Zdaňování příjmů podle § 7 ZDP n Jedná se o příjmy z podnikání a jiné samostatné výdělečné činnosti, n Příjmy z podnikání vymezuje § 7 odst. 1 ZDP takto: a) příjmy ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, b) příjmy ze živnosti, c) příjmy z jiného podnikání podle zvláštních předpisů (např. daňové poradenství), d) podíly společníků veřejné obchodní společnosti a komplementářů komanditní společnosti na zisku. n Příjmy z jiné samostatné výdělečné činnosti potom vymezuje § 7 odst. 2 ZDP. Příjmy z jiné samostatné výdělečné činnosti nJedná se o příjmy, které nespadají pod § 6 ZDP: a)příjmy z užití nebo poskytnutí práv z průmyslového nebo jiného duševního vlastnictví, autorských práv včetně práv příbuzných právu autorskému, a to včetně příjmů z vydávání, rozmnožování a rozšiřování literárních a jiných děl vlastním nákladem, b)příjmy z výkonu nezávislého povolání, které není živností ani podnikáním podle zvláštních předpisů, c)příjmy znalce, tlumočníka, zprostředkovatele kolektivních sporů, zprostředkovatele kolektivních a hromadných smluv podle autorského zákona, rozhodce za činnost podle zvláštních právních předpisů, d)příjmy z činnosti insolvenčního správce, včetně příjmů z činnosti předběžného insolvenčního správce, zástupce insolvenčního správce, odděleného insolvenčního správce a zvláštního insolvenčního správce, které nejsou živností ani podnikáním podle zvláštního právního předpisu, e)příjmy z pronájmu majetku zařazeného v obchodním majetku. n n nZákladem daně (dílčím základem daně) jsou uvedené příjmy s výjimkou uvedenou v § 7 odst. 6 ZDP. Tyto příjmy se snižují o výdaje vynaložené na jejich dosažení, zajištění a udržení s výjimkou příjmů uvedených v § 7 odst. 1 písm. d) ZDP. Pro zjištění základu daně (dílčího základu daně) se použijí ustanovení § 23 až 33 ZDP, tzn. že základ daně se sníží o skutečně vynaložené výdaje k dosažení, zajištění a udržení příjmů, n n Základ daně podle § 7 ZDP nZdanění příjmů dle § 7 odst. 6 ZDP: uPříjmy autorů za příspěvky do novin, časopisů, rozhlasu nebo televize plynoucí ze zdrojů na území České republiky jsou samostatným základem daně pro zdanění zvláštní sazbou daně dle § 36 odst. 2 písm. e) ZDP za předpokladu, že jde o příjmy uvedené v § 7 odst. 2 písm. a) ZDP a úhrn těchto příjmů od téhož plátce nepřesáhne v kalendářním měsíci 7 000 Kč, uSazba daně dle § 36 odst. 2 písm. t) ZDP činí 15 %, a jelikož se jedná o srážkovou daň, tak ji sráží přímo plátce z honoráře autora, takže ten dostane odměnu již zdaněnou a ta tak již nebude zdaňována v rámci obecného základu daně poplatníka. u Možnosti zdanění příjmů dle § 7 ZDP nPaušální daní dle § 7a ZDP, nPo uplatnění skutečně vynaložených výdajů podle § 24 ZDP při současném vedení daňové evidence podle § 7b ZDP, nUplatněním paušálních výdajů podle § 7 odst. 7 ZDP (pozor: neplést paušální výdaje s paušální daní, jedná se o 2 různé skutečnosti!!) za dalších podmínek a při současné evidenci některých skutečností podle § 7 odst. 8 ZDP. Paušální daň dle § 7a ZDP nCo to je? Je to daň, kterou stanoví správce daně dopředu na základě předpokládaných příjmů a výdajů a to na základě žádosti poplatníka podané nejpozději do 31. ledna zdaňovacího období, nPaušální daň musí být stanovena nejpozději 15. května, splatná je nejpozději 15. prosince, nTato daň musí činit nejméně 600 Kč, nPoplatník musí vést jednoduchou evidenci o výši dosahovaných příjmů, výši pohledávek a o hmotném majetku používaném k výkonu činnosti poplatníka. Komu může být paušální daň stanovena? nPouze poplatníkovi s příjmy podle § 7 odst. 1 písm. a) – c) ZDP, nČinnost musí být provozována bez zaměstnanců a spolupracujících osob (§ 13 ZDP, s výjimkou spolupracující manželky (viz § 7a odst. 2 ZDP)), nVýše jeho ročních příjmů ve 3 předchozích zdaňovacích obdobích nesmí přesáhnout 5 000 000 Kč, nNesmí být účastníkem sdružení bez právní subjektivity. n nALE POZOR!!! nNelze zapomenout na § 7a odst. 5 ZDP, podle nějž platí, že: n Dosáhne-li poplatník v průběhu