Bezpečnostní oblast : • Výraz „bezpečnost“ byl a dodnes je charakterizován jako „dvojznačný symbol“ či jako „slovo s mnoha významy“. V diskusi na téma definice bezpečnosti se tedy musíme spokojit s několika základními formulacemi, přičemž je třeba brát v úvahu skutečnost, že vymezit bezpečnost nějakým univerzálním a vyčerpávajícím způsobem je zatím prakticky nemožné. • Podle většiny autorů můžeme bezpečnost definovat jako stav absence vojenského ohrožení nebo tímto termínem pojmenovat takové sociálně-politické prostředí, v němž je zajištěna obrana před přímým ohrožením, případně může být existujícími prostředky eliminována jakákoliv nepřímá hrozba spojená s důsledky vnějších krizových poměrů pro bezpečnost státu či národa. Bezpečnostní oblast : Odpovědnost za zajištění bezpečnosti země mají ve státě orgány zákonodárné, výkonné a soudní moci. Bezpečnost ČR zajišťují ozbrojené síly, ozbrojené bezpečnostní sbory, zpravodajské služby, záchranné sbory a havarijní služby. Orgány státu, vyšších územně samosprávných celků a samosprávy, jakož i právnické a fyzické osoby jsou povinny se podílet na zajišťování bezpečnosti ČR v rozsahu stanoveném zákonem. Bezpečnostní systém je koncipován tak, aby každá z jeho součástí byla schopna realizovat zákonem stanovené úkoly samostatně. Společné úsilí v boji proti všem formám destabilizace bezpečnostní situace uvnitř i vně státu však vyžaduje stále více překonávat tradiční resortní kompetence. Za funkčnost komplexního působení celého bezpečnostního systému odpovídá vláda ČR. Bezpečnostní oblast : Zajištění bezpečností České republiky nelze považovat pouze za záležitost vlády a ostatních ústavních institucí. Jde o úkol, jehož úspěšné plnění je podmíněno aktivní podporou celé společnosti. Tato podpora musí být přitom založena na informovanosti občanů o záměrech vlády v bezpečnostní oblasti. Bezpečnostní rizika : 1. Živelní katastrofy (pohromy), průmyslové a ekologické havárie, vznik a šíření epidemií. Riziko je trvale vysoce aktuální, hrozící během několika hodin až dnů katastrofu, s obtížně předvídatelným rozsahem a s možností jeho přeměny v hrozby dosud neznámého charakteru. 2. Narušení (zneužívání) standardních mezistátních ekonomických vztahů, přerušení toku strategických komodit, surovin a informací. Ohrožení počítačových sítí obecně . 3. Jednotlivé teroristické akce a organizované aktivity mezinárodního zločinu mimořádného rozsahu. Bezpečnostní rizika : 4. Rozsáhlé migrační vlny, jejichž pronikání na území státu může přerůst do násilné činnosti migrantů. 5. Násilné akce subjektů cizí moci (státní i nestátní) proti osobám zdržujícím se na území ČR, majetku a jiným chráněným zájmům státu (např. vyvolané účastí státu v mezinárodních mírových a humanitárních misích). 6. Ohrožení základních hodnot demokracie a svobody občanů v jiných zemích v takovém rozsahu a charakteru, že ohrožuje bezpečnost mezinárodního prostředí. Bezpečnostní rizika : 7. Rozsáhlá a závažná diverzní činnost, jejímž cílem je v rámci zjevné přípravy agrese znehodnotit prostředky obrany ČR a narušit její přechod na válečný stav. 8. Hrozba agrese. 