MARKETINGOVÉ STRATEGIE NA TRZÍCH EU MLÉKÁRNA KUNÍN Externí podněty vstupu na zahraniční trh/y: * Změny v poptávce * Změny v tržním prostředí * Změny v produktově-technologickém prostředí * Změny v institucionálním prostředí * •Interní podněty vstupu??? FAKTORY ROZHODOVÁNÍ: * důvody vstupu na zahraniční trhy * analýza vnitřních zdrojů * analýza konkurenční síly a atraktivity zahr. trhu * analýza trhu „12C“ * rozhodování o charakteru vstupu na zahraniční trh * stupeň rizika vs stupeň kontroly trhu * strategie vstupu na zahraniční trh – JAKO SOUČÁST FIREMNÍ STRATEGIE (~ VÝROBNÍ, FINANČNÍ, PERSONÁLNÍ…) * * analýza konkurenční síly a atraktivity zahr. trhu • SLEPT + PORTER + zdroje • • • AZT KS •velikost trhu (celkově a segmentů) tržní podíl •růst trhu (celkově a segmentů) MKT schopnosti a kompetence •sezónnost produktová „schopnost“ •konk. podmínky (koncentrace, intenzita, dosažená marže • bariéry vstupu) •tržní podmínky (cla, daně, restrikce…) image •vládní regulace (kontrola cen, dumping..) technologická pozice •ekonomická a polit. stabilita kvalita produktu • podpora trhu • kvalita distribuce a služeb • JAKÉ DALŠÍ INFORMACE??????? KONKURENČNÍ VÝHODA * Produkt (které aspekty ???) * Trh/y (???) * Image * Cena * Technologická orientace * ??? • * * rozhodování o charakteru vstupu na zahraniční trh • • faktory podniku faktory makro a • mezoprostředí • podnikové cíle růst trhu • kontrola intenzita konkurence • vnímání rizika infrastruktura • flexibilita umístění výroby • potřeby zdrojů politické a tržní riziko • znalost prostředí vládní politika a regulace • podniková strategie charakteristiky produktu • velikost podniku • • • • • • charakter vstupu • ? CO CHYBÍ ? • * stupeň rizika vs stupeň kontroly trhu * •vysoký • • • • • • • • • •nízký/á vysoká • MLÉKÁRNA KUNÍN VÝROBA V ZAHRANIČÍ???? s t u p e ň r i z i k a míra kontroly trhu nepřímý export přímý export franchising joint ventures výroba v zahraničí Prvky rizika pro volbu vstupu na trh/y * politické * konkurenční * makroekonomické * provozní * vzdálenost (geografická + psychická) * • MLÉKÁRNA KUNÍN??? * strategie vstupu na zahraniční trh (obchodní metody) • • alternativy • • • •exportní domy PZO vlastní O zástupci montáž •zástupci distributoři smluvní výroba •VOO v zahraničí pobočky v zahraničí licence •„piggybacking“ franchising • joint venture • strategická aliance • místní výroba… • • MLÉKÁRNA KUNÍN A JINÉ ALTERNATIVY VSTUPU NA DALŠÍ TRHY? nepřímý export přímý export produkce v zahraničí STRATEGIE * Generické strategie: nákladové vůdcovství, diferenciace, soustředění se na niku, soustředění se na náklady * Tržní volby (Ansoffova matice): rozvoj produktu, redukce produktové řady, konec životního cyklu, rozvoj trhu, tržní penetrace, diverzifikace * Ofensivní (frontal assault, flanking manoeuvre, encirclement, bypass attack, guerilla offensives, pre-emptive) versus defenzivní (postavení bariér, signal strong retaliation, snížení zisk inducement) versus časová strategie (first mover, follower…) OBSAH EXPORTNÍHO PLÁNU: •1. úvod • a) cíl plánu • b) faktory exportní připravenosti • i) krátkodobé a dlouhodobé cíle exportu • ii) výsledky analýzy vnitřních zdrojů důležitých pro export (personální, výrobně-kapacitní, finanční, manažerské…..) • iii) popis produktu a jeho připravenosti pro export (úspěšnost na domácím trhu, konkurenční výhody produktu pro export, splnění požadavků importní země) • iv) struktura odvětví v importní zemi, konkurence a poptávka • (stručná charakteristika) • •2. výzkum trhu • a) klasifikace produktu (obchodní i tržní) • b) základní profil zákazníka • • c) charakteristika odvětví (identifikace a zhodnocení • b) charakteristika země – specifické příležitosti a omezení • c) detailní identifikace a zhodnocení konkurence a poptávky • d) požadované přizpůsobení- adaptace produktu • •4. exportní strategie • a) technika vstupu na trh – charakteristika a zdůvodnění • b) zodpovědnost a kompetence • c)přítomnost na trhu – řízení distributorů a motivace distributorů • d) komunikační podpora produktu • e) poskytování služeb a záruk – řešení zpětné logistiky • •5. prodej a dodání • a) tvorba cen • b) metody placení • i) platební podmínky • • • • c) dodání • i) dodací podmínky • ii) skladování • d) předpověď objemu prodeje na 1. rok • • 6. financování • a) dostupné finanční zdroje a možnosti krytí • b) způsoby financování pro další období • • 7. časový harmonogram • a) implementace plánu • b) zhodnocení výsledků • •