zdaňovacího období příjmů z prodeje věci nebo práva, které byly zahrnuty do obchodního majetku nebo jiných příjmů podle § 6, § 7 odst. 1 písm. d), § 7 odst. 2, § 8 až 10 v úhrnné výši přesahující 6 000 Kč za zdaňovací období, kromě příjmů od daně osvobozených a příjmů, z nichž se daň vybírá zvláštní sazbou daně, než při stanovení daně paušální částkou předpokládal, je povinen po skončení zdaňovacího období podat řádné daňové přiznání a příjmy a výdaje z činností podle § 7 odst. 1 písm. a) až c) uplatní v přiznání ve výši, ze které správce daně vycházel při stanovení daně paušální částkou, a zaplacenou daň paušální částkou započte na výslednou daňovou povinnost. Podáním tohoto přiznání se rozhodnutí o dani stanovené paušální částkou ruší. Správce daně může daň paušální částkou stanovit i na více zdaňovacích období, nejdéle však na 3. n Uplatnění paušálních výdajů nZáklad daně podle § 7 ZDP lze určit buď pomocí uplatnění skutečně vynaložených výdajů dle § 24 ZDP nebo pomocí „fiktivních“ výdajů umožněných ustanovením § 7 odst. 7 ZDP, nVýše těchto výdajů záleží na druhu příjmů podle § 7 ZDP, nPři uplatnění paušálních výdajů jsou v této částce zahrnuty veškeré výdaje poplatníka vynaložené v souvislosti s dosahováním příjmů z podnikání a z jiné samostatné výdělečné činnosti. n n nTakže kolik vlastně ty paušální výdaje činí a kdy je nelze uplatnit? uNelze je uplatnit v situacích popsaných v § 11 a 12 ZDP, tedy pokud je nutno uplatnit skutečně vynaložené výdaje při výpočtu příjmu spoluvlastníka a člena sdružení bez právní subjektivity. u n nPaušální výdaje činí: u80 % z příjmů ze zemědělské výroby, lesního a vodního hospodářství, u80 % z příjmů ze živností řemeslných (viz zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání), u60 % z příjmů ze živností s výjimkou živností řemeslných, u40 % z příjmů z jiného podnikání podle zvláštních předpisů a z příjmů z jiné samostatné výdělečné činnosti (§ 7 odst. 2 ZDP) s výjimkou příjmů podle § 7 odst. 6 ZDP, u30 % z příjmů z pronájmu majetku zařazeného v obchodním majetku. Daňová evidence podle § 7b ZDP nÚčetní předpisy se na subjekty vedoucí daňovou evidenci vztahují pouze nepřímo v situacích, kdy na ně odkazuje ZDP, n Primárně určena k daňovým účelům, nikoliv k účelům řízení podniku, nJednodušší než účetnictví, neposkytuje však tolik informací jako účetnictví, administrativně méně náročná, nZachycení daňových příjmů a daňových výdajů, nZachycení majetku a závazků, nJednoznačná návaznost na daňové přiznání k dani z příjmů. n n Další povinnosti při vedení daňové evidence nK poslednímu dni zdaňovacího období je nutno provést zjištění skutečného stavu zásob, hmotného majetku, pohledávek a závazků a provést o tom zápis, nO případné rozdíly se upravuje základ daně podle § 24 a 25 ZDP, nDaňová evidence se uschovává za všechny zdaňovací období, po které trvá možnost doměření daně podle ZDP nebo zákona č. 280/2009 Sb., daňový řád. Postup při přechodu z účetnictví na daňovou evidenci a naopak nŘídí se ustanovením § 23 odst. 8 ZDP a dále přílohou č. 2 a 3 ZDP, nPři přechodu z vedení účetnictví na daňovou evidenci, je postup tento: n1. Pohledávky a závazky za kalendářní (hospodářský) rok, v němž poplatník vedl účetnictví, které budou proplaceny v kalendářním roce, ve kterém poplatník vede daňovou evidenci, se vyloučí ze základu daně kalendářního roku, ve kterém poplatník vede daňovou evidenci, a to na) závazky zvýší základ daně, nb) pohledávky sníží základ daně. n Tento postup se nevztahuje na příjmy, které jsou od daně osvobozeny nebo se nezahrnují do základu daně nebo nejsou předmětem daně, a na výdaje, které nejsou výdaji na dosažení, zajištění a udržení příjmů. n n2. Stav zásob a cenin za kalendářní (hospodářský) rok, ve kterém poplatník vedl účetnictví, sníží základ daně z příjmů v kalendářním roce, ve kterém poplatník vede daňovou evidenci. n3. Zůstatky účtů časového rozlišení v aktivech rozvahy a poskytnuté zálohy, s výjimkou nájemného při finančním pronájmu s následnou