Financování nestátních neziskových organizací z veřejných zdrojů www.econ.muni.cz Kvantifikace NI a NNO n - viz dokument www.econ.muni.cz Praktické důsledky vztahu státu a NS q Od spolupráce po konflikt, včetně varianty neutrality q Činnost státu a činnosti organizací NS (výlučná, komplementární, alternativní) q Oblasti ovlivnění NS (nadání, zájmová činnost, poskytování veřejných služeb) qOrganizace neziskového sektoru ovlivňují činnost státu (veřejným připomínkováním legislativních návrhů, lobbingem, generováním odborníků) q Stát ovlivňuje činnost organizací neziskového sektoru (legislativně, finančně) n www.econ.muni.cz Financování z veřejných rozpočtů Financování - přímé stát kraje obce dotace R R R veřejné zakázky R R R dary: finanční a materiální R půjčky (přímé i nepřímé) R R R www.econ.muni.cz Podíl nástrojů přímého financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2008 (v %) www.econ.muni.cz Velikost a podíl finančních prostředků poskytnutých NNO z veřejných rozpočtů v roce 2008 podle nástroje financování Viz dokument www.econ.muni.cz Financování z veřejných rozpočtů qNNO v roce 2008 dosáhly na 11 mld. Kč z veřejných rozpočtů. qVíce, jak 90 % příjmů z veřejných rozpočtů tvoří pro NNO dotace, které jsou z více než 60 % alokovány ze státního rozpočtu. qNNO se podílejí na jednotlivých nástrojích financování z úrovní veřejné správy v jednotkách procent (na dotacích (3,5%), na veřejných zakázkách (0,9%), na půjčkách (6,1%)). www.econ.muni.cz Velikost finančních prostředků poskytnutých NNO z výdajové stránky veřejných rozpočtů v roce 2008 dle oblasti a rozpočtu Viz dokument www.econ.muni.cz Přímý způsob financování NNO z veřejných zdrojů nRole NNO n njako významná a specifická v dílčích oblastech veřejných služeb pro obyvatelstvo např. vybrané sociální, zdravotní a jiné služby i v oblasti tělovýchovy a zájmové činnosti; n njako alternativního poskytovatele ve veřejných službách např. jako je vzdělávání či kultura; n www.econ.muni.cz Přímý způsob financování NNO z veřejných zdrojů nRole NNO njako nejdůležitějšího (popřípadě výhradního) poskytovatele úzce specializovaných veřejných služeb např. u humanitární zahraniční pomoci, multikulturní činnosti, integrace romské populace či ekologické osvěty; n njako důležitého (popřípadě výhradního) poskytovatele marginálních segmentů veřejných služeb označované jako ostatní činnosti či činnosti jinde nezařazené v rámci jednotlivých odvětví www.econ.muni.cz nVíce, jak 90 % příjmů z veřejných rozpočtů tvoří pro NNO dotace, které jsou z více než 60 % alokovány ze státního rozpočtu. n nKdo jsou příjemci? n nViz dokument n www.econ.muni.cz Financování z veřejných rozpočtů Financování – nepřímé stát kraje obce slevy na daních R úlevy od správních poplatků R R R úlevy od místních poplatků R R prodej a pronájem majetku v symbolické či netržní ceně R R Odpuštění, snížení sankcí, splátek R R R pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace. R využití komunikačních a propagačních kanálů úřadů R R R www.econ.muni.cz Nejčastěji možnost využití komunikačních a propagačních kanálů • •ve formě obecního rozhlasu (69 %), •obecní nástěnky (69 %) •nebo na webových stránkách (71 %) obce. Nepřímá podpora od obcí www.econ.muni.cz Druhou nejčastěji poskytovanou skupinou podpor je zapůjčení majetku a zdrojů obce ve formě • •pronájmu prostor zadarmo či v symbolické ceně (63 %), •půjčení technického a jiného vybavení obce (55 %) •pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace (43,5 %). Nepřímá podpora od obcí www.econ.muni.cz Třetí skupinou jsou • •věcné (37 %) a •finanční (35,5 %) dary. Nejméně často používanou skupinou jsou • •osvobození od placení místních