Cílem publikace, vydávané Ministerstvem obrany České republiky (dále jen MO) je, v souladu se zněním zákona č. 106/1999 Sb., o soobodném přístupu k informacím, informovat veřejnost a partnerské země o základních údajích rozpočtu kapitoly MO, kterým jsou naplňovány všechny strategické cíle výstavby a dalšího rozvoje resortu MO v roce 2006. Základní pramen informací, využitých při přípravě této publikace, tvoří dokumenty „Návrh státního rozpočtu České republiky na rok 2006 - kapitola Ministerstvo obrany " (MO Praha 2005) a zákon č. 543/2005 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2006. Sestavování návrhu rozpočtu na rok 2006 vycházelo z požadavků na zajištění cílů obsažených v Koncepci výstavby profesionální Armády České republiky a mobilizace ozbrojených sil ČR přepracované na změněný zdrojový rámec a ze stanovených úkolů uvedených ve Střednědobém plánu činnosti a rozvoje resortu M0 pro roky 2006 až 2011. 1 Schválený rozpočet kapitoly MO na rok 2006 umožňuje za předpokladu plného využití mimorozpočtových zdrojů z minulých let: ■ vybudování moderní, akceschopné a plně profesionální armády s dosažením počátečních operačních schopností u vybraných součástí Armády České republiky k 31. prosinci 2006, ■ udržení stávajícího rozsahu zahraničních misí v operacích NATO i mimo ně, ■ realizaci prioritních úkolů vlády, zejména obnovu dopravní letky vzdušných sil. Zákonem 543/2005 Sb., o státním rozpočtu České republiky na rok 2006, byly kapitole MO vyčleněny rozpočtové prostředky v úhrnné výši 55 694 mil. Kč, což je o 2 740,8 mil. Kč více než v předcházejícím roce. Podíl výdajů resortu MO na očekávaném hrubém domácím produktu v roce 2006 klesl na hodnotu 1,80 %. Celkové příjmy kapitoly MO stanovené ve výši 2 760,9 mil. Kč budou nižší o 19 mil. Kč než v minulém roce. Rozhodující část, tj. 90,2% tvoří příjmy z pojistného na sociální zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti za vojáky z povolání. Zbývající příjmy jsou prostředky získané z vlastní činnosti, z pronájmu pozemků a nemovitostí, z úroků, z přijatých sankčních plateb a ostatní nedaňové příjmy. Rozpočet v oblasti běžných výdajů (bez zahrnutí souvisejících běžných výdajů programového financování) ve výši 37 637,0 mil. Kč, primárně zabezpečuje mandatorní nároky zaměstnanců resortu MO, které v roce 2006 2 představují 50,9% celkové struktury výdajů rozpočtu kapitoly MO. Výdaje na nasazení jednotek a příslušníků Armády České republiky v zahraničí jsou v rozpočtu obsaženy ve výši 1 386,6 mil. Kč a pokrývají plně výdaje na schválenou účast jednotek Armády České republiky v mírových a záchranných operacích a humanitárních akcích. Závazný objem výdajů programového financování představuje 18 057,0 mil. Kč, tedy o 2 590,9 mil. Kč více (tj. 16,7%), než v roce 2005. V rámci programů pořízení a reprodukce majetku ve výši 17 575,3 mil. Kč jsou zahrnuty modernizační projekty vyzbrojovaní s celoarmádní působností a ve vazbě na operační stupně AČR, projekty na výstavbu, rekonstrukci a modernizaci infrastruktury. Na programy podpory obranného výzkumu a vývoje je vyčleněno 481,7 mil. Kč. Významným rysem rozpočtu resortu MO na rok 2006 je skutečnost, že klade důraz na vícezdrojové financování. Jen ze zdrojů NATO se předpokládá získat finanční prostředky na projekty bezpečnostních investic ve výši 1 288,6 mil. Kč a z deblokace ruského dluhu je plánováno využití ve výši 719,3 mil. Kč. Z prodeje nepotřebného movitého a nemovitého majetku AČR se předpokládá, v souladu se zákonem č. 218/2000 Sb., o rozpočtových praoidtech, využít přibližně 300 mil. Kč. 3 Porovnání základních makroekonomických ukazatelů 2005 2006 Index 2006/2005 Hrubý