Regionální školství správa, organizace Organizace regionálního školství •ISCED 0 – ISCED 4 (ISCED 5 B) •MŠ •ZŠ •SŠ •VOŠ • •Školský zákon Veřejná správa ve školství MŠMT •Řídí výkon státní správy •Připravuje legislativní normy, odpovídá za koncepci, stav a rozvoj vzdělávací soustavy jako celku •Určuje centrální vzdělávací politiku a celkovou strategii (Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy) •Předkládá výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy. •Pravomoce v oblasti pracovněprávní (vyučovací povinnosti, předpoklady pro odbornou a pedagogickou způsobilost, ředitelé institucí, ústřední školní inspektor..) •Vede rejstřík škol a školských zařízení •Určuje obsah vzdělávání (RVP) – národní program vzdělávání (politický dokument Školský zákon Cíle PISA •Cílem projektu PISA je opakované zjišťování výsledků patnáctiletých žáků různých zemí v oblasti čtenářské, matematické a přírodovědné gramotnosti. Jeho hlavním záměrem je poskytnout tvůrcům školské politiky v jednotlivých zemích informace o úspěšnosti a efektivitě jejich vzdělávacích systémů. •Vzorový test J http://www.uiv.cz/external/pisa_test/test.html • Klíčové kompetence (pro ZŠ) •Kompetence k učení •Kompetence k řešení problémů •Kompetence komunikativní •Kompetence sociální a personální •Kompetence občanská •Kompetence pracovní • • Mít kompetenci znamená, že člověk (žák) je vybaven celým složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě. Mít určitou kompetenci znamená, že se dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj • Působnost ÚSC •Územní samosprávu ve školství vykonávají: obec, kraj. •Při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení dbá obec a kraj zejména: a)Soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území. b)Dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek. Ředitel školy •Rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb •Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň •Vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti •Zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán •Stanovuje organizaci a podmínky provozu •Odpovídá za použití finančních prostředků •Předkládá rozbor hospodaření Školská rada •Zřizuje zřizovatel (počet členů, jmenování 1/3) •Funkční období – 3 roky, zasedá 2 x ročně •Vyjadřuje se k návrhům ŠVP •Schvaluje výroční zprávu •Schvaluje školní řád •Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání •Spolupracuje na tvorbě koncepčních záměrů rozvoje •Projednává návrh rozpočtu •Projednává inspekční zprávy • Financování regionálního školství •V převážné míře z veřejných rozpočtů, snaha o vícezdrojové financování, vlastní hospodářská činnost, účast na mezinárodních projektech, finanční účast podniků (do roku 89 - 20 %) •Kapitola 333 – 11-12 % celkových výdajů státního rozpočtu •Výdaje regionálního školství – 65 – 67 % kapitoly •Normativní financování – jednotkové neinvestiční výdaje (normativy), menší část účelově •Investiční výdaje nenormativně (vždy zřizovatel) •Závazné limity objemu mzdových prostředků a limity pro počet zaměstnanců •Finanční toky spravují kraje a obce • Neinvestiční výdaje – náklady na mzdy a odvody s nimi spojené, na učební pomůcky, učebnice a školní potřeby, další vzdělávání pracovníků a činnosti související s rozvojem škol (ústřední rozpočet) Financování škol •Škol a školských zařízení zřizovaných ministerstvem (platy, náhrady platů, odměny, příděl do FKSP, výdaje na