Zdroje financování neziskových organizací Vztah stát - neziskový sektor Státní dotační politika ČR vůči NNO Zdroje financování neziskových organizací www.econ.muni.cz Zdroje Charakter zdroje : finanční X nefinanční prostředky Geografický původ zdroje : domácí X zahraniční Původ prostředků organizace : interní (hospodářská činnost, členské příspěvky) X externí (veřejné, soukromé) způsobu nabití : přímé X nepřímé www.econ.muni.cz Soukromé zdroje a fundraising Viz Rektořík (2010) Viz předmět Marketing ve veřejném sektoru www.econ.muni.cz Veřejné zdroje rozpočty institucí veřejné správy, tj. státní správy i samosprávy (Státní rozpočet,rozpočty ÚZS (krajů, obcí) státní fondy, v neposlední řadě různé zdrojů z Evropské unie. Mezi nahodilé (výjimečné) veřejné zdroje v ČR patří Nadační investiční fond Daňové úlevy… Daňová asignace www.econ.muni.cz Daňová asignace – pro a proti PRO Další finanční zdroj pro NNO Zvýšení občanské participace na financování NNO Zvýšení povědomí o NNO Výchova k filantropii PROTI Popření daňového principu neekvivalence Narušení horizontální spravedlnosti Růst administrativních nákladů Nedokonalá informovanost dárců – neefektivní alokace prostředků Vztah stát – neziskový sektor www.econ.muni.cz tří režimy Welfare státu podle EspingAndersenovy typologie Liberální sociálnědemokratický konzervativní www.econ.muni.cz Čtyři typy neziskových režimů 4 typy koexistence státu a neziskových organizací vychází z Esping-Andersen welfare state Úroveň vládních sociálních výdajů Rozsah neziskového sektoru malý velký nízká Statist Japonsko Liberální USA, VB vysoká Sociálně- demokratický Švédsko, Itálie Korporativistický Německo, Francie www.econ.muni.cz Produkce statků a služeb Otázka oddělení garantování a poskytování veřejně poskytovaných statků a služeb Financování Poskytování Veřejné instituce a (nebo) neziskové organizace Soukromí poskytovatelé, popř. mix Veřejné Welfare state Kvazi-trh Jednotlivci Model spoluúčasti Čistý trh www.econ.muni.cz Poskytovatelé veřejně poskytovaných služeb Veřejné organizace Politické rozhodnutí Příspěvkové organizace Státní podniky Ziskové organizace Ekonomické rozhodnutí Obchodní společnosti Fyzické osoby (podnikatelé) Neziskové Organizace (NPO) Dobrovolné rozhodnutí pro uspokojení potřeb Sdružení Obecně prospěšné společnosti Církevní organizace www.econ.muni.cz Vztah činností NO a činností státu Činnost NO může být vzhledem k činnostem státu: výlučná – příslušnou činnost provádějí pouze NO (např. zahraniční humanitární pomoc), komplementární – činnosti jsou doplňkem činností prováděných státem nebo jeho organizacemi (např. sos dětské vesničky), alternativní – činnost prováděná souběžně s aktivitami státu nebo jeho organizací (např. církevní či soukromé školy) www.econ.muni.cz Podpora a ovlivnění neziskových organizací státem v ČR - legislativní - stát je tvůrcem zákonů, které umožňují existenci NO. - prostřednictvím svých orgánů určuje, kterou organizaci nechá vzniknout. Založení je čistě autonomní, nezávislé na státu, avšak samotný vznik je vázán na registraci (u ministerstva vnitra, kultury, rejstříkového soudu). www.econ.muni.cz Podpora a ovlivnění neziskových organizací státem v ČR - finanční Podpora nepřímá - daňové zvýhodnění a osvobození od daní a poplatků. Podpora přímá nárokovatelná - při splnění určitých zákonem stanovených podmínek existuje nárok na prostředky ze státního rozpočtu (příspěvek na činnost politických stran, financování církví) Podpora přímá nenárokovatelná – možnost získat finance z veřejného rozpočtu, na tyto prostředky však není právní nárok, mají podobu grantů, příspěvků či dotací, fungují na principu účelovosti. www.econ.muni.cz Nepřímá: Daňová zvýhodnění NNO Daň z příjmů právnických osob Silniční daň Daň dědická a darovací Daň z nemovitosti Daňový zvýhodnění dárců Snaha prosadit daňové asignace - Vlastní přednáška ke účetnictví a daním NO www.econ.muni.cz Přímá: Možné způsoby/formy/nástroje financování NO z veřejných zdrojů Na základě zákona (financování církví a náboženských spol., škol, politických stran) Dotace (subvence a granty) Podle velkých a malých rozpočtových pravidlech Veřejné zakázky např. Smlouvy o poskytování služeb přes licence a kontrakty, Podle zákona o veřejných zakázkách Podle obchodního zákoníku www.econ.muni.cz Princip partnerství Prosazováno EU !!!Paradoxně v legislativě ani ostatních materiálech Evropské unie DEFINICE PARTNERSTVÍ NEEXISTUJE!!! Konsensus ohledně partnerství: Rovné postavení partnerů Společný prospěch všech zúčastněných Praktický aktivní přínos každého z partnerů pro společný úspěch a výsledek www.econ.muni.cz 3 modely partnerství: Německý korporativní model (Německo) Americký model „zájmových skupin“(USA) Model střední cesty (VB, ČR) Rada vlády pro nestátní neziskové organizace www.econ.muni.cz Podpora a ovlivnění veřejné správy NNO Může nějak NNO ovlivnit fungování a rozhodování veřejné správy mimo výše uvedené praktické příklady “oficiálního“ partnerství? Lobby (přímé lobování, lobování od kořenů, informační kampaně) Veřejné připomínkování legislativních návrhů Vytváření odborníků (MV) 3/ Politika České republiky vůči neziskovému sektoru www.econ.muni.cz RNNO Stálý poradní, iniciativní a koordinační orgán vlády 1992 byla zřízena Rada pro nadace tvorba koncepce a přerozdělování příspěvků z Nadačního investičního fondu. 