domácí produkt (v mld. Kč) 2 923,0 3 100,0 1,06 Výdaje státního rozpočtu ČR (v mld. Kč) 908,4 958,8 1,06 Míra inflace (přírůstek v %) 1,9% 2,5 % 1,32 Podíl výdajů kapitoly MO na HDP 1,81 % 1,80 % 0,99 Podíl výdajů kapitoly MO na výdajích státního rozpočtu ČR 5,83 % 5,81 % 1,00 4 Základní údaje o státním rozpočtu České republiky - kapitola Ministerstvo obrany VÝDAJE Schválený rozpočet (údaje v mil. Kč) Porovnání 2006/2005 Rok 2005 Rok 2006 1. Kapitálové výdaje celkem 9 505,0 12 584,7 1,32 II. Běžné výdaje celkem 43 448,2 43 109,3 0,99 11.1. Platy zaměstnanců a ostatní platby za provedenou práci 11 698,8 11 958,0 1,02 II.2. Důchody a ostatní sociálni dávky 5 430,2 5 541,9 1,02 II.3. Povinné pojistné placené zaměstnavatelem a příděl do FKSP 4 112,3 4 173,8 1,01 II.4. Neinvestiční příspěvky příspěvkovým organizacím 1 097,5 1 148,4 1,05 II.5. Neinvestiční dotace podnikatelským subjektům 219,9 278,4 1,27 II.6. Ostatní věcné neinvestiční výdaje 20 889,5 20 008,8 0,96 III. Celkové výdaje kapitoly MO (součet I. a II.) 52 953,2 55 694,0 1,05 Výdaje kapitoly MO (ve stálých cenách 2004) 52 953,2 54 335,6 1,03 PŘÍJMY IV.1. Příjmy rozpočtových organizací 372,6 270,0 0,72 IV.2. Příjmy z pojistného 2 407,3 2 490,9 1,03 IV. Celkové příjmy kapitoly MO (součet IV.1. a 2.) 2 779,9 2 760,9 0,99 VÝSLEDNÉ SALDO ROZPOČTU 50 173,3 52 933,1 1,06 Porovnání výdajů podle metodiky OSN v letech 2005 a 2006 Kód OSN Výdaje Schválený rozpočet (údaje v mil. Kč) Rozdíl (údaje v mil. Kč) Index 2006/2005 Rok 2005 Rok 2006 1. PROVOZNÍ VÝDAJE /NÁKLADY/ 42 964,3 42 144,7 -819,6 98,09% 1.1. Osoby 28 268,1 28 379,8 111,7 100,40% 1.2. Provoz a údržba 14 696,2 13 764,9 -931,3 93,66% 2. NÁKUP A VÝSTAVBA 9 339,7 12 947,8 3 608,1 138,63% 2.1. Nákup 6 220,4 6 056,4 -164,0 97,36% 2.2. Výstavba 3 119,3 6 891,4 3 772,1 220,93% 3. VÝZKUM A VÝVOJ 489,6 481,7 -7,9 98,36% 4. CELKEM (1+2+3) 52 793,6 55 574,2 2 780,6 105,27% 5. Nevojenské výdaje " 159,6 119,8 -39,8 75,06% 6. CELKEM VÝDAJE MO (4+5) 52 953,2 55 694,0 2 740,8 105,18% '' výdaje, které nejsou uvedeny v metodice OSN 6 Rozdělení výdajů kapitoly Ministerstvo obrany na rok 2006 podle metodiky OSN (podle druhů sil) Kód OSN Výdaje (v mil. Kč) Pozemní síly Vzdušné síly Ostatní síly Centrální zabezpečení Správa a velení Nerozděleno21 CELKEM 1. PROVOZNÍ VÝDAJE /NÁKLADY/ 8 937,1 6 133,3 355,1 17175,1 4 008,0 5 536,1 42 144,7 1.1. Osoby 7 185,0 3 143,8 323,8 9 590,4 2 600,7 5 536,1 28 379,8 1.2. Provoz a údržba 1 752,1 2 989,5 31,3 7 584,7 1 407,3 0,0 13 764,9 2. NÁKUP A VÝSTAVBA 4 335,5 5 280,7 9,6 2 938,1 383,9 0,0 12 947,8 2.1. Nákup 2 621,4 2 669,1 2,6 700,0 63,3 0,0 6 056,4 2.2. Výstavba 1 714,1 2611,6 7,0 2 238,1 320,6 0,0 6 891,4 3. VÝZKUM A VÝVOJ 0,0 0,0 0,0 6,3 475,4 0,0 481,7 4. CELKEM (1+2+3) 13 272,6 11 414,0 364,7 20 119,5 4 867,3 5 536,1 55 574,2 2) důchody a ostatní sociální dávky vyplácené na centrální úrovni Základní údaje o vývoji rozpočtu kapitoly Ministerstvo obrany v letech 2002 až 2006 a střednědobý výhled na léta 2007 a 2008 65 000,0 60 000,0 I Celkové výdaje kapitoly MO ■Podíl výdajů kapitoly MO na výdajích státního rozpočtu ČR ■ Výdaje kapitoly MO (ve stálých cenách roku 2002) - Podíl výdajů kapitoly MO na HDP 8 Struktura výdajů kapitoly Ministerstvo obrany v letech 2002 až 2006 mil. Kč -___ 06 ^--------- 40 000,0 -30 000,0 -20 000,0 - 10 000,0 -0,0 -Rok 20 02 2003 2004 2005 20 Skutečné Schválené Rok 2002 Rok 2003 Rok 2004 Rok 2005 Rok 2006 ■ Kapitálové výdaje 10 753,0 12 570,7 11 317,1 9 505,0 12 584,7 Platy a OPPP, pojistné, příděl FKSP a sociální dávky 20 049,8 21 469,5 20 950,2 21 241,3 21 673,7 U Ostatní neinvestiční výdaje 18 121,3 19 153,7 20 213,9 22 