vzdělávání pedagogů) •Škol a školských zařízení zřizovaných registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi •Škol a školských zařízení zřizovaných obcemi •Škol a školských zařízeních zřizovaných kraji • Financování soukromých škol •Školský zákon neobsahuje pojem soukromá škola •Právní formy (2004 špo) •Zařazení do školského rejstříku! •Financování neinvestičních výdajů + běžných provozních neinvestičních výdajů x Investiční výdaje – zřizovatel •Smlouvy s KÚ, čtvrtletně •Normativy stanoveny MŠMT (+ příplatky na žáky se SVP) •Zákon o poskytování dotací soukromým školám (Zákon 306/1999 Sb.) •Základní x zvýšená dotace •http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/normativy-soukromych-skol-na-rok-2012 Na zvýšenou dotaci má nárok škola, která a) dostává dotace, b) má poslední výsledky hodnocení ČŠI alespoň průměrné… c) je ops nebo špo, pokud má jinou formu, musí se zavázat, že vynaloží celý svůj zisk na vzdělávání a školské služby,… Republikový normativ •Výše výdajů připadajících na vzdělávání a školské služby pro jedno dítě, žáka nebo studenta příslušné věkové kategorie v oblasti předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání. •Na každý kalendářní rok a zveřejňuje se ve Věstníku Republikové normativy 2012 (II) Neinvestiční výdaje na Rgš na rok 2012 Principy normativního rozpisu rozpočtu a normativní rozpis rozpočtu přímých výdajů RgŠ územních samosprávných celků na rok 2012 v úrovni MŠMT – KÚ, MŠMT Vlivy, které se promítly do schváleného rozpočtu roku 2011 oproti schválenému rozpočtu roku 2010: •snížení ostatních běžných výdajů o 10 % (cca 0,2 mld. Kč), • snížení přídělu do FKSP (snížení objemu prostředků na platy z 2 % na 1 %, což představuje cca 0,5 mld. Kč), • snížení mzdových prostředků pro nepedagogické pracovníky o 10 % (cca o 1,7 mld. Kč), • navýšení mzdových prostředků u pedagogických pracovníků o cca 2,1 mld. Kč - realizováno vyhlášením rozvojového programu č.j. 29 127/2010-26 „Posílení platové úrovně pedagogických pracovníků s vysokoškolským vzděláním, kteří splňují odbornou kvalifikaci podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů ze dne 30. listopadu 2010, • zavedení nového průřezového ukazatele, který ve svém důsledku nařizuje stanovení zvlášť republikových normativů pro pedagogy a pro nepedagogy v oblasti mzdových prostředků. • Vlivy, které se promítly do schváleného rozpočtu roku 2012 •Žádné zásadní změny •Snaha o dodržení stejné úrovně (v případě, že nedošlo ke změna výkonů) u: •Pedagogických pracovníků •Pro nepedagogické pracovníky – snížení o 1,2 % •V oblasti ONIV – snížení o 30,54 % Krajské normativy •Vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech •Vlastní soustava normativů NV/1 výkon v jednotlivých oborech, typech, druzích škol…(vyhláška MŠMT) •Soukromé školy – stanoveno MŠMT •Kraj vychází z •a) dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy •b) RVP nebo akreditovaných programů pro VOŠ •c) rozsahu přímé vyučovací, výchovné, speciálně pedagogické, pedagogicko-psychologické činnosti •d) naplněnosti tříd, studijních skupin a oddělení v jednotlivých školách a školských zařízeních Krajský normativ •Základní částka + příplatek •U VOŠ – pro jednotlivé vzdělávací programy, střední vzdělání s výučním listem •Teoretické a praktické vyučování •Nižší a vyšší stupeň gymnázia •Jednotlivé formy vzdělávání •Porovnání krajských normativů viz http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/porovnani-krajskych-normativu-mzdovych-prostredku-a