Ekonomika vzdělávání Okruhy problémů, které EŠ zkoumá n Vzájemný vztah vzdělání a vědecko-technického pokroku n Financování školství n Prognózování školství n Veřejná správa ve školství n Odměňování pedagogických a nepedagogických pracovníků n Terciární vzdělávání n Vyhodnocení nákladů na vzdělání n Hmotné zabezpečování žáků a studentů Základní úprava oblasti školství n Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) n Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů n Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů n Zákon č. 306/1999 Sb., o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením n Zákon č. 179/2006 Sb., o ověřování a uznávání výsledků dalšího vzdělávání (2007) n Zákon č. 111/1998 Sb., o vysokých školách ISCED - Mezinárodní standardní klasifikace vzdělávání ISCED 0 pre-primární vzdělávání ISCED 1 primární vzdělávání ISCED 2 nižší sekundární vzdělávání ISCED 3 vyšší sekundární vzdělávání ISCED 4 postsekundární vzdělávání nikoli terciární ISCED 5 první stupeň terciárního vzdělávání ISCED 6 druhý stupeň terciárního vzdělávání http://www.czso.cz/csu/klasifik.nsf/i/mezinarodni_standardni_klasifikace_vzdelavani_isced_ Školy n Mateřské školy – od 3 do 6 let, v posledním roce musí být bezplatná docházka umožněna všem dětem, neposkytuje stupeň vzdělání, ISCED 0 n ZŠ – primární a nižší sekundární vzdělávání (ISCED 1 + 2);9 let, absolvováním dosáhne ISCED 2A, speciální škola ISCED 2C n SŠ – vyšší sekundární (ISCED 3) + postsekundární vzdělání ISCED 4 – nádstavbové studium; 3A maturitní zkouška n Konzervatoře (ISCED 2, 3A, 5B) 5B – vyšší odborné vzdělání, 3A – maturitní zkouška n VOŠ – vyšší odborné vzdělání, terciární vzdělávání (ISCED 5B) n VŠ – ISCED 5A – bakalářské, magistercké;ISCED 6 doktorské. Školská zařízení n Zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, n Školská poradenská zařízení, n Školská výchovná a ubytovací zařízení, n Školská zařízení pro zájmové a další vzdělávání, n Zařízení školního stravování, n Školská účelová zařízení, n Školská zařízení pro výkon ústavní výchovy a pro preventivně výchovnou péči. Produkce vzdělávání Veřejná správa ve školství MŠMT n Řídí výkon státní správy n Připravuje legislativní normy, odpovídá za koncepci, stav a rozvoj vzdělávací soustavy jako celku n Určuje centrální vzdělávací politiku a celkovou strategii (Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy) n Předkládá výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy. n Určuje obsah vzdělávání (RVP) – národní program vzdělávání (politický dokument) n Pravomoce v oblasti pracovněprávní (vyučovací povinnosti, předpoklady pro odbornou a pedagogickou způsobilost, ředitelé institucí, ústřední školní inspektor..) n Vede rejstřík škol a školských zařízení Působnost ÚSC n Územní samosprávu ve školství vykonávají: obec, kraj. n Při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení dbá obec a kraj zejména: • Soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území. • Dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek. Obec n Zajišťuje povinnou školní docházku n Vymezuje školské obvody spádové školy n Zajišťuje dopravní obslužnost (4km) n Zřizuje a zrušuje MŠ, ZŠ, zařízení školního stravování. n Je povinna zajistit podmínky pro předškolní vzdělávání v posledním roce před zahájením PŠD. n Může zřizovat ZUŠ, školská zařízení pro zájmové zařízení,(ty, které zřizuje kraj?) n Zajišťuje finanční prostředky Kraj n Povinen zajistit podmínky pro uskutečňování středního a vyššího odborného vzdělávání, vzdělávání dětí, žáků a studentů se ZP, jazykové, základní umělecké a zájmové vzdělávání.. n Poskytuje finanční prostředky.. n Zpracovává dlouhodobý záměr rozvoje vzdělávací soustavy, výroční zprávy Příspěvková organizace x školská právnická osoba n Rejstřík škol a školských zařízení x rejstřík školských právnických osob n Hospodaření