MARKETINGOVÝ VÝZKUM NA TRZÍCH EU ¢ MKT výzkum - INFORMACE O: ¢ Ø cílových trzích CT Ø distribučních cestách DC definování Ø konkurenci K informačních Ø veřejnosti V potřeb Ø makroprostředí MA ¢ ¢ ¢ INTERNÍ DATABÁZE - INFORMACE O: Ø zákazníci (+ objednávky – historie) Ø dodávky (průběh, problémy, reklamace) Ø stav zásob,… ¢ ¢MKT výzkum: ¢systematické plánování, shromažďování, analýza a vyhodnocování informací pro řešení konkrétních MKT problémů ¢ VÝZKUM/PRŮZKUM NA ZAHRANIČNÍM TRHU – SPECIFIKA: SEKUNDÁRNÍ I PRIMÁRNÍ INFORMACE ¢ ¢ ?!EKVIVALENCE!? ¢ Standardizace nebo Adaptace? ¢ ¢ üvýzkumného problému üvýzkumného cíle ümarketingového prostředí dané země/zemí/klastrů (CT, DC, K, V, MA) - E struktury trhu ¢ ¢+ EKVIVALENCE ¢ ¢a) funkční ¢b) pojmová ¢c) kategorie (spaghetti – no-name a ve velkém v Itálii, značka a balené v Německu a Francii) ¢ üEKVIVALENCE překladu ¢(lexikální, ¢idiomatická „I feel blue“, ¢gramaticko-syntaktická, - pořadí slov, vyjádření významu, konstrukce věty, ¢ zkušenostní VW Golf GTI v USA – slogan „Turbo cojones“) ¢ ¢ ¢ KÁVA ¢ ¢pojmová E „ranní nápoj“ ¢funkční E - různé sociální situace – kde, s kým – ¢ doma, na pracovišti, v čase odpočinku ¢ doma, po obědě v práci, venku s přáteli, ¢ pro návštěvy….; různé formy- kvantita – ¢ počet káv denně, velikost šálku…, , ¢ koncentrace, horký/studený/ledový, ¢ s cukrem/bez cukru… ¢ instantní, zrnková…… ¢ co, kde, jak, s čím, s kým, kdy? ¢● E kategorie zatřídění do sortimentní skupiny a ¢ podskupiny jako balené zboží mezi produkty ¢ pro přípravu teplých nápojů, jako „soft drink“ – ¢ ledová káva v plechovce, jako mléčný nápoj – ¢ rychle se kazící zboží – v tetrapaku; jako mléčný ¢ hotový nápoj – nekazící se – mezi ¢ kondenzovanými mléky a podobnými nápoji v ¢ prášku….. ¢ ¢ BENEFITY - FUNKČNÍ VERSUS SYMBOLICKÉ ¢ ¢ ¢ EKVIVALENCE (E) SBĚRU DAT ¢a) výzk. metod - POZOROVÁNÍ, DOTAZOVÁNÍ, EXPERIMENT – lze je použít stejně? ¢b) výzk. jednotek – vzorku (definování – KDO? + výběr – PROČ) – kategorie věk, příjem, profese…pozice, role…chování… - REPREZENTATIVNOST ¢c) samotného procesu sběru – techniky sběru, ¢ kontaktování, načasování a harmonogram…Itálie – zasílání vzorku produktu pro testování ¢d) sběru dat E kooperace respondentů ¢ – OCHOTA/NEOCHOTA, ¢E kontextu sběru dat – POZITIVNÍ/NEGATIVNÍ, ¢ E stylu odpovědí ¢ ¢EKVIVALENCE üzpracování dat a samotných dat – ekvivalence měření (percepční, kalibrační a časová) a metrická ¢ E percepční – barvy – spektrum barev, interpretace; vůně – intenzita, preference, vnímání; chuť – ostrá, jemná, výrazná, pálivá, sladká, kyselá, hořká - + jejich intenzita KÁVA? ¢ ¢ E kalibrační – míry a váhy ¢ ¢ E časová – vnímání času + časové úseky, sezónnost – cykly… ¢ ¢ E metrická – homogenita/heterogenita významu – škály – stupně gradace, velikost v hodnotě významu jedné položky na škále (muy malo – Šp ≠ very bad – VB – lexikálně správně VÝZKUMNÝ PROBLÉM: JE NÁKUP A KONZUMACE KÁVY STEJNÁ V 3 VYBRANÝCH ZEMÍCH EU? VÝZKUMNÝ CÍL: ZÍSKAT INFORMACE PRO ÚČINNÝ POSITIONING VE 3 ZEMÍCH EU INFORMACE O CÍLOVÉM TRHU CT ¢ÚKOL: ¢ 1.na základě vymezeného výzkumného problému a znalostí – viz předchozí strany – se pokuste splnit výzkumný cíl (opětovně pouze vzhledem k informacím na předchozích stránkách) ¢ JAKÉ INFORMACE POTŘEBUJI ZNÁT? ¢ ¢2. jaké různé benefity by mohla plnit káva na vybraných 3 trzích? ¢ METODA „12 C“ CHEE, H, HARRIS, R. GLOBAL MKT STRATEGY ¢country - všeobecné údaje o zemi, data ze SLEPTky, vliv ¢ dimenzí prostředí na podnikání/obchodování v dané ¢ zemi ¢● choices - analýza zásobování /krytí potřeb, konkurence na trhu, ¢ konkurenčních sil a slabin ¢● concetration - struktura tržních segmentů, geografické pokrytí ¢● culture/customer behaviour - povaha rozhodování, hlavní vlivy na kupní ¢ chování, diverzita kulturních skupin – charakteristiky ¢ zákazníků ¢● consumption - analýza poptávky a konečné spotřeby ekonomických ¢ sektorů - segmentů, užívajících produkt, tržní podíly ¢ segmentů, růstový potenciál segmentů, hodnocení ¢ hrozeb substituce ¢●capacity to pay - tvorba cen, kultura ovlivňující tvorbu cen, platební ¢ podmínky, podmínky pojištění ¢currency - stabilita, restrikce, kurzy ¢channels - kupní chování, schopnosti a kompetence článků, pokrytí ¢ distribučních nákladů, infrastruktura fyzické distribuce, ¢ velikost objednávek a stupeň zpracování ¢● commitment - přístup na trh, obchodní bariéry a incentivy, celní tarify, ¢ jiné poplatky, vládní regulace, ¢● communication - infrastruktura a dostupnost médií, náklady ¢ komunikace, charakter komunikace a efektivní komunikační ¢ přístupy, běžné prodejní praktiky, charakter médií ¢● contractual obligations – obchodní praktiky, pojištění, právní ¢ závazky ¢● caveats - faktory, na které je potřebné dát pozor PŘÍPADOVÁ STUDIE: ¢Hollensen: 5.2 Tchibo, ¢Resp. Weblinks – statistiky: ¢http://www.pearsoned.co.uk/hollensen ¢Albaum – Exhibit 5.5., Table 5.5 ¢ ¢Alternativní úkol: použít metodu 12 C pro vybraný produkt ve vybrané zemi EU ¢