DODAVATELÉ Čeští i evropští spotřebitelé by upřednostnili mléko ve skleněných lahvích Kdyby bylo v obchodě k dispozici, upřednostnilo by mléko v skleněných lahvích 41 procent českých spotřebitelů. Jogurtům ve skle by dalo přednost dokonce 46 procent spotřebitelů. V segmentu jogurtů je sklo nejvíce preferovaným obalovým materiálem a to jak mezi českými, tak i evropskými spotřebiteli. Vyplynulo to z exkluzivního průzkumu, který pro Evropskou federaci výrobců obalového skla (FEVE) provedla agentura InSites. Tento rozsáhlý průzkum, kterého se zúčastnilo 6 200 evropských domácností, je jedním z nejkomplexnějších, jaký kdy v obalovém průmyslu proběhl. Uskutečnil se ve dvanácti evropských státech, včetně České republiky. „Evropané považují sklo za nejlépe recyklovatelný obalový materiál a věří, že je také nejšetrnější k životnímu prostředí. Dávají přednost sklu, protože zachovává chut a chrání proti kontaminaci," uvedl prezident FEVE Dominique Tombeur. „Tento průzkum je důležitým potvrzením toho, že spotřebitelé vnímají sklo jako obalový materiál, který více než jiné materiály zhodnocuje balený výrobek." K největším příznivcům mléka ve skle patří Italové, kde je preferuje 57 procent spotřebitelů, nejmenší zájem mají naopak Portugalci (10 procent). Situace u našich nejbližších souseduje podobná jako v ČR, např. v Rakousku by mléko ve skle upřednostnilo 47, v Německu 41 a v Polsku dokonce 52 procent spotřebitelů. V Evropě by mléko ve skle upřednostnilo 40 procent spotřebitelů. Obdobná situace jako u mléka je i u jogurtů. Mezi největší zastánce jogurtů ve skle patří Italové (50 % preferujících spotřebitelů) a Turci (dokonce 58 %). Na druhé straně pomyslného žebříčku jsou opět Portugalci (18 %). Ze sousedních států jsou na tom Německo (42 %) a Rakousko (48 %) podobně jako Česká republika, v Polsku preferuje jogurty ve skle 34 % spotřebitelů. V celé Evropě jogurty ve skle preferuje 38 procent spotřebitelů a sklo je tak nejprefe-rovanějším obalem v tomto segmentu (následují plastové obaly preferované 34 % a kartónové obaly upřednostňované 22 % spotřebitelů). Dejte spotřebitelům vybrat Průzkum ukázal, že ačkoliv velká část spotřebitelů preferuje koupi mléka a jogurtů v ekologických skleněných obalech, je nabídka těchto výrobků ve většině obchodů omezená a spotřebitelé tak mají jen omezenou možnost volby. Dominique Tombeur k tomu říká: „Spotřebitelé mají rádi sklo, cení si ho, a kde mohou, dávají mu přednost. Cílem naší nové kampaně ,Sklo je jasná volba' je apelovat na značkové výrobce a prodejce, aby nabízeli více produktů balených ve skle, a uspokojili tak lépe potřeby spotřebitelů." Kdyby byl v nabídce vašeho obchodu, který z obalových materiálů byste upřednostnili při nákupu následujících produktů? (sklo) Země Mléko Jogurty Evropa 40 % 38 % Česká republika 41 % 46 % UK 37 % 17 % Nizozemí 33 % 29 % Německo 41 % 42 % Francie 31 % 36 % Polsko 52 % 34 % Rakousko 47 % 48 % Portugalsko 10 % 18 % Španělsko 38 % 45 % Itálie 57 % 50 % Řecko 39 % 30 % Turecko 54 % 58 % Zelená volba Polovina dotazovaných věří, že sklo má větší pozitivní dopad na životní pro- středí než ostatní obalové materiály, jako jsou plasty, plechovky a kartony. Sklo hodnotili jako obalový materiál nejšetrnější k životnímu prostředí, protože je stoprocentně recyklovatelný a znovu použitelný. Devět z deseti Evropanů ví, že sklo může být znovu a znovu recyklováno, aniž by se tím snížila jeho kvalita nebo vlastnosti: 82% spotřebitelů uvedlo, že recyklují a jsou přesvědčení, že recyklace má smysl. V čele žebříčku je Německo a Rakousko, tedy země, ve kterých 90 % domácností vrací své lahve a sklenice k recyklaci. METODOLOGIE PRŮZKUMU Kvantitativní průzkum byl provedený nezávislou společností InSites prostřednictvím on-line dotazníků. Cílem bylo získat přehled o znalostech, postojích a chování spotřebitelů ohledně obalového skla ve vztahu k ostatním obalovým materiálům. Účastníci srovnávali následující obalové materiály: sklo, plasty, nápojový karton, plechovky a plechové konzervy. Průzkumu se účastnilo 6 200 spotřebitelů z 12 evropských zemí (více než 500 respondentů z každé země): Velká Británie, Nizozemsko, Německo, Rakousko, Portugalsko, Španělsko, Itálie, Francie, Polsko, Česká republika, Řecko, Turecko. Věk