n Majetek n Tvorba fondů Ředitel školy a školského zařízení a školská rada n Rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb n Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň n Vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti n Zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán n Stanovuje organizaci a podmínky provozu n Odpovídá za použití finančních prostředků n Předkládá rozbor hospodaření Ředitel – státní správa n Žádosti o povolení individuálního vzdělávacího plánu n Povinná školní docházka n Přijetí k předškolnímu vzdělávání n Vyřizování žádostí – odklad, přestup, změnu oboru, vyloučení… Školská rada n Zřizuje zřizovatel (počet členů, jmenování 1/3) n Funkční období – 3 roky, zasedá 2 x ročně n Vyjadřuje se k návrhům ŠVP n Schvaluje výroční zprávu n Schvaluje školní řád n Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání n Spolupracuje na tvorbě koncepčních záměrů rozvoje n Projednává návrh rozpočtu n Projednává inspekční zprávy Financování školství n V rozhodující míře z veřejných rozpočtů (státního, ÚSC) n Normativní financování (1992) x financování na instituci – financování neinvestičních výdajů (investiční výdaje nenormativně) Financování Financování Financování regionálního školství n V převážné míře z veřejných rozpočtů, snaha o vícezdrojové financování n Kapitola 333 – 11-12 % celkových výdajů státního rozpočtu n Výdaje regionálního školství – 65 – 67 % kapitoly, 2010 - snížení n Normativní financování – jednotkové neinvestiční výdaje (normativy), menší část účelově n Investiční výdaje nenormativně (vždy zřizovateli) n Závazné limity objemu mzdových prostředků a limity pro počet zaměstnanců Neinvestiční výdaje na Rgš Republikové normativy (2010) Republikové normativy Krajské normativy n Vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech n Vlastní soustava normativů NV/1 výkon v jednotlivých oborech, typech, druzích škol…(vyhláška MŠMT) n Soukromé školy – stanoveno MŠMT Krajské normativy n Jednotka výkonu n Ukazatele rozhodné pro stanovení krajských normativů - průměrný počet jednotek připadajícího na 1 pedagogického pracovníka (Np) - průměrný počet jednotek připadajícího na nepedagogického pracovníka (No) - Průměrné měsíční výše platu pedagogického pracovníka (Pp) - Průměrné měsíční výše platu nepedagogického pracovníka (Po) - Průměrné roční výše ostatních neinvestičních výdajů ze státního rozpočtu připadající na jednotku výkonu (ONIV) Financování soukromých škol n Školský zákon neobsahuje pojem soukromá škola n Právní formy (1995 ops, 2004 špo) n Zařazení do školského rejstříku! n Financování neinvestičních výdajů + běžných provozních neinvestičních výdajů x Investiční výdaje – zřizovatel n Smlouvy s KÚ, čtvrtletně n Normativy stanoveny MŠMT (+ příplatky na žáky se SVP) n Zákon o poskytování dotací soukromým školám (Zákon 306/1999 Sb.) n Základní x zvýšená dotace n http://www.msmt.cz/uploads/soubory/Normativy_soukromych_skol/Priloha_Normativy_soukromych_skol_na_r ok_2010.pdf Finanční podpora rodin n Zdravotní pojištění do 26 let hrazeno státem. n Přídavky na dítě – na základě příjmové situace a věku dítěte. n Sleva na dani n Slevy na žákovském (studentském) jízdném (6-15 let 37,5 %, 15 – 26 let nejvýše 75 %. n Žákům prvních ročníků – základní školní potřeby v hodnotě 200 Kč (žákům se spec potřebami) n Bezplatné poskytování učebnic (Seznam učebnic). Probíhající diskuse a další vývoj n Rámcové vzdělávací programy (kurikulární reforma) n Státní maturity, www.novamaturita.cz n Reforma terciárního vzdělávání, http://www.reformy-msmt.cz/reforma-terciarniho-vzdelavani/ n Reforma veřejné správy – zřizovatelské a správní kompetence v působnosti krajů a obcí x koncepční kompetence, rozhodující kompetence finanční => problémy s financováním regionálního školství n Optimalizace škol n Další vzdělávání (celoživotní vzdělávání)