MARKETINGOVÁ KOMUNIKACE V EU j0332268 Verbální komunikace (slova, věty – mluvení, řeč) lRozdíly – kódování, dekódování zprávy lKontext – vysoký vs nízký lVysoký: většina informací je „schovaná“ – velmi málo je v kódované zprávě; čas!, mnoho různých témat, „od věci“, míchání předmětu jednání s jinými tématy“ + zdvořilost – vede k nejasnosti a „nepřímosti“ komunikace“ – říct „ne“, co znamená „ano“? l (v Evropě – S-J, Z-V, ale Britové a Francouzi - kolísavě l„Turecký partner často zastírá skutečný stav věci, slibuje předem nesplnitelné a mluví polopravdy“ (Profit 19/2007) lNízký: čas! - většina informací je explicitně podaná, např.: „Můžeme Vám nabídnou cenu 150 € za 10 balení po 2O ks, dodané v kontejnerech po 5 baleních v průběhu 3 týdnů“ - S Evropy, Němci, Rakušané a Britové lVy a Ty + tituly lBohatost jazyka: románské jazyky – více emocí, angličtina – více akce, němčina - fakta , l Neverbální komunikace lPotřásání si rukou lLíbání se, poklepávání po ramenou, blízkost lVyjadřování ano – ne hlavou lGesta (viz Baroš a Francie) lhttp://momento24.com/en/2009/11/26/gillette-modifies-an-advert-after-henrys-controversial-hand-mov e/ l lStatus a jeho „ukazování“ lVlivné osoby a možnosti působení vlivu lRozhodovací proces lČasová orientace lVnímání peněz lMotivace a odměňování (prodejců) lProdejní styl: orientace na zákazníka vs orientace na uzavření prodeje VB – soft-sell, I, Něm – hard-sell – viditelnost, návštěvy, vzorky l proxemika AIDA + informovat, přesvědčit, stimulovat lkomunikace v mezinárodním prostředí: l jazykové bariéry l kulturní bariéry/rozdíly l společenské rozdíly l ekonomické rozdíly l právní/regulační rozdíly l rozdílná konkurence l rozdíly v kom. šumu…. l komunikační proces: l l l l odesilatel kódování sdělení média dekódování příjemce odezva zpětná vazba > šum 5 M – mission, money, message, media, measurement pozice, distr. kanál, náklady….. l ADAPTACE VERSUS STANDARDIZACE l lkomunikační problém a komunikační cíl lcílová skupina lkomunikační strategie lmédia, sdělení…. lmediální struktura a návyky lproblémy implementace lproblémy kontroly lhttp://www.youtube.com/watch?v=TdmduOaAmpM l http://adsoftheworld.com/media/dm/shumensko_beer_beer_crate obsah sdělení lapel (racionální, emocionální, morální…, symbolický vs informační) + hard sell vs soft-sell; USP vs ESP Renault bez řidiče? lstruktura (uvádění závěrů vs otázky, argumenty – jedno nebo oboustranné…) lformát (písmo, rozvržení textu a obrázků, barvy, ilustrace, titulky, tón hlasu, rytmus řeči, přízvuk, artikulace, gesta, vzhled, výrazy tváře, charakter postavy, role, status, symboly…….) ljazyk – překlad, délka (AJ do románských jazyků + 25%, do němčiny + 30%), jazyk země původu lstyl (výsek že života, životní styl, fantazie, nálada, doporučení, symbol osobnosti….) – kolektivizmus vs individualizmus, mocenská vzdálenost – rodina, zaměstnání, společnost; humor – černý (VB), škodolibost – Něm., míra humoru F vs Němci l role – žena ve švédské, dánské a fr. vs německé reklamě, l rodina – polské a české Tchibo lzdroj sdělení (odbornost, důvěryhodnost, oblíbenost, vzor) l lProduktová kategorie v reklamě – čistící prostředky, jogurty a pivo vs cestování, auta a péče o tělo – ČR vs UK lMédia a reklama: TV- F – omezení státních i privátních kanálů – reklama max. 60 minut denně, Šv – žádná reklama - státní TV lGlobální (panevropská média) – TV, noviny a časopisy, noviny, internet l„kabelová TV – Irsko, Německo, Belgie (více než 50% domácností), F lTisk –čtenost, počet titulů, bulvár vs serióznost, odborný tisk l l lreklama – produkty (alkohol, tabák. výrobky, léky, výrobky pro děti, hygienické produkty) – Skand. – reklama pro děti do 12 let, Řecko –TV reklama na hračky NE! do 10.00 hod., F – žádná reklama na alkohol!UK a Dk – zdravotní tvrzení!