206,9 21 435,6 9 Vývoj príjmu státního rozpočtu kapitoly Ministerstvo obrany v letech 2002 až 2006 iáä 2 490^1 12760,91 Príjmy nedaňové a kapitálové Príjmy z pojistného Príjmy celkem 0 500 1 000 1 500 2 000 2 500 3 000 3 500 4 000 4 500 5 000 mil. Kč 10 Trend vývoje proporcí mezi hlavními skupinami výdajů kapitoly MO v letech 2003 až 2006 Rok 2003 □ □ □ Kapitálové výdaje Mzdy, pojistné: příděl do FKSP a sociální dávky Ostatní neinvestiční výdaje 12 570,7 mil. Kč | 21 469,5 mil. Kč | 19 153,7 mil. Kč | Rok 2004 □ □ □ Kapitálové výdaje Mzdy, pojistné: příděl do FKSP a sociální dávky Ostatní neinvestiční výdaje 11 317,1 mil. Kč | 20 950,2 mil. Kč | 20 213,9 mil. Kč | M2%]/ Rok 2005 | 18%[\ /------1*0%|/ □ □ □ Kapitálové výdaje Mzdy, pojistné; příděl do FKSP a sociální dávky Ostatní neinvestiční výdaje 9 505,0 mil. Kč | 21 241,3 mil. Kč | 22 206,9 mil. Kč | /Í3Ä Rok 2006 I 23%|\ □ □ □ Kapitálové výdaje Mzdy, pojistné; příděl do FKSP a sociální dávky Ostatní neinvestiční výdaje 12 584,7 mil. Kč | 21 673,7 mil. Kč | 21 435,6 mil. Kč | 39%| / 11 Trend vývoje jednotlivých oblastí výdaju v letech 2002 až 2006 Rok 2002 ■Kapitálové výdaje Rok 2003 Rok 2004 Rok 2005 Rok 2006 ^^Platy a OPPP, pojistné, příděl FKSP a soc. dávky ""^"Ostatní neinvestiční výdaje 12 Druhová struktura výdaju rozpočtu MO v roce 2006 správní a centrálně plánované výdaje 6,2 % nemovitá infrastruktura a ekologické výdaje 6,4 % běžný provoz, výcvik, zásoby 13,9 % 13 Schválený rozpočet na rok 2006 podle rozpočtových kompetentů 18,7 % I MO - ústřední správní úřad 13,4 % D Přímo podřízené vojenské útvary a zařízení MO ■ Příspěvkové organizace a dotace VLS ■ Ostatní - Vojenská policie, Vojenská kancelář prezidenta republiky, Hradní stráž apod.) 2,9 % ■ Síly podpory a výcviku 38,4 % 14 VÝDAJE PROGRAMOVÉHO FINANCOVÁNÍ V souladu s cíli a úkoly Střednědobého plánu činnosti a rozvoje resortu MO na roky 2006 až 2011 byl objem výdajů programového financování (včetně souvisejících běžných výdajů) stanoven na částku 18 057,0 mil. Kč, tj. 32,4% celkových výdajů kapitoly MO, z toho kapitálové výdaje činí 12 854,7 mil. Kč a běžné výdaje 5 472,3 mil. Kč. Tyto prostředky jsou vyčleněny na realizaci cílů výstavby a rozvoje ACR ve 32 programech pořízení a reprodukce majetku ve výši 17 575,3 mil. Kč a v šesti programech podpory obranného výzkumu a vývoje ve výši 481,7 mil. Kč. V roce 2006 dochází, zařazením další části provozních výdajů do programů pořízení a reprodukce majetku, k navýšení celkového objemu o 2 590,9 mil. Kč, tzn. nárůst o 16,7 %. Schváleným rozpočtem výdajů kapitoly MO na financování programů pořízení a reprodukce majetku v roce 2006 je zabezpečena realizace 585 akcí/projektů, z toho 291 pokračujících akcí/projektů ve výši 11 804,9 mil. Kč, 294 nově zahajovaných akcí/projektů ve výši 5 704,5 mil. Kč a na úhradu mimořádných nákladů jsou v rezervách programů alokovány finanční prostředky ve výši 65,9 mil. Kč. Mezi priority patří vyzbrojovací a modernizační projekty jako například dokončení realizace dodávek modernizovaných tanků T-72 M4 CZ a dělostřeleckého radiolokátoru ARTHUR, pořízení a obnova vojenských terénních automobilů, pořízení a obnova kontejnerizace a manipulačních prostředků, pokračování programu 15 přezbrojeníobměnými transportéry, pronájem nadzvukových letounů JAS Gripen, pořízenístředních dopravních letadel (s využitím mimorozpočtových prostředků), modernizace vrtulníků Mi-17 a pořízení Mi-35, modernizace a zabezpečení provozu L-159, rozvoj komunikačních a informačních systémů, výstavba a rekonstrukce infrastruktury, zejména leteckých základen Čáslav a Náměšť, a ekologická likvidace munice. Kromě rozpočtových