Kontrola ve veřejném sektoru 2008/2009 Doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. Obsah přednášky • Základní pojmy, teorie kontroly, legislativa a systémy kontroly • Nejvyšší kontrolní úřad • Problematika kontroly v územních samosprávných celcích • Finanční kontrola ve veřejné správě 1. Základní pojmy, teorie kontroly, legislativa a systémy kontroly Definice veřejného sektoru n „Veřejný sektor je ta část národního hospodářství, ve které jsou ve veřejném zájmu uspokojovány potřeby společnosti a občanů formou statků prostřednictvím veřejných služeb, je financována převážně z veřejných rozpočtů, je řízena a spravována veřejnou správou, rozhoduje se v ní převážně s využitím veřejné volby a podléhá veřejné kontrole. A ještě dodatek: tenduje k neefektivnosti.“ Definice řízení Řízení je jedna z nejdůležitějších lidských činností. Od doby, kdy lidé začali vytvářet skupiny, aby dosáhli cílů, kterých nemohli dosáhnout jako jednotlivci, se stalo řízení nezbytné pro koordinaci individuálních úsilí. Řízení je tedy proces tvorby a udržování prostředí, ve kterém jednotlivci pracují společně ve skupinách a účinně dosahují vybraných cílů s využitím nástrojů jako je především rozhodování, plánování, organizování a kontrola a to s dostatečnými finančními prostředky. Cyklus manažerské práce Účel a funkce komunikace v řízení VS Základní kontrolní systém České republiky Kontrolní systém ČR n Parlament n NKÚ n Soudy (ÚS, NSS) n SZ n Veřejný ochránce práv n Exekutiva a ČNB n Instituce EU n ÚOHS, ERÚ, SÚJB n Finanční a celní orgány n ČSSZ, Zdrav.poj. n Státní inspekce, dozor, zkušeb. n Kraje, obce n NNO Vybrané kontrolní instituce n ČŠI n ČIŽP n Český telek.úřad n Čs.úřad BP n ČOI n Státní energ.insp. n Státní zem. a potr.insp. n Ústřední kontrolní a zkuš. ústav zem. n Drážní úřad n Drážní inspekce n Dopravní úřady v silniční dopravě n Úřad pro civilní letectví n Ústav pro odb. tech. Zjišťování let. nehod n Státní plavební správa n HZS – krizové situace a stavy Pojetí a druhy kontrol I. Pojetí kontroly Obecně se v teorii uvádí šest základních pojetí kontroly: · informační, · regulační, · institucionální, · represivní, · motivační a · výchovné, s následující strukturou činností. Pojetí a druhy kontrol II. 1. Informační pojetí (například audit hospodaření VS nebo věznice) n zjištění skutečnosti o kontrolovaném objektu, n konfrontace skutečnosti s očekáváním, n objevení odchylek a jejich zápis, 2. Regulační pojetí dtto jako informační pojetí plus n odstranění nežádoucích odchylek (např. vnitřní kontrola vynakládaní získaných prostředků na investice, využití zákona o zadávání veřejných zakázek) n jde o kontrolu se zpětnou vazbou. Pojetí a druhy kontrol III. 3. Institucionální pojetí – dtto jako pojetí regulační, ale je popisováno ve vztahu k instituci, která kontrolu realizuje. Například NKÚ, Česká obchodní inspekce, Státní úřad pro jadernou bezpečnost, Státní zastupitelství ve vztahu k vězeňství, Veřejný ochránce práv, některé nevládní neziskové organizace (především s posláním ochránce lidských práv), auditorské a účetní firmy, ale i kontroly finančních úřadů, živnostenských úřadů či úřadů práce, kontrola hygienika apod. 4. Represivní (negační) pojetí – dtto jako pojetí regulační plus vyvození represivních důsledků. Příkladně důsledky kontrol využívání zákona o zadávání veřejných zakázek a následné odvolání a případné obžalování managementu. Vychází se z předpokladu, že rozhodnutí (normy, plány, příkazy apod.) jsou správné. Odchylky od nich jsou proto nežádoucí, je zapotřebí je odstranit a současně vyvodit důsledky za jejich vznik. Pojetí a druhy kontrol IV. 5. Motivační pojetí – dtto jako regulační a opak negačního pojetí. Vychází z principu, že kontrola má nejenom postihovat viníky neplnění norem, ale také a především, zhodnotit dobře vykonanou práci, dobrý výkon svěřené funkce a tím pozitivně motivovat pracovníky, aby permanentně zvyšovali jak kvalitu, tak efektivnost výkonu funkce. 