Segmentace, targeting, positioning na trzích EU Průběh procesu SEGMENTACE trhu •Stanovení segment. kritérií •Popis jednotlivých segmentů TARGETING = zacílení • Kritéria pro měření atraktivity segmentů •Výběr cílových segmentů POSITIONING= umístění •Stanovení pozice pro cílové segmenty •Stanovení mixu pro jednotlivé segmenty Vlastnosti segmentů nSegment musí být: nměřitelný npřístupný ndostatečně velký ndiferencovatelný nakceschopný nDAMAS: nD Differential: it must respond differently to a different marketing mix nA Actionable: you must have a product for this segment to be accured nM Measurable: size and purchasing power can be measured nA Accessible: it must be possible to reach it efficiently nS Substantial: the segment has to be large and profitable enough n Ještě jinak… nIdentifiable: the differentiating attributes of the segments must be measurable so that they can be identified. nAccessible: the segments must be reachable through communication and distribution channels. nSubstantial: the segments should be sufficiently large to justify the resources required to target them. nUnique needs: to justify separate offerings, the segments must respond differently to the different marketing mixes. nDurable: the segments should be relatively stable to minimize the cost of frequent changes. ninternally homogenous and externally heterogeneous; that is, as similar as possible within the segment, and as different as possible between segments. Segmentační kritéria KRITÉRIA POPISNÁ tradiční kritéria psychografická kritéria demografická sociální třída fyziografická osobnost geografická životní styl KRITÉRIA TRŽNÍCH PROJEVŮ příčinná kritéria kritéria užití oček. hodnota (užitek) uživatelský status preference míra používání příležitost věrnost postoje stupeň přijímání SEGMENTACE = IDENTIFIKACE SKUPIN ZÁKAZNÍKŮ S PODOBNÝMI PŘÁNÍ A POTŘEBAMI mezinárodní a interkulturální segmentace - 60. léta 20. století ????? Adaptace nebo Standardizace MKT strategií a positioningu ??? globální segment individuální zákazník SEGMENTACE na zahraničních trzích: stejné proměnné (! geografické, sociálně-demografické, psychografické, chování!!!) + kulturní specifika (kupní chování) + ????další vlivy, faktory? Homogenní VS. RŮZNÉ hodnoty, potřeby a motivy a velikost segmentů???? Homogenní vs. RŮZNÁ intenzita, velikosti segmentu, účinnost nástrojů P? SEGMENT stejná potřeba, významné rozdíly mezi segmenty, dostatečně veliký – ziskovost, dosažitelný – MKT mix, požadovaná reakce zákazníků segmentu n SEGMENTY „PŘES HRANICE“??? n n 5-fázový proces segmentace (Kale a Sudharshan, 1987) – S dle zákazníků a ne zemí: 1. výběr krajin dostupné pro firmu a s infrastrukturou podporující produkt 2. screening těchto zemí – dle vybraných kritérií (strategie, aktiva, kompetence firmy, atraktivita země…) n 3. nalezení mikrosegmentů v těchto zemích n (? chování při hledání informací, ? požadované n charakteristiky produktu) n 4. agregace mikrosegmentů – faktorová analýza – hledání n podobností mezi mikrosegmenty – strategické faktory n potenciální pozitivní reakce na MKT mix n 5. klastrová analýza – identifikace významných segmentů n v několika zemích se stejnými, resp. podobnými n charakteristikami n n nUsunier ZÓNY KULTURNÍ PODOBNOSTI/BLÍZKOSTI n TŘÍDY KULTURNÍ PODOBNOSTI n n mapování zón kulturní podobnosti a tříd: n - dle