sarka.horakova@econ.muni.cz }Rozpočet EU slouží k financování politik EU a k finančnímu zajištění fungování Unie jako takové. Nejen charakterem, ale také velikostí se výrazně liší od rozpočtů národních států. }Fáze-jako u národních rozpočtů-sestavování, schvalování, plnění, kontrola }zásada jednotnosti a věrnosti zachycení }zásada každoročnosti }zásada vyrovnanosti }zásada zúčtovací jednotky }zásada všeobecnosti }zásada přesného stanovení }zásada řádného řízení }zásada transparentnosti } } }Rozpočet EU rozdělen na třicet jednu oblast politiky } }Tato struktura rozpočtu se nazývá sestavování podle činností (activity based budgeting) } }Po „Lisabonu“ značně jednodušší } }Orgány a instituce EU předloží své očekávané výdaje do 1.7. } }Komise vypracuje návrh rozpočtu. Ten musí předložit Parlamentu a Radě do 1.9. } }Čtení v Radě: Rada hlasuje o rozpočtu i případných navržených změnách a posílá jej dál ke schválení Parlamentu do (1.10.) } }Čtení v Parlamentu: Parlament má 42 dnů na to, aby schválil rozpočet během prvního čtení v říjnu nebo může navrhnout změny Radě. Rada pak může schválit rozpočet i s navrhnutými změnami do 10 dnů. }Smírčí výbor: svolán, pokud Rada navržené změny neschválí } }Úkolem do 21 dnů nalézt shodu } }Pokud není shoda, nový návrh rozpočtu } }Pokud shoda, Rada a Parlament schvalují do 14 dnů. Parlament může radu přehlasovat. }Opravné rozpočty: Nevyhnutelné, nepředvídatelné a výjimečné okolnosti } }K zaznamenání výsledku hospodaření z minulého rozpočtového období } }Stejná rozpočtová a schvalovací procedura jako v případě samotného rozpočtu. } }Od 1988 mezi Radou, Komisí a Parlamentem současná platí od 1.1.2007 } }„Zkvalitnění“ rozpočtového procesu, větší flexibilita, kontinuita, předvídatelnost } }Nové nástroje mimo finanční rámec (pro větší flexibilitu) např.: rezerva pro urgentní pomoc, Fond solidarity EU, Nástroj flexibility, Evropská fond pro přizpůsobení se globalizaci } } } } } }Tradiční vlastní zdroje ◦cla z obchodu se třetími zeměmi vybraná podle společného celního sazebníku ◦dávky (cla) uvalené na dovoz zemědělských produktů, ◦dávky uvalené na cukr a izoglukózu }Zdroj z DPH }Zdroj založená na HND }Ostatní-daně funkcionářů, pokuty, apod. } } } ◦ ◦ ◦ ◦ }1970-Lucemburská dohoda, zavedení systému vlastních zdrojů }Zemědělské dávky a cla, 10% na inkasní náklady }3.zdroj z DPH, kvůli harmonizaci až od 1980, 1% ze základu }80.léta-krize-nízké příjmy, SZP 60-70% výdajů, vstup chudších členů, Britský rabat (výjimka Německo) }1988-4.zdroj HNP/HND, 1. finanční perspektiva } } }Významným mezníkem Agenda 2000-příprava na největší rozšíření (východní) }Strop vlastních zdrojů 1,27% HNP }Z 10% -> 25% na inkasní náklady }Britský rabat zachován-kromě Německa vyjednány další výjimky pro Švédsko, Rakousko a Nizozemí (1/4 původně vyměření částky) }Max základ z DPH 0,75%, v roce 2004 0,5% }Zavedena metodika ESA 95, HNP->HND, vlastní zdroje přepočteny na 1,23% HND }Max základ DPH 0,30% (neustály pokles), 4 země (Něm, Rak, Niz, Šve) odvádí méně(0,15 ; 0,225; 0,10 ; 0,10 ) }Snížení odvodu HND u Švédska o 150 mil. Euro,u Nizozemska o 605 mil. euro (2007-2013) } další úpravy britské slevy-z výpočtu vyloučeny nezemědělské výdaje členů z daného roku, zaváděno v letech 2009 -2011 postupně. Celkové náklady pro Spojené království vyplývající z této změny nepřesáhnou 10,5 mld eur (pro 2007-2013) }Strop pro vlastní zdroje 1,23% HND } }Výdaje EU jsou od roku 1988 plánovány prostřednictvím víceletých finančních rámců (perspektiv) }1988-1992, 1993-1999,2000-2006, 2007-2013 }Jasně stanovené výdajové stropy, větší předvídatelnost, flexibilita, rozpočtová disciplína } }Tvoří součást systém vlastních zdrojů }Má kompenzovat rozpočtovou „nespravedlnost“ vůči VB }ekonomika VB dosahovala v roce 1984 jen 90,6% HDP ES }Zemědělský sektor VB představoval 4% HDP země }Výdaje na CAP tvořily v roce 1984 80% rozpočtu }Zaveden 1986, ve Fontainbleau, M.Tatcher-“Give me my money back!