pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Veřejné zakázky Robert Páleník plenzi@centrum.cz Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0280 1 OPVK_MU.emf Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 2 Obsah 1.Proč zadávat? 2.Souvislosti s EU, základní principy a legislativa 3.Ekonomické dopady 4.Zadavatel 5.Definice veřejné zakázky 6.Druhy zadávacích řízení 7.Přezkum zadávání veřejných zakázek 8. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 3 I. Otázka k diskuzi ??? n n Co je to vlastně veřejná zakázka? Jaké jsou důvody (ekonomické…) existence regulace v oblasti zadávání veřejných zakázek? Jaký je cíl regulace? text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 4 Principy zadávání nSmlouva o EU: nčlánek 2 – vytvoření společného trhu! nčlánek 12 – princip nediskriminace nčlánek 28 – volný pohyb zboží nčlánek 43 – svoboda usazování nčlánek 49 – volný pohyb služeb text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 5 Principy (2) n Ideje Smlouvy o založení ES promítnuty do sekundární legislativy (směrnic) => základní zásady zadávaní VZ (§ 6 zákona): nPrincip zákazu diskriminace, nPrincip stejného zacházení, nPrincip transparentnosti. n(vzájemné uznávání, proporcionalita) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 6 Legislativa •2004/18/ES (klasická) •2004/17/ES (sektorová) •Směrnice rady (92/13/EHS a 89/665/EHS – přezkumné směrnice – minimální požadavky na systémy přezkumu zadávání VZ v členských státech) •transponováno zákonem č. 137/2006 Sb., o VZ, a zákonem č. 139/2006 Sb., koncesní zákon text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 7 Ekonomické dopady nPodíl VZ na HDP v zemích EU cca 16 % n16 % VZ nadlimitních, tj. 2,6 % HDP EU 15 nVnitřní trh – vliv na růstový potenciál firem, zvyšování konkurenceschopnosti evropských producentů na celosvětovém trhu (globalizace) n Efektivnost výdajů na VZ a deficity veřejných rozpočtů text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 8 Zadavatel nVeřejný nDotovaný nSektorový n+ nsdružení zadavatelů ncentrální zadavatel (zadává za několik veřejných zadavatelů) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 9 Veřejný zadavatel nČR nstátní příspěvková organizace núzemní samosprávný celek + příspěvkové organizace n„veřejnoprávní subjekt“ (koncept „body governed by public law“) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 10 Dotovaný zadavatel 1.VZ z více než 50 % financována veřejným zadavatelem 2.Nadlimitní VZ 3.Týká se definovaných stavebních prací a služeb (ne dodávky) npostupuje jako veřejný zadavatel ntj. nikoliv zadavatel „z principu“, ale jen pro daný případ, zakázku (firmy) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 11 Sektorový zadavatel nuplatnění dominantního vlivu veřejným zadavatelem nNEBO nmá oprávnění poskytující zvláštní nebo výhradní práva n n+ vykonává relevantní činnost dle § 4 text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 12 Definice VZ (1) n(§ 7): Veřejnou zakázkou je zakázka realizovaná na základě smlouvy mezi zadavatelem a jedním či více dodavateli, jejímž předmětem je úplatné poskytnutí dodávek či služeb nebo úplatné provedení stavebních prací. Veřejná zakázka, kterou je zadavatel povinen zadat podle tohoto zákona,musí být realizována na základě písemné smlouvy. n n Obecně přijímaná definice neexistuje! Co znamená slovo zakázka…(?) Proces začínající uveřejněním a končící uzavřením smlouvy. Znakem je vztah zadavatele a vybraného uchazeče (úplatnost). n n Zadávací právo tedy upravuje jen mechanismus výběru dodavatele, nikoliv předchozí fáze (rozhodování o uskutečnění projektu a jeho parametrech – vyjádření potřeb) ani následné fáze (plnění ze smlouvy) => vztah k principům 3 E (rozpočtová pravidla, finanční kontrola) n n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 13 Veřejná zakázka (2) nVZ je od 1.- Kč nDělení podle předpokládané hodnoty: nadlimitní / podlimitní / VZ malého rozsahu nDělení podle předmětu: dodávky / služby / stavební práce text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 14 VZ podle předpokládané hodnoty nNADLIMITNÍ nDodávky a služby: Stavební práce: n3 236 000,- Kč ČR, státní p.o., MO ČR pro 125 451 000,- pro vymezené zboží všechny zadavatele n4 997 000,- Kč územní samospr. celky a jejich p.o., „veřejnoprávní subj.