pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 1 Obsah marketingu – dokončení Marketing nehmotného produktu 2. přednáška MVVS pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 2 Obsah marketingu: nMarketingový mix - minule nPozitioning nTržní segmentace nMarketingový výzkum – bude mít ing. Prouzová nSWOT analýza pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 3 Pozitioning n nKonečné sestavení marketingového mixu, které vymezí pozici výrobku na trhu. Cílem je individualizace výrobku, tak aby ho spotřebitelé vnímali odlišně od jiných konkurenčních výrobků. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 4 Tržní segmentace nVstupní proces tzv. strategického marketingového plánování. nVětšina organizací poskytujících služby nedokáže vyhovět potřebám všech zákazníků, tzv. nediferencovanému trhu, ani nedokáže konkurovat všem jeho účastníkům. Proto každá organizace, zisková i nezisková, zpravidla přijímá strategii tržní segmentace a positioningu. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 5 Segment trhu je n skupina zákazníků se shodnými potřebami, které se ve vztahu ke stejnému výrobku/službě odlišují od potřeb zákazníků jiných skupin. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 6 Cílový segment npředstavuje tu část trhu, kterou si organizace vybrala z širšího trhu. Organizace tak činí na základě tzv. segmentačních kritérií: nGeografická (země, kraj, město,…) nDemografická (věk, pohlaví, stav,…) nSocioekonomická (příjem, životní standard, …) nPsychografická (postoje, potřeby, živ.hodnoty,…) nMotivy vedoucí ke koupi (zvyk, loajalita ke značce,…) nČasové (víkendové nákupy, dovolené, …) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 7 Situační analýza prostředí - SWOT analýza nAnalýza vnitřního prostředí organizace, n tzv. MIKROPROSTŘEDÍ n(silné a slabé stránky organizace) n+ nAnalýza vnějšího prostředí organizace, ntzv. MAKROPROSTŘEDÍ n(příležitosti a hrozby) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 8 MIKROPROSTŘEDÍ – tvořeno nNaším trhem •Personál firmy •Financování •Oblast techniky a technologie, •Využívání informačního systému •Marketingový audit/ mix nZákazníky nKonkurencí nNašimi dodavateli Ø n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 9 MAKROPROSTŘEDÍ tvořeno: n nProstředí: demografické, ekonomické prostředí, technologické a ekologické, politické a legislativní, kulturní a sociální nTržní prostředí, resp. blízké okolí podniku, tj. konkurence, zákazníci, dodavatelé. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 10 Makroprostředí - další používané analýzy ØSTEP - sociální, technologické, ekonomické a politické vlivy ØPorterova analýza pěti sil na) pozice mezi konkurenty = „jízdní prostor“ nb) síla zákazníků nc) síla dodavatelů nd) hrozba nově vstupujících na trh ne) hrozba substituce výrobků a služeb n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 11 SWOT analýza STRENGHTS Silné stránky WEAKNESSES Slabé stránky OPPORTUNITIES Příležitosti THREATS Hrozby pruh_TITL text N:\work\projekty\šablony\sablony\logoC.wmf Zápatí prezentace 12 Marketing nehmotného produktu pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 13 Charakter produktu a jeho realizace n nMarketing z pohledu produktového mixu můžeme chápat jako nnástroj realizace výměny toho, co máme a co je hodnotné za něco, co potřebujeme. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 14 Proto musíme znát…..: n njaké jsou naše cíle, njaké je naše postavení a faktory, které mohou naši organizaci ovlivnit, njaké jsou charakteristiky našeho produktu. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 15 …a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: (AUDIT PRODUKTU) n nCo vlastně nabízíme – výrobky, služby, myšlenky (tzv. cause marketing )??? nKomu je naše nabídky určená – kdo je naší cílovou skupinou, naším klientem??? nJakou potřebu uspokojujeme??? nLze tuto potřebu uspokojit i jiným způsobem, jinými prostředky, s pomocí jiných subjektů??? n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 16 …a uvědomit si charakter toho, co nabízíme, tedy: n nNakolik je důležité uspokojení dané potřeby pro naši cílovou skupinu? nPokud nabízíme více aktivit pro více cílových skupin, která cílová skupina je největší a která aktivita přináší největší užitek? nS kým vstupujeme do styku v procesu výměny našeho produktu za něco, co potřebujeme? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 17 Produkt v neziskovém sektoru = SLUŽBA pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 18 Definice služby I.: n n„Statky, které neprodukují žádnou hodnotu“ n(Adam Smith, 1776) n nNa to navazuje i Marx a následně i centrálně plánované ekonomiky. nDůsledek = podcenění celého sektoru. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 19 Definice služby II.: n„Služba je jakákoliv činnost nebo výhoda, kterou jedna strana může nabídnout druhé straně, je v zásadě nehmotná a jejím výsledkem není vlastnictví. Produkce služby může, ale nemusí být spojena s hmotným produktem“ n n(Kotler - Armstrong 1997) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 20 Definice služby III: n n„…soubor hmotných a nehmotných prvků obsahujících funkční, sociální a psychologické užitky nebo výhody. Produktem může být myšlenka, služba nebo zboží nebo kombinace všech tří výstupů“ n n(Pride – Ferrell, 1991) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 21 Definice obsahu služby: nMateriální prvky- hmotné složky služby, které službu doplňují nebo umožňují její poskytnutí (stacionář – pomůcky pro handicapované) nSmyslové požitky – rozpoznáváme smysly (hluk, ticho, vůně, apod.) nPsychologické výhody nabídky – subjektivní, pro každého zákazníka jiné, obtížné je vymezit. n(Sasser, 1978) pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 22 Marketing služeb je složitější!!! n n???PROČ??? pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 23 Vlastnosti služeb: nNehmotnost nNeoddělitelnost nHeterogenita, resp. proměnlivost nZničitelnost nNemožnost vlastnictví n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 24 Nehmotnost služeb nNěkteré prvky, které představují kvalitu nabízené služby, jako například spolehlivost, osobní přístup poskytovatele služby, důvěryhodnost, jistota, apod. lze ověřit až při nákupu a spotřebě služby. nJe příčinou, že zákazník: nobtížně hodnotí konkurující si služby, nobává se rizika při nákupu služby, nklade důraz na osobní zdroje informací, njako základ pro hodnocení kvality služby používá cenu. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 25 Nehmotnost služeb nManagement musí reagovat: nomezením složitosti poskytování služby, nzdůrazňováním hmotných podnětů, případně materiálového prostředí, nusnadněním tzv. ústní reklamy (osobní doporučení) - komunikační mix, nzaměření se na kvalitu služeb - vytváření silné značky. n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 26 Neoddělitelnost služeb nProdukci a spotřebu zboží lze od sebe oddělit. Služba je produkována v přítomnosti zákazníka - zákazník se zúčastní poskytování služby, je tedy neoddělitelnou součástí její produkce. nJe příčinou, že zákazník: nje spoluproducentem služby, nčasto se podílí na vytváření služby spolu s ostatními zákazníky, nněkdy musí cestovat na místo produkce služby. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 27 Neoddělitelnost služeb n nManagement musí reagovat: nsnahou o oddělení produkce a spotřeby, nřízením vztahů zákazník – poskytovatel, nzdokonalováním systémů dodávky služeb. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 28 Heterogenita služby nJe možné, že způsob poskytnutí jedné a téže služby se liší. n- příčinou, že zákazník: nnemusí vždy obdržet totožnou kvalitu služby, nobtížně si vybírá mezi konkurujícími se službami, nmusí se často podrobit pravidlům pro poskytování služby tak, aby byla zachována konzistence její kvality. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 29 Heterogenita služby nManagement musí reagovat: nstanovením norem kvality chování zaměstnanců, nvýchovou, motivací zaměstnanců, nvýběrem a plánováním procesů poskytování služby. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 30 Zničitelnost služby nNehmotnost služeb vede k tomu, že služby nelze skladovat, uchovávat, znovu prodávat nebo vracet. nJe příčinou, že zákazník: nobtížně reklamuje službu, nmůže být konfrontován jak s nadbytečnou, tak nenaplněnou kapacitou. nManagement musí reagovat: nstanovením pravidel pro vyřizování stížností, nplánováním poptávky a využití kapacit. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 31 Nemožnost vlastnictví služby nJe příčinou, že zákazník: nvlastní pouze právo na poskytnutí služby, nslužbu mu přinášejí krátké (přímé) distribuční kanály. nManagement musí reagovat: nzdůrazněním výhod nevlastnění a možností substituce služeb za zboží, npečlivým výběrem zprostředkovatelů. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 32 Úspěch služby závisí na její: ndostupnosti nceně njedinečnosti nvlastní hodnotě nkvalitě npověsti nmódnosti nspolehlivosti nvýsledcích ndodávání pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 33 Lidé se vracejí do organizace, když personál je: nstarostlivý nveselý npozorný npřesný npřátelský nznalý věci nprofesionální nkompetentní pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 34 Matice šíře sortimentu na příkladu městského zábavního a vzdělávacího centra pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 35 Vytvoření optimálního portfolia služeb může organizace, dokáže-li: nVybrat vhodné služby do produkčního mixu. nStanovit optimální rozsah nabízeného sortimentu, nPoznat služby, přinášející co největší zisk, nVytvořit pro svou nabídku co nejlepší pozici na trhu, tzn. představit je zákazníkům co nejlépe ve vztahu ke konkurenční nabídce. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 36 Životní cyklus produktu/služby nFáze zrodu – nová myšlenka, nový způsob řešení problému nFáze růstu – rostoucí poptávka po našem produktu/službě nFáze útlumu – požadavky na daný produkt/službu stagnují a následně klesají nFáze umírání - postupné stahování produktu/služby z činnosti n n pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 37 Význam značky n nPomáhá rozlišit produkt/službu, odlišit ho od konkurence. nVytváří image produktu/služby. nU služeb napomáhá zhmotnit službu a vytvořit představu o službě v mysli zákazníků. pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 38 pin_logo_en_iraq cvt_logo_cz_600 pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 39 logo brno_min pruh_normal pruh_normal www.econ.muni.cz text Zápatí prezentace 40 divadlo_logo