1 Reforma veřejné správy v ČR po roce 1989 (výsledky, problémy, trendy) David Špaček říjen 2007 ESF MU, spacekov@econ.muni.cz Literatura a jiné zdroje ČECHÁK, V. Vývoj veřejné správy v Československu a České republice (1945 - 2004). Praha: EUPRESS 2004 Louda, T., Grospič, J., Vostrá, L. (Eds.) Modernizace veřejné správy v Evropě a ČR, Plzeň: Čeněk 2006 www stránky a) Ministerstva vnitra - http://www.mvcr.cz b) Vlády - http://www.vlada.cz c) Poslanecké sněmovny - http://www.psp.cz d) Ministerstva informatiky - http://www.micr.cz/ e) Portál veřejné správy - http://www.portal.gov.cz f) ePUSA - http://www.epusa.cz g) http://www.statnisprava.cz/ i) Svaz měst a obcí - http://www.smocr.cz/ j) Asociace krajů ČR - http://www.asociacekraju.cz ... 0) Vymezení veřejné správy ROVINA: a) právní b) ekonomická (veřejná ekonomie a související disciplíny) c) interdisciplinární (současný?) (správně vědní?, manažerující?) VŽDY snaha specifikovat roli veřejné správy ve veřejném sektoru vztah k legitimitě (potvrzení/vyvrácení) jejích činností SPECIFIČNOST VEŘEJNÉ SPRÁVY a) veřejnoprávní charakter subjektu veřejného spravování (tj. nositel veřejné moci), b) objekt správy - ,,veřejné záležitosti" legitimované ,,veřejným zájmem", = odvozenost cílů od funkcí státu či územního samosprávného celku c) zákonné založením subjektu i objektu spravování = rule of law JEDNA Z DEFINIC VEŘEJNÉ SPRÁVY 1) jedem z (převážně exekutivních) institucionálních nástrojů kontroly a regulace 2) pro účely organizace a řízení lidí a zdrojů k dosahování cílů stanovovaných politicky + DŮRAZ NA a) racionalitu (NPM) a také b) potřeby stakeholders (good governance) Hlavní funkcí garantování (a tudíž i řízení) funkcí veřejného sektoru. PŘIHLÉDNOUT KE SPECIFIKŮM a) STÁTNÍ SPRÁVY b) SAMOSPRÁVY FAKTICKÉMU SYSTÉMU VEŘEJNÉ SPRÁVY DRUHÁ ... Z DEFINIC Stillman (1) je exekutivní složkou státní moci (která nicméně souvisí v důležitých směrech se složkou státní moci legislativní a justiční) (2) je subjektem formulujícím a implementujícím veřejné politiky (3) je subjektem, který ve své činnosti zahrnuje významný rozsah problémů týkajících se lidského chování a kooperačních snah lidí (4) je subjektem, jehož činnost může být v několika směrech odlišována od soukromé správy (5) je subjektem produkujícím veřejné statky (6) je subjektem zakotveným v právu a současně subjektem vykonávajícím právo 2 1) Předmět reformy VS VS ORGANIZACE FUNKCE FINANCE .... REFORMA ZAMĚSTNANCI KONTROLA 2) Vymezení reformy VS REFORMA = něco zlepšit, zdokonalit nebo odstranit problémy - mnoho aspektů (vs STRATEGIE) (politický, právní, institucionální, technický, finanční, sociální, psychologický ...) - centralizace vs. dekoncentrace a decentralizace princip subsidiarity a úrovně veřejné správy - fáze: a) teoretická vs. praktická b) přípravy vs. realizace Terminologie Grospič Transformace komplexní systémová změna veřejné správy ve všech základních ekonomických, politických a sociálních souvislostech Reforma podstatná organizační, funkční a kompetenční změna určitého významného segmentu veřejné správy Modernizace - probíhá kontinuálně nezávisle na strukturálních změnách, je spojena s ekonomizací a manažerializací veřejné správy v postmoderních podmínkách - diskutován vliv ekonomické liberalizace a globalizace na veřejnou správu Hesse: 4 fáze reformního procesu v CEECs a) Transformace starého právního, politického a ekonomického řádu ve formování nových institucí a struktur (př. pluralitní politický systém, svobodné volby, revize obsahu veřejného sektoru) b) Konsolidace = růst politické stability umožňující systematický přístup k deetatizaci, privatizaci a tržnímu hospodářství c) Modernizace = nalezení odpovídajícího institucionálního uspořádání a nejlepší možné praxe veřejné moci ve všech úrovních a ve všech odvětvích d) Adaptace = přizpůsobení se pojetí výkonného státu a tlaku v souvislosti s přípravou na členství v Evropské unii ?RYCHLOST REFOREM A ŘÍZENÁ ZMĚNA? 