poplatků (16 %) •slevy na daně z nemovitostí (6 %). Nepřímá podpora od obcí www.econ.muni.cz Nepřímá podpora obecně nVýznamné zdroje pro NNO jsou i nepřímé způsoby financování NNO, které se nepromítají do příjmové stránky NNO. q služby poskytnuté NNO aniž by za ně musela platit (nájmy, reklama, půjčky apod.) qči bezplatně odvedená práce dobrovolníky. nV roce 2008 neziskové instituce sloužící domácnostem získaly bezplatnou dobrovolnou práci ve výši 6,3 mld. Kč. n www.econ.muni.cz q q Veřejné zdroje qPřímé financování qNepřímé financování qPrakticky realizováno několika veřejnými politikami q Státní dotační politika ČR vůči NNO (SDP) q Příjemci q Oblasti podpory qPraktické naplnění SDP (Podpora činnosti NNO, Nákup veřejných služeb, Naplnění meziresortních politik, Naplnění resortních politik, Ostatní politiky) Financování NNO z veřejných rozpočtů. n www.econ.muni.cz Dotací ze státního rozpočtu v roce 2009 (5,7 mld. Kč) www.econ.muni.cz Příjemci NNO ze státního rozpočtu v rámci SDP počet podíl v roce 2007 získalo dotaci 2 194 v roce 2008 získalo dotaci 2 956 z toho po oba dva roky 1 629 55% z toho nových příjemců v roce 2008 oproti roku 2007 1 327 45% v roce 2009 získalo dotaci 1 689 z toho nový příjemci v roce 2009 oproti rokům 2007 a 2008 304 18% Celkem za roky 2007 až 2009 získalo dotaci 3 923 z toho po tři roky 1 046 27% Dotace za rok podíl 1 046 NNO na objemu dotací SDP počtu dotací SDP 2007 75% 56% 2008 66% 54% 2009 89% 75% Státní dotační politika ČR vůči NNO (2,3 mld. Kč) www.econ.muni.cz Průměrná velikost dotace (v mil. Kč) poskytnuté NNO ze státního rozpočtu v rámci SDP dle roku založení příjemce Financování nestátních neziskových organizací z veřejných zdrojů - UVÁDĚNÉ DŮVODY www.econ.muni.cz Vztah státu a neziskových organizací, financování neziskových organizací q Teorie vládních a tržních selhání (Government/Market Failure Theory) q Teorie důvěry (Trust Theories) q Teorie vzájemné závislosti (Interdependence theory) q 3 režimy Sociálního státu (Welfare State) podle Esping-Andersenovi typologie qSalomon-Anheierova teorie společenských kořenů moderní občanské společnosti (také jako teorie sociálních zdrojů (Social Origins Theory) q3rd party Government q Teoretické přístupy n www.econ.muni.cz www.econ.muni.cz Důvody financování NO z veřejných zdrojů nve funkcích a rolích NO společensky žádoucích; nv existenci mikroekonomických selhání trhu (čili nedostatečné zabezpečení statků, které trh není schopen produkovat nebo je neprodukuje v optimální míře), zneužívání dominantního postavení, v existenci externalit či asymetrie informací apod.; nv existenci heterogenní poptávky mající za následek selhání státu v zabezpečování veřejných statků a služeb pro jedince a skupiny s minoritními preferencemi; n www.econ.muni.cz Důvody financování NO z veřejných zdrojů n„…Je věcí státu, v jaké míře svěří své úkoly státním organizacím, nebo občanským organizacím… Je tedy věcí vzájemné důvěry mezi státem a příslušnou občanskou organizací při převedení služeb mimo státní sféru. Občanská organizace musí svojí činností přesvědčit o tom, že je schopna služby zajišťovat, a to za finančních a věcných podmínek daných státem, a na druhé straně stát musí přesvědčit o úmyslu tyto služby příslušné občanské organizaci svěřit. V tomto směru je nesmírně důležité vybudovat důvěryhodnost občanských společností, protože v mnoha případech se ukazuje, že tyto společnosti zajišťují potřebné služby na daleko vyšší úrovni, jelikož je zde přímý prvek osobní účastí a snahy na vysoké úrovni. Vyplývá to hlavně z toho, že společnosti jsou ustavovány z osob, které považují poskytování služeb za poslání a ne za zaměstnání…“. n (MF ČR, online)