1. Definice projektu Záměrem obce Žlutice je vybudovat sběrné středisko odpadů v obci. Nově vybudované sběrné středisko zlepší kvalitu v odpadovém hospodářství obce a bude doplňovat celý systém odděleného sběru a svozu odpadů v Žluticích. Sběrné středisko je navrženo v prostoru bývalých skladů, které jsou v majetku obce. Menší sklad 4,0 x 6,5 m bude po úpravě využit jako provozní objekt se sociálním zázemím pro obsluhu. Druhý objekt o velikosti 12,0 x 44,2 m bude využit jako sklad objemného odpadu. V tomto objektu bude zřízen i sklad některých druhů nebezpečných odpadů a především elektroodpadů, obecně odpadů, které je potřebné chránit před povětrnostními vlivy. Dále budou vybudovány zpevněné plochy v celém areálu sběrného dvora. Na zpevněných plochách budou umístěny velkoobjemové kontejnery pro odpady skupiny „O“ – ostatní. Nebezpečné odpady budou skladovány rovněž v mobilním ekoskladu. Dále bude vybudována přípojka vody a kanalizace, přípojka NN a přípojka plynu. Celý areál SSO bude oplocen. Cílovými skupinami projektu jsou především občané ze Žlutic (xxx obyvatel), sběrné středisko tak umožní zintenzívnit oddělený sběr využitelných složek komunálních odpadů v regionu. O využití služeb sběrného střediska už projevil zájem starosta blízké obce Chýša (xxx obyvatel) a k projektu se kladně vyjádřili i starostové dalších přilehlých obcí. Na sběrném dvoře nebudou shromažďovány stavební odpady, ke sběru stavebních odpadů je určen sběrný dvůr v Bochově. Sběrné středisko tak bude doplňovat systém odpadového hospodářství obce Žlutice. Strategií obce je (v souladu s trendy v nakládání s odpady) utlumit skládkování materiálově i energeticky využitelných odpadů. Proto se zaměřila na rozvoj odděleného sběru a třídění odpadů a jejich další využívání a recyklaci. Pro další rozvoj komfortních služeb poskytovaných občanům v odpadovém hospodářství je neexistence sběrného dvora odpadů v Žluticích velmi omezující. Obec se rozhodla lokalizovat sběrné středisko v lokalitě na severu obce, která se jeví jako velmi výhodná z hlediska dopravní obslužnosti a také blízkosti průmyslového areálu. Realizace projektu bude mít výrazné pozitivní dopady na životní prostředí. Odpady budou shromažďovány v k tomu určených kontejnerech a nádobách. Nebezpečné odpady budou skladovány v mobilní sběrně – eko skladu s roštovou záchytnou vanou. Veškerý provoz bude uzpůsoben tak, aby nedošlo k ohrožení životního prostředí. Pro provoz sběrného dvora bude zpracován provozní řád a havarijní plán. Tyto dokumenty budou schváleny příslušnými správními úřady. Součástí provozního řádu bude seznam přijímaných odpadů. O dovážených i odvážených odpadech bude vedena průběžná evidence dle vyhlášky MŽP č. 383/2001. Veškeré odpady budou předávány oprávněným firmám k využití nebo odstranění. Maximální možné množství bude předáváno na využití, především to budou odděleně sbírané složky komunálních odpadů papír, sklo (bílé, barevné), plasty, nápojové kartony (tetrapack) a kovy. Rovněž budou k materiálovému využití předávány biologicky rozložitelné komunální odpady (BRKO) a dřevo. Objemný odpad bude tříděn na spalitelný a nespalitelný. U spalitelného odpadu se uvažuje s předáním na energetické využití. Z nebezpečného odpadu budou na materiálové využití předávány především akumulátory a baterie. Sběrné středisko bude rovněž místem zpětného odběru vyřazených elektrických a elektronických zařízení. Tyto zařízení budou skladovány na paletách ve skladu. Dlouhodobou strategií ČR a Karlovarského kraje vyjádřenou v Plánech odpadového hospodářství ČR a Karlovarského kraje je zvýšení materiálového využití komunálních odpadů na xxx%. Předkládaný projekt je tak plně v souladu s Plánem odpadového hospodářství ČR a Karlovarského kraje. Projekt je rovněž v souladu územním plánem obce a Programem rozvoje Karlovarského kraje. Projekt má pozitivní dopady na životní prostředí. Zvýší se materiálové využití a recyklace odpadů, tím dojde k úspoře primárních surovin (neobnovitelných zdrojů) a energie. Sníží se množství odpadů ukládaných na skládky, tím dojde ke snížení záboru území a snížení zátěže životního prostředí. Sníží se množství odpadů na nelegálních skládkách a volně v životním prostředí (finanční úspora za odstranění tzv. „černých“ skládek), tím dojde ke snížení zátěže životního prostředí (především vody a půdy). Sníží se pálení biologicky rozložitelných odpadů (tráva, listí), tím dojde ke zlepšení ovzduší v obci. Sníží se neekonomické převozy odpadů (např. při mobilních sběrech odpadů), tím dojde ke snížení negativních vlivů dopravy na životní prostředí (především ovzduší). 