“ } } }VB je vráceno 66% jejího čistého příspěvku }Náklady nese zbylých 26 členů, ne však všichni stejně (viz výjimka pro Něm, Rak, Šve a Niz) }Za rok 2010 činil britský rabat 4 mld euro }Velká Británie }Francie }„rabat je anomálie, ale vznikl z ještě větší anomálie SZP“ }I po odečtení rabatu je 4. Největším čistým plátcem do rozpočtu EU }Bez reformy SZP se rabatu nevzdá }Všichni daňoví poplatníci EU se musí skládat na 5 % zaměstnanců v zemědělství }Ze SZP profitují hl. velké zemědělské komplexy } Ať si Francie dotuje své zemědělce z národních prostředků } }EU by se mělo podílet na odstraňování následků války } Snaha vytvořit homogenní ekonomické prostředí v zemědělství EU s centrálními subvencemi }Švédsko produkuje jen 2 % HDP v } zemědělství a přispívá více než VB } VB již není chudý člen EU }VB a další země prosadila zrušení subvencí do výroby a zavedení přímých plateb proti vůli Francie – } na tahu je VB, aby udělala ústupek v rabatu. } }Financované činnosti a projekty odrážejí stanovené priority, na kterých se shodly všechny členské státy } }princip subsidiarity } }Příděly na závazky X Příděly na platby } }864,3 mld. Euro }Růst a zaměstnanost-snaha o posílení ekonomického růstu a vytvoření nových pracovních míst, z každého eura 8 centů na růst } }Udržitelný růst není možný bez snižování rozdílu mezi regiony-strukturální/kohezní politika, 36 centů z eura }Přírodní zdroje-kvalita a „rozumná cena“ zemědělské produkce, ochrana prostředí, ochrana zemědělců, 43 centů z eura }Svoboda, bezpečnost a právo-boj proti terorismu, organizovanému zločinu, nelegálním přistěhovalcům, spolupráce zemí ve výměně informací a společnému postupu, 1 cent z eura .. }Občanství-495 mil obyvatel, různých kultur a jazyka, ochrana kulturních hodnot, ochrana zdraví a spotřebitele, 1 cent z eura } }Globální hráč-dopad vynaložených prostředků se neomezuje na území EU, EU poskytuje finanční pomoc jak při přírodních katastrofách, tak dlouhodobě nejméně rozvinutým zemím či budoucím členům, 6 centů z eura }(Kromě dlouhodobé pomoci poskytuje EU finance z Evropského rozvojového fondu-země ATP) }Administrativa-mzdy, náklady na budovy, 6 centů }Plnou zodpovědnost nese Komise }V praxi pro většinu prostředků (76%) sdílené řízení-hospodaření přísluší spíše příslušným orgánům členských států }Komise musí získat zpět prostředky, které byly vyplaceny neoprávněně }Členské táty mají stejnou zodpovědnost za řádné hospodaření, musejí spolupracovat s Komisí a OLAFem } } }Ze strany Komise - generálních ředitelství & členské země }Od roku 2002- výroční zpráva o činnosti } }Založen 1975, sídlo v Lucemburku, 27 členů }„kontrolovat, zda finanční prostředky EU pocházející od daňových poplatníků jsou řádně vybírány a zda jsou vynakládány v souladu s právními předpisy, hospodárně a pro plánovaný účel.“ }má právo prověřovat jakoukoli osobu nebo organizaci, která nakládá s finančními prostředky EU, běžně provádí kontroly přímo „na místě“ } }Nezávislý, ale úzká spolupráce s ostatními institucemi } }napomáhá Evropskému parlamentu a Radě-každoročně předkládá revizní zprávu o uplynulém finančním roce } }Účetní dvůr nemůže podnikat žádné právní kroky-“trestat“. } }Evropský úřad pro boj proti podvodům/Office eurpéen de lutte anti-fraude }Vznik v roce 1999, nezávislý, organizačně podléhá Komisi }Monitoring podvodů v oblasti cel, chybného užívání dotací a daňových úniků, boj proti korupci }Pro zajímavost: http://zpravy.e15.cz/zahranicni/ekonomika/auditori-odmitaji-schvalit-rozpocet-eu-za-minuly-rok } } }Finální kontrola-schválení závěrečného účtu } }Schvaluje parlament-3 možnosti: ◦ závěrečný účet schválí, ◦schválení odročí ◦nebo jej neschválí. }Členem od roku 2004 }Čistým příjemcem }Nejevíce čerpáme ze strukturálních fondů }Za rok 2010 jsme získali z rozpočtu EU 144,8 mld. Kč }http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/tiskove_zpravy_ministerstva_60149.html?year=2011 } Graf č. 3: Vývoj příjmů z rozpočtu a odvodů do rozpočtu EU v letech 2004-2010 (mld. Kč) ◦Požadavky na nové zdroje: ◦musejí více vycházet z evropského práva a více se vázat k cílům, ◦nové zdroje musejí přesahovat hranice jednoho státu a pokrývat prostor společného trhu, ◦harmonizovaný základu daně musí zaručit, že bude uplatňována v celé EU stejně, ◦příjmy z nových zdrojů by měly, pokud možno, plynout do EU mimo národní rozpočty, ◦ musí být uplatňována spravedlivě a nezavádět další korekce rozpočtu, ◦výběr nové daně nesmí představovat další administrativní výdaje. }zdanění evropského finančního sektoru, }daně plynoucí z obchodu s povolenkami na emise skleníkových plynů, }poplatek z letecké přepravy, }evropská daň z přidané hodnoty, }evropská energetická daň.