6. Výchovné pojetí – spočívá v tom, že subjekt kontroly působí na kontrolovaný objekt jako výchovný činitel a ve smyslu právních norem vychovává k přesnosti, čestnosti a odpovědnosti při výkonu práce. Svým způsobem se jedná i o výchovu proti korupci. Toto pojetí kontroly spočívá v tom, že se musí současně zabezpečovat metodické usměrňování kontrolovaného objektu, což znamená poskytování konkrétní metodické pomoci podle množností a potřeb kontrolního subjektu. Pojetí a druhy kontrol V. U všech šesti pojetí je důležité vybudování zpětné vazby, případně i vazby dopředné (preventivní), potřebné pro dosažení dynamické rovnováhy mezi skutečným a žádoucím stavem podle hesla kdo řídí – kontroluje. Druhy kontrol I. a) Podle subjektu kontroly může jít o kontrolu individuální, kterou vykonává jeden subjekt kontroly nebo o kontrolu koordinovanou, kterou vykonává více subjektů kontroly. Individuální i koordinovaná kontrola může být souborná (úplná, vyčerpávající), namátková (kontroluje se část souboru) nebo výběrová (podle přijatého pravidla výběru). b) Podle vztahu kontroly k objektu kontroly existuje kontrola vnitřní a kontrola vnější. c) Podle vymezení kontrolního systému k určitému objektu kontroly existuje v rámci veřejného sektoru například: finanční kontrola ve veřejné správě, které je věnována zítřejší samostatná přednáška; kontrolní systémy v odvětví dopravy : Drážní úřad, Drážní inspekce, Dopravní úřad, Státní letecká inspekce; kontrolní systémy v odvětví zdravotnictví: Hlavní hygienik ČR, Český inspektorát lázní a zřídel atd. d) Podle organizačního vztahu se člení kontrola na vertikální a horizontální kontrolu. e) Podle systému kontroly lze členit kontrolu na plánovitou a operativní až každodenní. Druhy kontrol II. g) Podle časového vztahu kontroly a kontrolované činnosti existují kontroly předběžné, průběžné, následné, soustavné a občasné. Předběžná kontrola se realizuje před rozhodnutím, kdy je ještě možné vyloučit dopředu nedostatky. Průběžná kontrola je zaměřená na současnost a parciální zásahy podle charakteru zjištěných odchylek. Následná kontrola pravidelně kontroluje opatření uložená především komplexními a tematickými kontrolami. Soustavná či nepřetržitá kontrola si vyžaduje vysoké náklady a váže velký počet pracovníků. Občasná kontrola se realizuje nepravidelně, například při předávání funkcí, majetku apod. h) Při využití specifických nástrojů řízení, jakými je například účetnictví, statistické výkazy a pravidelná hlášení, se vžil název globální forma kontroly. Druhy kontrol III. i) Podle vztahu kontroly k podstatě věci existuje kontrola formální a neformální (meritorní). Formální kontrola je zaměřena na formální náležitosti jevů, jako například podpisové oprávnění ve vztahu k delegované pravomoci pracovníka, úplnost údajů, číselná správnost apod. Tento druh kontroly má vyloučit chyby, které znemožňují další práci s doklady. j) Podle způsobu vyjadřování (měření) jevů a procesů se kontrola člení na slovní (verbální), hmotnou (naturální) a hodnotovou (finanční). k) Podle odborného výkonu se člení kontrola na odbornou (profesionální) a laickou (občanskou). Odborná (profesionální) kontrola je realizována odbornými útvary uvnitř organizace nebo odbornými institucemi zřízenými zákonem k provádění přesně vymezeného způsobu a zaměření kontrolní činnosti. Občanskou kontrolu realizuje široká veřejnost, tj. občané s využitím zákona č. 