3) Reforma veřejné správy ČR OBECNÉ CHARAKTERISTIKY součást transformace společnosti strukturální přestavba centralizované státní správy (systém "státní moci") v decentralizovanou veřejnou správu změna totalitního státu ve stát demokratický renesance samosprávy, plurality, reálnosti voleb... legalita + legitimita posílení prestiže v očích veřejnosti ... otevřenost, průhlednost, participace velká rychlost změny a s tím způsobené problémy v ... ČSFR (1989 - 1992) Nebyla přijata ústava ve formě jednoho ústavního dokumentu. Pro uspořádání vztahů republik důležitý ústavní zákon č. 143/1968 (NEBYLY PŘIJATY ÚSTAVY REPUBLIK ANI ČSSR) ústavními zákony a) zrušen čl. 4 socialistické ústavy (1960) Vedoucí silou ve společnosti i ve státě je předvoj dělnické třídy, Komunistická strana Československa, dobrovolný bojový svazek nejaktivnějších a nejuvědomělejších občanů z řad dělníků, rolníků a inteligence. b) zkráceno volební období národních výborů c) zakotvena základní práva - LZPS (23/1991 Sb.) d) zakotvena instituce Ústavního soudu CENTRÁLNÍ SPRÁVA - zákon č. 2/1969 Sb. 3 ÚZEMNÍ VEŘEJNÁ SPRÁVA (1989 - 1992) ÚZEMNÍ ČLENĚNÍ 1960 vs. INSTITUCE základní územní správní jednotkou se stala OBEC zákon ČNR č. 367/1990 Sb. - odlišil státní správu a samosprávu - hovořil o obcích, městech a statutárních městech, a Praze legislativou ustaven a) JEDNOSTUPŇOVÝ SYSTÉM SAMOSPRÁVY b) SMÍŠENÝ / SPOJENÝ MODEL VEŘEJNÉ SPRÁVY orgány obce podobné jako dnes (DÚ 3) obecní zastupitelstvo, obecní rada, starosta (primátor) a zástupce starosty, komise, odbory, obecní úřad, tajemník ÚZEMNÍ VEŘEJNÁ SPRÁVA (1989 - 1992) OKRESNÍ ÚŘADY (zákon ČNR č. 425/1990 Sb.) výkon státní správy v území "okresu" (76) - orgány: a) přednosta b) okresní shromáždění c) referáty - v Plzni, Brně a Ostravě vykonávaly činnost OkÚ magistráty, v Praze Magistrát města Prahy a úřady městských částí - jejich řízení v kompetenci vlády republiky (MV) ČR: 1993 + RECEPČNÍ ZÁKON - s účinností od 31. 12. 1992 zákon ČNR č. 4/1993 Sb. o opatřeních souvisejících se zánikem ČSFR A. ÚZEMNÍ VEŘEJNÁ SPRÁVA fungovala na základě úpravy z r. 1990 výraznou změnu pro OBECNÍ ZŘÍZENÍ znamenala až Koncepce reformy veřejné správy z roku 1999 (DÚ 1) na jejím základě přijat zákon č. 128/2000 Sb. VELIKOSTNÍ STRUKTURA ČESKÝCH OBCÍ Počet obcí podle velikostní strukturaKraj do 199 200 - 499 500 - 999 1000 - 1999 2000 - 4999 5000 - 9999 10000 - 19999 20000 - 49999 50000 - 99999 nad 100000 Celkem Praha 0 0 0 0 0 0 0 0 0 1 1 Jihočeský 243 204 80 46 30 13 2 4 1 0 623 Jihomoravský 122 200 179 92 56 14 3 5 0 1 672 Karlovarský 20 39 30 17 13 6 4 2 1 0 132 Královehradecký 123 162 88 32 21 13 6 2 1 0 448 Liberecký 37 62 58 28 15 10 2 2 1 0 215 Moravskoslezský 14 61 78 74 39 17 4 7 4 1 299 Olomoucký 51 130 99 71 33 3 6 3 0 1 397 Pardubický 118 171 89 42 15 8 7 1 1 0 452 Plzeňský 196 145 73 45 28 8 4 1 0 1 501 Středočeský 290 414 254 106 48 16 13 4 1 0 1 146 Ústecký 63 127 75 39 25 8 9 3 5 0 354 Vysočina 339 209 91 34 13 10 4 4 0 0 704 Zlínský 17 88 99 48 32 11 4 4 1 0 304 ČR (n) 1633 2012 1293 674 368 137 68 42 16 5 6248 ČR (%) 26,14 32,20 20,69 10,79 5,89 2,19 1,09 0,67 0,26 0,08 100 OKRESNÍ ÚŘADY - i zde výrazná změna až na základě koncepce 1999 - zákon č. 425/1990 Sb. platil až do 12. 