Kontrola ve VS Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. Obsah přednášky n Základní pojmy, teorie kontroly, legislativa a systémy kontroly n Nejvyšší kontrolní úřad n Problematika kontroly v územních samosprávných celcích n Finanční kontrola ve veřejné správě Doporučená literatura n Rektořík, J., Šelešovský, J. a kol.: Kontrolní systémy ve veřejné správě a veřejného sektoru. Ekopress: Praha 2003. ISBN 80-86119-72-6 n Relevantní legislativa 1. Základní pojmy, teorie kontroly, legislativa a systémy kontroly Definice veřejného sektoru n „Veřejný sektor je ta část národního hospodářství, ve které jsou ve veřejném zájmu uspokojovány potřeby společnosti a občanů formou statků prostřednictvím veřejných služeb, je financována převážně z veřejných rozpočtů, je řízena a spravována veřejnou správou, rozhoduje se v ní převážně s využitím veřejné volby a podléhá veřejné kontrole. A ještě dodatek: tenduje k neefektivnosti.“ Definice řízení Cyklus manažerské práce Účel a funkce komunikace v řízení Kontrola ve VS § institucionální § Parlament ČR § systém finanční kontroly § systém kontroly výkonu státní správy § Nejvyšší kontrolní úřad § laická § informace podle zákona 106/1999 Sb. § další povinně zveřejňované informace Základní kontrolní systém České republiky Kontrolní systém ČR n Parlament n NKÚ n Soudy (ÚS, NSS) n SZ n Veřejný ochránce práv n Exekutiva a ČNB n Instituce EU n ÚOHS, ERÚ, SÚJB n Finanční a celní orgány n ČSSZ, Zdrav.poj. n Státní inspekce, dozor, zkušeb. n Kraje, obce n NNO Vybrané kontrolní instituce n ČŠI n ČIŽP n Český telek.úřad n Čs.úřad BP n ČOI n Státní energ.insp. n Státní zem. a potr.insp. n Ústřední kontrolní a zkuš. ústav zem. n Drážní úřad n Drážní inspekce n Dopravní úřady v silniční dopravě n Úřad pro civilní letectví n Ústav pro odb. tech. Zjišťování let. nehod n Státní plavební správa n HZS – krizové situace a stavy Systém kontroly výkonu státní správy § odvolací řízení, přezkumné řízení § správní soudnictví § další kontrolní instituce (inspekce ústředních orgánů, samostatné úřady) Pojetí a druhy kontrol I. Pojetí a druhy kontrol II. Pojetí a druhy kontrol III. Pojetí a druhy kontrol IV. Pojetí a druhy kontrol V. Druhy kontrol I. Druhy kontrol II. Druhy kontrol III. Dílčí shrnutí n Kontrola je nedílnou součástí každého řízení a proto je také součástí procesů realizovaných ve veřejném sektoru a veřejné správě. n Kontrola zjišťuje a eliminuje odchylky. n Kontrola má různé funkce (poznávací, zjišťovací, porovnávací, hodnotící, nápravnou apod.) n Na kontrolu lze pohlížet z různých aspektů (např. dle předmětu kontroly nebo dle institucí). KONTROLA A DOZOR n Rozeznáváme také tzv. dozor, tj. administrativní dozor jako specifickou formu kontroly realizovanými správními orgány (např. vodohospodářský dozor, hygienický dozor, požární dozor apod.) vůči subjektům, které nejsou hierarchicky podřízeny daným kontrolním správním orgánům. n A kontrolu v užším smyslu realizovanou ve vztahu podřízenosti a nadřízenosti. Různé vymezení kontroly n Vnitřní a vnější kontrola n Předběžná, průběžná, následná kontrola n Laická a profesionální n Kontrola zákonnosti a kontrola účelnosti, efektivnosti, hospodárnosti. n Kontrola vykonávaná zákonodárnými sbory (zastupitelstvy), soudní, NKÚ, exekutivou a správními orgány, na základě stížnosti a peticí občanů POZOR: Základní odlišení a protiklady n Kontrola v celém systému VS - vychází z množství zákonů, které jsou někdy nekompatibilní (širší pojem a pohled) n Kontrola v úsc n Finanční kontrola ve veřejné správě (užší pojem) dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě), prováděcí vyhlášky a metodik MF ČR – významný zákon z hlediska čerpání prostředků EU, ovšem i tento zákon se v procesu (technologii) kontroly odvolává na jiné kontrolní zákony MEZINÁRODNÍ RÁMEC (mezinárodní standardy) n Od roku 1953 nejvyšší kontrolní instituce členských zemí OSN se sdružují v INTOSAI (přes 200 kontrolních institucí) n Na IX. kongresu INTOSAI v Limě 1977 přijata tzv. Limská deklarace o základních směrech finanční kontroly (z toho vychází EU) n INTOSAI generuje různé standardy a metodiky n Od roku 1990 sdružení kontrolních institucí evropských zemí EUROSAI n Nově vydané nařízení EU k zavedení řídících a kontrolních systémů ve státech EU pro čerpání z fondů EU VYBRANÁ LEGISLATIVA (určitá nekompatibilita) n Ústava n Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR n Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole n Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech n Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů n Zákon č. 166/1993 Sb., o NKÚ n Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád VYBRANÁ LEGISLATIVA (určitá nekompatibilita) n Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích n Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích n Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze n Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách n Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a k. řízení n Zákon č. 531/1990 Sb., o ÚFO n Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků n Zákon č. 420/2004 o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ZÁKON Č. 552/1991 Sb., O STÁTNÍ KONTROLE n Základní zákon pro kontrolu, ale netýká se kontroly v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti n Kontrolní činnost je zaměřena na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky ČR a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných předpisů n Vztahuje se na ministerstva a ústřední správní úřady, místní orgány státní správy a orgány územní samosprávy, ostatní orgány st. správy (specializovaná kontrola, odborný dozor nebo inspekce), nikoliv soudy (s výjimkou jejich hospodaření) PARLAMENTNÍ KONTROLA PS n Schvalování zákonů n Kontrola exekutivy n Schvalování rozpočtu a st. záv. účtu n Interpelace ústní a písemné n Výbory a komise PS (např. rozpočtový výbor a kontrolní výbor) n Vyšetřovací komise n Volba poslanců do dozorčích rad a kontrolních orgánů některých veřejných institucí (SF, GAČR, Všeobecná ZP apod.) n Petice, jiná podání občanů n Návrh na vyslovení nedůvěry vlády SENÁT n Schvalování zákonů n Požadovat informace od členů vlády, vedoucích správních úřadů a orgánů ÚSC n Petice, jiná podání občanů n Veřejná slyšení Senátu n Veřejné slyšení výboru VLÁDA (Exekutiva) n Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR n Řídí, kontroluje a sjednocuje činnost ministerstev n MINISTERSTVA – kontrolují dle svých kompetencí Právní (soudní) kontrola n Ústavní soud (interpretace zákonů včetně legislativy týkající se nebo související s VEFI, přezkoumává některé zásahy VS, rozhodnutí a právní předpisy, případně je zrušuje nebo vyvozuje důsledky z jejich nezákonnosti) Právní kontrola n Nejvyšší správní soud a správní soudnictví: - o žalobách proti rozhodnutí správních orgánů - o ochraně proti nečinnosti s.o. - o ochraně před nezákonným zásahem s.o. - kompetenční žaloby - věci volební a místní referendum - věci politických stran Právní kontrola n Nejvyšší soud a soudy n Nejvyšší státní zastupitelství n Veřejný ochránce práv (např. návrhy ústavnímu soudu) 2. Nejvyšší kontrolní úřad NKÚ – právní zakotvení § Ústava ČR (úst. zák. č. 1/1993 Sb.) § moc: zákonodárná výkonná soudní § Nejvyšší kontrolní úřad § Česká národní banka § územní samospráva § zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu Historie kontroly NKÚ § 1761 Dvorská účetní komora (Hofrechnungskammer) § 1866 Nejvyšší účetní dvůr (Oberster Rechnungshof) § 1919 Nejvyšší účetní kontrolní úřad v Praze § 1951 Ministerstvo státní kontroly § 1960–1967 Ústřední komise státní kontroly a statistiky § 1971 Výbor lidové kontroly (republikový a federální) § 1990 Ministerstvo kontroly (republikové a federální) § 1993 Nejvyšší kontrolní úřad Postavení NKÚ NKÚ VYKONÁVÁ KONTROLU (Ústava a zákon č. 166/1993 Sb., o NKÚ) n hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky (výjimka ÚSC v samostatné působnosti) n státního závěrečného účtu n plnění státního rozpočtu n prostředky poskytnutými ČR se zahraničí a za záruky státu n vydávání a umořování státních CP n zadávání státních zakázek SUBJEKTY KONTROLOVANÉ NKÚ n organizační složky státu n právnické a fyzické osoby n ČNB (jen provozní rozpočet) n ČKA, EGAP, ČEB Nejvyšší kontrolní úřad Organizační struktura Organizační struktura Organizační struktura Kvalifikační struktura zaměstnanců NKÚ Rozsah kontrolní činnosti NKÚ § kontrola legality § finanční audit § výkonnostní audit Příprava kontrolní akce § analýzy zdrojů informací § vyhodnocení a návrh § zařazení do plánu kontrolní činnosti § vypracování plánovacích listů Řízení kontrolní akce § člen NKÚ § koordinuje činnosti § schvaluje program kontrolní akce § řídí instruktáže § zpracovává návrh kontrolního závěru § gesční skupina § provádí přípravu kontrolní akce § zpracovává program § zabezpečuje instruktáže, konzultace § spolupracuje při návrhu kontrolního závěru § vedoucí skupiny kontrolujících § řídí činnost skupiny kontrolujících § zodpovídá za obsah kontrolního protokolu Uzavření kontrolní akce § kontrolní protokol § námitkové řízení § odvolání proti rozhodnutí o námitkách § kontrolní závěr Mezinárodní spolupráce § bilaterální spolupráce § Evropský účetní dvůr § INTOSAI – International Organization of Supreme Audit Institutions (1953) § EUROSAI – European