zdrojů kapitoly MO budou ve prospěch programového financování využity mimorozpočtové zdroje, zejména prostředky z deblokace ruského dluhu ve výši 719,3 mil Kč, finanční prostředky ze zdrojů NATO ve výši 1 288, 6 mil. Kč a z rezervního fondu resortu MO v objemu 1 237,4 mil. Kč. Na financování šesti programů obranného výzkumu a vývoje jsou v rámci 73 projektů, na základě návrhu Rady vlády pro výzkum a vývoj, vyčleněny finanční prostředky ve výši 481,7 mil. Kč, z toho kapitálové výdaje činí 172,8 mil. Kč a běžné výdaje 308,9 mil. Kč. Ve srovnání s rokem 2005 dochází ke snížení o 7,9 mil. Kč, tzn. pokles o 1,6 %. V rámci celkových finančních prostředků na podporu obranného výzkumu a vývoje připadá na účelovou podporu částka 353,8 mil. Kč a na institucionální podporu 127,9 mil. Kč. V rámci pěti pokračujících programů jsou řešeny úkoly podpory obranného výzkumu zaměřené na plnění cílů výstavby sil Armády České republiky, její profesionalizaci a zejména na vývoj směřující k modernizaci systémů výzbroje a vojenské techniky, k technologické inovaci a rozvoji technologické základny obrany státu. V oblasti eliminace nově definovaných bezpečnostních rizik jsou projekty zaměřeny na ochranu proti zbraním hromadného ničení, na vytvoření podmínek pro včasnou detekci a identifikaci chemických a biologických látek a na zdravotnické zabezpečení v poli. Nově zahajovaný program, v objemu 40 mil. Kč, je určen k zabezpečení úkolů boje proti terorismu, k ochraně životů a majetku obyvatel a ke zvýšení úrovně bezpečnostní situace v České republice a v ostatních členských zemí NATO a EU. 16 Porovnání výdajů programového financování v letech 2002 až 2006 17 Rozdělení výdaju programového financování v roce 2006 (v mil. Kč) 11 902,5 66% I Programy vyzbrojovaní ■ Programy nemovité infrastruktury I Programy obranného výzkumu a vývoje_____________________________ 18 BEŽNE VÝDAJE Běžné výdaje kapitoly MO (včetně souvisejících běžných výdajů programového financování ve výši 5 472,3 mil. Kč) byly na rok 2006 schváleny v celkovém objemu 43 109,3 mil. Kč, tj. 77,4 % z celkových výdajů kapitoly MO. Při stanovení rozpočtu běžných výdajů na rok 2006 v oblasti osobních mandatomích výdajů se vycházelo z plánované organizační struktury resortu, meziročního mzdového nárůstu stanoveného Ministerstvem financí ve výši 2,64 %, valorizace důchodů v rozsahu 4,9 % a stanovených počtů osob vycházejících z cílů rozpracované Koncepce výstavby profesionální Armády ČR a mobilizace ozbrojených sil ve změněných zdrojových podmínkách s úpravami provedenými na základě schváleného Střednědobého plánu činnosti a rozvoje resortu MO na roky 2006 až 2011. Osobní mandatomí výdaje, které vycházejí ze zákonných nároků, jsou pro rok 2006 schváleny ve výši 28 377,2 mil. Kč, tj. 65,8 % celkových běžných výdajů. Tato oblast zahrnuje platové prostředky a přímo související výdaje (pojistné, příděl do FKSP) a další výdaje ve vztahu k osobám jako např. stravování, výstroj, přídavek na bydlení a výdaje související se vzděláváním a rekvalifikací. Dále sem patří oblast sociálních dávek vyplácených Ministerstvem obrany. Platové prostředky a souvisejícívýdaje, důchody a sociálnídávky představují 19 50,3 % celkových běžných výdajů, v hodnotovém vyjádření 21 673,8 mil. Kč. Počet zabezpečovaných osob oproti schválenému rozpočtu na rok 2005 celkově poklesne o 636 osob, mění se jejich struktura ve prospěch vojáků z povolání. V rámci plánovaných organizačních změn dojde ke zvýšení počtu vojáků z povolání o 1290 osob a ke snížení počtu občanských zaměstnanců o 1926 osob. Výdaje na zabezpečení provozu nemovité infrastruktury a výdaje ekologického charakteru jsou ve