11. 2000 - 16. 5. 2000 - zákon č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech - pozbyl účinnosti k 31.12. 2002 OkÚ jako ,,správní úřady,vykonávající státní správu ve správních obvodech, které se nazývají okresy" NADÁLE DŮLEŽITÉ FUNKCE - přezkoumávaly rozhodnutí orgánů obcí a rozhodnutí pověřených obecních úřadů vydaná ve správním řízení dozor nad činností obcí - odborná pomoc obcím - přezkoumávaly hospodaření obcí ORGÁNY - JIŽ BEZ OKRESNÍCH SHROMÁŽDĚNÍ PŘEDNOSTA + REFERÁTY - BLANSKO OKRESNÍ ÚŘADY - JEJICH ZRUŠENÍ K 31. 12. 2002 VEDLO KE ZMĚNĚ VE STRUKTUŘE OBCÍ ("MIKROOKRESY") kritériem rozsah vykonávané státní správy přinejmenším 5 typů obcí podle vymezení jejich správních obvodů: (Exner) a) OBCE OBECNÉ b) OBCE S MATRIČNÍM OBVODEM c) OBCE S POVĚŘENÝM OBECNÍM ÚŘADEM d) OBCE SE STAVEBNÍM ÚŘADEM DO R. 2002, OD R. 2003 OBCE S ROZŠÍŘENOU PŮSOBNOSTÍ e) DO ROKU 2002 OBCE S PŮSOBNOSTÍ OKRESNÍHO ÚŘADU (Brno, Ostrava, Plzeň) 4 Obce s rozšířenou působností - převzaly zhruba 80 % působnosti bývalých okresních úřadů - zejména agendy: - evidence obyvatel - vydávání cestovních a osobních dokladů - řidičských průkazů, technických průkazů - evidence motorových vozidel - živnostenské oprávnění - výplata sociálních dávek - sociálně právní ochrana dětí - péče o staré a zdravotně postižené občany - vodoprávní řízení, oblast odpadového hospodářství a ochrany životního prostředí - státní správa lesů, myslivosti a rybářství - oblast dopravy a silničního hospodářství Počet obcí I, II a III v ČR zákon č. 314/2002 Sb. Kraj Obcí I Obcí II Obcí III Praha 1 specifická obec se 22 správními obvody Jihočeský 623 37 17 Jihomoravský 672 34 21 Karlovarský 132 14 7 Královehradecký 448 34 15 Liberecký 215 21 10 Moravskoslezský 299 30 22 Olomoucký 397 20 13 Pardubický 452 26 15 Plzeňský 501 35 15 Středočeský 1 146 55 26 Ústecký 354 30 16 Vysočina 704 26 15 Zlínský 304 25 13 Celkem 6248 387 205 VÚSC - v době vzniku ČR ani na základě převzatého právního řádu fakticky neexistovaly VÚSC - v období federace navrženy 4 alternativy uspořádání (zemská, regionální, kombinovaná a federativní) - úst. zákon č. 1/1993, Ústava ČR - ,,kraje či země" - v r. 1994 - Záměry vlády ČR v oblasti reformy veřejné správy a) do soustavy VS měly přibýt VÚSC b) počítaly se zachováním okresních úřadů c) vláda uvedla, že se jí nepodařilo rozhodnout o institucionálním uspořádání SS a S na úrovni VÚSC - ZMĚNA AŽ V R. 1997 (ú. z. č. 347/1997 Sb.) PRÁVNÍ POSTAVENÍ ALE SPECIFIKOVÁNO POZDĚJI VÚSC - PROBLÉMY - a) po přijetí zákona č. 347/1997 Sb. existovalo dvojí platné územní vymezení krajů b) VÚSC menší než NUTSII ,,regionů soudržnosti" c) otázky stanovení hranic krajů z hlediska historického vývoje, mínění občanů, infrastruktury ... ... financování - relevantní opět Koncepce 1999 MĚLA O ŘEŠENÍ JASNO? ÚSTŘEDNÍ STÁTNÍ SPRÁVA (1993+) - reforma separována od územní samosprávy - dlouhou dobu malá pozornost (pouze strukturální změny) - negativní charakteristiky ústřední státní správy v materiálech teze Centra pro sociální a ekonomické strategie - významnou změnou až usnesení vlády č. 619 ze dne 20. června 2001 Koncepce modernizace ústřední státní správy se zvláštním přihlédnutím k systemizaci a organizačnímu uspořádání správních