Životní prostředí a odpadové hospodářství Jana Soukopová nakládání s odpady Obsah přednášky nStav životního prostředí ČR nOchrana ŽP nOdpadové hospodářství nStátní politika ŽP a odpadové hospodářství nVýdaje na ochranu ŽP a na odpadové hospodářství Stav životního prostředí v ČR nZpráva o životním prostředí ¡Nejnovější zjištění o stavu životního prostředí v naší zemi každoročně shrnuje a hodnotí Zpráva o životním prostředí České republiky. noficiální vládní dokument, který je každoročně připravován v působnosti Ministerstva životního prostředí dle Zákona č. 123/1998 Sb., o právu na informace o životním prostředí. nOd roku 2005 zajišťuje přípravu Zprávy CENIA, česká informační agentura životního prostředí, která zodpovídá za shromažďování, vyhodnocování a šíření informací o životním prostředí v ČR. ¡Zpráva za rok 2007 uvádí, že stav životního prostředí v ČR je stabilizovaný a pozvolna se dále zlepšuje. Ve vývoji některých ukazatelů, zejména u kvality ovzduší, se vyskytují výraznější meziroční výkyvy oběma směry, ovlivněné zejména přírodními podmínkami, které však představují pouze oscilaci okolo dlouhodobějšího trendu. Hlavní negativní zjištění Zprávy a hrozby pro budoucí vývoj n nEmise skleníkových plynů po strmém poklesu v úvodu 90. let, který zajistil splnění závazků vůči Kjótskému protokolu, dále neklesají, v posledních letech dokonce zaznamenaly mírný nárůst. Strmě rostou emise z mobilních zdrojů, které v roce 2006 dosáhly 13 % celkových emisí. Měrné emise skleníkových plynů v ČR patří mezi nejvyšší v Evropě. nDoprava je jedním z hlavních znečišťovatelů ovzduší a její vliv na kvalitu ovzduší neustále stoupá. Dle klasifikace NFR se silniční doprava (která způsobuje téměř veškeré znečištění z dopravy) podílela v roce 2006 na emisích NOx 32 %, VOC 23 %, PM10 33 % a PM2,5 46 %. nSuspendované částice jsou významně produkovány i vytápěním domácností (30 % PM10 a 23 % PM2,5). nPřepravní výkony osobní dopravy rostou, pokračuje nárůst výkonů individuální automobilové dopravy a letecké dopravy. Počet registrovaných vozidel se meziročně zvýšil o 4 % u osobních a 14 % u nákladních vozidel. Vysoké stáří vozového parku komplikuje snižování znečištění z dopravy. V nákladní dopravě zajišťuje většinu přepravních výkonů nákladní silniční doprava (71 %), jejíž zátěž na životní prostředí je ze všech druhů nákladní přepravy největší. nNa většině území ČR jsou překračovány imisní limity pro přízemní ozon, což představuje riziko pro lidské zdraví i ekosystémy nSkladba paliv primární energetické základny je stabilizovaná s vysokým zastoupením tuhých paliv. Využívání tuhých paliv pro vytápění domácností klesá jen velmi pomalu. nVývoj podílu obnovitelných zdrojů energie (OZE) na spotřebě primárních energetických zdrojů (PEZ) nedává dostatečný předpoklad, i přes mírný meziroční nárůst, k úspěšnému naplnění cíle SPŽP v daném časovém horizontu (6 % OZE na spotřebě PEZ v roce 2010). Podíl OZE na hrubé domácí spotřebě elektřiny poklesl z 4,9 % v roce 2006 na 4,7 % v roce 2007. nZdravotní stav lesů v ČR dle míry defoliace jehličnatých stromů starších 60 let patří mezi nejhorší v Evropě. nProdukce odpadů dle předběžných výsledků meziročně stoupla, stále vysoký podíl odpadů je ukládán na skládky. nDle předběžných dat přetrvává vysoký podíl skládkování komunálního odpadu. nNarůstá výskyt alergických onemocnění u dětí, zejména předškolního věku. n nAktuální Zpráva o životním prostředí České republiky v roce 2007 n Ochrana životního prostředí n n n Nedědíme Zemi po našich předcích, nýbrž si ji zapůjčujeme od našich dětí. nAntoin de Saint-Exupéry Odpady a odpadové hospodářství nProdukce odpadů je pevně spjata s fungováním naší společnosti. ¡Odpady představují nejčastější a nejsledovanější „vedlejší produkt“ lidské společnosti. Zejména komunální odpady a kaly z