Čtvrtý týden Seminář Úvod: Ve cvičné firmě si ukážeme základní charakteristiky modulu Mzdy na vytvořených záznamech. Upřesníme si strukturu základních údajů o zaměstnancích, které potřebujeme zadat do účetního systému před zpracováním prvních mezd. Obsah semináře: * Program POHODA je určen jak pro malé organizace, které nemají více než 25 zaměstnanců, tak i pro organizace, které tento počet překračují. V nově vznikajících firmách obvykle začínáme zpracování mezd jako malá organizace, a proto zkontrolujeme, zda v agendě Globální nastavení (ta je v nabídce Nastavení) máme v sekcích Mzdy 1 a Mzdy 2 nastaveny potřebné údaje. * Informace o zaměstnancích, typech jejich pracovního poměru či dohody a další podklady potřebné pro výpočet mzdy se zapisují v nastavení Mzdy do agendy Personalistika. Podrobnější pokyny k jednotlivým částem formulářů najdete v kapitole 4 skript. * Po vložení všech potřebných údajů do agendy Personalistika (nezapomeneme zejména na údaje o nepřítomnosti zaměstnanců během měsíce, za který chceme poprvé mzdy zpracovávat), přejdeme do agendy Mzdy a vybereme kalendářní měsíc, se kterým budeme pracovat. Objeví se dotaz, zda chceme mzdy automaticky vytvořit. Pokud jsme si jisti, že všechny potřebné údaje v agendě Personalistika máme aktualizovány (včetně dovolených, nemocí, srážek ze mzdy apod.), spustíme automatické vytvoření mzdových záznamů pro daný měsíc. Pokud program nemá některé potřebné údaje pro výpočet, vyzve uživatele k ručnímu zadání těchto hodnot. * Také je možné na dotaz, zda chceme vytvořit mzdové záznamy, odpovědět záporně a jednotlivé mzdy vytvořit ručním vkládáním potřebných údajů. * Při výpočtu mezd ani jejich případných změnách, opravách atd. nevznikají v účetnictví žádné zápisy, vše probíhá pouze v nabídce Mzdy. * Pro zaúčtování vytvořených mzdových záznamů a přenesení zpracovaných výsledků postupujeme následujícím způsobem: po dokončení zpracování mezd přejdeme do nabídky Záznam/Zaúčtovat mzdy a postupujeme podle vyvolaného průvodce. Program umožňuje vytvoření dokladů v agendě Ostatní závazky (mzdy převáděné na účet zaměstnanců, závazky k pojišťovnám a finančnímu úřadu) a v agendě Pokladna (pro mzdy vyplácené v hotovosti). Současně se do agendy Interní doklady vytvoří zaúčtování hrubých mezd. Vlastní studium Zopakujte si základní pojmy finančního účetnictví z oblasti oceňování, pořízení, odpisování a vyřazování dlouhodobého majetku a o účtování finančního leasingu. Prostudujte si kapitolu 4 ve skriptech, především část 4.9 Majetek. Připravte si podle zaměření Vaší vytvářené firmy plán pořízení potřebného dlouhodobého majetku. Udělejte si seznam jednotlivých položek hmotného a nehmotného majetku. Rozhodněte o způsobu jeho pořízení a využijte několik možností: nákup, vklad společníka či akcionáře do základního kapitálu, další vklad zakladatelů, vytvoření vlastní činností, dar. Využijte také možnost financování dlouhodobého majetku leasingem. Druh dlouhodobého majetku Způsob pořízení Typ ceny Cena Doba životnosti Technické zhodnocení Důvod pro vyřazení Doba vyřazení Zůstatková cena Základní informace o pronajatém dlouhodobém majetku (smlouva, splátkový kalendář) Druh pronajatého dlouhodobého majetku Leasingová cena První zvýšená splátka (nebo záloha) Doba trvání smlouvy / počet splátek Kupní cena po skončení pronájmu