2. Vstupy pro finanční analýzu 2.1. Investiční náklady Investiční náklady vychází z technické projektové dokumentace, která je součástí projektového návrhu. Tab.: Položkový rozpočet stavební části Objekt Název Náklady (v Kč) SO 01 Přestavba hygienického zařízení 551 286 SO 02 Přípojka vody 37 899 SO 03 Přípojka NN a VO 105 258 SO 04 Přístřešek 610 922 SO 05 Komunikace a zpevněné plochy 2 659 004 SO 06 Dešťová kanalizace 298 716 SO 07 Sklad odpadů 3 871 527 SO 08 Oplocení 200 161 SO 06 Technologie 2 415 815 CELKEM bez DPH xxx DPH CELKEM s DPH Zdroj: technická projektová dokumentace a rozpočet Tab.: Položkový rozpočet technologické vybavenosti ks jednotková cena bez DPH celkem bez DPH Velkoobjemový kontejner rozměry 3400x2000x1620mm 3 Velkoobjemový kontejner rozměry 3800x2000x1620mm 2 Velkoobjemový kontejner rozměry 4200x2000x1620mm 1 Kontejnery sklolaminátové zvony 2 Kontejner NO 1 Paletové boxy 6 Sudy 200 l 5 Popelnice 240 l 3 Plastová vana na AKU 1 Nízkozdvižný vozík (paleťák) 1 Rudl 2 Motorová pila 1 Štěpkovač mobilní 1 Čelní kolový nakladač (UNC) 1 Žebřík Alu 1 CELKEM bez DPH DPH xx% CELKEM s DPH V souladu s vymezením uznatelných nákladů pro OPŽP jsou vedle nákladů stavební a technologické části přijatelné pro financování v rámci projektového návrhu i náklady na přípravu projektu. Náklady na projektovou dokumentaci byly v roce 2009, proto jsou již nerelevantní. Náklady na administraci nejsou uvažovány. Rekapitulaci nákladů v investiční fázi shrnuje následující tabulka, součástí přehledu je i indikativní plán realizace jednotlivých aktivit, harmonogram čerpání je uveden za předpokladu zahájení realizace stavební části projektu v roce 2012. Tab.: Rekapitulace nákladů v investiční fázi (bez DPH) Rozpočtové položky 2012 výběrové řízení 60 000 propagace (billboard) 15 000 stavební dozor 180 000 stavební náklady Technologie a kontejnery rezerva (nepředvídané události) 200 000 uznatelné náklady celkem nezpůsobilé investiční náklady náklady celkem Podle pravidel pro poskytování finančních prostředků v rámci OPŽP, žádá obec Žlutice o podporu ve formě dotace. Obec Žlutice nežádá o půjčku ze SFŽP. 2.2. Kalkulace provozních nákladů Požadavky na zajištění provozu a udržení výsledků projektu jsou dány charakterem záměru – provozem sběrného střediska odpadů. Provozovatelem sběrného střediska odpadů bude obec, která bude odpovědná za zajištění provozu, průběžnou údržbu a udržení výsledků projektu. Kapacita sběrného střediska odpadů je projektovaná až na 800 t/rok a 4,5 t nebezpečných odpadů za rok. Po náběhu provozu (v roce 2012) lze v prvních letech provozu reálně uvažovat s cca 310 t/rok a 4 t nebezpečných odpadů za rok. 2.2.1. Kalkulace variabilních nákladů Variabilní náklady vznikající v souvislosti s realizací záměru souvisí především s vlastním provozem sběrného dvora odpadů, mezi základní nákladové kategorie patří náklady na odvoz a odstranění odpadů. V menší míře se pak jedná o spotřebu energií a spotřebu vody. Nákladové položky jsou kalkulovány vzhledem k plánovanému využití kapacity sběrného dvora následovně: Tab.: Kalkulace nákladů na svoz a odstranění nebo využití odpadů ze sběrného dvora (cenové údaje včetně DPH) Kat. Název odpadu Odpady na SD [t/rok[2012]] Způsob nakládání Náklady na odstranění/využití včetně dopravy a manipulace [Kč/t] náklady celkem [Kč] O Objemný odpad (+ část SKO) 25 odstranění (část výhledově energetické využití) O BRKO 51 využití O Papír 31 využití O Sklo 6 využití O Plasty 11 využití N Nebezpečný odpad 4 odstranění, menší část využití O/N Elektroodpady* 4 využití (částečně) O Kovy 33 využití CELKEM Na tyto odpady se vztahuje zpětný odběr dle zákona o odpadech. Obec Žlutice předpokládá, že podepíše smlouvy s kolektivními systémy výrobců a dovozců těchto výrobků. Sběrné středisko tak bude zapojen do systémů těchto povinných osob – bude místem zpětného