čistíren odpadních vod jsou produktem prakticky všech obyvatel. ¡Většina z nás se však denně setkává i s produkcí odpadů průmyslových, stavebních, biologicky rozložitelných, nebezpečných a řady dalších. nKaždý občan ČR vyprodukuje ročně zhruba 200 kilogramů odpadů. V celé republice to za jediný rok představuje stěží představitelné množství až 2 000 000 000 kilogramů, nebo-li 2 miliony tun odpadů všeho druhu. odpady1 Produkce odpadů v ČR (ve 100 tun) Nakládání s odpady a obaly nKvůli svým specifickým vlastnostem a různému riziku ohrožení našeho životního prostředí vyžaduje každý tok odpadů specifické nakládání. nZákladní pravidla pro nakládání s odpady jsou stanoveny zákonem o odpadech a jeho prováděcími právními předpisy. nZákladní pravidla pro nakládání s obaly jsou stanoveny zákonem o obalech a jeho prováděcími předpisy. Nakládání s odpady nVyužití nOdstranění nOstatní n skládka odpady4 Způsoby nakládání s odpady n způsoby nakládání s odpady Využití R1 využití jako paliva nebo jiným způsobem k výrobě energie R2 získání/regenerace rozpouštědel R3 získání/regenerace organických látek (mimo kompostování) R4 recyklace/znovuzískání kovů a kovových sloučenin R5 recyklace/znovuzískání ostatních anorganických materiálů R9 rafinace použitých olejů nebo jiný způsob opětného použití olejů R10 aplikace do půdy, která je přínosem pro zemědělství nebo zlepšuje ekologii R11 jiný způsob využití odpadů R12 předúprava odpadů k aplikaci některého z předchozích postupů R13 skladování materiálů před aplikací některého z předchozích postupů Odstranění D1 ukládání v úrovni nebo pod úrovní terénu D2 úprava půdními procesy D4 ukládání do povrchových nádrží D8 biologická úprava D9 fyzikálně-chemická úprava D10 spalování na pevnině D13 úprava složení nebo smíšení odpadů před jejich odstraněním některým z postupů D1 až D12 D14 úprava jiných vlastností odpadů před jejich odstraněním některým z postupů D1 až D13 D15 skladování materiálů před jejich odstraněním některým z postupů uvedených pod označením D1 až D14 Ostatní způsoby N1 využití odpadů na terénní úpravy N2 předání kalů ČOV k použití na zemědělské půdě N5 zůstatek na skladu k 31. 12. N7 vývoz odpadu do členských zemí EU N17 vývoz odpadu do zemí mimo EU N8 předání (dílů, odpadů) pro opětovné použití N9 zpracování autovraků N10 prodej odpadu jako suroviny N11 využití odpadu na rekultivace skládek N12 ukládání odpadů jako technologický materiál na zajištění skládky N13 kompostování N14 biologická dekontaminace N18 zpracování elektroodpadů Nutnost třídění odpadů nPro efektivní využití odpadů je ovšem nutné – třídění ¡Z analýzy domovních odpadů totiž plyne, že ve 200 kilogramech odpadů, které každý z nás ročně vyprodukuje, je zhruba 30 kg papíru, 25 kg plastů, 15 kg skla, 5 kg kovů a asi 1,4 kg nápojových kartonů. Všechny tyto suroviny lze znovu využít, je-li odpad správně tříděn. 20071101-nadobyXX SPŽP ČR nÚkoly SPŽP v oblasti odpadového hospodářství: ¡Recyklace materiálů včetně vozidel s ukončenou životností (autovraky) – nutné dovybavení sběrných míst, chybí odpovídající demontážní a zpracovatelská centra, osvěta – do roku 2006 ¡Biologicky rozložitelný TKO (BRKO) – budování odděleného sběru a kompostování, postupně snížit množství BRKO ukládaného na skládky na 75, 50 a 35 % referenční hladiny (rok 1995) – do roku 2010 nCíle SPŽP v oblasti odpadového hospodářství: ¡Snižování energetické a materiálové náročnosti výroby a zvýšení materiálového a energetického využití odpadů ¡Odpovědné nakládání s nebezpečnými odpady Plán odpadového hospodářství ČR nCíle pro různé způsoby nakládání s odpady a optimální způsoby pro jejich dosažení jsou stanoveny Plánem odpadového hospodářství České republiky na roky 2003 – 2013 nJeho plnění je každoročně vyhodnocováno prostřednictvím Hodnotící zprávy, která je zveřejňována