9. Vojenské napadení. Bezpečnostní síly ČR : K řešení krizových situací a bezpečnostních ohrožení , disponuje ČR těmito silami ( mají mocensko- ochranný a donucovací charakter ) : - Policie ČR - Armáda ČR - Služby zpravodajského a kontrarozvědného směru ( BIS , ÚZIS, Vojenské zpravodajství apod.) Dále silami a prostředky podpůrnými : - síly a prostředky IZS Teroristická hrozba : Slovo teror je odvozeno z latinského slova terrere, což v překladu do češtiny odpovídá významu strašný nebo hrozný. Pojem terorismus tedy zahrnuje takové činnosti a metody, které vyvolávají pocity strachu a hrůzy. V dnešní době se setkáváme především s terorismem, který lze především definovat jako současnou obdobou válek vedených záměrně proti civilnímu obyvatelstvu za účelem zničení jejich vůle podporovat vůdce nebo politické zřízení, jež vykonavatelům terorismu nevyhovují. Samotní vykonavatelé terorismu jsou vedeni malou skrytou skupinou, čímž vynikají malé polovojenské organizace nebo také jednotlivci. Teroristická hrozba : Dle cíle útoku můžeme cíle dělit na : - měkké - tvrdé Dle provedení útoku na : - individuální útok - skupinový útok Dle zájmové oblasti útoku na cíl : - ekonomický - hospodářský - vojenský - civilní a infrastrukturní Teroristická hrozba : Dle cíle útoku můžeme cíle dělit na : - letální ( život ohrožující ) - neletální ( ostatní - život neohrožující ) Dle provedení útoku, dělíme útok na : - trhavinou – ( výbušninou) - chemickými prostředky - biologickými prostředky - zápalnými prostředky - střelnými zbraněmi - chladnými zbraněmi - jadernými prostředky ( „ špinavá bomba „ apod.) - jinými prostředky Teroristická hrozba : Typy teroristických útoků : - útoky proti osobám - útoky proti symbolickým cílům - útoky proti významným cílům - série útoků Protiteroristická opatření - účinnost : Možná protiteroristická opatření dělíme na : - preventivní - vlastní represivní Účinnost opatření : - zpravodajská operativa a monitoring - asi 15 % - profilace zájmových cílů a analytika možných útoků – 15 % - technicko – operativní opatření v terénu - 10 % - Vlastní mimořádná represivní opatření v terénu – 20 % V praxi tedy můžeme reálně zabránit neočekávanému teroristickému útoku s účinností maximálně asi 60 % . Proto nelze tuto hrozbu nikdy podceňovat !! Policie ČR : Historie Policie ČR : 28.10.1918- vznikly dvě ozbrojené bezpečnostní složky Československé republiky: četnictvo a policie Od roku 1922 – „ zvláštní četnické oddělení“, které spolu s pátracími orgány na četnických stanicích zajišťovalo kriminalistickou činnost četnictva r. 1927 – vzniklo „ Ústřední četnické pátrací oddělení „ , dále byly nově ustaveny podřízené „ četnické pátrací stanice“ r. 1927 – vznikla v Praze „všeobecná kriminální ústředna“ , která spolu s podřízenými složkami policie, zajišťovala kriminalistickou službu policie Historie Policie ČR : 1923 - vstup ČR do Interpolu a snaha o mezinárodní kooperaci v oblasti boje proti zločinnosti . Od 1.5. 1935 – Silniční kontrolní stanice Od 1.7. 1935 – Četnické letecké hlídky 1937 – 1939 – četnické stanice, spolu s finanční policií a oddíly SOS ( Stráže obrány státu ) , bránili v pohraničí územní celistvost ČR a životy a zdraví českého obyvatelstva proti zákeřným a brutálním útokům a teroru Henleinova Freikorpsu . 1940 – „ Ústřední četnické pátrací oddělení „ včleněno do „ Všeobecné kriminální ústředny „, které pak podléhaly jak policejní tak četnické útvary. 