úřadů Koncepce reformy ústřední správy (2001) - - priority a) krátkodobé (červen 2001 - prosinec 2003): - harmonizace vnitřní organizace ministerstev a jiných ústředních správních úřadů b) střednědobé (červenec 2002 - prosinec 2003): - zvýšení efektivnosti a zlepšení koordinace při výkonu horizontálních funkcí a procesů - konsolidace systému ústřední státní správy - posílení koncepční, koordinační a kontrolní úlohy ministerstev - zvýšení úrovně řízení v ministerstvech a jiných ústředních správních úřadech - projekty Phare 5 Ústřední SS a cíle vlády 2002 - jednou programovou prioritou ,,zahájení modernizace ústřední státní správy, jejímž cílem je zefektivnit, racionalizovat a zvýšit horizontální koordinaci činností veřejné správy za širšího využití moderních technologií (elektronické veřejné správy) a manažerských metod řízení " - Reformu a modernizaci ústřední státní správy zastřešoval od 1. 4. 2004 do podzimu 2006 na základě rozhodnutí vlády Úřad vlády usnesení vlády ze dne 17. března 2004 č. 237 ,,Postup a hlavní směry reformy a modernizace ústřední státní správy obsahující vyřešení gesce a organizačního zabezpečení" Plán reformy ÚSS (koncepce 2004) koncepce rozlišuje změny dvojího druhu: 1) modernizace - zlepšování současného systému 2) reforma - hlubší jednorázový proces měnící nebo zásadním způsobem upravující vlastní systém - k tomu 5 hlavních směrů s 15 konkrétními projekty - Vrcholným pracovním orgánem reformy je Řídící tým reformy ústřední státní správy - PROJEKTY A JEJICH STAV V SOUČASNOSTI INFORMACE ZDE (http://www.vlada.cz/scripts/detail.php?id=7505) VNÍMANÉ NEDOSTATKY ŘÍZENÍ PROJEKTŮ REFORMY ÚSS z dokumentu Úřadu vlády (2005) 1) ,,V některých úřadech stále dobře nefunguje horizontální informovanost všech sekcí úřadu o připravovaných projektech. Objevily se případy, že věcně příslušné odbory se nedozvěděly o možnosti účastnit se na řešení dané problematiky v rámci prací." 2) ,,výběr členů projektových týmů, kteří mnohdy nesplňují určené charakteristiky a jejichž očekávání se liší od požadavků a zadání vedoucího příslušného projektu. Konkrétním příkladem je Projekt C.3 E-government. Projektový tým C.3 byl oficiálně sestaven, ale úkoly tohoto týmu řeší existující pracovní skupina Ministerstva informatiky." VNÍMANÉ NEDOSTATKY ŘÍZENÍ PROJEKTŮ REFORMY ÚSS z dokumentu Úřadu vlády - ,,Nejzávažnější komplikací se staly časté změny vlády v souvislosti s politickými změnami." - Všeobecně přetrvává velmi nízké povědomí (veřejnosti, ale i úředníků) o zahájení realizace reformy a jejích hlavních cílech. (,,K této situaci paradoxně přispěl i fakt, že materiál k postupu a hlavním směrům reformy byl v březnu 2004 při projednání vládou schválen bez širší politické debaty a publicity. ") - chybné vnímání reformy jako jednorázového procesu, který lze implementovat jednorázovým politickým rozhodnutím nebo legislativním opatřením - V některých případech byly totiž materiály rozeslány do připomínkového řízení bez předchozího projednání Řídícím týmem. VNÍMANÉ NEDOSTATKY ŘÍZENÍ PROJEKTŮ REFORMY ÚSS z dokumentu Úřadu vlády (2005) Rizika dalšího postupu 1) Politická podpora 2) Volební období - realizace výstupů reformy přesahuj současné 3) Podpora státních úředníků - ,,pasivní rezistence" vůči reformním snahám v ústřední státní správě 4) Zlepšování je zaměňováno za reorganizaci - nedostatečná informovanost o aplikaci jiných nástrojů ,,například moderní metody řízení a změna přístupu k řešení problémů ve veřejné