Krizové řízení Ing. Jakub Dostál 25.10.2011 Přednáška v rámci předmětu: Ekonomika veřejného sektoru Struktura lÚvod do krizového řízení lKrizové stavy v ČR lKrizová legislativa v ČR lFinancování krizového řízení v ČR Systém krizového řízení - úvod lProč potřebujeme systém krizového řízení? lRiziko nastání krizových situací lKrizová situace - praktický pohled: lmimořádná událost velkého rozsahu (včetně ohrožení), které není možno odvrátit běžnou činností správních úřadů a složek IZS l l l Co je to krizová situace, legislativní pohled: lKrizová situace: lmimořádná událost podle zákona o IZS, narušení kritické infrastruktury nebo jiné nebezpečí, při nichž je vyhlášen krizový stav lMimořádná událost: lškodlivé působení sil a jevů vyvolaných činností člověka, přírodními vlivy, a také havárie, které ohrožují život, zdraví, majetek nebo životní prostředí a vyžadují provedení záchranných a likvidačních prací, Krizové situace - příklady http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTTzoSflz6iB88BkkCxn2CVVVwro23QW5GBI8mAKzlWXB_7YDbz http://news.nationalgeographic.com/news/2009/02/photogalleries/australia-fires/images/primary/09020 9-01-australia-fire_big.jpg http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQpWGhnvYHMfzEcw50ky2gGzJCx85nuMswIzQHnXxgk0Bb68hf1 http://t3.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTDEcz2iMOEX9ZnaAULv0zEQdfI49sqOWAnpn5QIVMyH-Pw-cPZZw http://nejdelsi.cz/wp-content/uploads/blackout.jpg Krizové řízení - definice lSouhrn činností orgánů krizového řízení zaměřených na zvládnutí krizové situace včetně přípravy a prevence l Orgány krizového řízení VLÁDA ORGÁNY KRAJE ORGÁNY OBCE MINISTERSTVA a jiné SÚ ÚKŠ Zvl.postavení: MV,MZd, MD, MPO Č N B NNO Dobrovolníci KŠ KŠ Ústřední krizový štáb lÚstřední krizový štáb je pracovním orgánem vlády k řešení krizových situací lPředsedu jmenuje premiér lMinistr vnitra x ministr obrany – náměstek ministra vnitra, – náměstek ministra obrany, – náměstek ministra zahraničních věcí, – náměstek ministra financí, – náměstek ministra zdravotnictví – náměstek ministra průmyslu a obchodu, – náměstek ministra dopravy, – ředitel úřadu Ministerstva životního prostředí, – náměstek ministra zemědělství, – předseda Správy státních hmotných rezerv, – předseda Státního úřadu pro jadernou bezpečnost, – ředitel sekretariátu Bezpečnostní rady státu, – policejní prezident České republiky, – generální ředitel Hasičského záchranného sboru České republiky, – náčelník Generálního štábu Armády České republiky. – vedoucí Kanceláře prezidenta republiky l Úkoly ministerstev a jiných správních úřadů lMinisterstva lZřizují pracoviště krizového řízení lZpracovávají krizový plán lZřizují krizový štáb lPoskytují a vyžadují podklady pro KP krajů lSprávní úřady lPřehled možných zdrojů rizik lRozhodují o činnostech k řešení krizových situací lOrganizují opravy, vytvářejí podmínky pro nouzovou komunikaci l Ministerstva a ČNB a krizové řízení nMinisterstvo vnitra - hlavní koordinátor, sjednocuje postupy ministerstev - organizuje školení, instruktáže - kontrola krizových plánů - vede ústřední evidenci údajů - zodpovídá za oblast vnitřní bezp. - řeší rozpory v oblasti KŘ nČeská národní banka - koordinuje s vládou opatření, dotýkající se působnosti ČNB - zpracovává KP v oblasti měnové politiky a bankovnictví nMinisterstvo zdravotnictví - je oprávněno na území kde je vyhlášen KS, vyhlásit opatření proti šíření přenosných nemocí + stanovit opatření k ochraně veřej. zdraví, nákup imunobiolog. přípr., zajistit mezinárodní spolupráci, koordinovat zdravotnická zaříz. nMinisterstvo dopravy - oprávněna uložit povinnost zabezpečit dopravní obslužnost - ne na úkor OS+IZS nMinisterstvo průmyslu a obchodu - energetika, teplo - kritická infrastruktura Grafické vyjádření procesů krizového řízení NNO – nástup po složkách IZS 12 MÚ mal.rozs. MIMOŘÁDNÁ UDÁLOST (VELKÉHO ROZSAHU) OBEC OKRES OBEC III KRAJ ČR Jednotl.složky IZS SLOŽKY IZS ORGÁNY KRIZ.