kulturních i MKT kritérií u produktových kategorií n (kupní chování, postoje k inovacím, cenové úrovně, otvírací n hodiny) mapa n nSEGMENTACE: i TRANSNACINÁLNÍ a)geografická: oblast, počet potenc. zákazníků, charakter oblasti, podnebí, umístění b)demografická: věk, velikost rodiny, velikost/složitost podnikové struktury, příjem, finanční zdroje, povolání, specializace, vzdělání, vrstva, náboženství, technologie, c)psychografické: životní styl, osobnost d)chování: příležitosti, užitky, uživatelský status, stupeň používání, status věrnosti, stupeň připravenosti, postoj k produktu, organizace nákupu, charakter stávajících vztahů, strategie pořizování, postoj k riziku… n Geografická segmentace nmísto: kontinent, země, region/kraj/okres, obec… nVelikost metropolitní oblasti: počet obyvatel nHustota populace : v rozdělení na urbánní, suburbánní a rurální nKlima nPovrch – hornatý, nížínný… Demografická segmentace nvěk npohlaví nvelikost rodiny nživotní cyklus rodiny ngenerace: baby-boomers (USA 1946-1964), generace X (USA 1964-1984),generace Y, metrosexuálové atd. nSkupiny (lidé se stejnými zkušenostmi, které do značné míry ovlivňují jejich postoje a preference) npříjem npovolání nvzdělání netnikum nnárodnost nvíra nsociální třída n psychografická segmentace n npsychografická segmentace seskupuje skupiny zákazníků podle jejich životního stylu. Průzkumy zaměřené na aktivity (Activities), zájmy (Interests) a názory (0pinions) (AIO) patří mezi typické nástroje měření životního stylu. Některé psychografické proměnné kromě výše uvedených zahrnují: nActivities nInterests nOpinions npostoje nvyznávané hodnoty nhttp://zpravy.idnes.cz/nemecko-ci-turecko-spanelsko-ci-kosovo-video-maze-predsudky-zapadu-1f4-/zah ranicni.aspx?c=A120224_191959_zahranicni_ts n n Segmentace podle chování n nSegmentace podle chování je založena na skutečném chování zákazníků k produktu v rámci všech fází nakupování. Předností segmentace podle chování je možnost použít proměnné, které se úzce týkají produktu. Některé proměnné zahrnují: nHledané užitky/benefity nStupeň používání nVěrnost/věrnost značce (kmenoví příznivci, vícenásobní příznivci, proměnliví příznivci, nestálí zákazníci) nUživatelský status: potenciální, nový uživatel, pravidelný uživatel, neuživatel…. nPřipravenost ke koupi: NEVĚDOMÝ, INFORMOVANÝ, ZAUJATÝ, POŽADUJÍCÍ, ZAMÝŠLEJÍCÍ KOUPIT nPříležitosti pro nakupování: svátky, události(tzv. eventy) a další, které stimulují nákup; pravidelné, speciální nPostoj k produktu: nadšený, pozitivní, indiferentní, záporný, nepřátelský Segmentace na B2B trzích nDem.: odvětví, velikost, umístění… nSituační hlediska: naléhavost, velikost objednávky, aplikační specifika nOsobní char.: věrnost, postoj k riziku nVztahoví zákazníci, transakční zákazníci, lovci výhod nBenefity… nhypotetická mapa zón kulturní podobnosti (1986) Nizozemí Německo Německo SKANDINÁVIE Finsko Švédsko Norsko Dánsko Německo Lucembursko Belgie Rakousko Švýcarsko Francie Francie, Itálie Španělsko Portugalsko Řecko Itálie Velká Británie Irsko Základna pro mezinárodní segmentaci prostředí MKT management Geografické proměnné Politické proměnné Ekonomické proměnné Kulturní proměnné Jiné proměnné k produktu vztažené proměnné k ceně vztažené proměnné k distribuci vztažené proměnné ke komunikaci vztažené proměnné Cíle segmentace: nefektivní a vhodná alokace