Organization of Supreme Audit Institutions (1990) Finanční zhodnocení přínosu kontrolní činnosti Souhrnné finanční zhodnocení kontrolních akcí Kontrolními akcemi, jejichž kontrolní závěr byl schválen v roce 2006 (bez akcí typu finanční audit), byly zkontrolovány finanční prostředky a majetek státu v celkovém objemu 279,260 mld. Kč Podání občanů Vývoj počtu došlých podání a jejich využitelnost v letech 2000 až 2006 Dopady kontrolní činnosti NKÚ § informace pro občany § informace pro vládu a parlament § oznámení finančním úřadům § trestní oznámení (z. č. 140/1961 Sb.) 3. Problematika kontroly v územních samosprávných celcích Obec n Zastupitelstvo n Finanční výbor a Kontrolní výbor zastupitelstva n Rada n Komise rady n Starosta, tajemník OÚ n Vnitřní kontrolní systém (u obcí nad 15 tisíc – povinný útvar interního auditu) Kraj n Zastupitelstvo n Výbory zastupitelstva: Finanční výbor, Kontrolní výbor a Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost (např. dotace do školství) n Rada n Komise rady n Hejtman, ředitel KÚ n Vnitřní kontrolní systém včetně interního auditu n V přenesené působnosti kontrola obcí, zejména přezkoumávání jejich hospodaření Územní samosprávné celky n Přezkoumání hospodaření (ekvivalent auditu v podnikatelském sektoru) – vnější kontrola n Finanční kontrola dle zák. č. 320/2001 Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc n Přezkoumávání hospodaření obcí a DSO – Krajský úřad nebo auditor (dle volby obce) n V případě obcí do 800 obyvatel, které nevykonávají hospodářskou činnost realizuje se jen jednorázové přezkoumání n U ostatních obcí dílčí přezkoumání v průběhu roku a za celý rok jednorázové n Přezkoumávání hospodaření krajů – MF ČR n Dozor nad přezkoumáním MF ČR, které je metodicky řídí a koordinuje s finanční kontrolou Kontrola a dozor úsc n Kontrola n Předběžně, průběžně, následně n Předmětem kontroly plnění jiných povinností uložených úsc zákonem n Kontrolní orgán uvede porušení v protokolu a odstraňuje sám úsc n Dozor n Výhradně následně n Zákonnost aktů úsc n Dozorový orgán pozastavuje účinnost aktu a podává návrh na zrušení k soudu Dozor úsc n Dozoru podléhají n Právní předpisy úsc (obecně závazné vyhlášky a nařízení) n Usnesení n Rozhodnutí n Jiná opatření úsc n Dozoru nepodléhají n Porušení občanského, obchodního a pracovního práva (rozhodují soudy) n Rozhodnutí ve správním řízení n Hospodaření úsc (dle z. o fin. kontrole a z. o přezkoumávání a dle z. o obcích a krajích) Dozor – samostatná působnost n Dozor nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Dozor nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Kontrola – samostatná působnost n Kontrola nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Kontrola nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Dozor a kontrola – přenesená působnost n Dozor nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Kontrola nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Věcně příslušné správní úřady vykonávají dozor i kontrolu nad přenesenou působností krajů a hl. města Prahy 4. Finanční kontrola ve veřejné správě Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Zákon definuje systém finančních kontrol, které jsou správci kapitol a územně samosprávné celky povinny zajišťovat. Tento systém se týká nejen jejich hospodaření, ale i hospodaření organizačních složek a příspěvkových organizací ve své působnosti. Současně zajistí prověřování přiměřenosti a účinnosti tohoto systému a pravidelné, alespoň roční hodnocení jeho účinnosti a přijímat opatření k jeho zkvalitňování. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Vymezuje uspořádání a rozsah f.kontroly vykonávané mezi orgány VS, mezi orgány VS a žadateli nebo příjemci veřejné f. podpory a uvnitř orgánů veřejné správy n Dále vymezuje předmět, cíle, zásady, postupy a metody finanční kontroly. n Vztahuje se i na st. podniky, PF n Netýká se kontroly vykonávané NKÚ a netýká se přezkoumávání hospodaření úsc Třístupňová organizační struktura systému finanční kontroly 1. MF ČR, jako ústřední správní úřad a gestor pro fin. kontrolu. Zabezpečuje funkci centra metodického řízení, koordinaci a výstupy zpravodajské systému o fungování kontrolních mechanismů (viz dále odbor 17) 2. Správci kapitol státního rozpočtu a orgány úsc jako správci veřejných rozpočtů. 3. Ostatní organizační složky státu a úsc a právnické osoby hospodařící s veřejnými prostředky. Systém finančních kontrol tvoří n Veřejnosprávní kontrola (pozn. „vnější“ k.) n Finanční kontrola podle mezinárodních smluv (tj. mezinárodních zdrojů) n Vnitřní kontrolní systém n řídící kontrola (pozn. „manažerská“ k.) n interní audit Děkuji za pozornost.