ŘÍZENÍ KRIZOVÁ SITUACE HAVARIJNÍ PLÁNOVÁNÍ KRIZOVÉ PLÁNOVÁNÍ Požár Povodeň Nehoda Zákon Č.239/2000 o IZS Zákon č.240/2000 (Krizový zákon) Běžný stav Krizové plány lKrizový plán je základním dokumentem pro řešení krizových situací lJe určen k plánování, organizování a řízení postupu všech složek potřebných pro zvládnutí krizového stavu lJe závazným dokumentem pro všechny obce, správní úřady, fyzické i právnické osoby nacházející se na daném území Krizové plány v ČR – zpracovatelé lZpracovatelem krizového plánu ministerstva je ministerstvo nebo a schvaluje jej statutární orgán (ministr) lV případě jiného správního úřadu tento správní úřad a schvaluje jej vedoucí správního úřadu lZpracovatelem krizového plánu kraje je HZS kraje a schvaluje jej hejtman. lHasičský záchranný sbor kraje projedná v Bezpečnostní radě kraje rozsah a postup zpracování krizového plánu a podíl KÚ, HZS kraje a ostatních subjektů na jeho zpracování. lHZS při přípravě na krizové situace organizuje součinnost mezi správními úřady a obcemi v kraji. l Krizové plány v ČR – zpracovatelé - ORP lZpracovatelem krizového plánu ORP je HZS kraje lpři jeho zpracování vyžaduje v nezbytném rozsahu součinnost organizačních složek státu, orgánů ÚSC, právnických osob a podnikajících fyzických osob. lKrizový plán ORP po projednání v Bezpečnostní radě ORP schvaluje starosta. l Krizové stavy v ČR Stav ohrožení státu lJako nevojenský krizový stav lje-li ve značném rozsahu ohrožen vnitřní pořádek a bezpečnost a jsou-li lve značném rozsahu ohroženy životy a zdraví, majetkové hodnoty nebo životní prostředí lJako vojenský krizový stav: lje-li bezprostředně ohrožena svrchovanost, územní celistvost, demokratické základy a je-li třeba plnit mezinárodní závazky o společné obraně l l l Stav ohrožení státu lO vyhlášení rozhoduje Parlament na návrh vlády lje-li bezprostředně ohrožena svrchovanost státu nebo územní celistvost státu nebo jeho demokratické základy lZatím nebyl v dějinách ČR vyhlášen l l Řídící prvky bezpečnostního systému ČR Parlament Vláda Prezident Nouzový stav • pro část nebo celou ČR – 30 dnů Stav ohrož.státu • pro část nebo celou ČR Válečný stav • pro celé území ČR • Má právo účastnit se, uděluje se mu slovo Má právo s vládou projednat otázky bezpečnosti • informuje o vyhl. NS • navrhuje SOS • schvaluje prodloužení NS • může zrušit NS • vyhlašuje na návrh vlády • vyhlašuje VS Krizová legislativa v ČR Krizová legislativa v ČR Krizová legislativa v ČR Krizové zákony nZákon č. 239/2000 (IZS) nZákon č. 240/2000 (KZ) n nZákon č. 241/2000 (HOPKS) n n nZákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní nebo jinou pohromou Financování krizového řízení v ČR Veřejné finance ČR lnadnárodní a mezinárodní (rozpočet EU, NATO) lstátní finance (SR) lfinance mimorozpočtových fondů centrální úrovně lkrajský rozpočet (plus rozpočet RRRS) lobecní finance (plus rozpočet DSO) lfinance organizací veřejného sektoru (PO, OS, veřejné VŠ, veřejné výzkumné instituce, školské právnické osoby a další veřejnoprávní subjekty) lostatní (např. státní podnik) l Financování krizového řízení v ČR –právní normy lZÁKLADNÍ NORMY: lA) z. č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech l§§ 10, 22, 25 Správce kapitoly (Organizační složka státu) lMinistr financí spravuje kapitolu : VŠEOBECNÁ POKLADNÍ SPRÁVA l vládní rozpočtová rezerva (min. 0,3 % výdajů SR) lúčelová rezerva na zákon č. 240 lúčelová rezerva na zákon č. 239 lB) z. č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů l lKRIZOVÉ ZÁKONY: lKrizový zákon 240/2000 