zdrojů nmožnost využívat příležitosti vzhledem ke konkurenci npřesnější zacílení strategií a umísťování n„vyladění“ MKT mixu n n Zacílení (targeting): kriteria výběru cílových segmentů TARGETING = SEGMENTŮ IDENTIFIKACE SEGMENTŮ S NEJVĚTŠÍM POTENCIÁLEM n qvelikost trhu a růstový potenciál (+ ŽCV) qkonkurence qdostupnost qkompatibilita segmentu s cíly podniku qkonzistentnost se specifickými kompetencemi pro obsloužení n nZacílení: nediferencované, diferencované, koncentrované n n Positioning nPOSITIONING = „UMÍSŤOVÁNÍ“ NABÍDKY V MYSLI ZÁKAZNÍKŮ n nprostřednictvím benefitů, resp. řešením problémů nprostřednictvím atributů produktů nprostřednictvím srovnávání se s konkurenční nabídkou nprostřednictvím způsobu používání, spotřeby nprostřednictvím typů zákazníků – jejich charakteristik… n nHigh-tech positioning – více informací, atributy produktu n - „technické“ produkty – informace!!! – PC, chemikálie, finanční služby… n - produkty speciálního zájmu – vysoké zaujetí – TOP značky!!!, odborníci n - produkty demonstrující TOP kvalitu nHigh-touch positioning – méně informací, image n - produkty řešící běžný problém – prací prášky n - produkty „univerzálního“ charakteru – romantika, láska, zábava… n - produkty s „puncem cizího“ (nebo globálního), pro který je kupován n Strategie targetingu – výběr cílových skupin – na které trhy vstoupit, kterým trhům se věnovat? nMasový, diferencovaný (přizpůsobování nabídky v rámci 4-7P několika odlišným segmentům) anebo koncentrovaný marketing (zaměření se na 1 segment nebo mikrosegment/niku-výklenek) n nStejné potřeby, stejná reakce na marketingové podněty, stejné množství??? Zacílení konkurence??? n nZaměření se na 1 segment nSelektivní specializace – několik segmentů nVýrobková specializace – jeden produkt pro několik segmentůj nTržní specializace - jeden segment, ale uspokojování mnohých potřeb nPlné pokrytí trhu n nVÝKLENEK= velmi úzká skupina v rámci jednoho segmentu, které potřeby a přání je možné téměř dokonale uspokojovat. Např. Ramada franchises Enterprises nabízí ubytování – levné; komplexní služby za průměrné ceny,; pro vyšší společenské vrstvy; tříhvězdičkové služby;, čtyřhvězdičkové služby nejnáročnějším zákazníkům nLOKÁLNÍ MARKETING nINDIVIDUÁLNÍ MARKETING nMASOVÁ KASTOMIZACE Strategie positioningu – umísťování n= nalezení konkurenční výhody a její podání tak, aby ji vnímali a na ni reagovali (tak, jak firma očekává) zákazníci nJak jsme zapsáni do mysle zákazníka? Co o nás ví, očekává, myslí si? Proč si nás vybral jako dodavatele? nMĚŘENÍ UMÍSTĚNÍ: nPodíl na srdci nPodíl na mysli nPodíl na výdajích nMAPA VNÍMÁNÍ Strategie positioningu Vlastnosti produktu Uživatelé produktu Cena / kvalita Konkurenti Užití - příležitosti Kulturní aspekty Třída produktu Benefity produktu Charakteristický rys musí být: Důležitý- přínos hodnoty Nenapodobitelný Výrazný – odlišení se od konkurence Cenově dostupný Výjimečný – nadstandard od běžného na trhu Ziskový Sdělitelný Umísťování podle: UNIQUE SELLING PREPOSITION (USP) – jedinečná nabídka FAKTORY ODLIŠENÍ PRODUKT SLUŽBY PERSONÁL DISTRIBUCE IMAGE Forma Vlastnosti Výkonnost/kvalita Konzistence (míra splnění očekávání) Trvanlivost Spolehlivost Opravitelnost Styl Design Dostupnost Dodávky Instalace Školení zákazníků Poradenské služby Údržba a opravy Rozmanitost Kompetentnost Zdvořilost Důvěryhodnost