– TV, kino, tisk, outdoor – omezení až zákaz; srovnávací reklama- F, B, I, Něm. sdělení… l lveletrhy a výstavy (lokální vs mezinárodní)… l lpodpora prodeje (kupóny na slevu – Šp., Dánsko; vázaný křížový prodej – Něm, B, Lux.; dárky a prémie – Nl i F – méně než 4% z ceny produktu + vztah, It – souhlas Min. financí včetně max. hodnoty…, loterie – Itálie pouze dárky, ne peníze; výprodej – Něm. – souhlas správních orgánů; vzorky – Něm. - pouze u nových produktů, určena velikost obalu; soutěže – B – znalost a dovednost, F – soutěž ano, ale nesmí být podmíněna koupí produktů, Skandinávie – každá akce musí být odsouhlasena oficiálními institucemi; dárky a odměny – různé v různých zemích – např. pera, hodinky ve F, trička, sluneční brýle – F a Port. lsponzoring (skupinový a silový sport – Jih, sociálně slabí – Sever…) lPR - + společenská zodpovědnost + image krajiny původu a odesílatele, + image média; dárky, úplatky …: l Schmiergeld , pot-de-vin, baksheesh, bastarella (malá obálka) l● osobní prodej (Hofstede) – + motivace, kompetence + ukazování statutu, rozhodovací proces, jednání l● přímý prodej (ochrana osobních údajů – Něm.!, doručení - Itálie…, prodejci vs kamenné prodejny vs pouze katalog – např. Bertelsmann – F – cca 500 prodejců, žádní v UK, F + Něm – i síť kamenných obchodů), teleMKT – moc ne v Něm, ano v UK nebo v Nl – (volby – strany telefonují voličům) l● e-komunikace l lhttp://www.easa-alliance.org/ The European advertising standards alliance – národní a evropská seberegulace reklamy, kodexy, evropské směrnice ohledně regulací reklamy lhttp://www.fedsa.be Federation of European Direct Selling Association (direct selling data) lhttp://www.strategie.cz/scripts/modules/fulltext/fulltxt.php?searchtext=sm%ECrnice&categid=918&tmp lid=1012&langid=1&subcateg=1&Action.x=16&Action.y=8 – směrnice EU l lhttp://www.ceskenovinky.cz/zpravy/zpravy-z-eu/ep-schvalil-nova-pravidla-pro-televizni-reklamu-a-um istovani-produktu/954/ lhttp://www.istrategie.cz/scripts/detail.php?id=297274 lhttp://www.istrategie.cz/scripts/detail.php?id=297275 lhttp://www.euractiv.cz/podnikani-a-zamestnanost/clanek/unie-si-posviti-na-online-reklamu-005874 l l l l l l Pro srovnání: lhttp://www.tchibo.cz/kava/default.asp lhttp://www.tchibo.de lhttp://www.tchibo.at lhttp://www.tchibo.ru lhttp://www.renault.com lhttp://www.gillette.com lhttp://www.teekanne.com/ lhttp://www.teekanne.cz/# lhttp://www.teekanne.at/html/global/index.php?uhome=1&noflash=1 lhttp://www.oriflame.cz/index.jhtml lhttp://www.oriflame.sk/index.jhtml lhttp://www.avoncosmetics.cz/PRSuite/home/home.jsp lhttp://www.avon.sk/PRSuite/home/home.jsp lhttp://www.meinlcoffee.com/home lhttp://www.komik.cz/videa/327-recko-a-olympiada/ lhttp://www.komik.cz/videa/1080-nejlepsi-pivni-reklama/ lhttp://www.youtube.com/watch?v=3TkgEEAAN2o&NR=1 lhttp://www.komik.cz/videa/476-jizda-nacerno/ lhttp://www.youtube.com/watch?v=pqpA2FAfNpU&feature=related lhttp://www.youtube.com/watch?v=YOpAVz-ntCs l l l l l