Sb. – v §§ 25 a 37 (finanční zabezpečení a použití rezerv) lZákon o IZS 239/2000 Sb. – v §§ 30 a 31 (finanční zabezpečení, náhrady škody) lZákon o HOPKS 241/2000 Sb. – regulační opatření, doplnění zákonů daňových, o správních a soudních poplatcích lZákon č. 12/2002 Sb., o státní pomoci při obnově území postiženého živelní pohromou nebo jinou pohromou. l Financování krizového řízení v ČR (240/2000) lFinanční zabezpečení krizových opatření na běžný rozpočtový rok se provádí podle zvláštního právního předpisu (rozpočtová pravidla). Za tímto účelem: la) ministerstva a jiné ústřední správní úřady v rozpočtu své kapitoly a kraje a obce ve svých rozpočtech na příslušný rok vyčleňují objem finančních prostředků potřebný k zajištění PŘÍPRAVY na krizové situace; kraje a obce dále ve svém rozpočtu na příslušný rok vyčleňují účelovou rezervu finančních prostředků na ŘEŠENÍ krizových situací a ODSTRAŇOVÁNÍ jejich následků, l l Financování krizového řízení v ČR (240/2000) lb) se finanční prostředky potřebné k zajištění přípravy na krizové situace vyčleňované ministerstvy a jinými ústředními správními úřady v rozpočtech kapitol považují za závazný ukazatel státního rozpočtu na příslušný rok, lc) MF po projednání s MV navrhuje v rozpočtové kapitole Všeobecná pokladní správa účelovou rezervu finančních prostředků na ŘEŠENÍ krizových situací a ODSTRAŇOVÁNÍ jejich následků. Použití finančních prostředků z této rezervy na PŘEDCHÁZENÍ krizových situací je možné pouze ve vazbě na mimořádné události podle zákona o integrovaném záchranném systému. Způsob použití rezervy upravuje vláda ve svém usnesení ke státnímu rozpočtu na příslušný rok § 27 Vládní rozpočtová rezerva (č. 218/2000 Sb.) lPro zajištění rozpočtového hospodaření se ke krytí nezbytných a nepředvídaných výdajů vytváří ve státním rozpočtu vládní rozpočtová rezerva. Vládní rozpočtová rezerva se tvoří nejméně ve výši 0,3 % výdajů státního rozpočtu na příslušný rozpočtový rok. lO použití vládní rozpočtové rezervy rozhoduje vláda a v rozsahu jí určeném ministr financí. lO použití vládní rozpočtové rezervy podává vláda zprávu Poslanecké sněmovně ve zprávách o plnění státního rozpočtu. Mimořádný státní závěrečný účet a nouzový SR po vyhlášení stavu ohrožení státu (č. 218/2000 Sb.) lPo vyhlášení stavu ohrožení státu vypracovává MF ČR návrh mimořádného státního závěrečného účtu a návrh nouzového státního rozpočtu na zbytek roku. lNávrh mimořádného státního závěrečného účtu za období do nabytí účinnosti zákona o nouzovém státním rozpočtu vypracovává MF ČR ve spolupráci se správci kapitol a předkládá jej vládě. lNávrh nouzového státního rozpočtu vypracovává MF ČR ve spolupráci se správci kapitol a do 15 dnů ode dne vyhlášení stavu ohrožení státu jej předloží vládě. l Mimořádný státní závěrečný účet a válečný SR po vyhlášení válečného stavu (č. 218/2000 Sb.) lPo vyhlášení válečného stavu vypracovává MF ČR návrh mimořádného státního závěrečného účtu a návrh válečného státního rozpočtu na zbytek roku. lNávrh mimořádného státního závěrečného účtu za období do nabytí účinnosti zákona o válečném státním rozpočtu vypracovává MF ČR ve spolupráci se správci kapitol a předkládá jej vládě. lNávrh válečného státního rozpočtu vypracovává MF ČR ve spolupráci se správci kapitol do 15 dnů ode dne vyhlášení válečného stavu jej předloží vládě. l l Financování krizového řízení ÚSC č. 250/2000 Sb lZákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů definuje finanční hospodaření obcí a krajů. ÚSC si tak samostatně vyčleňují prostředky na financování krizového řízení v návrhu rozpočtu lÚSC si mohou vytvářet autonomní peněžní fondy na živelné pohromy lMohou dostat účelové dotace ze SR nebo SF lV průběhu roku rozpočtová opatření l l lDěkuji za pozornost