Spolehlivost Zodovědnost komunikativnost Pokrytí Odbornost účinnost Symboly Média Atmosféra události Anebo podle tzv. „HODNOTOVÉ PREPOZICE - tj. souboru všech vlastností, na nichž je positioning budován cena vyšší stejná nižší užitek vyšší stejný menší větší užitek za vyšší cenu příklady segmentů v EU: nD´arcy Massius Benton et Bowles´s Eurospotřebitel (úspěšní idealisté, blahobytní materialisté, komfortní příslušníci, rebelující přežívající) http://books.google.cz/books?id=XRcNFtmEXZ4C&pg=PA217&lpg=PA217&dq=euroconsumers+segmentation&sourc e=bl&ots=0SKxIw_HPn&sig=mF_zy46vd2WoooBasg-ytR5s8gI&hl=cs&ei=ilizS7H-KZrqmwPr58XIBA&sa=X&oi=book_re sult&ct=result&resnum=3&ved=0CA0Q6AEwAjgK#v=onepage&q=&f=false n nCCA (Centre de Communication Avancé) Europanel Group Eurostyles (16 typů spotřebitelů – demografické char., stávající vzorce kupního chování, postoje, motivace, nálady a emoce – Dandy, Business, Rocky, Pioneer, Protest, Scout, Squadra, Citizen, Moralist, Gentry, Struct, Prudent, Defence, Romantic, Vigilante, Olvidados) Moralisté (mírumilovní, nábožensky založení měšťáci, hledající klidnou výchovu dětí) a Romantici (sentimentální, mladé pracující páry hledající určitý progres v tradicích) dominují v Německu, Rakousku, Belgii a Švýcarsku, Rockies (tolerantní mladší příměstské páry hledající jistotu života, sport a zábavu) ve VB, Francii a Nizozemí nhttp://books.google.cz/books?id=XRcNFtmEXZ4C&pg=PA217&lpg=PA217&dq=euroconsumers+segmentation&sour ce=bl&ots=0SKxIw_HPn&sig=mF_zy46vd2WoooBasg-ytR5s8gI&hl=cs&ei=ilizS7H-KZrqmwPr58XIBA&sa=X&oi=book_r esult&ct=result&resnum=3&ved=0CA0Q6AEwAjgK#v=onepage&q=&f=false n nEuroMosaic - první panevropská – dle typů sousedství (10 typů: elitní předměstí, průměrné oblasti, luxusní byty, nízko-příjmové vnitřní město, industriální komunity, dynamické rodiny, rodiny s nízkými příjmy, zemědělské/venkovské, dovolenkové/penzijní, sociální bydlení ve věžácích) nhttp://epubl.luth.se/1404-5508/2003/155/LTU-SHU-EX-03155-SE.pdf n nABCDE klasifikace ESOMAR 1997 – socio-ekon. klasifikace pro výzkumy – mediální plánování nhttp://www.strategie.cz/scripts/detail.php?id=526 n n VALS2 – životní styl http://www.strategicbusinessinsights.com/vals/ustypes.shtml Úkoly: n nwww.cazv.cz/2003/2002/ekon1_02/orth.pdf n nhttp://www.euromonitor.com/a-look-at-consuming-passions-in-europe/article nhttp://www.euromonitor.com/search?id=1&pageSizes=10&sortBy=1&txtSearch=consumer&fs[0].Code=Consume rLifestyles&fs[0].Group=product,1,9&fs[0].Name=Consumer+Lifestyles&fs[0].hasChildren=False&fs[0].Ex panded=False&fs[0].Type=Child n n n n n TAMBOR TYPOLOGIE SEGMENTACE POPULACE 16 – 69 LET Tonda & Růžena DEPRIVOVANÍ Marcela & Jiří MLADÍ DUCHEM Ludmila & Karel SEBEVĚDOMÍ Aneta & Kevin MLADÍ A NEKLIDNÍ Roman & Jiřina NEKVALIFIKOVANÍ LIDÉ Klára & Richard MLADÍ KONZERVATIVNÍ Věra & Milan STŘEDNÍ LÉTA 10,7% 16,9% 12,9% 12,4% 7,4% 18,3% 22,4% 8,1% 15,2% 14,8% 19,9% 21,2% 6,4% 13,5% % podíl v populaci % podíl v kategorii % podíl u V+M značky IS160-005 ALAMY-A52A43 TONDA & RŮŽENA DEPRIVOVANÍ 10,7% populace / 818 tisíc obyvatel 717 tisíc obyvatel Příslušníci nižší a nižší střední vrstvy Nejvyšší podíl zaměstnanců v nekvalifikovaných profesích 14 % nezaměstnaných Třetina důchodců Lidé s rodinami a v domácnostech, málo svobodných (10 %) Nejvíce jednočlenných domácností 57 % je ve věku 50 let a