Empirický výzkum - dotazníkové šetření: Kvalita a efektivnost ve vzdělávání Úkol: Realizace dotazníkového šetření + závěrečná zpráva – komparace poskytování pomocných služeb u vybraných veřejných vzdělávacích organizací (je na vás jaký stupeň vzdělávání zvolíte). I. Část – realizace dotazníkového šetření Respondenti: 2 veřejné vzdělávací organizace Způsob realizace dotazníkového šetření: Dotazník má dvě části: 1) První část je určena pro organizaci (např. ekonomické oddělení) – doporučuji kontaktovat nejprve ředitele organizace, zástupce, popřípadě alespoň vedoucího příslušného odboru. Prostřednictvím otázek této části dotazníku budete zjišťovat, jak jsou v organizaci poskytovány vybrané pomocné služby: úklid, stravování zaměstnanců, správa IT, správa budov, doprava a bezpečnostní služby. 2) Druhá část je určena pro zaměstnance příslušné organizace – prostřednictvím této části dotazníku je zjišťována úroveň kvality vybraných pomocných služeb. Kvalita služby je měřena na základě spokojenosti jejich spotřebitelů (viz. například publikace LUKÁŠOVÁ, Růžena a kol. Měření spokojenosti občanů s veřejnými službami jako součást řízení kvality v organizacích veřejného sektoru, 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2009. 118 s. ISBN 978-80-210-5112-6.). Cílem je oslovit co nejvíce zaměstnanců z každé organizace. Dejte si pozor, abyste nezaměnili zaměstnance z první a druhé sledované organizace. Výstup Výstupem této části bude dodání (spolu se závěrečnou zprávou v jedné složce) 2 ks vyplněných dotazníků za sledované organizace + vyplněné dotazníků od zaměstnanců z každé organizace (počet těchto dotazníků by měl odpovídat alespoň 15 % z celkového počtu zaměstnanců z jednotlivých organizací). Výstup dodáte: 1x v tištěné podobě (zpráva + vyplněné dotazníky v jedné složce). Dotazník je anonymní, nicméně musí být ke každému dotazníku přiřazeny dotazníky od zaměstnanců z příslušné organizace. 1 x elektronicky do odevzdárny (outsourcing ve veřejném sektoru) Způsob realizace dotazníkového šetření: Záleží na Vás – elektronicky, osobní návštěvou organizace. Obecně vyšší návratnost je zajištěna osobním kontaktem s organizací. Pokud zvolíte elektronickou komunikaci, doporučuji průvodní dopis a minimálně u části pro zaměstnance vytvořit online dotazník. Zajištění návratnosti: - Pro zpracování závěrečné zprávy a splnění podmínky výstupu je nutné získat informace od dvou organizací. Pravděpodobně se Vám stane, že první dvě oslovené organizace Vám na dotazník odmítnou odpovědět. Je nutné oslovit takové množství organizací, dokud nezískáte dotazník alespoň od dvou. - Podílíte se na realizaci empirické části vědeckého projektu GACR P403/10/1892, na vyžádání vystavím potvrzující dopis, s kterým se u organizací můžete prezentovat. - O základní informace je možné žádat v souladu se zákonem 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím – jedná se o krajní řešení a v takovém případě musí mít žádost stejně tak způsob dotazování formu danou výše uvedeným zákonem. Tento krok se mnou raději zkonzultujte. Forma dotazníku: a) Buď použít nezměněnou podobu dotazníků, které jsou přílohou b) Možné dotazník pro organizaci upravit podle svého uvážení – nový dotazník je však nutné předem zkonzultovat II. Část – závěrečná zpráva –Efektivnost a kvalita ve vzdělávání Způsob realizace dotazníkového šetření Popsat přesně jak (metody získávání) a s kým byl dotazník vyplňován (nutné uvést alespoň pracovní zařazení), kolik zaměstnanců (z kolika). Jakou formou bylo zpracování dosaženo. Zpracování dotazníkového šetření - Popsat, jakým způsobem jsou vybrané služby u organizací poskytovány, do jaké míry organizace využívají externí dodavatele a jakou formu tito dodavatele mají (jiná veřejná organizace, soukromá organizace, atd.). Jak dlouhý je smluvní vztah v případě externího poskytování, atd. - Efektivnost poskytování veřejných služeb: Jaké jsou náklady na službu (ideálně na jednotku služby) – porovnat napříč organizacemi a porovnat interní a externí poskytování služby (pokud se podaří získat odpověď od organizací, kde například jedna provádí úklid prostřednictvím svých zaměstnanců a u druhé je tato činnost zajišťována externí organizací. Jaká je kvalita poskytované služby – porovnat jak jsou s úrovní služby spokojeni zaměstnanci - Kritéria výběru dodavatele - Spolupráce se soukromým subjektem Jaká je spolupráce se soukromým subjektem – např. monitorování, vzájemná důvěra. Způsobu zpracování závěrečné části bude věnována část seminářů 6.4. a 13.4., možno rovněž konzultovat v rámci konzultačních hodin. Přílohy 3: Vzorový průvodní dopis – není nutné použít Dotazník pro organizaci Dotazník pro zaměstnance V případě jakýchkoliv dotazů mě neváhejte kontaktovat.