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve kterém je uveden postup jak může občan či právnická osoba postupovat při vyžádání informací od institucí veřejné správy a jí zřizovaných organizací. A při respektování ustanovení zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších zákonů a zákona č. 148/1998 Sb., o ochraně utajovaných skutečností. Dílčí shrnutí – definice kontroly n Kontrola je nedílnou součástí každého řízení a proto je také součástí procesů realizovaných ve veřejném sektoru a veřejné správě. n Kontrola zjišťuje a eliminuje odchylky. n Kontrola má různé funkce (poznávací, zjišťovací, porovnávací, hodnotící, nápravnou apod.) n Na kontrolu lze pohlížet z různých aspektů (např. dle předmětu kontroly nebo dle institucí). n Zpětná vazba a dopředná vazba. Dílčí shrnutí - různé vymezení kontroly n Vnitřní a vnější kontrola n Předběžná, průběžná, následná kontrola n Laická a profesionální n Kontrola zákonnosti a kontrola účelnosti, efektivnosti, hospodárnosti. n Kontrola vykonávaná zákonodárnými sbory (zastupitelstvy), soudní, NKÚ, exekutivou a správními orgány, na základě stížnosti a peticí občanů Dílčí shrnutí – nezbytnost kontroly n Fáze rozpočtového procesu jako procesu řídícího či manažerského (sestavování, schvalování, realizace, kontrola) n Veřejné prostředky (prostředky daňových poplatníků) n Tendence VSI k neefektivnosti n Členství v EU (čerpání zdrojů EU) – k tomu EK vytvořila sofistikovaný systém fin. kontroly Aktuální trendy kontroly n Formální a legislativní nesrovnalosti, porušení rozpočtové kázně (první fáze každé kontroly, relativně snadná) – původní pojetí n Sledování efektivnosti, účelnosti a hospodárnosti (sofistikované a obtížné, neboť je nutné definovat kritéria) – nové pojetí n Přechod od kontroly ex post ke kontrole ex ante – nové pojetí TERMINOLOGICKÁ POZNÁMKA: Kontrola a dozor n Rozeznáváme také tzv. dozor, tj. administrativní dozor jako specifickou formu kontroly realizovanými správními orgány (např. vodohospodářský dozor, hygienický dozor, požární dozor apod.) vůči subjektům, které nejsou hierarchicky podřízeny daným kontrolním správním orgánům. n A kontrolu v užším smyslu realizovanou ve vztahu podřízenosti a nadřízenosti. POZOR: Základní odlišení • Kontrola v celém systému VS - vychází z množství zákonů, které jsou někdy nekompatibilní (širší pojem a pohled) • Kontrola v úsc • Finanční kontrola ve veřejné správě (užší pojem) dle zákona č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě), prováděcí vyhlášky a metodik MF ČR – významný zákon z hlediska čerpání prostředků EU, ovšem i tento zákon se v procesu (technologii) kontroly odvolává na jiné kontrolní zákony MEZINÁRODNÍ RÁMEC (mezinárodní standardy) n Od roku 1953 nejvyšší kontrolní instituce členských zemí OSN se sdružují v INTOSAI (přes 200 kontrolních institucí) n Na IX. kongresu INTOSAI v Limě 1977 přijata tzv. Limská deklarace o základních směrech finanční kontroly (z toho vychází EU) n INTOSAI generuje různé standardy a metodiky n Od roku 1990 sdružení kontrolních institucí evropských zemí EUROSAI n Nově vydané nařízení EU k zavedení řídících a kontrolních systémů ve státech EU pro čerpání z fondů EU VYBRANÁ LEGISLATIVA (určitá nekompatibilita) n Ústava n Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR n Zákon č. 552/1991 Sb., o státní kontrole n Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech n Zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů n Zákon č. 166/1993 Sb., o NKÚ n Zákon č. 500/2004 Sb., správní řád VYBRANÁ LEGISLATIVA (určitá nekompatibilita) n Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích n Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích n Zákon č. 131/2000 Sb., o hlavním městě Praze n Zákon č. 137/2006 Sb., o veřejných zakázkách n Zákon č. 139/2006 Sb., o koncesních smlouvách a k. řízení n Zákon č. 531/1990 Sb., o ÚFO n Zákon č. 337/1992 Sb., o správě daní a poplatků n Zákon č. 420/2004 o přezkoumávání hospodaření územních samosprávných celků a dobrovolných svazků obcí ZÁKON Č. 552/1991 Sb., O STÁTNÍ KONTROLE n Základní zákon pro kontrolu, ale netýká se kontroly v rámci vztahů nadřízenosti a podřízenosti n Kontrolní činnost je zaměřena na hospodaření s finančními a hmotnými prostředky ČR a plnění povinností vyplývajících z obecně závazných předpisů n Vztahuje se na ministerstva a ústřední správní úřady, místní orgány státní správy a orgány územní samosprávy, ostatní orgány st. správy (specializovaná kontrola, odborný dozor nebo inspekce), nikoliv soudy (s výjimkou jejich hospodaření) PARLAMENTNÍ KONTROLA PS n Schvalování zákonů n Kontrola exekutivy n Schvalování rozpočtu a st. záv. účtu n Interpelace ústní a písemné n Výbory a komise PS (např. rozpočtový výbor a kontrolní výbor) n Vyšetřovací komise n Volba poslanců do dozorčích rad a kontrolních orgánů některých veřejných institucí (SF, GAČR, Všeobecná ZP apod.) n Petice, jiná podání občanů n Návrh na vyslovení nedůvěry vlády SENÁT n Schvalování zákonů n Požadovat informace od členů vlády, vedoucích správních úřadů a orgánů ÚSC n Petice, jiná podání občanů n Veřejná slyšení Senátu n Veřejné slyšení výboru VLÁDA (Exekutiva) n Zákon č. 2/1969 Sb., o zřízení ministerstev a jiných ústředních orgánů státní správy ČR n Řídí, kontroluje a sjednocuje činnost ministerstev n MINISTERSTVA – kontrolují dle svých kompetencí MINISTERSTVA A OSTATNÍ SPRÁVCI KAPITOL (dle rozpočtových pravidel) n SK je odpovědný za hospodaření své kapitoly n MF, ÚFO, SK a krajské úřady zajišťují kontrolu hospodaření s prostředky SR, NF dle legislativy (dle z. č. 320/2001) n SK vyhodnocuje hospodárnost, efektivnost a účelnost n Výsledky kontroly v roční zprávě SK (OSS), OSS, PO a SF n Kontrola zahraničních zdrojů (z. č. 320/2001) Zákon č. 531/1990 Sb., o územních finančních orgánech n Vykonávají správu daní n Vykonávají finanční kontrolu n Vykonávají kontrolu dodržování povinností stanovených zákonem o účetnictví n Vykonávají cenovou kontrolu n Vykonávají dozor nad loteriemi n Vykonávají kontrolu výkonů správy poplatků, které jsou příjmem státního rozpočtu Soudní (právní) kontrola n Ústavní soud (interpretace zákonů včetně legislativy týkající se nebo související s VEFI, přezkoumává některé zásahy VS, rozhodnutí a právní předpisy, případně je zrušuje nebo vyvozuje důsledky z jejich nezákonnosti) Soudní (právní) kontrola n Nejvyšší správní soud a správní soudnictví: - o žalobách proti rozhodnutí správních orgánů - o ochraně proti nečinnosti s.o. - o ochraně před nezákonným zásahem s.o. - kompetenční žaloby - věci volební a místní referendum - věci politických stran Soudní (právní) kontrola n Nejvyšší soud a soudy n Nejvyšší státní zastupitelství n Veřejný ochránce práv (např. návrhy ústavnímu soudu) ČNB (zák. č. 335/2002 Sb., o ČNB) n postavení veřejnoprávního subjektu n kompetence správního úřadu n hlavní cíl: péče o cenovou stabilitu n určuje měnovou politiku n řídí peněžní oběh, platební styk a zúčtování