více Polovina disponuje čistým příjmem domácnosti do 14 tisíc Kč Charakteristika: Pesimisticky naladění příslušníci levice, pětina volí KSČM Nízké sebevědomí, konzervativizmus, velké obavy z budoucnosti, bojí se létat letadlem Neradi podstupují rizika, jsou nespokojení s tím, kam se ubírá jejich život Nemají žádné ambice, neví čeho by měli v životě dosáhnout, o svých rozhodnutích rádi přemýšlejí, nerozhodují se impulzivně, ve svém životě cítí někdy rutinu, starostliví, 62% z této typologické skupiny patří mezi názorově závislé Volný čas: Zahrádka, rozhodně ne sport, nejvíce ze všech sledovaní televize, prakticky nepoužívají internet, hodně čtou knihy Jak nakupují: Nejčastěji nakupují v diskontech, nákupy promýšlejí a ohlížejí se na ceny, verbálně nejčastěji odmítají vliv reklamy, na značce jim tolik nezáleží Oblíbené značky: Blesk, NOVA, Lidl, Plus, Penny ROMAN & JIŘINA NEKVALIFIKOVANÍ LIDÉ 15,3% populace / 1.169 tisíc obyvatel Nižší střední a nižší vrstvy Lidé vyučení nebo se základním vzděláním Rutinní povolání, nekvalifikovaná pracovní síla Věkové rozložení je spíše rovnoměrné 20 % svobodných Charakteristika: Jsou mírně nevyrovnaní a neví co od života čekat, rádi by svůj život změnili a začali žít jinak a lépe Ve svém životě cítí někdy rutinu, jsou usedlí, moc necestují mají pravidelnou pracovní dobu Jsou žoviální, drží se při zemi, mají rádi svůj klid Volný čas: Sledují TV, věnují se chalupě, zahrádce, neumí pracovat s PC Jak nakupují: Věci každodenní spotřeby nakupuji s ohledem na cenu, sledují, kolik co stojí, často si vyzkoušejí nové výrobky, hodně nakupují v hypermarketech, klidně šetří i na úkor kvality, rádi nakupují zboží z letáků Oblíbené značky: Božkov, Lidl, Petra, NOVA ALAMY-A52A43 THO-UA920698 KLÁRA & RICHARD MLADÍ KONZERVATIVNÍ 12,2% populace / 932 tisíc obyvatel 717 tisíc obyvatel Střední a vyšší vrstvy Lidé v povoláních vyžadujících VŠ Střední management, kvalifikované profese 80% ve věkové skupině 23 - 35 let 40% je svobodných Charakteristika: Vyrovnaní optimističtí lidé čekající od života jen to nejlepší Úspěch je stále ještě před nimi Svá životní rozhodnutí nepovažují za špatná Oproti skupině „Aneta & Kevin“ jsou konzervativnější – je pro ně důležitější rodina, děti Volný čas: Hodně sportují, rádi chodí na party a diskotéky, méně sledují televizi, a o to více navštěvují kino Jak nakupují: Věci každodenní spotřeby nakupuji s ohledem na cenu, sledují, kolik co stojí, Neradi si něco odpírají, chtějí si pořídit vše hned a nečekat na později ,touží po odlišnosti, rádi zkoušejí nové značky, relativně s chutí se podívají na reklamu, kupují značkové zboží Oblíbené značky: Marlboro, McDonald, Dove, Semtex, Puma, Activia, Toffifee VĚRA & MILAN STŘEDNÍ LÉTA 23,9% populace / 1.826 tisíc obyvatel 717 tisíc obyvatel Střední a vyšší vrstvy Lidé v povoláních vyžadujících VŠ Střední management, kvalifikované profese 48 % je ve věku 50 let a více Žijí v domácnostech, většinou s dětmi Charakteristika: Vzhledem k věku, se již více bojí podstupovat velká rizika Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení, mají zájem o svět, zajímají se o novinky, ve svém životě cítí někdy rutinu, únavu, jejich život už jede ve svých kolejích (zároveň si myslí, že jsou na tom oproti ostatním lépe), jsou to vyrovnaní lidé – svá rozhodnutí by nebrali zpět Hlídají si tělesnou