Krajské normativy •Jednotka výkonu (§ 1) •Ukazatele rozhodné pro stanovení krajských normativů •- průměrný počet jednotek připadajícího na 1 pedagogického pracovníka (Np) -průměrný počet jednotek připadajícího na nepedagogického pracovníka (No) -Průměrné měsíční výše platu pedagogického pracovníka (Pp) -Průměrné měsíční výše platu nepedagogického pracovníka (Po) -Průměrné roční výše ostatních neinvestičních výdajů ze státního rozpočtu připadající na jednotku výkonu (ONIV) - -Normativ MP = 12* (1/Np * Pp + 1/No * Po), Reforma financování regionálního školství • http://www.ucitelskenoviny.cz/www/userfiles/file/nastenka/koncepcni_zamer_reformy_financovani.pdf?P HPSESSID=32c5d81554ac0b8fd68ba36320eac4cf •Úkol: prostudovat, zamyslet se nad možnými silnými a slabými stránkami reformy. Organizace školní vzdělávací soustavy •Alespoň rámcově projít publikaci •http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/CZ_CS.pdf •Cíl: základní orientace v organizaci vzdělávací soustavy ČR • • Odměňování pedagogických pracovníků Pedagogický pracovník •Ten, který vykonává přímou vyučovací, výchovnou, speciálně pedagogickou nebo pedagogicko-psychologickou činnost a uskutečňuje výchovu a vzdělávání na základě školského zákona…(zákon č. 563/2004, Sb.) •Přímou pedagogickou činnost vykonává: učitel, vychovatel, speciální pedagog, psycholog, pedagog volného času, asistent pedagoga, trenér, vedoucí pedagogický pracovník. Legislativa •Zákon o pedagogických pracovnících •Školský zákon a příslušné vyhlášky •Vyhláška o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků •(vysokoškolský zákon) Vzdělávání učitelů •Vzdělání vysokoškolské (magisterské či bakalářské), vyšší odborné či střední, minimálně základní – asistent pedagoga •Preprimární – vyšší sekundární – pedagogická kvalifikace, V0Š – odborná kvalifikace. •Povinnost dalšího vzdělávání •Další vzdělávání - vyhláška 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pp.. www.msmt.cz/uploads/.../3.../Analyza_kvalifikovanosti_ucitelu.pdf www.msmt.cz/uploads/.../3.../Analyza_kvalifikovanosti_ucitelu.pdf Úprava odměňování •Vláda stanoví nařízením a) způsob usměrňování výše prostředků vynakládaných zaměstnavateli na platy a na odměny za pracovní pohotovost zaměstnanců, b) zařazení prací do platových tříd v souladu s charakteristikami platových tříd odstupňovanými podle složitosti, odpovědnosti a namáhavosti práce, které jsou uvedeny v příloze k tomuto zákonu, c) kvalifikační předpoklady vzdělání pro výkon prací zařazených do jednotlivých platových tříd, d) způsob zařazování zaměstnanců do platových tříd, e) podmínky pro určení započitatelné praxe, f) podmínky pro zvláštní způsob zařazení do platové třídy a určení platového tarifu pro zaměstnance, kteří vykonávají práce, jejichž úspěšné provádění závisí především na míře talentu nebo na fyzické zdatnosti, pro zaměstnance ve zdravotnických zařízeních a pro zaměstnance vykonávající jednoduché obslužné nebo rutinní práce, •NAŘÍZENÍ VLÁDY č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných službách a správě, ve znění pozdějších předpisů •Nařízení vlády č. 222/2010 Sb., o katalogu prací ve veřejných službách a správě •Zákon č. 262/2006 Sb., zákoník práce ve znění pozdějších předpisů •Metodický pokyn k odměňování pedagogických pracovníků a ostatních zaměstnanců škol a školských zařízení a jejich zařazování do platových tříd podle katalogu