schváleném rozpočtu kapitoly 307 - Ministerstvo obrany na rok 2006 zajištěny v nezbytném rozsahu 3 543,5 mil. Kč, což představuje 8,2% celkových běžných výdajů. Na zabezpečení běžného provozu a výcviku jsou schváleny finanční prostředky v objemu 7 722,8 mil. Kč, což činí 17,9% celkových běžných výdajů (výdaje na PHM, opravy a udržování movitého majetku, nákup drobného hmotného majetku a náhradních dílů, nákupy munice a služeb souvisejících s provozem movitého majetku apod.). Finanční prostředky ve výši 3 399,3 mil. Kč jsou plánovány na správní a centrálně rozpočtované výdaje, které zahrnují mimo jiné příspěvek na provoz příspěvkových organizací MO, neinvestiční transfery NATO a mezinárodním organizacím a na další centrálně plánované výdaje. 20 Struktura běžných výdajů Údaje v mil. Kč Rok 2005 (schválený rozpočet) Rok 2006 (schválený rozpočet) Rozdíl 2006/2005 Index 2006/ 2005 Běžné výdaje 43 448,2 43 109,3 -338,8 99,22% 1. Osobní mandatorní výdaje 28 268,1 28 377,2 109,1 100,39% 1. Platy, pojistné, FKSP 15 811,1 16 131,9 320,8 102,03% 2. Ostatní osobní mandatorní výdaje (výdaje na stravování, výstroj, přídavek na bydlení, cestovné, výdaje související se vzděláním apod.) 7 026,8 6 703,4 -323,4 95,40% 3. Sociální dávky, odchodné 5 430,2 5 541,9 111,7 102,06% II. Výdaje na nemovitou infrastrukturu 3 253,7 3 239,4 -14,4 99,56% III. Výdaje ekologického charakteru 312,5 304,1 -8,4 97,30% IV. Výdaje na zabezpečení běžného provozu 8 206,3 7 722,8 -483,5 94,11% V. Správní a centrálně plánované výdaje, výdaje jinde neuvedené 3 341,4 3 399,3 57,9 101,73% VI. Dotace VLS ČR, s. p. a ost. stát. podnikům 66,2 66,5 0,3 100,48% Vývoj počtů osob v letech 2002 až 2006 Rok 2003 Rok 2004 Rok 2005 Rok 2006 22 Vývoj počtů zaměstnanců a objemu platových prostředků resortu MO Skutečnost Schválený rozpočet 2002 2003 2004 2005 2006 Počty vojáků z povolání 21 198 22 991 22 008 24 677 25 967 Počty občanských zaměstnanců 24 025 18 055 18 249 16 853 14 927 Počty zaměstnanců celkem 45 223 41 046 40 257 41 530 40 894 Objem platových prostředků (v mil. Kč) 10 582 11 325 10 651 10 990 11 108 Objem platových prostredů (ve stálých cenách roku 2000) 10 582 11 314 10 351 10 481 10 335 I Počty zaměstnanců resortu Objem platových prostředků (v mil. Kč) -Objem platových prostředků (ve stálých cenách roku 2002) Rok 2005 Rok 2006 23 Podíl výdajů na důchody a ostatní sociální dávky na celkových běžných výdajích kapitoly Ministerstvo obrany v letech 2002 až 2006 I Běžné výdaje I Důchody a ost. sociální dávky ■Podíl sociálních dávek na běžných výdajích 24 Porovnání hlavních druhů ostatních neinvestičních výdajů v letech 2005 a 2006 Nákup materiálu Nákup vody, paliv a energie Údržba a opravy ** ^ Služby B 12006 12005 mil. Kč 0,0 1 000,0 2 000,0 3 000,0 4 000,0 5 000,0 6 000,0 7 000,0 8 000,0 25 Porovnání věcné skladby výdajů na nákup materiálu v letech 2005 a 2006 mil. Kč 4 000,0 3 500,0 3 000,0 2 500,0 2 000,0 1 500,0 ^ 1 000,0 500,0 ■ potraviny ■ prádlo, oděv, obuv ■ náhradní díly ■ drobný hmotný majetek D munice a zbraně D pro provoz, údržbu a opravy D léky a zdravot, materiál ■ ostatní 2005 2006 26 VÝDAJE PODLE ČINNOSTÍ A AKTIVIT Státní rozpočet kapitola 307 - Ministerstvo obrany, členěný podle aktivit, nabízí strukturu rozpočtu výdajů klasifikovaných podle předpokládaných výstupů - výkonů. Je výsledkem propojení věcného a finančního plánování, konkrétně finančního pokrytí úkolů Plánu činnosti resortu na rok 2006. Členění rozpočtu výdajů podle aktivit vyjadřuje základní oblasti činností - aktivity Armády České republiky k zajištění Cílů výstavby sil (Force Goals), oblast velenia řízení, oblast přípravy vojsk a plnění úkolů