1939 – 1945 – mnozí četníci a policisté se zapojili do domácího odboje a aktivně se nejrůznějšími akcemi podíleli na boji proti okupantům . Červen 1945 – na základě Košického vládního programu bylo zahájeno budování SNB – Sboru národní bezpečnosti. Historie Policie ČR : K říjnu 1945 měl celý bezpečnostní aparát 34 396 příslušníků. 1945 – Budování ZOB ( Zemských odborů bezpečnosti ), působící při zemských národních výborech v Praze a Brně a expozitura brněnského ZOB v Ostravě. Zemské odbory bezpečnosti měly za úkol organizovat a řídit všechny složky vnitřní národní bezpečnosti v Čechách. Jejich vlastní organizaci tvořily čtyři oddělení: · ZOB I - vnitro (vedení, řídilo SNB, StB a kriminální službu) · ZOB II - zpravodajský úsek · ZOB III - právní a správní úsek · ZOB IV - dopravní úsek r. 1945 - SNB – rozdělen na Veřejnou ( běžná policejní činnost ) a Státní bezpečnost ( boj proti vnitřnímu nepříteli , rozvědka a kontrarozvědka ) r.1948 – v důsledku polit. změn, postupná změna, zvláště u Státní bezpečnosti - tato však již bez jakékoliv demokratické kontroly !! Historie Policie ČR : Historie : Historie : Historie : Historie : Policejní školy v ČR . Střední policejní škola MV v Praze Střední policejní škola MV v Praze Ruzyni Střední policejní škola MV v Brně Střední policejní škola MV v Holešově Střední policejní škola MV v Jihlavě Střední policejní škola MV v Pardubicích Policejní akademie České republiky v Praze Rozpočet MV ČR v letech 1996 - 2007 (v miliardách Kč) Struktura rozpočtových výdajů MV na rok 2005 podle jednotlivých subjektů Přehled výdajů Policie ČR v letech 1998 – 2006 , v miliardách Kč : Vedení Policie ČR : • Policejní prezident plk. Mgr. Oldřich Martinů • Náměstek policejního prezidenta pro trestní řízení plk. JUDr. Jiří Houba • Náměstek policejního prezidenta pro uniformovanou policii - plk. Mgr. Ing. Ivan Bílek • Náměstek policejního prezidenta pro ekonomiku plk. Mgr. Tomáš Kužel Systém řízení a velení Policie ČR : Struktura a kompetence Policie ČR : Policie ČR je podřízena jinému ústřednímu orgánu, a to Ministerstvu vnitra ČR. Policii tvoří Policejní prezidium ČR. V čele prezidia stojí policejní prezident, který je představeným všech policistů. Výjimku tvoří policisté povolaní k plnění úkolů na ministerstvo, dále zvláštní útvary s působností na celém území České republiky a útvary s územně vymezenou působností. Útvary policie zřizuje ministr na návrh policejního prezidenta. Struktura a kompetence Policie ČR : O poslání, cílech a užitku Policie České republiky jasně vypovídá samotná náplň a úkoly této bezpečnostní služby. Rozsah a záběr povinností je velmi široký. Rozmanitost a stupeň důležitosti a utajení si vyžaduje stále více specialistů a odborníků v řadách policie. Struktura a kompetence Policie ČR : Policie svou činnost dělí do tří skupin: - primární, která zajišťuje plnění konkrétních úkolů nejblíže občanům. Pro tuto činnost byla zřízena oddělení pořádkové služby, tzv. uniformovaná policie. - sekundární, která je podpůrnou činností pro primární. Jde o ostatní oddělení, která napomáhají při práci první skupiny a to vyhledáváním informací, evidencí potřebných údajů, provádějí zkoumání v oblastech zajištěných stop a důkazů, zajišťují průběh trestního řízení poté, co prvotní úkony provedla pořádková služba, atd. - řídící (nadřazená oběma předchozím činnostem), která je nezbytná při organizování všech činností policie. Koordinace uvnitř, mezi odděleními, je nezastupitelná a nutná. Řídící schopnost napomáhá