prací Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků Nejdůležitější legislativní změny • •rozdílné stanovení platových tarifů u pedagogických zaměstnanců podle toho, zda získali odbornou kvalifikaci a dosáhli vysokoškolského vzdělání nebo odbornou kvalifikaci nezískali, popřípadě nedosáhli vysokoškolského vzdělání, •snížení platových stupňů z 12 na 5, •možnost určení platového tarifu v rámci rozpětí pro všechny nepedagogické pracovníky, •rozdělení mzdových limitů na samostatné limity pro pedagogy a samostatné limity pro ostatní (nepedagogické) pracovníky, které neumožní přesun mzdových prostředků mezi těmito kategoriemi pracovníků, •snížení objem prostředků, které bude mít škola k dispozici pro nepedagogické pracovníky o 10 % ponížen • Původní platová tabulka Nová platová tabulka Pro pedagogické pracovníky s odbornou kvalifikací Ostatní pedagogičtí pracovníci samostatná tabulka – Nařízení vlády č. 564/2006 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejné službě (ve znění pozdějších předpisů) Nadtarifní platy •Vedení jiných zaměstnanců •Práce třídního učitele (400 – 1000) •práce učitele učební či odborné praxe spočívající v soustavném dohledu nad žáky, u kterých hrozí zvýšené riziko úrazu … (400 – 1000) •Práce ve třídách, v nichž jsou zařazeni žáci z více ročníků.. (600 – 2000) •Výkon specializovaných činností. (1000-2000) Další složky platu, benefity •Osobní příplatky a odměny •50 – 100 % platového tarifu •Další formy podpory -Příspěvky z fondu kulturních a sociálních potřeb -Volno k samostudiu -Zprostředkování ubytování -Dovolená 8 týdnů Průměrný plat ve školství • •celkový průměrný měsíční plat zaměstnanců regionálního školství, který dosáhl výše 20 715 Kč představuje podíl 89,5 % k průměrné mzdě v České republice (v tom 89,8 % k podnikatelské sféře a 88,2 % k nepodnikatelské sféře), • •celkový průměrný měsíční plat pedagogických pracovníků regionálního školství, který dosáhl výše 23 537 Kč, představuje 101,7 % průměrné mzdy v České republice (v tom k podnikatelské sféře 102,1 % a 100,2 % k nepodnikatelské sféře). Oproti I. pololetí 2009, kdy průměrný plat pedagoga RgŠ představoval 105,0 % průměrné mzdy v ČR, došlo tedy v roce 2010 k pomalejší dynamice růstu platu pedagogů RgŠ, než jaká byla zaznamenána v průměru podnikatelské i nepodnikatelské sféry v České republice. • Údaje - shrnutí • •Celkový přepočtený počet zaměstnanců činí 212 175, z toho: •148 156 pedagogických pracovníků (69,8 % zaměstnanců RgŠ ÚSC), •64 019 nepedagogických pracovníků (30,2 % zaměstnanců RgŠ ÚSC). • •Celkový průměrný měsíční plat RgŠ ÚSC ve výši 20 715 Kč: • •u pedagogických pracovníků ve výši 23 537 Kč (113,6 % průměrného měsíčního platu zaměstnanců RgŠ ÚSC), •u nepedagogických pracovníků ve výši 14 184 Kč (68,5 % průměrného měsíčního platu zaměstnanců RgŠ ÚSC). • •Průměrná nenároková složka platu všech zaměstnanců ve výši 1 875 Kč (9,1 % z celkového platu), z toho: • •u pedagogických pracovníků ve výši 2 145 Kč (9,1 % z celkového platu), •u nepedagogických pracovníků ve výši 1 249 Kč (8,8 % z celkového platu). • Krajská ročenka 2011 Organizace regionálního školství Preprimární vzdělávání • •Zařazení do školské soustavy od roku 1948, poslání výchovné a sociální •Zařazení mateřských škol mezi školy od roku 2005 (předškolní zařízení) •Přípravné třídy (2001) •Jesle (MZ ČR) •Vytvoření RVP v roce 2001, účinnost 1.3.2005, povinné zohlednění od 1.9.2007 •Financování.. Současné problémy •Kapacita • • • • •Umísťování dětí do 3 let…. Účast na preprimárním vzdělávání •Význam – základ pro celoživotní vzdělávání a snadnější vstup do PŠD EU19 účast 3letých 80 %, ve většině zemí plná účast 5 a 6letých Význam předškolního vzdělávání • • „Všechno, co opravdu potřebuji znát o tom, jak žít, co dělat a jak vůbec být, jsem se naučil v mateřské škole.