Ekonomicko-správní fakulta Katedra podnikového hospodářství Masarykova univerzita v Brně Lipová 41 a 602 00 Brno-Pisárky P R Ů Z K U M zahraničních marketingových aktivit podniku Kolektiv řešitelů výzkumného úkolu GA ČR se na Vás obrací s prosbou o vyplnění následujících otázek, týkajících se konkurenceschopnosti českých podniků na zahraničních trzích.. Vámi poskytnuté informace budou hromadě zpracovány a konkrétní a adresní informace zůstanou pro veřejnost anonymní. Jméno a příjmení tazatele (studenta ESF MU): Jméno podniku a sídlo – uvedení je dobrovolné: (tato informace slouží pro kontrolní účely, nebude při vyhodnocování zpracována a jméno zůstane pro veřejnost utajené) I. Textové pole: 1. Zařaďte, prosím, Váš podnik do některých z dále uváděných kategorií: a) odvětví nebo obor podnikání: II. a) mikropodnik (2-9 zaměstnanců) b) malý podnik (10-49 zaměstnanců) c) střední podnik (50-249 zaměstnanců) c) velký podnik (250 a více zaměstnanců) e) OSVČ (samostatný podnikatel) III.[1] a) se zahraničním vlastníkem b) bez zahraničního vlastníka IV. rok založení(vzniku) podniku: V. země zahraniční orientace Vašeho podniku: I. HODNOCENÍ FINANČNÍ ÚSPĚŠNOSTI 1 Tržby vzhledem k potenciálu podniku a prostředí, ve kterém se nachází jsou: a) vynikající b) velmi vysoké c) uspokojivé d) nedostatečné e) velmi nízké f) minimální 2.Tento stav je v průběhu posledních tří let: a) stejný b) zhoršuje se c) výrazně se zhoršuje c) zlepšuje se d) výrazně se zlepšuje 3. Za hlavní příčinu/ny stavu označeného v předchozí otázce považujeme (prosím doplňte): 4. Zisk vzhledem k potenciálu podniku a jeho prostředí je: a) vynikající b) velmi dobrý c) uspokojivý d) nedostatečný e) žádný f) mírná ztráta g) výrazná ztráta 5.Tento stav je v průběhu posledních tří let: a) stejný b) zhoršuje se c) výrazně se zhoršuje c) zlepšuje se d) výrazně se zlepšuje 6. Za hlavní příčinu/ny stavu označeného v předchozí otázce považujeme (prosím, doplňte): II. ZAHRANIČNÍ AKTIVITY 7.Odhadněte, prosím, podíl zahraničních obchodních aktivit Vašeho podniku: (Pokud se Vašeho podniku netýkají obchodní aktivity, ale orientace na zahraničí spočívá v jiných než obchodních činnostech, přejděte, prosím, k otázce č. 9) A/ export B/import a) 1-30% 1-30% b) 31-49% 31-49% c) 50-79% 50-79% d) 80-100% 80 – 100% 8. Za poslední tři roky tento podíl: a)u exportu: a) výrazně narostl b) narostl c) zůstal tejný d) klesl e) výrazně klesl 8a) Za hlavní příčinu/y označené skutečnosti považujete (prosím, doplňte): b)u importu: a) výrazně narostl b) narostl c) zůstal tejný d) klesl e) výrazně klesl 8b) Za hlavní příčinu/y označené skutečnosti považujete (prosím, doplňte): 9. Jaké jiné činnosti Vašeho podniku jsou orientovány na zahraničí? Prosím, uveďte: 9. a) Pokud lze u nich odhadnout podíl na celkových aktivitách podniku (myšleno ty, které představují podstatu Vašeho podniku), jak vysoký tento podíl? 9b) Jak se podíl v posledních třech letech vyvíjel? 10. Pokud se při zahraničních aktivitách objevují problémy, jejich důvodem je/jsou: Uveďte, prosím, více problémů a popište důvody: 1. – problémy a důvody plynoucí z vnitřního prostředí podniku: 2.