v zahraničí, oblast ekologie a zbavování se nepotřebného majetku, oblast komunikace a vztahů s veřejností. Výdaje na celoresortní aktivity zahrnují centrálně plánované výdaje v oblasti sociální dávek, příspěvků příspěvkovým organizacím resortu MO, obranného výzkumu a vývoje, náhrad placených obyvatelstvu a centrálně zajišťovaných služeb. Patří sem i výdaje celoresortního, režijního charakteru včetně transferů obcím, krajům, právnickým a fyzickým osobám a do zahraničí. Zabezpečení běžného života vyjadřuje základní nárokové výdaje, které jsou spojeny především s mandatomími nároky jednotlivých kategorií osob, tj. platové prostředky a přímo související výdaje, výdaje na stravování, výstroj, náhrady fyzickým osobám (zejména přídavek na bydlení VZP), cestovné, jízdné, výdaje na nemovitou infrastrukturu a další nezbytné výdaje, které nejsou určeny na plnění úkolů - aktivity. 27 Rozpočet kapitoly Ministerstvo obrany členěný po aktivitách Oblast aktivit Výdaje v mil. Kč Oblast velení a řízení 1 957,4 Oblast výstavby a rozvoje 6 637,1 Oblast přípravy, využití a zabezpečení lidských zdrojů 466,6 Oblast přípravy vojsk a záloh 4 925,1 Zahraniční aktivity 2 426,9 Ekologie a zbavování se nepotřebného materiálu 1 516,4 Oblast komunikace a vztahů s veřejností 81,6 Centrálně plánované aktivity 10 050,3 Transfery, příspěvky a dotace 647,7 Celkem výdaje po aktivitách 28 709,1 Zabezpečení běžného života 26 984,9 |ÚHRNEM 55 694,0 28 Členení výdaju rozpočtu kapitoly Ministerstvo obrany na rok 2006 po aktivitách Transfery, příspěvky a dotace 1,2 % Centrálně plánované aktivity 18,0 % Zabezpečení běžného života 48,5 % Komunikace a vztahy s veřejností 0,2 % Ekologie a zbavování se nepotřebného materiálu 2,7 % Velení a řízeni 3,5 % Výstavba a rozvoj 11,9% Zahraniční aktivity 4,4 % Příprava a zabezpečení lidských zdrojů 0,8 % 29 PŘEHLED POUŽITÝCH ZKRATEK ACR FG FKSP GŠAČR HDP MO, MO ČR MŠMT NATO OPPP VLS s. p. EU VP Armáda České republiky (anglicky) Force Goals - Cíle výstavby sil fond kulturních a sociálních potřeb Generální štáb Armády České republiky hrubý domácí produkt Ministerstvo obrany, Ministerstvo obrany České republiky Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy (anglicky) North Atlantic Treaty Organization - Organizace Severoatlantické smlouvy ostatní platby za provedenou práci Vojenské lesy a statky, státní podnik, Praha Evropská unie Vojenská policie 30 '^V- ÚVOD......................................................................................................................................................................................................1 Porovnání základních makroekonomických ukazatelů.....................................................................................................................4 Základní údaje o státním rozpočtu České republiky - kapitola MO................................................................................................5 Porovnání výdajů podle metodiky OSN v letech 2005 a 2006........................................................................................................6 Rozdělení výdajů kapitoly MO na rok 2006 podle metodiky OSN (podle druhů sil)....................................................................7 Základní údaje o vývoji rozpočtu kapitoly MO v letech 2002 až 2006 a střednědobý výhled na léta 2007 a 2008................8 Struktura výdajů kapitoly Ministerstvo obrany v letech 2002 až 2006 ........................................................................................9 Vývoj příjmů státního rozpočtu kapitoly MO v letech 2002 až 2006...........................................................................................10 