TEST Z NEOKLASICKÉ MAKROEKONOMIE, 2005, MID-TERM Obecné pokyny 1. Na otázky odpovídejte maximálně stručně. Všude vysvětlete, proč se to chová tak, jak píšete. Všude, kde to má smysl, kreslete obrázky. 2. Pokud ilustrujete změnu, označte původní a nové křivky. Popište křivky i osy. Osy kótujte. 3. Jednotlivé otázky a podotázky kreslete do jednotlivých obrázků. Změny na sebe nenavazují (pokud není výslovně řečen opak). 4. Pište čitelně a nezapomeňte se podepsat ­ na tento papír i na všechny ostatní, na které budete psát. Vraťte mi i toto zadání. 5. Pro výpočet reálné úrokové sazby používejte přibližný vzorec R = r + . Zadání 1. Robinson Crusoe ztroskotal na ostrově, kde spotřebovává pouze ryby, které si sám loví. Ryby nelze skladovat. Jediným výrobním faktorem je jeho práce. Produkční funkce i jeho preference mají obvyklé vlast- nosti. a. Jaké jsou obvyklé vlastnosti produkční funkce? b. Jaké bude jeho pracovní nasazení? Jak se rozhoduje ­ vysvětlete jednou větou a nakreslete. c. Jak se jeho pracovní nasazení změní, když se zlepší produkční funkce (posune se proporcionálně nahoru)? Nakreslete. d. Rozložte předchozí změnu na důchodový a substituční efekt. Vysvětlete jednou větou, proč je každý z těchto efektů takový, jaký je. e. Jak se změní pracovní nasazení, pokud se změní jeho preference ­ začne mít víc rád spotřebu statků než volného času (ve srovnání s předchozími preferencemi)? Jak se v tomto případě změnil jeho mezní produkt práce (v optimu)? 2. Marie je dívka, která opovrhuje prací. Ví, že bude žít pouze dvě období ­ ,,teď" a ,,příště". ,,Teď" nemá žádný příjem. ,,Příště" zdědí po prastrýci z Ameriky částku y2. Její mezičasové preference jsou obvyklé. Na trhu zápůjčních fondů si může vypůjčovat i půjčovat při nominální úrokové sazbě R = 10 %. Míra inflace = 5 %. a. Jak vypadá její rozpočtové omezení? Nakreslete je a okótujte osy. b. Kolik bude chtít Marie spotřebovávat ,,teď" a kolik ,,příště"? Kolik bude spořit? Nakreslete. c. Jak se její rozhodnutí změní, když nominální úroková sazba stoupne na R = 15 % a míra inflace na = 10 %? d. Jak se odpověď liší, když nominální úroková sazba stoupne na R = 15 % a míra inflace se nezmění? e. Rozložte graficky předchozí změnu na důchodový a substituční efekt. Je důchodový efekt ze změny úrokové sazby pro Marii kladný, nebo záporný? f. Jaký je agregátní důchodový efekt ze zvýšení úrokové sazby? Jednou větou vysvětlete proč. g. Jak se změní její rozhodování, pokud získá ,,teď" příjem y1? Bude spořit víc, nebo méně? Nakreslete a jednou větou zdůvodněte. 3. Uvažujte situaci, kdy hospodářství neroste a ani se jinak v čase nemění (tzv. ,,stacionární ekonomika"). Míra peněžního růstu = 10 %. a. Jaká je rovnovážná míra inflace? b. Pokud míra peněžního růstu stoupne v čase T0 neočekávaně na = 20 %, jak se změní rovnovážná míra inflace? c. Pokud se ceny mohou okamžitě přizpůsobit, co se stane s cenovou hladinou v čase T0? Jednou větou vysvětlete. d. Pokud se ceny nemohou přizpůsobit okamžitě, jaká je těsně po čase T0 míra inflace? Vyšší či nižší než nová rovnovážná? Roste, nebo klesá? Jednou větou vysvětlete. e. Jestliže v čase T1 začne hospodářství růst tempem 5 % ročně, jak se změní rovnovážná míra inflace? 