koupí najatého hmotného majetku a s výjimkou záloh na pořízení hmotného majetku vymezeného v § 26 ZDP, základ daně v kalendářním roce, ve kterém poplatník zahájí vedení daňové evidence, sníží. Zůstatky účtů časového rozlišení v pasivech rozvahy a přijaté zálohy základ daně v kalendářním roce, ve kterém poplatník zahájí vedení daňové evidence, zvýší. Zůstatky účtů opravných položek k pohledávkám, vytvořeným podle zákona o rezervách základ daně v kalendářním roce, ve kterém poplatník zahájí vedení daňové evidence, zvýší. Zůstatky dohadných účtů pasivních základ daně v kalendářním roce, ve kterém poplatník zahájí vedení daňové evidence, zvýší. Zůstatky dohadných účtů aktivních základ daně v kalendářním roce, ve kterém poplatník zahájí vedení daňové evidence, sníží. n nPři přechodu z daňové evidence na účetnictví se postupuje takto: n1. Základ daně se ve zdaňovacím období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví, zvýší o hodnotu zásob a cenin, hodnotu poskytnutých záloh s výjimkou záloh na hmotný majetek, hodnotu pohledávek, které by při úhradě byly zdanitelným příjmem. n2. Základ daně se ve zdaňovacím období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví, sníží o hodnotu přijatých záloh, hodnotu závazků, které by při úhradě byly výdajem na dosažení, zajištění a udržení příjmů. n nJedná-li se o plátce daně z přidané hodnoty, rozumí se pro účely tohoto postupu hodnotou závazku hodnota bez daně z přidané hodnoty; byl-li uplatněn odpočet daně z přidané hodnoty, hodnotou pohledávky se rozumí hodnota bez daně z přidané hodnoty, byla-li splněna daňová povinnost na výstupu. nZáklad daně se nezvýší o hodnotu zásob vytvořených vlastní činností u poplatníků s převážně zemědělskou a lesní výrobou. Za poplatníky s převážně zemědělskou a lesní výrobou se považují poplatníci, u nichž příjmy z této činnosti činily v předcházejícím zdaňovacím období více než 50 % celkových příjmů. Základ daně se ve zdaňovacím období, ve kterém bylo zahájeno vedení účetnictví, nezvýší o hodnotu pohledávek, které by při úhradě byly zdanitelným příjmem, jedná-li se o pohledávky, které v době vedení daňové evidence byly za dlužníkem uvedeným v § 24 odst. 2 písm. y). n nK tomuto je vhodné zvážit také ustanovení § 23 odst. 14 ZDP: uPři přechodu z daňové evidence na vedení účetnictví u poplatníka s příjmy podle § 7 lze hodnotu zásob a pohledávek, které poplatník evidoval v době zahájení vedení účetnictví, zahrnout do základu daně buď jednorázově v době zahájení vedení účetnictví nebo postupně po 9 následujících zdaňovacích období, počínaje zdaňovacím obdobím zahájení vedení účetnictví……… Hit roku – Přechod z daňové evidence na paušální výdaje nJe poměrně časté, že v souvislosti s vysokými paušálními výdaji mnoho podnikatelů chce někdy přejít z vedení daňové evidence na uplatnění paušálních výdajů, nAle tady pozor – daňový problém vyplývající z ustanovení § 23 odst. 8 ZDP, nV tomto případě je totiž nutno upravit základ daně za období předcházející roku změny uplatňování výdajů (takže při změně uplatňování výdajů v roce 2012 se zpětně změní základ daně z příjmů např. v roce 2011) nVlastní postup se řídí § 23 odst. 8 písm. b) bod 2 ZDP, přičemž zde uvedené pohledávky, rezervy a zásoby zvyšují základ daně, závazky základ daně snižují, nPři přechodu z paušálních výdajů na daňovou evidenci je nutno věnovat pozornost také ustanovení § 25 odst. 1 písm. zd) ZDP, podle něhož nelze považovat za daňové výdaje spojené s úhradou závazku, s výjimkou závazku vzniklého z důvodu pořízení hmotného majetku (§ 26 ZDP), vzniklého ve zdaňovacím období, ve kterém poplatník uplatňoval paušální výdaje…… n Daňová optimalizace u příjmů podle § 7 ZDP nNěkdy je vhodné využít postupy podle § 13 ZDP (převod příjmů na spolupracující osoby), nRizika: spolupracující osoby je však nutno nahlásit na FÚ, může jim vzniknout povinnost platit zálohy na daň i povinnost hradit pojistné. nBližší podmínky rozdělení příjmů na spolupracující osoby viz § 13 ZDP.