“, n MO ČR pro nevymezené zboží n10 020 000,- Kč sektorový zadavatel nPODLIMITNÍ (zjednodušené zadávací řízení) nDodávky a služby: od 2 mil. do limitů pro nadlimitní nStavební práce: od 6 mil. do limitů pro nadlimitní nmožnost použití zjednodušeného podlim. řízení (u st. prací do PH 20 mil.) nVZ MALÉHO ROZSAHU nnedosahují limitů pro podlimitní – dodržení zásad text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 15 Druhy zadávacích řízení nOtevřené řízení (základní druh) nUžší řízení (základní druh) nJednací řízení s uveřejněním (veřejný zadavatel jen za splnění podm. + sektorový zákl. druh) nJednací řízení bez uveřejnění (jen za splnění určitých podmínek) nSoutěžní dialog (jen zvláště složité VZ) nZjednodušené podlimitní řízení (podlimitní VZ, u staveb jen do 20 mil. Kč) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 16 Otevřené a užší řízení nOtevřené řízení: oznámení na ISVZ (TED); mohou podat nabídku všichni dodavatelé nUžší řízení: oznámení na ISVZ (TED); I.Fáze- zájemci podávají žádost o účast (prokazují kvalifikaci) II.Fáze – zadavatel vyzve k podání nabídky zájemce kteří splnili kvalifikaci (+ omezení počtu; min. 5) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 17 nvýjimečný způsob zadávání za splnění podmínek (např. urgentní, vícepráce do 20 % ceny, technická neslučitelnost…) npísemná výzva k jednání njednání možné event. i s více zájemci Jednací řízení bez uveřejnění text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 18 Jednací řízení s uveřejněním nPrvní fáze obdobná jako u UŘ (žádosti o účast) nK podání nabídky vyzve min. 3 nNa rozdíl od OŘ a UŘ je o nabídkách možné dále jednat!!!! text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 19 Soutěžní dialog noznámení ISVZ / TED (výzva k podání žádosti – splnění kvalifikace) nomezení počtu zájemců (§ 61) nvýzva k účasti, ceny ndialog = hledání vhodného řešení (více) nvýzva k podání nabídek nhodnocení…. n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 20 Zjednodušení podlimitní řízení nvýzva nejméně 5 zájemců (neopakovat) n nsoučasně uveřejnit elektronicky na „profilu zadavatele“ (musí přijmout i jiné nabídky) n text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 21 Další postup v řízení nPosouzení kvalifikace (ne UŘ, proběhlo v I.kole) nPosouzení nabídky z hlediska splnění zadávacích podmínek (mimořádně nízká NC – zdůvodnění; vysvětlení nabídky) nHodnocení nabídek (kritéria v oznámení ZŘ) nPřidělení VZ nUzavření smlouvy / Zrušení VZ nUveřejnění výsledku text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 22 Stupně systému přezkumu řízení o námitkách - zadavatel správní řízení před UOHS – I. st. řízení o rozkladu (předseda UOHS ) – II. st. (15 dnů) správní žaloba ke Krajskému soudu v Brně (2 měsíce) kasační stížnost k NSS (2 týdny) ústavní stížnost (60 dnů) Evropský soudní dvůr řízení o porušení smlouvy - EK text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 23 Přezkum „Na návrh“ (1) NÁMITKY ZADAVATELI (15 dnů) Vyhoví – Problém vyřešen Nevyhoví (zákaz uzavřít smlouvu 45 dnů ode dne obdržení námitek) NÁVRH K ÚOHS (10 dnů) – předchozí podání námitek podmínkou! ÚROVEŇ 1 – neformální řešení situace zadavatelem ÚROVEŇ 2 – formální přezkum ÚOHS text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 24 Na návrh – platby (2) nKauce: 1 % nabídkové ceny (50 tis. – 2 mil.) navrhovatele nebo paušál 100 tis. nelze-li určit … nkauce se vrací v případě „úspěchu“ navrhovatele; jinak propadá do SR nnáklady řízení 30 tis.: hradí zadavatel, bylo-li rozhodnuto o nápravném opatření, jinak si nesou sami účastníci řízení text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 25 Přezkum „Ex officio“ nŘízení zahájení z vlastního podnětu ÚOHS nNa základě podání fyzických/právnických osob, NKÚ, Policie ČR, dalších orgánů st. správy, monitoring masmédií nNa základě provedené kontroly v sídle zadavatele (zákon o státní kontrole) nObjektem VZ před i po uzavření sml. text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 26 Nástroje ÚOHS nPředběžné opatření (v průběhu s.ř.) nUloží rozhodnutím nápravu (před uzavřením smlouvy) – zruší jednotlivý úkon, celé zadávací řízení… nSankce – rozhodnutím uloží pokutu max. do 5 % ceny VZ za spáchání správního deliktu (po uzavření smlouvy…) nZákaz plnění ze smlouvy – jen ve stanovených případech, kdy zadavatel VZ neuveřejní (postup mimo zákon, neoprávněná výjimka, JŘBU…) nDelikty dodavatelů (nepravdivé info o kvalifikaci) – „black list“ (zákaz plnit VZ na 3 roky) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz 27 Zdroje nwww.compet.cz web UOHS nwww.portal-vz.cz (info MMR ČR) nwww.isvzus.cz nebo http://info.vestnikverejnychzakazek.cz (uveřejňovací místo ČR) nhttp://ted.europa.eu (uveř. místo EU) nhttp://simap.europa.eu (info portál EU) nwww.sigmaweb.org (OECD/EU) nwww.uncitral.org (OSN – UNCITRAL) text pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz OPVK_MU.emf 28 Podpora odborných praxí a stáží studentů ESF MU u budoucích zaměstnavatelů Tento studijní materiál vznikl jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/15.0280 j0299125