1998 byla Rada pro nadace transformována na Radu vlády pro nestátní neziskové organizace soustřeďuje, projednává a předkládá vládě informace o NNO, podklady a návrhy, vztahující se k vytváření vhodného prostředí pro jejich existenci a činnost. www.econ.muni.cz RNNO – složení rady, výbory 37 členů, předseda– prozatím NEČAS Další členové: zástupci NNO, kteří tvoří vždy nejméně polovinu všech členů Rady, zástupci ústředních orgánů státní správy, do jejichž kompetence patří výkon státní politiky vůči NNO, zástupci spolupracujících krajů. Výbory RNNO Výbor pro spolupráci s Evropskou unií Výbor pro spolupráci s regiony Výbor pro legislativu a financování (OD 2007) Výbor pro Nadační investiční fond (JIŽ ZANIKL) www.econ.muni.cz RNNO – výstupy poslední doby Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpočtu NNO Hlavní oblasti dotační politiky vůči NNO Informace o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím Rozbory financování NNO z vybraných veřejných rozpočtů Informační systém NNO a Evidence NNO Koncepce rozvoje neziskového sektoru Věcný záměr zákona o veřejně prospěšných organizacích www.econ.muni.cz Státní dotační politika vůči NNO uskutečňuje se prostřednictvím tzv. veřejných výdajových programů. Programy resp. dotační tituly vyhlašují a jsou za ně odpovědná jednotlivá ministerstva, respektive poskytovatelé dotací. Programy jsou realizovány zpravidla udělováním dotací na základě výběrového řízení. dotace směřující na aktivity NNO jsou poskytovány konkrétní organizaci na předložený projekt výhradně na jeden rozpočtový rok a není na ně právní nárok. Přijetím jednotných zásad pro poskytování dotací byla sjednocena procesní stránka a díky každoročnímu vyhlašování tzv. hlavních oblastí státní dotační politiky dochází také ke sjednocení věcné stránky státní dotační politiky. www.econ.muni.cz Zásady pro poskytování dotací ze státního rozpočtu NNO usnesení vlády České republiky ze dne 7. února 2001 č. 114, usnesení vlády České republiky ze dne 1. února 2010 č. 92, Zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a uskutečňuje se prostřednictvím vyhlašovaných programů Dotace se poskytují podle § 7 zákona č. 218/2000 Sb.: občanským sdružením, obecně prospěšným společnostem, církevním právnickým osobám, nadacím a nadačním fondům dalším právnickým osobám, založeným nebo zřízeným k poskytování zdravotních, kulturních, vzdělávacích a sociálních služeb a k poskytování sociálně právní ochrany dětí, pokud tak ústřední orgán státní správy rozhodne www.econ.muni.cz Praktické naplnění státní dotační politiky ČR vůči NNO Podpora činnosti NNO Nákup veřejných služeb Naplnění meziresortních politik Naplnění resortních politik Ostatní politiky (dle analýzy z roku 2008) Literatura www.econ.muni.cz Dokumenty k přednášce Zhodnocení koncepce podpory rozvoje neziskového sektoru Hlavní oblasti státní dotační politiky pro rok 2009, 2010, 2011 INFORMACE o poskytování dotací nestátním neziskovým organizacím v roce 2009 z vybraných veřejných rozpočtů a grantové programy nadací – příjemců příspěvku z Nadačního investičního fondu Rozbor financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2009 Posouzení systému udělování dotací nestátním neziskovým organizacím (2006) Věcný záměr zákona o veřejně prospěšných organizacích www.econ.muni.cz Dokumenty k přednášce Informace o stavu plnění priorit a opatření uvedených ve strategické části Zhodnocení koncepce podpory rozvoje NS Informace o realizaci Hlavních oblastí státní dotační politiky vůči NNO pro rok 2009 Informace o poskytování dotací na projekty NNO ze státního rozpočtu SWOT analýza NS v roce 2008 www.econ.muni.cz Další informační zdroje k přednášce Boris, E.T., Steuerle, C.E. (eds.) Nonprofits and Government. Colaboration and Conflict. 2. vyd. Washington: The Urban Institute Press, 2006. Peková J., Pilný J., Jetmar, M. Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Praha : ASPI, 2005, Potůček, M. a kol. Veřejná Politika. Praha : SLON, 2005, ISBN: 80-86429-50-4. Potůček, M. Nejen trh. Praha : SLON, 1997 Hyánek, V., Prouzová, Z. a Škarabelová, S. Neziskové organizace ve veřejných službách. Brno : MU, 2007 http://www.vlada.cz/cs/rvk/rnno/uvod.html http://www.e-cvns.cz