti svobodné volby lékaře; •Formálně bezplatným přístupem občanů k službám. Zdravotní stav populace •Výrazně nižší než v zemích západní Evropy •Stagnace a zkracování délky života •Růst nemocnosti a zdravotních poruch •Nemoci oběhového ústrojí vysoko nad evropským průměrem Kapacity •relativně vysoké –1108 lůžek na 100,000 obyv. (1989) U.S. 485 –272 lékaře na 100,000 obyv. U.S. 225 •i tak nestačilo •relativně nízké náklady - 4.8 % HDP (1988) Problémy •Nízká úroveň mezd, především specializovaných sester, ale i lékařů •Nízká úroveň medicínské techniky •Téměř kritický nedostatek některých léků Cíle reformy 1990-200? •Transformaci směřovat: •k demokratizaci, humanizaci a zvýšení kvality poskytované péče •k nalezení potřebných finančních zdrojů a způsobů jejich efektivního využívání •k odstranění pauperizace zdravotnických pracovníků a k žádoucímu pozvednutí jejich odborné a společenské prestiže Nástroje dosažení cílů •privatizace zdravotnických zařízení, resp. činností, •zavedení pojišťovacího systému, •provázání příjmů poskytovatelů s jejich výkonem Výsledky •množství péče vzrostlo •stejně tak přístrojové vybavení •snad i kvalita péče •vzrostla pravděpodobnost dožití, resp. střední délka života Střední délka života Pojišťovací systém •Nový systém financování zdravotní péče od 1993 (přechod od financování ze státního rozpočtu) •Financován z příspěvků zaměstnanců, zaměstnavatelů, osob samostatně výdělečně činných (OSVČ), osob bez zdanitelných příjmů (např. ženy v domácnosti, studenti nad 26 let) a MF (děti, studenti do 26 let, důchodci, ženy na mateřské dovolené, nezaměstnaní, osoby v sociální nouzi, vězni..) •Založený na solidaritě a ekvitě, stát garant systému •1993 ze zákona vzniká VZP •Postupně vzniká až 27 zaměstnaneckých ZP, nyní 9 ZP Zdravotní pojištění •Výše příspěvků stanovena zákonem jako % ze mzdy/platu =>13,5% ze základu •Zaměstnanci platí 4,5%, zaměstnavatelé 9% –od 2008 maximální vyměřovací základ zaměstnance: min. základ =min. mzda (cca 8tis Kč, pojistné 1080 Kč); max. základ 72x násobek průměrné mzdy (průměrná mzda -2 roky), cca 1 707 048 Kč •MF vyměřovací základ pro 2010 je 5 355 Kč (pojistné 723 Kč) –55% populace, cca 80% péče, cca 23% příjmů ZP •OSVČ platí 13,5 % z příjmů z podnikání –minimální vyměřovací základ = odvozen z poloviny průměrné měsíční mzdy za kalendářní rok, který o dva roky předchází (od 01/01/2010: 1 601 Kč) –maximální vyměřovací základ: 72x násobek průměrné mzdy (průměrná mzda -2 roky), tj. 1 707 048 Kč Co je propláceno? •Balíček proplácené zdravotní péče široký (včetně lázní..) •Nejlevnější lék z dané skupiny vždy plně hrazen(ve speciálních případech může revizní lékař ZP povolit plné proplacení jiných léků) •Od ledna 2008 regulační poplatky • Zdravotní pojišťovny •Zajišťují výběr pojistného, jeho správa a proplácení zdravotní péče poskytovatelům •Základní povinností je zajistit pro své pojištěnce zdravotní péči v potřebném rozsahu, struktuře i kvalitě. –za tím účelem navazují zdravotní pojišťovny smlouvy se zdravotnickými zařízeními, tj. nemocnicemi a dalšími lůžkovými zařízeními a širokým spektrem ambulantních specialistů ambulantních zařízení, včetně laboratoří a diagnostických center. •V současné době 9 ZP •Zvláštní právní forma •Právo na výběr jedné ze zdravotních pojišťoven a její změnu jednou ročně, vždy ke konci čtvrtletí •Největší pojišťovna VZP (cca 65 - 70% populace) –jediná zdravotní pojišťovna, která má státní garanci, tj. stát ručí za její solventnost a dodržování závazků jak vůči pojištěncům tak i poskytovatelům zdravotní péče. •Vybrané pojistné je shromažďováno na zvláštním účtu, který spravuje Ministerstvo financí. –Veškeré vybrané pojistné je přerozdělováno mezi jednotlivými pojišťovnami, a to podle věkové struktury pojištěnců. Zdravotní péče •Primární ZP •Většinou privátní •V gesci státu, krajů a ZP •Právo na výběr lékaře a zdravotnického zařízení; u zvolených lékařů v primární péči se musí občané zaregistrovat (praktičtí lékaři, ambulantní gynekologové, zubní lékaři). Změnu lékaře v primární péči, tj. registraci u jiného lékaře, je možné učinit nejdříve po 3 měsících. •Způsob úhrad: kapitace(70% příjmu), fee-for-service (30%,prevence) •Specializovaná ambulatorní ZP • •Poskytována v různých formách: soukromá praxe,poliklinika, nemocnice; vždy na základě smlouvy s ZP •75% zařízení privátních •Bez gate-keeping •Způsob úhrad: fee-for-service, objemové limity,velikost bodu závisí na počtu odpracovaných hodin Zdravotnické zdroje (2009, ÚZIS) •Zdravotní pojištění (76,3%) • •Daně (7,3%): investice, výzkum, specializované zdravotní programy • •Přímé platby – 16,4% z celkových výdajů na zdravotnictví, jedny z nejnižších mezi OECD zeměmi zdrav Cost structure