4. V hospodářství dojde ke krátkodobému zlepšení produkční funkce (posune se proporcionálně vzhůru na jedno období). Objem peněz v hospodářství je fixní. a. Jak se změní agregátní produkt, spotřeba, úspory a pracovní nasazení? Nakreslete, stručně vysvětlete. b. Jak se změní rovnovážná cenová hladina? Nakreslete, stručně vysvětlete. c. Jak se změní rovnovážná reálná a nominální mzdová sazba? Vysvětlete jednou větou. TEST Z NEOKLASICKÉ MAKROEKONOMIE, 2005, FINAL TERM Obecné pokyny 1. Na otázky odpovídejte maximálně stručně. Všude vysvětlete, proč se to chová tak, jak píšete. Všude, kde to má smysl, kreslete obrázky. 2. Pokud ilustrujete změnu, označte původní a nové křivky. Popište křivky i osy. Osy kótujte. 3. Jednotlivé otázky a podotázky kreslete do jednotlivých obrázků. Změny na sebe nenavazují (pokud není výslovně řečen opak). 4. Pište čitelně a nezapomeňte se podepsat ­ na tento papír i na všechny ostatní, na které budete psát. Vraťte mi i toto zadání. 5. Pro výpočet reálné úrokové sazby používejte přibližný vzorec R = r + . Zadání 1. V uzavřené ekonomice (tj. bez možnosti obchodovat se zahraničím) dojde ke krátkodobému zlepšení produkční funkce ­ ta se posune vzhůru a zlepší se MPL. MPK se nemění. Objem peněz v hospodářství je fixní. a. Jak se změní agregátní produkt, spotřeba, úspory a pracovní nasazení? Nakreslete, stručně vysvětlete. b. Jak se změní rovnovážná cenová hladina? Nakreslete, stručně vysvětlete. c. Jak se změní rovnovážná reálná a nominální mzdová sazba? Vysvětlete jednou větou. d. Jak se situace změní, když se navíc zlepší i MPK? Kdy je reálná úroková sazba a kdy objem provedených investic vyšší? e. Proč rostou investice v prvním a proč ve druhém případě? 2. Co se stane v předchozím případě, když je ekonomika otevřená? (Uvažujte země s homogenním produktem a jednotnou měnou.) a. Jak se změní její úroková sazba, produkce, spotřeba, investice a pracovní nasazení, pokud se jedná o malou otevřenou ekonomiku, když MPK nerost- lo? b. Jak v případě, že MPK rostlo? c. Jak se liší výsledek na otázku (a), pokud se jedná o velkou otevřenou ekonomiku (např. USA)? 3. Uvažujte dvě uzavřené ekonomiky (dva sousední ostrovy, které nesměňují). Institucionálně jsou identické, ani na jednom se nemění počet obyvatel (oba ostrovy mají stejný počet obyvatel). Ostrov A je však chudší než ostrov B. (Na obou ostrovech se vyrábí homogenní produkt a jako peníze se používá zlato.) a. Co způsobuje, že je ostrova A chudší? Graficky znázorněte pomocí Solowova modelu. b. Který ostrov roste rychleji? Který ostrov má vyšší úrokovou sazbu (proč)? Na kterém ostrově se více investuje? c. Je možný nekonečný růst HDP? Proč? Co se musí dít, aby ekonomika mohla permanentně růst? d. Pokud se oba ostrovy domluví na vzájemném obchodu, jak se změní jejich úrokové sazby? Jak bude vypadat jejich platební bilance? Jak to ovlivní jejich růst? 4. Vláda uzavřené ekonomiky zvýší na jedno období paušální daň. Za vybrané peníze postaví nové silnice. a. Jak se změní pracovní nasazení, produkt, jeho struktura a úroková sazba? Proč? b. Jak by se situace lišila, kdyby vláda za vybrané daně nakoupila obilí, a to spálila? c. Jak by se situace lišila, kdyby se vláda místo okamžitého výběru daní zadlužila a splácení dluhu rozložila do budoucích splátek financovaných paušální daní? 5. Vláda uzavřené ekonomiky se rozhodla, že nahradí ,,sociálně nespravedlivou" paušální daň daní z příjmu se stejným výnosem. Vládní výdaje se nemění. a. Jak toto rozhodnutí ovlivní stávající pracovní nasazení, produkt, spotřebu domácností, investice a úrokovou sazbu? b. Jak toto rozhodnutí ovlivní budoucí ekonomický růst a steady-state (ustálený stav) ekonomiky? c. Může se stát, že zvýšení důchodové daně sníží objem vybraných daní? Kdy? Co je příčinou tohoto jevu?