bank a zajištění bezpečnosti platebních systémů n vykonává integrovaný dohled nad finančním trhem n poradní funkce vůči vládě n vede účty státu n dává do prodeje státní dluhopisy n eviduje CP vydávané ČR se splatností do 1 roku n stanoví režim kurzu české měny n atd. 2. Nejvyšší kontrolní úřad NKÚ – právní zakotvení § Ústava ČR (úst. zák. č. 1/1993 Sb.) § moc: zákonodárná výkonná soudní § Nejvyšší kontrolní úřad § Česká národní banka § územní samospráva § zákon č. 166/1993 Sb., o Nejvyšším kontrolním úřadu Historie kontroly NKÚ § 1761 Dvorská účetní komora (Hofrechnungskammer) § 1866 Nejvyšší účetní dvůr (Oberster Rechnungshof) § 1919 Nejvyšší účetní kontrolní úřad v Praze § 1951 Ministerstvo státní kontroly § 1960–1967 Ústřední komise státní kontroly a statistiky § 1971 Výbor lidové kontroly (republikový a federální) § 1990 Ministerstvo kontroly (republikové a federální) § 1993 Nejvyšší kontrolní úřad Postavení NKÚ NKÚ VYKONÁVÁ KONTROLU (Ústava a zákon č. 166/1993 Sb., o NKÚ) n hospodaření se státním majetkem a finančními prostředky (výjimka ÚSC v samostatné působnosti) n státního závěrečného účtu n plnění státního rozpočtu n prostředky poskytnutými ČR se zahraničí a za záruky státu n vydávání a umořování státních CP n zadávání státních zakázek SUBJEKTY KONTROLOVANÉ NKÚ n organizační složky státu n právnické a fyzické osoby n ČNB (jen provozní rozpočet) Nejvyšší kontrolní úřad Rozsah kontrolní činnosti NKÚ § kontrola legality § finanční audit § výkonnostní audit Finanční zhodnocení přínosu kontrolní činnosti Souhrnné finanční zhodnocení kontrolních akcí Kontrolními akcemi, jejichž kontrolní závěr byl schválen v roce 2006 (bez akcí typu finanční audit), byly zkontrolovány finanční prostředky a majetek státu v celkovém objemu 279,260 mld. Kč Podání občanů Vývoj počtu došlých podání a jejich využitelnost v letech 2000 až 2006 Dopady kontrolní činnosti NKÚ § informace pro občany § informace pro vládu a parlament § oznámení finančním úřadům § trestní oznámení (z. č. 140/1961 Sb.) 3. Problematika kontroly v územních samosprávných celcích Územní samosprávné celky n Obec – orgány a kontrolní systémy n Kraj – orgány a kontrolní systémy n Přezkoumání hospodaření (ekvivalent auditu v podnikatelském sektoru) – vnější kontrola n Kontrola a dozor nad úsc n Finanční kontrola dle zák. č. 320/2001 Obec n Zastupitelstvo n Finanční výbor a Kontrolní výbor zastupitelstva n Rada n Komise rady n Starosta, Obecní úřad (tajemník OÚ) n Zvláštní orgány n Vnitřní kontrolní systém (u obcí nad 15 tisíc – povinný útvar interního auditu) Kraj n Zastupitelstvo n Výbory zastupitelstva: Finanční výbor, Kontrolní výbor a Výbor pro výchovu, vzdělávání a zaměstnanost (např. dotace do školství) n Rada n Komise rady n Hejtman, Krajský úřad, ředitel KÚ n Zvláštní orgány n Vnitřní kontrolní systém včetně interního auditu n V přenesené působnosti kontrola obcí, zejména přezkoumávání jejich hospodaření Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc n Přezkoumávání hospodaření obcí a DSO – Krajský úřad nebo auditor (dle volby obce) n V případě obcí do 800 obyvatel, které nevykonávají hospodářskou činnost realizuje se jen jednorázové přezkoumání n U ostatních obcí dílčí přezkoumání v průběhu roku a za celý rok jednorázové n Přezkoumávání hospodaření krajů – MF ČR n Dozor nad přezkoumáním MF ČR, které je metodicky řídí a koordinuje s finanční kontrolou Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc Předmětem přezkoumání jsou následující údaje: n plnění příjmů a výdajů rozpočtu včetně peněžních operací, týkajících se rozpočtových