“ (Fulghum, 1991, s. 9) • • Ekonom a držitel Nobelovy ceny Heckman (Heckman, 2006) uvádí, že kvalitní vzdělávání a péče v raném dětství představuje (alespoň v USA) jeden z mála účinných způsobů jak zlepšit sociální a ekonomické vyhlídky pro znevýhodněné (minoritní) komunity, a tudíž pro společnost jako celek. • • Vzdělání a raná péče v Evropě: překonávání sociálních a kulturních nerovností, 2010, Eurydice. Povinná školní docházka •Zřizovatel obec,školské obvody •Velký počet malých škol (31 % méně než 50 žáků). • (37, 6 % škol tvořena pouze prvním stupněm) •Malotřídky •1,6 % tvoří školy soukromé, 1 % školy církevní •11,04 % žáků plní PŠD na víceletých gymnázií •21,9 % dětí nastupuje na PŠD později než v 6 letech •Cca 4 % neukončí PŠD •433 je vzděláváno v rámci domácího vzdělávání •OECD končí od 14 (Korea, Portugalsko, Turecko) – 18 let (Belgie, Kanada, Chile, Německo, Nizozemsko, Maďarsko) • Přechod na vyšší sekundární vzdělávání Vyšší sekundární vzdělávání •Odborné vzdělávání převažuje nad všeobecným •Střední vzdělání (1-2 roky,denní forma, 2C, 3C) •Střední vzdělání s výučním listem (2-3 let, denní forma, zaměřeno především na praxi, 3C, 30 % populace středních škol •Střední vzdělání s maturitní zkouškou (4 roky, denní forma, 3A, 70 % absolventů středních škol) •Konzervatoře – 6 a 8 leté (5B, 3A) •Postsekundární vzdělávání – nástavbové studium – střední vzdělání s maturitní zkouškou – 2 roky; zkrácené studium – 1-2 roky denní forma; zkrácené studium pro získání středního vzdělání s výučním listem - 1-1,5 • Vyšší sekundární vzdělávání Soukromé školy •Nerovnoměrně zastoupeny (geografické rozmístění, druh školy, obor vzdělání) •Nejvyšší podíl u vyššího odborného vzdělávání •1990 – novela předchozího školského zákona, od roku 1995 možnost ops jako právní formy, 2005 šps •Zákon o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. VSV v mezinárodním srovnání •Velmi rozmanité systémy •Programy všeobecného vzdělání, předodborné přípravy, odborného vzdělávání •Výuka ve škole, výuka na pracovišti Vyšší odborné školy •Poskytují nevysokoškolské terciální vzdělávání •Vysoká profesní specializace absolventů a dobré uplatnění na trhu práce •VOŠ realizují veřejné, soukromé a církevní instituce. •3/3,5 leté studium •Studium na všech typech VOŠ je placené •Ukončení absolutoriem, vyšší odborné vzdělání (DiS.) • Kolik času stráví studenti ve škole? Velikost třídy •V České republice je průměrná velikost třídy na primární úrovni vzdělávání na veřejných školách 20 žáků na třídu, v soukromých školách pak 16,2 žáka na třídu. •Na nižší sekundární úrovni vzdělávání pak na veřejných školách jde o 22,5 žáka na třídu a v soukromých školách o 20,3 žáka na třídu. •Pokud jde o počet žáků na učitele, pak na veřejných školách na nižší sekundární úrovni vzdělávání připadá na jednoho učitele 11,9 žáka, na soukromých školách 10,4 žáka na učitele. •Na vyšší sekundární úrovni jde na veřejných školách o 11,9 žáka na učitele, na soukromých školách o 13,9 žáka na učitele. Autonomie škol (centralismus/decentralismus) •Rozdílný vývoj •Rozšíření spojeno