váhu, relativně více slyší na bioprodukty, na zdravou výživu, vyznávají konzervativní,typicky „středostavovské hodnoty“ (děti, rodina, práce, apod.), úspěch, podle nich, spočívá v tvrdé práci,ovšem jistota zaměstnaní je víc, než výše výdělku, tvrdě pracují, jsou starostliví, zodpovědní, pečliví, mají rádi vše pod kontrolou Volný čas: Více než ostatní čtou, věnují se chalupě, zahrádce a rodině, sledují televizi Jak nakupují: Jsou nároční na služby a kupované výrobky, zajímají je ceny věcí, které kupují, často nakupují se seznamem Oblíbené značky: Zlaté oplatky, Gambrinus, Nivea, Vlasta, ČT, Tesco 42-15322639 42-15533831 ANETA & KEVIN MLADÍ A NEKLIDNÍ 18,6% populace / 1.421 tisíc obyvatel 717 tisíc obyvatel Střední a vyšší vrstvy Lidé v povoláních vyžadujících SŠ a VŠ Střední management, kvalifikované profese Nejvyšší zastoupení studentů 48 % ve věkové skupině 16 až 24 let 45 % singles Charakteristika: Ničeho se nebojí, neradi prohrávají, ví, čeho chtějí v životě dosáhnout, touží být atraktivní, všechno si chtějí vyzkoušet, optimisté Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení. Zajímají se o svět, hlídají si svoji váhu, mají rádi zdravou výživu, kladou důraz na tělesnou aktivitu, důležitý je okamžitý prospěch a uspokojení, nikoliv jistota rutinní znalost práce s počítačem, více názorových vůdců, než v jiných typologických skupinách Volný čas: Rádi sportují, chodí do kina, často chodí do restaurací, aktivně se stýkají s přáteli, účastní se párty a diskoték Jak nakupují: Značky výrobků je vyjadřují - nakupují je s tímto ohledem, rádi zkoušejí nové značky, s oblibou nakupují v hypermarketech, chtějí se od ostatních odlišovat a jsou rádi před ostatními Oblíbené značky: Coca-Cola, Google, Bonpari, Red Bull, Óčko, Airwaves LUDMILA & KAREL SEBEVĚDOMÍ 5,8% populace / 443 tisíc obyvatel 717 tisíc obyvatel Nižší střední vrstvy Lidé v povoláních vyžadujících SŠ a VŠ Střední management, kvalifikované profese Lidé se střední nebo vysokou školou 52 % ve věkové skupině 25 až 39 let Charakteristika: Věří si, jsou sebejistí, všechno si chtějí vyzkoušet Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení Mají rádi zdravou výživu, kladou důraz na tělesnou aktivitu Snaží se jít s dobou i v postojích (i díky svému vzdělání) Dávají přednost krátkodobému vyššímu výdělku, než jistotě zaměstnání,tvrdě pracují, v práci zůstanou i déle, umí pracovat s počítačem, mají o něco více volného času na sebe, zajímají se o politiku, převážně pravicově orientovaní voliči Volný čas: Chodí do kina, nejméně ze všech sledují TV, používají počítač a surfují po internetu Jak nakupují: Rádi si dopřejí, ale zároveň jsou méně nároční na kvalitu výrobků, málo se řídí značkami Oblíbené značky: Mattoni, Lučina, Smetanito, Impuls, Jogobella, ČT, Prima, Obi IS160-005 MARCELA & JIŘÍ MLADÍ DUCHEM 13,5 % populace / 1.032 tisíc obyvatel 717 tisíc obyvatel Střední vrstvy a současně největší podíl vyšších vrstev Lidé v povoláních vyžadujících VŠ Střední a vyšší management, kvalifikované profese 73 % ve věkové skupině 35 až 49 let Charakteristika: Sebevědomí a sebejistí lidé nemající obav z budoucnosti, je pro ně jednoduché jít vlastní cestou, všechno si chtějí vyzkoušet, jsou optimisty a předpokládají, že budou úspěšní Potřebují, aby jejich práce dávala smysl a přinášela uspokojení, zajímají se o svět okolo sebe, o