respondentů se pohyboval mezi 18 a 54 lety, sběr dat probíhal od 4. do 14. září 2008. Více o spotřebitelském průzkumu na www.feve.org. Vytištěno na papíru Novatech 130 g/m2, obálka Novatech 250 g/m2 dodávaném společností antaiis® FEVE (Fédération Européenne du Verre ďEmballage) je Federace evropských výrobců obalového skla a strojově vyráběného stolního skla. Členské společnosti vyrábějí v zemích Evropské unie, ve Švýcarsku a v Turecku skleněné láhve, sklenice a/nebo stolní sklo, jako jsou skleničky. Evropa je největším výrobcem obalového skla na světě. Federace zastupuje výrobce obalového skla na mezinárodní a zejména na evropské úrovni a slouží jako fórum pro diskusi o společných otázkách. FEVE vede dialog s evropskými institucemi a agenturami o životním prostředí, obchodu a dalších důležitých otázkách. Federace podporuje používání obalového skla a jeho recyklaci a organizuje akce na propagaci obalového skla na národní úrovni. Více na www.feve.org Společnost O-l Miliónkrát za den lidé z celého světa používají skleněné obaly společnosti 0-1, aby si vychutnali ty nejznámější výrobky na světě. 0-1 zaujímá přední postavení na trhu v Evropě, Severní Americe, v asijsko-pacifickém regionu nebo v Latinské Americe. Vyrábí oblíbené, stoprocentně recyklovatelné skleněné obaly, které zachovávají prvotřídní chuť a čistotu obsahu a výrobkům našich zákazníků dodávají vizuální působivost a hodnotu. Společnost, založená v roce 1903, zaměstnává v 80 výrobních závodech ve 22 zemích více než 23 000 lidí. V roce 2008 dosáhly čisté tržby společnosti 7,9 mld. USD. V České republice má O-l (dříve Avi-runion/O-l) dva výrobní závody, jeden v Dubí u Teplic a druhý v Novém Sedle u Karlových Varů. Více na www.o-i.com VETROPACK MORAVIA GLASS (VMG) je přední český výrobce skleněných obalů pro nápoje a potravinářský průmysl. Tržby v roce 2007 dosáhly 2,246 miliardy korun a společnost prodala téměř 900 milionů kusů skleněných obalů. Vetropack Moravia Glass se sídlem v Kyjově a 460 zaměstnanci je dceřinou společností švýcarské skupiny Vetropack Holding AG, předního výrobce skleněných obalů v Evropě. Obrat celé skupiny dosáhl v roce 2007 téměř 700 milionů švýcarských franků a prodej 4,3 miliardy kusů skleněných obalů. Kromě České republiky má Vetropack sklárny také ve Švýcarsku, Rakousku, Chorvatsku, na Slovensku a na Ukrajině. Více na www.vetropack.cz TOSHIBA A PASSION for wireless ETIGRAF autorizovaný prodejce TOSHIBA TEC Europe PROFESIONÁLNÍ ŘEŠENI BEZ KOMPROMISU Společnosti TOSHIBA TEC Europe a Nordic ID oznámily Evropské strategické partnerství v oblasti bezdrátových technologií a řešení pro maloobchod, výrobu, zdravotní péči, průmysl, logistiku a bezpečnost. Spojení významných společností s bohatými zkušenostmi otevírá i f* našim partnerům nový prostor pro inovace a optimalizace podnikových řešení. NOVÁ ŘADA PŘENOSNÝCH TISKÁREN B-EP Nové tiskárny řady B-EP jsou konstruovány tak, aby odolaly nástrahám každodenního používání v náročných mobilních aplikacích. Odolná konstrukce ochránítiskárnu před pádem z výšky na zem (testováno l,8m). Tiskárna je dodává na ve verzi s maximálníšířkou tisku 2"a 4". Bezdrátové připojenítiskárny je možné pomocí WiFi, IrDAa Bluetooth technologie, drátové připojeníje realizováno pomocí USB 2.0 . Tiskárna podporuje standard Microsoft POS for .NET. KOMPLETNÍ ŘADA TERMINÁLŮ Nordic ID Všechna zařízení Nordic ID nabízejí svým uživatelům špičkový ergonomický design, vysoký výkon kvalitní evropské zpracování (terminály jsou vyráběny ve Finsku) a mnoho dalších vlastností, pro které by neměla chybět v žádné Vaší aplikaci. Ověřená kvalita a špičkový servis minimalizují náklady na pořízení záložních zařízení, systém pro centrální správu pak snižuje náklady na administraci a snižuje čas potřebný pro implementaci nových aplikací. Nevšední možností je také možnost přizpůsobit barvu plastů u některých zařízení a využít tuto vlastnost například pro rozlišení terminálů podle použití nainstalovaných aplikací. Příjemně Vás překvapí příznivý poměr ceny a výkonu produktů Nordic ID. ETIGRAF, s.r.o. Riegrova 327, 544 01 Dvůr Králové nad Labem, Česká republika Tel.: +420 499 621123, Fax: +420 499 621186, GSM: +420 603 818 136 http://www.etigraf.eu, mail: info@etigraf.eu