s politickou otázkou demokratické participace, efektivita správy veřejných prostředků. •Oblasti: výuka, lidské zdroje, správa majetku a finančních prostředků. •Případová studie viz •http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/090CS.pdf • • Využívání veřejných prostředků •Autonomie závislá na kategorii výdajů – provozní x kapitálové •Školy mají plnou autonomii – Belgie, Lotyšsko, Švédsko (Nizozemsko, Dánsko) •Školy nemají autonomii – Bulharsko, Irsko, Kypr, Rumunsko,.. • Získávání prostředků ze soukromých zdrojů •Autonomní v získávání, omezená volba využití… •Autonomní – Belgie, Itálie – dary, příjmy z pronájmu, půjčky; Irsko, UK – mimo půjčky •Není povoleno – Island •Neautonomní – Německo,, Irsko (1), Francie (1), Kypr, Lucembursko, • Lidské zdroje •Autonomie vůči pedagogickým x nepedagogickým pracovníkům.. •Důsledné vymezení autonomie vůči ředitelům škol • •Ředitelé – Belgie, Slovinsko – plná autonomie •PP – Kypr, Malta, Irsko (1) žádná autonomie •NP – žádná - Slovinsko Kdo ve školách rozhoduje? •3 hlavní rozhodovací instance: ředitelé škol, učitelé, řídící orgán školy •Oblast financování – ředitelé + řídící orgán Nerovnost ve vzdělání Máme všichni stejný přístup ke vzdělání? •http://www.youtube.com/watch?v=C7ZS_vd7BXc Význam rovného přístupu •„Čím významnějším zdrojem ekonomického úspěchu, sociálního vzestupu, prestiže a kvality života se stává vyšší a kvalitnější vzdělání, tím větší důraz lidé přirozeně kladou na to, aby přístup k takovému vzdělání byl otevřený a spravedlivý.“ (Bílá kniha terciárního vzdělávání) •Důležitost využití potenciálu každého jedince •„Nemohou-li nejvyššího vzdělání dosáhnout všichni, což je logické a pochopitelné, pak na první pohled rovnost v šancí v přístupu ke vzdělání nemůže znamenat nic jiného, než že šance na studium mají být stejné pro všechny se stejnými schopnostmi a motivacemi studovat.“ (Weidnerová, Matějů, 2010) Co je to rovný přístup? -Rovnost v přístupu ke vzdělání je nejčastěji chápána jako rovnost v přístupu ke vzdělání srovnatelné kvality (tj. se stejnými podmínkami vzdělávání a stejnými pravidly pro dosažení úspěchu). §Vzdělanostní nerovnost = situace, kdy jedinci pocházející z různých sociálních vrstev (či tříd) a jedinci různého pohlaví či rasy nemají stejné šance na dosažení určité úrovně vzdělání. §Nerovný přístup ke vzdělání = synonymum. Situace, kdy je pro různé sociální vrstvy (a jinak vymezené sociální kategorie) přístup k určité úrovni vzdělání různý, kvantifikovatelný různými šancemi. §Spravedlivá x nespravedlivá nerovnost §Sociální původ! • Příčiny nerovností •Modernizační teorie (Blau, Duncan, 1967, Featherman, Hauser, 1978,..) – vliv sociálního původu na dosažené vzdělání v čase klesá v důsledku postupující industrializace. (spíše sociálně-psychologické než sociálně-ekonomické faktory) •Teorie kulturní reprodukce (P.M. de Graafa 1986, P.Di. Maggia 1982) - strategie privilegované sociální vrstvy, která se snaží udržet výhody pro své potomky (přes kulturní kapitál). Neplatí pro všechny stupně. •Koncept „maximálně udržované nerovnosti“ (Raftery, Hout, 1993) – tvrdí, že privilegované sociální vrstvy disponují dostatečným potenciálem k tomu, aby si udržely přednostní přístup k vysokoškolskému vzdělání. Nižší vrstvy se k tomuto stupni vzdělání dostanou tehdy, pokud se uspokojí poptávky vyšších vrstev. •Teorie racionálního jednání (Goldthorpe, Breen) – školní kariéra je sledem rozhodnutí, ve kterých