politiku cítí se mladšími, než kolik jim ve skutečnosti je… Neumí si představit život bez auta, sledují si svoji váhu, slyší na bioprodukty, mají rádi zdravou výživu, dávají přednost krátkodobému vyššímu výdělku, než jistotě zaměstnání, tvrdě pracují, rutinně zachází s počítačem,rádi přijímají odpovědnost, více názorových vůdců, než v jiných typologických skupinách Volný čas: Rádi cestují, sportují, chodí do kina a divadla Jak nakupují: Jsou nároční na služby a kupované výrobky, chtějí se od ostatních odlišovat, nakupování není ale pro ně středem života Oblíbené značky: Pilsner Urquell, Gillette, MF Dnes, Tullamore Dew 42-15237649 Strategie targetingu – výběr cílových skupin – na které trhy vstoupit, kterým trhům se věnovat? nMasový, diferencovaný (přizpůsobování nabídky v rámci 4-7P několika odlišným segmentům) anebo koncentrovaný marketing (zaměření se na 1 segment nebo mikrosegment/niku-výklenek) n nStejné potřeby, stejná reakce na marketingové podněty, stejné množství??? Zacílení konkurence??? n nZaměření se na 1 segment nSelektivní specializace – několik segmentů nVýrobková specializace – jeden produkt pro několik segmentůj nTržní specializace - jeden segment, ale uspokojování mnohých potřeb nPlné pokrytí trhu n nVÝKLENEK= velmi úzká skupina v rámci jednoho segmentu, které potřeby a přání je možné téměř dokonale uspokojovat. Např. Ramada franchises Enterprises nabízí ubytování – levné; komplexní služby za průměrné ceny,; pro vyšší společenské vrstvy; tříhvězdičkové služby;, čtyřhvězdičkové služby nejnáročnějším zákazníkům nLOKÁLNÍ MARKETING nINDIVIDUÁLNÍ MARKETING nMASOVÁ KASTOMIZACE Strategie positioningu – umísťování n= nalezení konkurenční výhody a její podání tak, aby ji vnímali a na ni reagovali (tak, jak firma očekává) zákazníci nJak jsme zapsáni do mysle zákazníka? Co o nás ví, očekává, myslí si? Proč si nás vybral jako dodavatele? nMĚŘENÍ UMÍSTĚNÍ: nPodíl na srdci nPodíl na mysli nPodíl na výdajích nMAPA VNÍMÁNÍ Strategie positioningu Vlastnosti produktu Uživatelé produktu Cena / kvalita Konkurenti Užití - příležitosti Kulturní aspekty Třída produktu Benefity produktu Charakteristický rys musí být: Důležitý- přínos hodnoty Nenapodobitelný Výrazný – odlišení se od konkurence Cenově dostupný Výjimečný – nadstandard od běžného na trhu Ziskový Sdělitelný Umísťování podle: UNIQUE SELLING PREPOSITION (USP) – jedinečná nabídka FAKTORY ODLIŠENÍ PRODUKT SLUŽBY PERSONÁL DISTRIBUCE IMAGE Forma Vlastnosti Výkonnost/kvalita Konzistence (míra splnění očekávání) Trvanlivost Spolehlivost Opravitelnost Styl Design Dostupnost Dodávky Instalace Školení zákazníků Poradenské služby Údržba a opravy Rozmanitost Kompetentnost Zdvořilost Důvěryhodnost Spolehlivost Zodovědnost komunikativnost Pokrytí Odbornost účinnost Symboly Média Atmosféra události Anebo podle tzv. „HODNOTOVÉ PREPOZICE - tj. souboru všech vlastností, na nichž je positioning budován cena vyšší stejná nižší užitek vyšší stejný menší větší užitek za vyšší cenu Pro přemýšlení nhttp://www.snee.org/filer/papers/192.pdf nhttp://epublications.marquette.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1023&context=market_fac&sei-redir=1 #search="segmentation+Eu„ nhttp://www.mrs.org.uk/networking/cgg/downloads/euro/JohnRae.pdf?SESSID=996v75ko9ocvfuljl7kba8f0k3 nhttp://www.mrs.org.uk/networking/cgg/euro_conference.htm n n