na stránkách ministerstva. nS Plánem odpadového hospodářství ČR musí být v souladu také plány odpadového hospodářství krajů a plány odpadového hospodářství původců odpadů v celé ČR. n Rada pro odpadové hospodářství nAby bylo umožněno plány v odpadovém hospodářství odpovědně vyhodnocovat a aby byly získány podklady pro správní a kontrolní činnost, je v odpadovém hospodářství vedena evidence, umožňující v souladu s evropskými předpisy získat podrobné informace o produkci a nakládání s odpady. nZískané informace jsou důležitým podkladem pro další plánování v oblasti odpadového hospodářství, legislativní činnost i pro poradní orgány ministra, mezi které patří např. Rada pro odpadové hospodářství ČR, složená s předních odborníku všech resortů i nestátní sféry. Zpráva o stavu ŽP za rok 2007 nOblast odpadů ¡Produkce odpadů dle předběžných výsledků meziročně stoupla, stále vysoký podíl odpadů je ukládán na skládky ¡Přetrvávajícím problémem nakládání s odpady v České republice jsou biologicky rozložitelné odpady, které tvoří významný podíl směsných komunálních odpadů a jsou bez využití odstraňovány na skládkách odpadů. ¡Přes silný ekonomický růst České republiky se daří meziročně snižovat celkovou produkci odpadů, zejména nebezpečných. ¡Celkově lze konstatovat, že zejména oblast zpracování a úprav odpadů se úspěšně rozvíjí a snižuje se tak negativní vliv produkce odpadů na životní prostředí. Zpráva o stavu ŽP za rok 2007 nOblast odpadů ¡Meziročně se daří stále větší množství vyprodukovaných odpadů materiálově využít a snižovat tak potřebu primárních surovin. Úspěšně rovněž vzrůstá výtěžnost využitelných surovin z komunálních odpadů, kdy obce rozšiřují a optimalizují systémy separovaného sběru využitelných komodit, nejčastěji skla, papíru a plastů. nVýtěžnost tříděného sběru komunálního odpadu vzrostla oproti roku 2006 o 13,4 % (bez kovů) na 48,72 kg na obyvatele a rok (papír, plast, sklo, nápojové kartony – 31,79 kg na obyvatele za rok). nV roce 2007 musel občan překonat od svého domova ke kontejneru na tříděný odpad průměrnou vzdálenost 138 m. Tato vzdálenost se oproti roku 2006 zkrátila o celých 19 %. n Zpráva o stavu ŽP za rok 2007 nOblast odpadů ¡Problematickou oblastí, která bude vyžadovat důslednou pozornost odpovědných autorit, jsou výrobky z odpadů. Pro tyto produkty nejsou vždy jednoznačně stanoveny nejlepší dostupné technologické postupy a určeny závazné limity pro výskyt látek škodlivých zdraví člověka a životního prostředí. ¡Pro následující období je připravována nová právní úprava odpadového hospodářství,která bude zohledňovat požadavky nové rámcové směrnice o odpadech přijatou Evropským společenstvím. nCelkový obalový odpad vzniklý v rámci systému EKO-KOM v roce 2007 je 904 084 tun. nV roce 2007 bylo v rámci systému EKO-KOM využito 585 911 tun odpadů z obalů, čímž bylo dosaženo 68,11 % míry recyklace a využití. n Nakládání s odpady v roce 2007 Celkem v tom: nebezpečný ostatní Nakládání s odpady celkem 28 450 879 1 786 024 26 664 855 v tom: Využití celkem 8 020 966 439 777 7 581 189 Odstranění celkem 6 042 677 788 889 5 253 788 Ostatní způsoby celkem 14 387 235 557 358 13 829 877 Míra recyklace obalů ve srovnání s EU n Eurostat_statistiky_2 Ekonomika odpadového hospodářství nNáklady: ¡Sledování nákladů na hospodaření s odpady v obcích není na úrovni státu prováděno ¡Celkové náklady na odpadové hospodářství tvoří náklady zejména na tyto činnosti: svoz a odstranění směsného KO, objemného odpad, tříděný sběr využitelných odpadů, pouliční koše, nebezpečné odpady, sběrné dvory, černé skládky a ostatní. Průměrné náklady na provoz odpadového hospodářství v obcích ČR byly pro rok 2006 stanoveny na 747 Kč ± 82 Kč/obyvatel. ¡Náklady na sběr a odstranění směsných komunálních odpadů tvoří cca 62 % celkových nákladů obce na OH v