Regionální školství správa, organizace Organizace regionálního školství •ISCED 0 – ISCED 4 (ISCED 5 B) •MŠ •ZŠ •SŠ •VOŠ • •Školský zákon Veřejná správa ve školství MŠMT •Řídí výkon státní správy •Připravuje legislativní normy, odpovídá za koncepci, stav a rozvoj vzdělávací soustavy jako celku •Určuje centrální vzdělávací politiku a celkovou strategii (Dlouhodobý záměr vzdělávání a rozvoje výchovně-vzdělávací soustavy) •Předkládá výroční zprávu o stavu a rozvoji vzdělávací soustavy. •Určuje obsah vzdělávání (RVP) – národní program vzdělávání (politický dokument) •Pravomoce v oblasti pracovněprávní (vyučovací povinnosti, předpoklady pro odbornou a pedagogickou způsobilost, ředitelé institucí, ústřední školní inspektor..) •Vede rejstřík škol a školských zařízení Školský zákon Klíčové kompetence (pro ZŠ) •Kompetence k učení •Kompetence k řešení problémů •Kompetence komunikativní •Kompetence sociální a personální •Kompetence občanská •Kompetence pracovní • • Mít kompetenci znamená, že člověk (žák) je vybaven celým složitým souborem vědomostí, dovedností a postojů, ve kterém je vše propojeno tak výhodně, že díky tomu člověk může úspěšně zvládnout úkoly a situace, do kterých se dostává ve studiu, v práci, v osobním životě. Mít určitou kompetenci znamená, že se dokážeme v určité přirozené situaci přiměřeně orientovat, provádět vhodné činnosti, zaujmout přínosný postoj • Působnost ÚSC •Územní samosprávu ve školství vykonávají: obec, kraj. •Při zajišťování vzdělávání a školských služeb, zejména při zřizování a zrušování škol a školských zařízení dbá obec a kraj zejména: a)Soulad rozvoje vzdělávání a školských služeb se zájmy občanů obce a kraje, s potřebami trhu práce, s demografickým vývojem a rozvojem svého území. b)Dostupnost vzdělávání a školských služeb podle místních podmínek. Ředitel školy •Rozhoduje ve všech záležitostech týkajících se poskytování vzdělávání a školských služeb •Odpovídá za odbornou a pedagogickou úroveň •Vytváří podmínky pro výkon inspekční činnosti •Zřizuje pedagogickou radu jako svůj poradní orgán •Stanovuje organizaci a podmínky provozu •Odpovídá za použití finančních prostředků •Předkládá rozbor hospodaření Školská rada •Zřizuje zřizovatel (počet členů, jmenování 1/3) •Funkční období – 3 roky, zasedá 2 x ročně •Vyjadřuje se k návrhům ŠVP •Schvaluje výroční zprávu •Schvaluje školní řád •Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání •Spolupracuje na tvorbě koncepčních záměrů rozvoje •Projednává návrh rozpočtu •Projednává inspekční zprávy • Financování regionálního školství •V převážné míře z veřejných rozpočtů, snaha o vícezdrojové financování, vlastní hospodářská činnost, účast na mezinárodních projektech, finanční účast podniků (do roku 89 - 20 %) •Kapitola 333 – 11-12 % celkových výdajů státního rozpočtu •Výdaje regionálního školství – 65 – 67 % kapitoly •Normativní financování – jednotkové neinvestiční výdaje (normativy), menší část účelově •Investiční výdaje nenormativně (vždy zřizovatel) •Závazné limity objemu mzdových prostředků a limity pro počet zaměstnanců •Finanční toky spravují kraje a obce • Neinvestiční výdaje – náklady na mzdy a odvody s nimi spojené, na učební pomůcky, učebnice a školní potřeby, další vzdělávání pracovníků a činnosti související s rozvojem škol (ústřední rozpočet) Financování škol •Škol a školských zařízení zřizovaných ministerstvem (platy, náhrady platů, odměny, příděl do FKSP, výdaje na vzdělávání pedagogů •Škol a školských zařízení zřizovaných registrovanými církvemi nebo náboženskými společnostmi •Škol a školských zařízení zřizovaných obcemi •Škol a školských zařízeních zřizovaných kraji • Financování soukromých škol •Školský zákon neobsahuje pojem soukromá škola •Právní formy (2004 špo) •Zařazení do školského rejstříku! •Financování neinvestičních výdajů + běžných provozních neinvestičních výdajů x Investiční výdaje – zřizovatel •Smlouvy s KÚ, čtvrtletně •Normativy stanoveny MŠMT (+ příplatky na žáky se SVP) •Zákon o poskytování dotací soukromým školám (Zákon 306/1999 Sb.) •Základní x zvýšená dotace •http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/normativy-soukromych-skol-na-rok-2012 Republikový normativ •Výše výdajů připadajících na vzdělávání a školské služby pro jedno dítě, žáka nebo studenta příslušné věkové kategorie v oblasti předškolního, základního, středního a vyššího odborného vzdělávání. •Na každý kalendářní rok a zveřejňuje se ve Věstníku Republikové normativy 2012 (II) Neinvestiční výdaje na Rgš na rok 2012 Principy normativního rozpisu rozpočtu a normativní rozpis rozpočtu přímých výdajů RgŠ územních samosprávných celků na rok 2012 v úrovni MŠMT – KÚ, MŠMT Vlivy, které se