prostředků n finanční operace, týkající se tvorby a použití peněžních fondů, n náklady a výnosy podnikatelské činnosti územního celku n peněžní operace, týkající se sdružených prostředků vynakládaných na základě smlouvy mezi dvěma nebo více územními celky,anebo na základě smlouvy s jinými právnickými nebo fyzickými osobami n finanční operace, týkající se cizích zdrojů ve smyslu právních předpisů o účetnictví n hospodaření a nakládání s prostředky poskytnutými z Národního fondu a s dalšími prostředky ze zahraničí poskytnutými na základě mezinárodních smluv Zákon č. 420/2004 Sb., o přezkoumávání hospodaření úsc n vyúčtování a vypořádání finančních vztahů ke státnímu rozpočtu, k rozpočtům krajů, k rozpočtům obcí, k jiným rozpočtům, ke státním fondům a k dalším osobám n nakládání a hospodaření s majetkem ve vlastnictví územního celku n nakládání a hospodaření s majetkem státu, s nímž hospodaří územní celek n zadávání a uskutečňování veřejných zakázek, s výjimkou úkonů a postupů přezkoumaných orgánem dohledu podle zvláštního právního předpisu n stav pohledávek a závazků a nakládání s nimi n ručení za závazky fyzických a právnických osob n zastavování movitých a nemovitých věcí ve prospěch třetích osob n zřizování věcných břemen k majetku územního celku n účetnictví vedené územním celkem Kontrola a dozor úsc n Kontrola n Předběžně, průběžně, následně n Předmětem kontroly plnění jiných povinností uložených úsc zákonem n Kontrolní orgán uvede porušení v protokolu a odstraňuje sám úsc n Dozor n Výhradně následně n Zákonnost aktů úsc n Dozorový orgán pozastavuje účinnost aktu a podává návrh na zrušení k soudu Dozor úsc n Dozoru podléhají n Právní předpisy úsc (obecně závazné vyhlášky a nařízení) n Usnesení n Rozhodnutí n Jiná opatření úsc n Dozoru nepodléhají n Porušení občanského, obchodního a pracovního práva (rozhodují soudy) n Rozhodnutí ve správním řízení n Hospodaření úsc (dle z. o fin. kontrole a z. o přezkoumávání a dle z. o obcích a krajích) Dozor – samostatná působnost n Dozor nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Dozor nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Kontrola – samostatná působnost n Kontrola nad samostatnou působností obcí (MV ČR) n Kontrola nad samostatnou působností krajů a hl. města Prahy (MV ČR) Dozor a kontrola – přenesená působnost n Dozor nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Kontrola nad přenesenou působností obcí (KÚ) n Věcně příslušné správní úřady vykonávají dozor i kontrolu nad přenesenou působností krajů a hl. města Prahy 4. Finanční kontrola ve veřejné správě Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě Zákon definuje systém finančních kontrol, které jsou správci kapitol a územně samosprávné celky povinny zajišťovat. Tento systém se týká nejen jejich hospodaření, ale i hospodaření organizačních složek a příspěvkových organizací ve své působnosti. Současně zajistí prověřování přiměřenosti a účinnosti tohoto systému a pravidelné, alespoň roční hodnocení jeho účinnosti a přijímat opatření k jeho zkvalitňování. Zákon č. 320/2001 Sb., o finanční kontrole ve veřejné správě n Vymezuje uspořádání a rozsah f.kontroly vykonávané mezi orgány VS, mezi orgány VS a žadateli nebo příjemci veřejné f. podpory a uvnitř orgánů veřejné správy n Dále vymezuje předmět, cíle, zásady, postupy a metody finanční kontroly. n Vztahuje se i na st. podniky, PF n Netýká se kontroly vykonávané NKÚ a netýká se přezkoumávání hospodaření úsc Hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat: n a) dodržování právních předpisů a opatření přijatých