plnění všech úkolů policie. Struktura a kompetence Policie ČR : Struktura policie je důležitá pro její bezchybný a plynulý provoz. Vertikální a horizontální struktura ukazuje nadřazenost a podřazenost jednotlivých orgánů Policie ČR. Struktura je jasně čitelná z organizačního schématu Policie ČR. Policejní prezidium Policie ČR : Policejní prezidium : Hospodářská správa Hudba Hradní stráže a Policie ČR Odbor mezinárodní policejní spolupráce Odbor služební kynologie a hipologie Oddělení centrálních nákupů Odbor vnitřní kontroly Oddělení speciálních potápěčských činností a výcviku Operační oddělení Preventivně informační skupina Ředitelství služby dopravní policie Ředitelství služby pořádkové policie a služby železniční policie Ředitelství služby správních činností policie Složky Policie ČR - 1 : POŘÁDKOVÁ SLUŽBA SLUŽBA KRIMINÁLNÍ POLICIE A VYŠETŘOVÁNÍ DOPRAVNÍ SLUŽBA SLUŽBA SPRÁVNÍCH ČINNOSTÍ OCHRANNÁ SLUŽBA SLUŽBA PRO ODHALOVÁNÍ KORUPCE A ZÁVAŽNÉ HOSPODÁŘSKÉ KRIMINALITY SLUŽBA CIZINECKÉ A POHRANIČNÍ POLICIE Složky Policie ČR - 2 : SLUŽBA ŽELEZNIČNÍ POLICIE SLUŽBA RYCHLÉHO NASAZENÍ LETECKÉ SLUŽBY KRIMINALISTICKÝ ÚSTAV UOOZ ÚTVAR ODHALOVÁNÍ KORUPCE A FINANČNÍ KRIMINALITY a další – viz organizační schéma Útvary PČR s působností na celém území ČR : Útvary PČR s působností na celém území ČR : Letecká služba Národní protidrogová centrála SKPV Služba cizinecké a pohraniční policie Úřad dokumentace a vyšetřování zločinů komunismu SKPV Útvar odhalování korupce a finanční kriminality SKPV Útvar pro odhalování organizovaného zločinu SKPV Útvar rychlého nasazení (Vysvětlivka: SKPV - služba kriminální policie a vyšetřování) Útvary Policie ČR s územně vymezenou působností – 1 : Útvary Policie ČR s územně vymezenou působností : Správa hl. m. Prahy Správa Jihočeského kraje Správa Jihomoravského kraje Správa Severočeského kraje Správa Severomoravského kraje Správa Středočeského kraje Správa Východočeského kraje Správa Západočeského kraje Útvary Policie ČR s územně vymezenou působností - 2 : - Okresní a městská ředitelství - Obvodní oddělení Kriminalita policistů Kriminalita policistů ČR Nové kraje . Jižní Morava – nové kraje Území Jihomoravského kraje PČR a reforma VS . - V oblasti dopadu reformy veřejné správy na činnost Policie ČR, bylo zjištěno, že touto reformou byla narušena kompaktibilita, rychlost,efektivnost a hlavně došlo k výraznému zvýšení nákladů v oblasti součinnosti veřejné správy a velení Policie ČR Dopad tzv. „ služebního zákona“ - zákona č. 361/2003 na činnost Policie ČR - Nutnost odpracovat 150 hodin přesčasů ročně bez náhrady mzdy. - Omezení příplatků za práci ( státní svátek apod.). - V platových třídách do cca asi 9. plat. třídy, došlo k velmi výraznému propadu platů oproti stejnému období roku 2006. - Zvýhodňování „velících „ kádrů oproti běžným policistům - Degradace hodností - Nedostatky kariérního řádu apod. Dopad tzv. „ služebního zákona“ - zákona č. 361/2003 na činnost Policie ČR - Z důvodů negativních ohlasů na praktické dopady tohoto zákona, trvalých nedostatků v řídící činnosti a podinvestovaností PČR, trvalého nedostatku provozních prostředků, nedostatku základní techniky pro policejní činnost apod., dochází k velmi značné vlně odchodů policistů z PČR do civilu. - Na začátku roku 2008 bude chybět asi 5000 policistů z plánovaných počtů. Závěr Děkuji za pozornost .