promítly do schváleného rozpočtu roku 2011 oproti schválenému rozpočtu roku 2010: •snížení ostatních běžných výdajů o 10 % (cca 0,2 mld. Kč), • snížení přídělu do FKSP (snížení objemu prostředků na platy z 2 % na 1 %, což představuje cca 0,5 mld. Kč), • snížení mzdových prostředků pro nepedagogické pracovníky o 10 % (cca o 1,7 mld. Kč), • navýšení mzdových prostředků u pedagogických pracovníků o cca 2,1 mld. Kč - realizováno vyhlášením rozvojového programu č.j. 29 127/2010-26 „Posílení platové úrovně pedagogických pracovníků s vysokoškolským vzděláním, kteří splňují odbornou kvalifikaci podle zákona č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů ze dne 30. listopadu 2010, • zavedení nového průřezového ukazatele, který ve svém důsledku nařizuje stanovení zvlášť republikových normativů pro pedagogy a pro nepedagogy v oblasti mzdových prostředků. • Vlivy, které se promítly do schváleného rozpočtu roku 2012 •Žádné zásadní změny •Snaha o dodržení stejné úrovně (v případě, že nedošlo ke změna výkonů) u: •Pedagogických pracovníků •Pro nepedagogické pracovníky – snížení o 1,2 % •V oblasti ONIV – snížení o 30,54 % Krajské normativy •Vyhláška č. 492/2005 Sb., o krajských normativech •Vlastní soustava normativů NV/1 výkon v jednotlivých oborech, typech, druzích škol…(vyhláška MŠMT) •Soukromé školy – stanoveno MŠMT •Kraj vychází z •a) dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy •b) RVP nebo akreditovaných programů pro VOŠ •c) rozsahu přímé vyučovací, výchovné, speciálně pedagogické, pedagogicko-psychologické činnosti •d) naplněnosti tříd, studijních skupin a oddělení v jednotlivých školách a školských zařízeních Krajský normativ •Základní částka + příplatek •U VOŠ – pro jednotlivé vzdělávací programy, střední vzdělání s výučním listem •Teoretické a praktické vyučování •Nižší a vyšší stupeň gymnázia •Jednotlivé formy vzdělávání •Porovnání krajských normativů viz http://www.msmt.cz/ekonomika-skolstvi/porovnani-krajskych-normativu-mzdovych-prostredku-a Krajské normativy •Jednotka výkonu (§ 1) •Ukazatele rozhodné pro stanovení krajských normativů •- průměrný počet jednotek připadajícího na 1 pedagogického pracovníka (Np) -průměrný počet jednotek připadajícího na nepedagogického pracovníka (No) -Průměrné měsíční výše platu pedagogického pracovníka (Pp) -Průměrné měsíční výše platu nepedagogického pracovníka (Po) -Průměrné roční výše ostatních neinvestičních výdajů ze státního rozpočtu připadající na jednotku výkonu (ONIV) - -Normativ MP = 12* (1/Np * Pp + 1/No * Po), Finanční podpora rodin •Zdravotní pojištění do 26 let hrazeno státem. •Přídavky na dítě – na základě příjmové situace a věku dítěte. •Sleva na dani •Slevy na žákovském (studentském) jízdném (6-15 let 37,5 %, 15 – 26 let nejvýše 75 %. •Žákům prvních ročníků – základní školní potřeby v hodnotě 200 Kč (žákům se spec potřebami) •Bezplatné poskytování učebnic (Seznam učebnic). Reforma financování regionálního školství • http://www.ucitelskenoviny.cz/www/userfiles/file/nastenka/koncepcni_zamer_reformy_financovani.pdf?P HPSESSID=32c5d81554ac0b8fd68ba36320eac4cf •Úkol: prostudovat, zamyslet se nad možnými silnými a slabými stránkami reformy. Autonomie škol (centralismus/decentralismus) •Rozdílný vývoj •Rozšíření spojeno s politickou otázkou demokratické participace, efektivita správy veřejných prostředků. •Oblasti: výuka, lidské zdroje, správa majetku a finančních prostředků. •Případová studie viz •http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/thematic_reports/090CS.pdf • • Využívání veřejných prostředků •Autonomie závislá na kategorii výdajů – provozní x kapitálové •Školy mají plnou autonomii – Belgie, Lotyšsko, Švédsko (Nizozemsko, Dánsko) •Školy nemají autonomii – Bulharsko, Irsko, Kypr, Rumunsko,.. • Získávání prostředků ze soukromých zdrojů •Autonomní v získávání, omezená volba využití… •Autonomní – Belgie, Itálie – dary, příjmy z pronájmu, půjčky; Irsko, UK – mimo půjčky •Není povoleno – Island •Neautonomní – Německo,, Irsko (1), Francie (1), Kypr, Lucembursko, • Lidské zdroje •Autonomie vůči pedagogickým x nepedagogickým pracovníkům.. •Důsledné vymezení autonomie vůči ředitelům škol • •Ředitelé – Belgie, Slovinsko – plná autonomie •PP – Kypr, Malta, Irsko (1) žádná autonomie •NP – žádná - Slovinsko Kdo ve školách rozhoduje? •3 hlavní rozhodovací instance: ředitelé škol, učitelé, řídící orgán školy •Oblast financování – ředitelé + řídící orgán Organizace školní vzdělávací soustavy •Alespoň rámcově projít publikaci •http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/documents/eurybase/eurybase_full_reports/CZ_CS.pdf •Cíl: základní orientace v organizaci vzdělávací soustavy ČR • •