Marketing v EU Ing. Alena Klapalová, Ph.D. albra@seznam.cz č.d.634 1.seminář úvod do problematiky „povinnosti“ k zápočtu zdroje informací brainstorming ? *1. Mezinárodní marketing a MKT v EU (JVT) *2. Prostředí EU – analýzy *3. Kultura, prvky kultury *4. Kultura a chování zákazníků *5. Mezinárodní marketingový výzkum a MIS *6. MKT strategie v mezinárodním prostředí *7. Segmentace a positioning *8. Produkt *9. Cena *10. Distribuce *11. Komunikace *12. Veletrhy a výstavy * * Témata: * povinnosti k zápočtu - úkoly: *Pasivní účast (méně než 6 přítomností – celých – na seminářích): * prezentace 1 sem. práce v daném týdnu * v Power Pointu * + 1 seminární práce ve Wordu (odevzdaná kdykoliv, cca 6 stran) * + závěrečný test – poslední * týden výuky nebo dle dohody * *Aktivní účast (více než 6 přítomností na seminářích): * prezentace 1 sem. práce v daném týdnu * + test – 11. týden anebo dle domluvy ve zkouškovém týdnu (dle účasti a aktivity a kvality seminární práce) *ALTERNATIVOU K SEMINÁRNÍ PRÁCI JE DOTAZNÍK (VYPLNĚNÍ A SRUČNÉ ZHODNOCENÍ) – DOTAZNÍK dostupný v ISu * možné téma seminární práce: Podmínky vstupu na vybrané 2 trhy EU (případně i mimo EU, jako jeden z trhů může být i ČR) pro určitý produkt/podnik v rámci odvětví komparace podmínek (+ bariér a pobídek) + analýza konkurence + analýza zákazníků + návrh distribuční strategie + návrh komunikační strategie *jednotlivec *Prezentace od 3. týdne výuky (lze i dříve) *Rozsah – délka prezentace – cca 15 minut *Diskuse k problémům zpracování *V případě dotazníku – prezentace výsledků * *SP – mezinárodní marketing! (nikoliv obecný marketing anebo nemarketingové téma), tj. v práci musí být obsaženy odlišné marketingové řídící prvky pro zahraniční trh! Zpracování SP a prezentace *KLAPALOVÁ, A. Marketing v EU. Brno: Masarykova univerzita, 2003 anebo 2004 (DSO) *SVĚTLÍK, J. Marketing pro evropský trh. Praha: Grada Publishing, 2003. *USUNIER, J.C. Marketing across culture. Harlow: Prentice Hall, 2000….. *HOLLENSEN S. Global marketing. Harlow: Prentice Hall, 2007….. *de MOOIJ, M. Consumer behaviour and culture. Thousand Oaks: Sage Publications, 2004. *BRIDGEWATER, S., EGAN, C. International Marketing Relationships. Basingstoke: Palgrave, 2002. *Czinkota, Ronkainen, Schlegemilch, Onkvisit *………………. * literatura *http://www.komora.cz *http://www.businessinfo.cz *http://www.europa.eu.int *http://www.evropska-unie.cz *http://exporter.ihned.cz *http://www.ihned.cz *http://www.profit.cz *http://www.mam.cz *http://www.czechtourism.cz * * zdroje informací o EU: * *http://www.czechtrade.cz *http://www.czechinvest.cz *http://www.mpo.cz *http://www.mze.cz *http://www.researchandmarkets.com *http://www.econ.muni.cz/stredisko-vedeckych-informaci/infozdroje/informacni-zdroje-v-knihovne/ *http://epubl.luth.se *http://www.essays.se/about/online+marketing+thesis/ * * * * * * * * * üprincipy üpojmy ümetody ütechniky * onástroje opodmínky (prostředí) okonkurence ozákazníci omarketingové praktiky * MKT v EU – co je stejné a co jiné? MCj04118540000[1] Nekontrolovatelné proměnné – VLIV! *kultura: chování, zvyky, rutiny…. * business + zákazníci *Data: přístup, spolehlivost *Politiky: zájmy, orientace *Stakeholdeři: business + nonbusiness * (primární + sekundární) *makroekonomika *kontrola: možnost kontroly a koordinace/spolupráce Rozdíly mezi „domácím“ MKT a MKT v EU MCj04261840000[1] Marketing „do země“ a „v zemi“ - marketing² Proč firmy vstupují na zahraniční trhy ? *DŮVODY: *Ekonomické *Neekonomické * *Ofenzivní *Defenzivní * *Týkající se získání vstupů *Týkající se produkce *Týkající se prodeje *ZÁKLADNÍ ORIENTACE: (způsob marketingového zpracování zahraničních trhů) * „koncept EPRG“ ØEtnocentrická (extenze domácího trhu – exportní marketing) ØPolycentrická (multinacionální marketing) ØRegiocentrická (několik zemí – společný trh – EU) ØGeocentrická (globální marketing) ØGlokální marketing ØInterkulturální marketing Ø MCj04125740000[1] Theodor Levitt - globalizace „Think global, act local“ http://www.youtube.com/watch?v=h52W3D-tuf0 Motivy vstupu na zahraniční trh/y – motivy pro internacionalizaci až globalizaci řízení (i marketingového) interní externí proaktivní Vůle/přání manažerů Daňové benefity Ekonomie množství Příležitosti zahraničního trhu Marketingové výhody Podpora exportu/politika podpory Unikátní produkt/technologická kompetence reaktivní Nadbytečná kapacita Konkurenční tlak Diverzifikace risku Malý domácí trh Sezónnost produktu Stagnující domácí trh j0251301