- problémy a důvody plynoucí z vnějšího prostředí podniku: 11. Zahraniční aktivity - uveďte, prosím, o kterou aktivitu jde: a) zajišťujeme výhradně vlastními sílami. Uveďte, prosím, důvod: b) část vlastními sílami a část prostřednictvím externích zprostředkovatelů. Uveďte, prosím, důvod: …… c) výhradně prostřednictvím externích zprostředkovatelů. Uveďte, prosím, důvod: ….. 12. Pro podporu zahraničních aktivit: a) využíváme členství v profesní asociaci Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: … b) využíváme poradenství a pomoc hospodářské (resp. obchodní) komory Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: c) využíváme členství v odbytovém sdružení Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: … d) využíváme služeb profesionálních poradců (např. Czechtrade, Czechinvest apod.) Pokud ano, uveďte, prosím, proč a jakým způsobem: … e) nevyužíváme žádnou z výše uvedených možností. Uveďte prosím, důvod: … 13. Jaká je/jsou konkurenční výhoda/y Vašeho podniku na zahraničním trhu? 13. a) Liší se tato konkurenční výhoda u trhu domácího? Pokud ano, v čem? 14. Pokud došlo ke změně konkurenční/ích výhody na zahraničním trhu za poslední tři roky, jaké byly důvody? 15. Za důvody orientace aktivit na zahraničí lze označit: Uveďte, prosím: 16. Pro úspěšnou realizaci zahraničních aktivit podnik potřebuje různé zdroje. Uveďte, prosím, které druhy zdrojů, kterými Váš podnik disponuje, považujete z hlediska zahraniční orientace Vašeho podniku za: a) nejdůležitější: 16 a) Jaké jsou důvody tohoto významu? b) nejméně důležité: 17. Jaké zdroje pro realizaci zahraničních aktivit Vašemu podniku chybí a jaké jsou důvody? a) chybějící (nedostatečné) zdroje: b) důvody: 18. Rozdělte, prosím, 100 % mezi dále uvedené pojmy, které se všechny týkají úspěšnosti realizace zahraničních aktivit Vašeho podniku podle podílu na podpoře této úspěšnosti: produkt pracovníci cena produktu vztahy se zákazníky vztahy s dodavateli vztahy s jinými subjekty – uveďte s jakými 19. Jaké jsou důvody dvou nejvyšších procentuálních hodnot u pojmů, které jste uvedl/a výše? 20. Pro Vaše/ho partnera/y v zahraničí vystupujete jako tvůrce přidané hodnoty. Uveďte, prosím, v čem spočívá Vaším podnikem přidaná hodnota pro zahraniční partnery: 21.Každý podnik je součástí určité sítě, resp. více sítí podniků, organizací, institucí s více nebo méně provázanými vztahy a činnostmi a s různou mírou vzájemné závislosti. Uveďte, prosím, subjekty – obecným pojmem, tedy ne konkrétní název organizace nebo podniku : a) se kterými má Váš podnik vztahy vedoucí k realizaci úspěšných zahraničních aktivit Vašeho podniku: b) se kterými má Váš podnik vztahy vedoucí k realizaci úspěšných zahraničních aktivit těchto podniků (organizací, institucí…) – pokud jsou takovéto aktivity realizovány c) na čem jsou založeny tyto vztahy d) čeho – tedy jakých konkrétních aktivit Vašeho podniku - se takovéto vztahy týkají e) kdo a z jakých důvodů tyto vztahy inicioval f) jaké zdroje Vašeho podniku pro udržování těchto vztahů využíváte? g) Jaké jsou bariéry, problémová místa těchto vztahů a proč? Děkujeme za poskytnutí informací a za čas, který jste strávil (a) vyplňování otázek. !!! ________________________________ [1] Otázka se nevztahuje k variantě odpovědi e) u předchozí otázky