správě, a to jak v přípravě rozhodnutí, tak ve způsobech sledování dosahovaných výsledků" OD PODZIMU 2006 PŘEŠLY PRAVOMOCE ZPĚT NA MV ČR (usnesení vlády č. 1232) REFORMA VEŘEJNÉ SPRÁVY A ZVYŠOVÁNÍ KVALIFIKACE ÚŘEDNÍKŮ dlouho dobu neexistoval systém řízení lidských zdrojů usnesení vlády č. 601/1999 Sb. ­ koncepce přípravy EK 2001: ,,politováníhodné", že v ČR stále chybí legislativa určující status úředníků veřejné správy předpokladem pro úspěšné převzetí požadavků vyplývajících z acquis communautaire práva a povinnosti zaměstnanců dány zejména zákoníkem práce + zákon o platu a odměně (143/1992) Kodex etiky zaměstnanců ve veřejné správě (vláda schválila 2001) poslední legislativa až v r. 2002 zákony č. 312, 218 (2009... ZRUŠEN), 2007? 6 VÝZNAMNÉ SOUČÁSTI REFORMY KONTROLY VEŘEJNÉ SPRÁVY a) Nejvyšší správní soud v Ústavě ČR (1993), jeho postavení upravil až zákon č. 150/2002 Sb. s účinností od 1. 1. 2003 - kompetence b) Veřejný ochránce práv - zákon č. 349/1999 Sb c) Svobodný přístup k informacím - zákon č. 106/1999 Sb., zák. č. 123/1998 DALŠÍ TRENDY web Ministerstva vnitra - Zprávy o postupu prací na reformě - "Aktuality" odboru reformy regulace a kvality veřejné správy Zpráva za II. pololetí roku 2006 Motto: Vzhledem k tomu, že v minulých letech došlo ke stabilizaci územní samosprávy, zrušení okresních úřadů a v rámci nového územně správního členění státu se vytvořily podmínky pro výkon státní správy v území, lze považovat reformu veřejné správy ve smyslu zásadní systémové změny veřejné správy za skončenou. V současnosti je žádoucí zaměřit se na zkvalitnění a zefektivnění činnosti veřejné správy. Soustředit se na zavádění inovativních přístupů a nových trendů organizace a fungování veřejné správy. Ze zprávy za 2. pololetí 2006 ZEFEKTIVNĚNÍ SE MÁ SOUSTŘEDIT NA - zvýšení kvality regulace - zlepšení kvality řízení a managementu v úřadech veřejné správy - zefektivnění řízení lidských zdrojů a vzdělávání ve veřejné správě - zvýšení transparentnosti a otevřenosti veřejné správy - intenzivní využívání informačních technologií a rozvoj eGovernmentu "V roce 2007 bude k MV přičleněna činnost zanikajícího Ministerstva informatiky." ...k 1. 6. 2007 (zákonem č. 110/2007) Zpráva za II. čtvrtletí roku 2005 a) Návrh zákona o územně správním členění státu a návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o územně správním členění státu - materiál postoupený k projednání vládě 1. června 2005 - rozpracována varianta s tzv. ,,oblastí" - modifikovaná podoba krajů stanovených zák. č. 36/1960 Sb. - navrženo 8 b) Problematika malých obcí nové formy meziobecní spolupráce (DÚ 2) - květen 2005 - Návrh nové formy meziobecní spolupráce tzv. Společenství obcí - na principu dobrovolného vstupu c) Příspěvek na výkon státní správy analýza MV - ,,vyplynulo, že u obcí s rozšířenou působností jsou výdaje na výkon státní správy kryty z 84 % a u obcí s pověřeným obecním úřadem z 51 %" Další trendy DÚ PRO VŠECHNY - programové prohlášení nové vlády a veřejná správa SHRNUTÍ SHRNUTÍ VÝVOJE REFORMY ÚZEMNÍ VEŘEJNÉ SPRÁVY DÚ PRO SEMINÁŘE 1) KONCEPCE REFORMY VS V ČR + článek Postavení obcí a krajů ve smíšeném modelu veřejné správy (VS 21/2007) 2) MEZIOBECNÍ SPOLUPRÁCE - NÁVRH MV 3) ORGÁNY OBCE (konkrétní příklad - včetně doprovodných informací o obci) 4) ORGÁNY KRAJŮ (konkrétní příklad - včetně doprovodných informací o kraji) SKUPINA 1) SKUPINA 2) 1) B až D B až F 2) H až Kop G až Mal 3) Koz až P Mik až Slezáková, L. 4) R - XYZ Slezáková, P. až XYZ