Case studies – veřejná politika VESP Obsah •Postavení vlády •Kvalita cílů • • Shrnutí klíčových vědomostí •veřejná politika (její výstupy) mohou ovlivnit každý subjekt ve společnosti (ať chce nebo ne) a téměř vždy má i fiskální dopady •Selhání politiky (implementační deficit) znamená i vyčerpání vzácných zdrojů bez dosažení výsledku •Co má být obsahem a cílem politiky je vždy předmětem sporu (vztah principu rovnosti a svobody – viz přednáška) •Selhání politiky lze chápat ve dvou rovinách –Byla snaha ji cíle uskutečnit, ale některé podmínky úspěšné implementace nebyly dodrženy nebo působily nějaké nepředvídatelné faktory (což doufáme a pro účely case předpokládáme) –Bylo záměrem vlády (rozhodovatele), aby se neuskutečnila • Cíle case studies •Bližší pohled na vybrané podmínky úspěšné implementace (uskutečnění veřejné politiky) •Pokusit se, na dílčím případu zdravotnictví, odpovědět na otázku, zda reforma zdravotnictví mohla či nemohla být úspěšně uskutečněna •Uvědomit si širší souvislosti a další okolnosti, které by mohly ovlivnit úspěšnost dalších reformních snah Implementace •Realizace, uskutečnění veřejné politiky •Fáze, kdy se skvělé cíle promění v marné naděje (implementační deficit) •Podmínky úspěšné implementace –Různí autoři a přístupy vytváření různé soupisy podmínek –Zjednodušeně: jasný cíl, dostatek peněz, schopnost vlády politiku prosadit, podpora zájmových skupin (zejména těch silných), podpora cílové skupiny, stabilita ekonomického a institucionálního uspořádání 1. Postavení vlády •Chce-li vláda prosadit reformu potom by teoreticky: –Měla mít podporu (většinu) v klíčových zastupitelských sborech –Je-li vláda tvořena koalicí politických stran, měla by existovat shoda v základních otázkách pro danou politiku (předvolební program). Jinak řečeno, vládní strany by se měly být schopny domluvit na základních principech reformy komentář •Osa y - %, osa x – časová řada, písmeno „a“ označuje situaci před volbami; „b“ po volbách •Modrá, černá, zelená křivka – zobrazuje, zda měla či neměla vládní koalice většinu v daném zastupitelském sboru •Míra shody u koalic (vláda tvořená více stranami by s měla zřejmě shodnout na základních principech odvětví). Křivka je sestavena na základě analýzy předvolebních programu vládních stran a jejich výroků. Křivka nepracuje s možností „obchodování“, tzn. Nezohledňuje možnost, že by strany mohly výměnou za podporu jedné agendy podporovat agendu v jiném odvětví (byť tato agenda směřuje proti jejich deklarovaném politickému postoji) •Závěry: během zkoumaného období byl „prostor pro reformu“ (optikou pouze této podmínky) v roce 2007b (byly v této době zavedeny poplatky). Case ukazuje, že ve zkoumaném období vláda zřejmě neměla reálnou šanci reformu prosadit, pokud by nedošlo ke širší shodě napříč politickými stranami. • Diskuze •Bylo možné uskutečnit reformu jiného odvětví? •Jaké další okolnosti jsou podle vás důležité pro uskutečnění politiky? • Shrnutí klíčových vědomostí Cíle a jejich vlastnosti •Definujeme cíl jako kvantitativní a kvalitativní cílový stav. •Stanovíme kritéria měření cíle. •Provedeme verifikaci cílů, tj. klademe si otázku, zda budeme na konci schopni stanovit, nakolik bylo cíle dosaženo. •Provedeme hierarchizaci cílů, tj. určujeme, na které organizační úrovni budou jednotlivé cíle plněny. •Stanovíme priority jednotlivých cílů. •Prověříme, zda jsou cíle adekvátní, tj. zda odpovídají problémové situaci, očekáváním a zda svými důsledky uspokojují relevantní zájmové skupiny, popřípadě dokonce veřejný zájem. • •Nebo též SMART (specifické, měřitelné, ambiciózní, reálné a termínované) • 2. Jasný a konzistentní cíl •Jasný a konzistentní cíl politiky je jednou z klíčových podmínek úspěšného uskutečnění politiky. •Není-li znám cíl: –nelze posoudit výsledek –Alokační neefektivnost •Víme, že: –Implementační deficit může vzniknout nejen v procesu realizace, ale také už v okamžiku stanovení špatných[1] cílů –Pokud cíle a s nimi spojené realizační opatření obsažené v koncepci nevykazují požadované vlastnosti, vede tento stav ke vzniku implementačního deficitu. • [1] Špatným cílem je míněn nikoliv jeho obsah, ale formální vlastnosti cíle koncepce stanovena realizační opatření (%) vyjádřen konečný stav (%) kvantifikovaný konečný stav (%) měřitelnost konečného stavu (%) stanoven termín plnění (%) stanoven odpovědný realizátor (%) vymezeny nástroje (%) ČR - koncepce (Emmerová) 100 41 0 36 44 88 60 ČR - zdraví 21 100 85 34 59 100 100 100 ČR - krátkodobé stabilizační opatření 100 82 66 92 100 11 61 SR - strategie reformy zdravotnictví 100 100 80 80 100 85 100 Komentář •Sledované koncepce pochází z let 2004-2006 a cílem je zjistit, zda cíle v uvedených koncepcích splňují základní požadavky na to, jak by cíl měl být formulován •Slovenská strategie reformy je zahrnuta jako příklad koncepce, která byla úspěšně uskutečněna a lze ji tedy postavit do role „vzoru“. •Tip: Srovnejte sloupce „kvantifikovaný konečný stav“ a „měřitelnost konečného stavu“ jinak řečeno cíl měl stanovenou hodnotu, které je třeba dosáhnout (např. snížit hodnotu y o x%) versus nevyužitou možnost takové vyčíslení provést •Výsledky - kvalita českých koncepcí je nedostatečné ve srovnání se slovenskou Průměrná přítomnost vlastnosti v % Klasifikace 86 -100 A 71 - 85 B 51 - 70 C 31 - 50 D 0 - 30 E komentář •Jiné zobrazení výsledků z tabulky. Každý cíl měl x% ze zkoumaných vlastností a výsledný podíl takových cílů je zobrazen ve sloupci dané koncepce •Otázka: seřaďte od „nejlepší po nejhorší“ a vezměte v úvahu možnost, že byste chtěli danou koncepci ex-post hodnotit (zda se splnila a jaké měla výsledky) • Otázky do diskuze •Jak zvýšit kvalitu formulovaných cílů a kdo by za to měl být odpovědný? •Co všechno byste započítali do nákladů vynaložených na „neúspěšné pokusy“ o uskutečnění veřejné politiky? •V čem se podle vás liší země, které dokážou uskutečnit reformu (nejen zdravotnictví)? • Literatura •www.kulatystul.cz – přehled zkoumaných koncepčních dokumentů •Kontakt: pavlik@econ.muni.cz