sociální aktér vyhodnocuje a porovnává užitek, náklady a riziko plynoucí z volby té které vzdělávací dráhy. Riziko – vyšší u sociálně slabších • Nerovnosti v přístupu ČR – historické hledisko •Období socialismu •(centralizace, kvóty, unitární systém, oddělení vědy a výzkumu) •Období po roce 1989 •(snaha o binární systém, problémy s legislativou soukromých škol, omezené možnosti vícezdrojového financování, postupné slučování výuky a vědy) • Zhodnocení období •Komunistický režim – autoritářský systém – snížení vlivu sociálního původu na dosažené vzdělání •Po roce 89 – zvýšení nerovností (binární systém, financování vysokých škol) • => Přechod mezi úplným středním a vysokoškolským vzděláním – vysoce konkurenční záležitost •„Pravděpodobnost, že děti rodičů se základním vzděláním nebo výučním listem absolvují vysokou školu, je téměř devětkrát nižší“. (Matějů 2009) • Aspirace na studium •studijními předpoklady (3 % nejúspěšnějších o studium neuvažuje (ani o VOŠ) •pohlavím žáka •typem školy - silná závislost studijních aspirací na typu střední školy a to i v případě horších srovnávacích testů •sociálním a kulturním statusem výchozí rodiny Přechod absolventů SŠ do terciárního vzdělávání •významné rozdíly při výběru oborů studia na VOŠ a VŠ •absolventi gymnázií se prakticky všichni hlásí ke studiu na VŠ, v menší míře na VOŠ •na vysoké školy je přijato 95 % absolventů gymnázií a 3 % na VOŠ •obdobně jsou na tom absolventi lyceí (90 % se hlásí k dalšímu studiu – z nich 89 % na VŠ, 6 % na VOŠ). V dalším studiu pokračuje asi 80 % absolventů •SOŠ – přihlášky podalo 77 % absolventů (z toho 72 % na VŠ, 15 % na VOŠ) – v dalším studiu pokračuje 62 % (53 % na VŠ) Vliv sociálního původu na aspirace (Matějů) •…děti z vyšších statusových skupin častěji aspirují na dosažení co nejvyššího vzdělání, často bez ohledu na reálné studijní výsledky. •Vzdělání rodičů také významně ovlivňuje výběr typu střední školy – typu střední školy a sociálního zázemí se tak mohou překrývat. •Rozdíly v aspiracích žáků na vysokoškolské studium, které pramení ze sociálního prostředí jejich rodin, jsou nejvýraznější mezi studijně nejslabšími žáky. • Zjednodušeně řečeno, s vysokoškolským studiem počítá řada slabých žáků, kteří kráčejí ve stopách svých rodičů, zatímco žáci s lepšími studijními předpoklady už o dalším studiu neuvažují, neboť si s sebou nesou handicap horšího sociálního zázemí. Úspěšnost uchazečů při přijímání na VŠ •ovlivněno studijními výsledky – ale také typem školy, na které se student hlásí – viz převis poptávky po některých školách (technické x humanitní obory) •sociální původ – v přijímacím řízení na vysokou školu uspěje 60 % dětí vysokoškoláků, 45 % dětí rodičů, kteří mají maturitu a 37 % dětí, jejichž rodiče jsou maximálně vyučení • Vzdělání rodičů ovlivňuje šance jejich dětí uspět v přijímacím řízení na vysokou školu nejsilněji v případě, kdy se děti hlásí na VŠ ze SOŠ nebo gymnázií, šance dětí VŠ jsou mezi absolventy těchto typů středních škol 1,5 x vyšší než šance dětí rodičů, kteří získali pouze výuční list. Kdo studuje na VŠ? (Basl) •Průzkum 2004, osloveno 11 170 studentů (návratnost 37 %) •Úspěšnost uchazečů o studium (přijatí/přihlášení v %) •Největší úspěšnost – technické obory, zemědělsko-lesnické a veterinární •Nejméně – práva a umělecké obory •Známost a korupce •45 % studentů se domnívá, že známost nebo korupce hrály v přijímacím procesu nějakou roli •1/3 z těch, kteří nebyli přijati