odběru. Pro obec to bude představovat finanční úsporu za odstranění těchto odpadů, náklady ponesou povinné osoby. § Spotřeba elektrické energie je uvažovaná především s ohledem na osvětlení sběrného střediska odpadů, spotřebu provozní budovy a el. nářadí, není tedy vzhledem k povaze investice tak závislá na množství odpadů na SSO. Z těchto důvodů jsou ceny nastaveny na celé hodnotící období jako u fixních nákladů § Spotřeba vody je kalkulována pro dva pracovníky, 130 l/osobu a den. Zde platí stejná připomínka a tento náklad je v modelu FA uvažován jako fixní. § Náklady na PHM jsou kalkulovány pro čelní kolový nakladač, který je určen pro manipulaci především se stavebními a objemnými odpady. V tomto případě se jedná o typicky variabilní náklad, který je závislý na množství odpadů. Model výpočtu je uveden v příloze (prognóza) v řádku „Náklady nakladač“. Ve výpočtu je uvažována manipulace s objemnými a biodegradabilními odpady. Přehled kalkulace variabilních nákladů je shrnut v následující tabulce. Tab.: Variabilní náklady Položka Celkem v Kč náklady na energie[1] náklady na vodu[2] náklady na PHM[3] náklady na odpady[4] variabilní náklady celkem 2.2.2. Kalkulace fixních nákladů Členění na fixní a variabilní náklady vychází z metodiky doporučené SFŽP. Fixní náklady tedy v souladu s doporučením zahrnují položky týkající se především mzdových nákladů. Dále pak běžné údržby a opravy, pojištění, ostatní a režijní náklady. Nákladové položky jsou kalkulovány následně: § Mzdové náklady jsou uvažovány pro 2 nová pracovní místa – pracovníky pro zajištění provozu sběrného dvora. Ostatní náklady jsou považovány za standardní vzhledem k finančnímu objemu investice (pojištění, náklady na údržbu sběrného dvora aj.) a rozsahu sběrného dvora. Přehled kalkulace fixních nákladů je shrnut v následující tabulce. Tab.: Fixní náklady Položka Celkem Kč/rok mzdové náklady náklady na údržbu a opravy[5] pojištění (ve výpočtu FA zahrnuto do nákladů provoz. majetku)[6] ostatní provozní náklady (ve výpočtu FA zahrnuto do nákladů provoz. majetku [7] režie fixní náklady celkem 2.3. Kalkulace příjmů Kalkulace příjmů je založena především na příjmech z poplatku, který občané platí za provoz systému nakládání s odpady. V současné době je místní poplatek stanoven ve výši xxx Kč na obyvatele a rok. Při počtu obyvatel v obci xxx to představuje roční příjem ve výši xxx Kč. Protože výnosy z tohoto poplatku nekryjí pouze náklady na sběrném dvoře, ale především svoz SKO a separovaného sběru s barevných kontejnerů, je do výpočtu FA kalkulována adekvátní část poplatku. Dalším zdrojem příjmů bude prodej kovového šrotu, který předpokládáme v objemu cca 33 t za rok. Vedle výše uvedených příjmů, bude obec realizovat příjmy i z obalových odpadů (papír, plasty, sklo), které budou odevzdány na sběrném dvoře. Jedná se o příspěvek EKO-KOMu. Z tohoto příjmu je opět do FA uvažována poměrná část k odpadům, které budou na sběrném dvoře. Tab.: Kalkulace příjmů EKO-KOM Položka Sazba EKO-KOM[8] Kč / t Objem celkem Objem na SSO Příjem z SSO plasty (+nápojové kartony) karton a papír sklo Celkem EKO-KOM Model výpočtu je patrný z řádku „Příjmy EKO-KOM“ v tabulce prognózy. Přehled kalkulace základních příjmových položek je zachycen v následující tabulce. Tab.: Kalkulace příjmů za produkty z provozu sběrného dvora (v tis. Kč/rok) Položka Cena / t Objem Příjem Příjem z poplatku Kovy 33 t Příjmy z EKO - KOMU příjmy celkem Celkové roční příjmy jsou potom kalkulovány jako součet části příspěvků EKO-KOMu, části místních poplatků za odpady a za prodej šrotu. Jiné příjmy vznikající v investiční nebo provozní fázi realizace projektu nejsou uvažovány. ________________________________ [1] Předpokládaná spotřeba 1 900 kWh. [2] Počet osob: 2, spotřeba vody 130 l/os.,den, Q= 2 x 130 x 240 dnů = xx m^3/rok,. [3] Nakladač (spotřeba paliva 2,7 l/h, údržba 23 tis. Kč,) [4] Podrobně rozepsáno v tabulce kalkulace nákladů na svoz [5] Do nákladů na údržbu a opravy je zahrnuto uklízení správní budovy za 1 200 Kč měsíčně. [6] Do pojištění je zahrnuto pojištění provozní budovy 6 000 ročně. [7] Položka zahrnuje zejména oděvy, ochranné pomůcky, hygienické potřeby, rozbory, analýzy, apod. [8] Dle struktury odměn EKO-KOMu aktuálně platných