orgány veřejné správy v mezích těchto předpisů při hospodaření s veřejnými prostředky k zajištění stanovených úkolů těmito orgány, n b) zajištění ochrany veřejných prostředků proti rizikům, nesrovnalostem nebo jiným nedostatkům způsobeným zejména porušením právních předpisů, nehospodárným, neúčelným a neefektivním nakládáním s veřejnými prostředky nebo trestnou činností, Hlavními cíli finanční kontroly je prověřovat: n c) včasné a spolehlivé informování vedoucích orgánů veřejné správy o nakládání s veřejnými prostředky, o prováděných operacích, o jejich průkazném účetním zpracování za účelem účinného usměrňování činnosti orgánů veřejné správy v souladu se stanovenými úkoly, n d) hospodárný, efektivní a účelný výkon veřejné správy. Třístupňová organizační struktura systému finanční kontroly 1. MF ČR, jako ústřední správní úřad a gestor pro fin. kontrolu. Zabezpečuje funkci centra metodického řízení, koordinaci a výstupy zpravodajské systému o fungování kontrolních mechanismů (viz dále odbor 17) 2. Správci kapitol státního rozpočtu a orgány úsc jako správci veřejných rozpočtů. 3. Ostatní organizační složky státu a úsc a právnické osoby hospodařící s veřejnými prostředky. Systém finančních kontrol tvoří • Veřejnosprávní kontrola (pozn. „vnější“ k.) • Finanční kontrola podle mezinárodních smluv (tj. mezinárodních zdrojů) • Vnitřní kontrolní systém • řídící kontrola (pozn. „manažerská“ k.) • interní audit Systémy finanční kontroly ve veřejné správě Veřejnosprávní kontrola (realizovaná kontrolními orgány) n Zahrnuje finanční kontrolu skutečností rozhodných pro hospodaření s veřejnými prostředky zejména při vynakládání veřejných výdajů včetně veřejné finanční podpory u kontrolovaných osob, a to před jejich poskytnutím, v průběhu jejich použití a následně po jejich použití, včetně auditu podle přímo použitelných předpisů Evropských společenství Veřejnosprávní kontrola (realizovaná kontrolními orgány) n MF ČR kontroluje OSS, SF, ostatní státní organizace, poskytovatele veřejné finanční podpory (ne úsc), žadatele n Správce kapitoly kontroluje podřízené OSS a PO, žadatele a příjemce n Kraje kontrolují OSS, PO a žadatele, v rámci přenesené působnosti obce n Obce kontroluji OSS, PO a žadatele Veřejnosprávní kontrola Fáze veřejnosprávní kontroly Finanční kontrola podle mezinárodních smluv n mohou ji vykonávat mezinárodní organizace (EU, NATO) svými kontrolními orgány nebo určenými zmocněnci n jsou oprávněny vyžadovat si u orgánů veřejné správy ČR spolupráci nebo přímo zajištění jejího výkonu Vnitřní kontrolní systém Vnitřní kontrolní systém a) Řídící kontrola n Součást vnitřního řízení orgánů veřejné správy n Zajišťovaná odpovědnými vedoucími zaměstnanci n Při přípravě operací, před jejich schválením, v průběhu až do jejich vypořádání a následně (tj. předběžná, průběžná a následná kontrola) n Vedoucí organizace určí příkazce, správce rozpočtu a hlavní účetní (všichni musí např. verifikovat fakturu). Jen v malých organizacích a obcích se mohou poslední dvě funkce spojit. Účast subjektů v předběžné řídící kontrole Vzorový doklad cestovní příkaz uskutečnění služební cesty Vnitřní kontrolní systém b) Interní audit n Organizačně oddělený a funkčně nezávislý útvar podřízený přímo vedoucímu organizace (ministrovi, řediteli, starostovi apod.) n Přezkoumávání a vyhodnocování přiměřenosti a účinnosti řídící kontroly, včetně prověřování správnosti vybraných operací n Povinnost zřídit ve všech obcích nad 15 tisíc obyvatel a ve všech organizacích veřejného sektoru (vč. VŠ) s výjimkou malých organizací Děkuji za pozornost.