by měla být podle testu studijních předpokladů přijata a 1/3 z těch, kteří byli přijati by dle OSP neměla být přijata (Matějů) •Struktura přijatých podle sociálního původu •Podíl studentů, jejichž rodiče nedosáhli ani maturity, je zhruba poloviční ve srovnání s populací patnáctiletých žáků. •Podíl studentů vysokoškolsky vzdělaných rodičů je ve srovnání s populací patnáctiletých zhruba dvojnásobný. •Liší se podle oborů • •Rozdíl mezi studenty veřejných a soukromých vysokých škol •na soukromých školách studuje mnohem větší podíl studentů, kteří studium započali až po několika letech od složení maturity. •Na VVŠ studuje více absolventů gymnázií, na SVŠ studuje více absolventů SOŠ • •Často se tvrdí, že SVŠ jsou jen pro bohaté…. Rozdíly v nákladech na studium podle typu školy •Přímé studijní náklady (školné + další přímé platby) •Poplatky •studenti VVŠ (v průměru 240 Kč ročně) •studenti SVŠ (v průměru 47 260 Kč ročně) • •Výdaje na knihy a další studijní materiály •studenti VVŠ (302 Kč měsíčně) •studenti SVŠ (5040 Kč měsíčně) • •Celkové náklady •studenti VVŠ (3 477 Kč – 90 % životní náklady), rodiče vydávají 2 080 Kč •studenti SVŠ (9 792 Kč – ½ přímé studijní náklady), rodiče 5 463 Kč • •Zdroje financování •Rodiče studentů vysokých škol uhradí za studenta zhruba 2/3 přímých studijních nákladů •Podíl půjček nepřesahuje 2 % •Výdělečná činnost studentů.. VVŠ – 1725 Kč – pokryje ½ nákladů, SVŠ – 6716 Kč – 68 % nákladů) • Příčiny nerovností •Vysoká míra selektivity středního vzdělávání •Nedostatečná diverzifikace – malá otevřenost systému terciárního vzdělávání •Přijímací řízení na vysoké školy •Slabé nebo málo účinné programy finanční pomoci studentům VŠ •Podfinancování •=> ŠKOLNÉ? Mýty o financování VŠ (Matějů) Typy financování vysokého školství •2 indikátory: a)Podíl finanční podpory studentů (granty, půjčky, stipendia) na celkových výdajích na terciární vzdělávání. b)Podíl soukromých zdrojů na financování terciárního vzdělávání Expenditures from public sources as a function of expenditure from private sources (2000) Private sources and financial subsidy to students in OECD countries The proportion of private sources in university budgets State subsidy to students as a proportion of total expenditure on tertiary education Tři odlišné typy zemí: •1) Typ A: vysoký podíl soukromých zdrojů a výrazná sociální pomoc studentů (Austrálie, USA, Kanada) •2) Typ B: Výrazný podíl financování z veřejných zdrojů, programy sociální pomoci (skandinávské země) •3) Typ C: Nízký podíl soukromých zdrojů, slabá pomoc státu (většina postkomunistických zemí, ČR, Portugalsko, Francie a Německo) Private sources and financial subsidy to students in OECD countries TYPE 2 TYPE 1 TYPE 3 Problémy současného systému FP •„ v české legislativě je student chápán jako dítě závislé na rodině, jako tzv. „vyživovací dítě“ •Velký podíl nákladů hradí rodiče nebo studenti z vlastních příjmů •Přímá finanční pomoc studentům patří k nejslabším v Evropě •Sociální stipendia pouze pro velmi omezený počet studentů (1,1 násobku ŽM rodiny http://www.mesec.cz/kalkulacky/jake-je-zivotni-minimum-vasi-rodiny/) •Absence programů usnadňujících studium zdravotně postižených •Neexistence systému nekomerčních studentských půjček Snižování nerovnosti •SYSTÉMY FINANČNÍ POMOCI STUDENTŮM VŠ •Cíle: •Oslabování vlivu výchozí rodiny na rozhodování o studiu. •Zmenšování ekonomické závislosti studentů na výchozí rodině. Děkuji za pozornost J