Trend vývoje proporcí mezi hlavními skupinami výdajů kapitoly MO v letech 2003 až 2006...................................................U Trend vývoje jednotlivých oblastí výdajů v letech 2002 až 2006..................................................................................................12 Druhová struktura výdajů rozpočtu MO v roce 2006.....................................................................................................................13 Schválený rozpočet na rok 2006 podle rozpočtových kompetentů.............................................................................................14 Výdaje programového financování..................................................................................................................................................15 Porovnání výdajů programového financování v letech 2002 až 2006..........................................................................................17 Rozdělení výdajů programového financování v roce 2006............................................................................................................18 Běžné výdaje.......................................................................................................................................................................................19 Struktura běžných výdajů..................................................................................................................................................................21 Vývoj počtů osob v letech 2002 až 2006.........................................................................................................................................22 Vývoj počtů zaměstnanců a objemu platových prostředků resortu MO.......................................................................................23 Podíl výdajů na důchody a ostatní sociální dávky na celkových běžných výdajích kapitoly MO v letech 2002 až 2006.......24 Porovnání hlavních druhů ostatních neinvestičních výdajů v letech 2005 a 2006.....................................................................25 31 Porovnání věcné skladby výdajů na nákup materiálu v letech 2005 a 2006...............................................................................26 Výdaje podle činností a aktivit.........................................................................................................................................................27 Rozpočet kapitoly MO členěný po aktivitách..................................................................................................................................28 Členění výdajů rozpočtu kapitoly MO na rok 2006 po aktivitách.................................................................................................29 Přehled použitých zkratek.................................................................................................................................................................30 Ing. Jana Doubková Rozpočet - fakta a trendy 2006 Vydalo Ministerstvo obrany České republiky - Agentura vojenských informací a služeb Rooseveltova 23 161 05 Praha 6-Dejvice http://www.army.cz Redakce účelové tvorby Kopírovat, překládat a rozmnožovat publikaci Řízením redakce pověřen: Jaroslav Roušar bez souhlasu vydavatele je zakázáno. Odpovědná redaktorka: Hana Košťálová Výtvarné řešení: Josef Novotný Neprodejné Dáno do tisku: 6. března 2006 © Ministerstvo obrany České republiky Tisk: RKTISK, Jičín Agentura vojenských informací a služeb ISBN 80-7278-333-5 (česká verze) 1. vydání ISBN 80-7278-334-3 (anglická verze) 32