rozpětí 336–608 Kč/obyvatel/rok (průměr 432 Kč/obyvatel/rok) ¡Nejvyšší náklady vykazují malé obce do 500 obyvatel a dále pak velká města s více než 100 tis. obyvateli ¡Náklady na tříděný sběr tvoří cca 13 % celkových nákladů – cca 92 Kč/obyvatel/rok n Ekonomika odpadového hospodářství nPříjmy ¡Příjmy obcí v odpadovém hospodářství jsou tvořeny npoplatky od občanů, nplatbami právnických osob („živnostníků“) zapojených do systému obce, ntržbami za prodej druhotných surovin ndalší položkou jsou odměny systému EKO-KOM za třídění obalových odpadů v rámci tříděného sběru a npřípadně úspora nákladů či platby kolektivních systémů zpětného odběru elektrozařízení a baterií ¡Převážná většina obcí dotuje provoz OH z vlastního rozpočtu (průměr dotace cca 25 % všech nákladů). V případě místního poplatku neumožňuje maximální výše poplatku (500 Kč/obyvatel/rok) pokrýt reálné náklady obce. ¡Ostatní finanční zdroje pro rozvoj odpadového hospodářství obcí jsou z veřejných finančních podpor (zdroje EU – Operační program pro životní prostředí, zdroje SFŽP na vyhlašované programy). Dalším zdrojem jsou dotační tituly krajů. Čerpání prostředků zejména z EU a SFŽP je problematické vzhledem k vysoké administrativní náročnosti, kofinancování projektů a nejasnostech v definici veřejné podpory u obcí, krajů a ostatních veřejnoprávních subjektů (díky tomu je pro tyto subjekty dosahovaná maximální výše podpory u většiny projektů v OH 36-40 % požadovaných nákladů). Poplatky nPoplatky ¡poplatky za ukládání odpadů na skládky, ¡poplatky za spalování odpadů, ¡administrativní, resp. místní poplatky za sběr komunálího odpadu nPoplatky od občanů tvoří cca 79 % všech příjmů obce v odpadovém hospodářství. Průměrný poplatek vybíraný od občanů v r.2006 činil cca 443 Kč/obyvatel nV r. 2007 využívalo místní poplatek cca 81 % všech obcí. Menší obce zejména v okolí velkých měst a velká města využívají poplatek za produkci komunálního odpadu. Některé obce a města poskytují občanům službu zdarma. n Výdaje na ochranu ŽP v ČR (v mil. Kč) n Výdaje státního rozpočtu do jednotlivých oblastí ochrany ŽP(v mil. Kč) n Výdaje SFŽP do jednotlivých oblastí ochrany ŽP (v mil. Kč) n Výdaje místních rozpočtů do jednotlivých oblastí ochrany ŽP(v mil. Kč) n OPŽP nprioritní osa 4 – Zkvalitnění nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží ¡například sběrné dvory, systémy pro separaci a svoz odpadů, zařízení na úpravu autovraků, recyklaci pneumatik a využívání upotřebených olejů, kompostárny, rekultivace starých skládek. nprioritní osa 5 – Omezování průmyslového znečištění a snižování environmentálních rizik. ¡rekonstrukce nebo nákup technologií pro monitoring průmyslového znečištění jednotlivých složek životního prostředí, vytvoření regionálního systému prevence závažných havárií, vytvoření center BAT* pro jednotlivé kategorie průmyslových činností a další projekty. nPrioritní osy jsou určeny pro žadatele z řad krajů, měst a obcí, příspěvkových organizací, státních podniků a státních organizací, vysokých škol, občanských sdružení a obecně OPŽP Číslo prioritní osy Název prioritní osy Fond / míra spolufinancování vztahována k Podíl na celkové alokaci Příspěvek Společenství EUR 1 Zlepšování vodohospodářské infrastruktury a snižování rizika povodní FS/veřejné 40,74% 2 003 306 105 2 Zlepšení kvality ovzduší a snižování emisí FS/ veřejné 12,89% 634 146 020 3 Udržitelné využívání zdrojů energie FS/ veřejné 13,68% 672 971 287 4 Zkvalitnění nakládání s odpady a odstraňování starých ekologických zátěží FS/ veřejné 15,79% 776 505 331 5 Omezování průmyslového znečištění a snižování environmentálních rizik ERDF/ veřejné 1,23% 60 605 709 6 Zlepšování stavu přírody a krajiny ERDF/ veřejné 11,90% 584 670 221 7 Rozvoj infrastruktury pro environmentální vzdělávání, poradenství a osvětu ERDF/ veřejné 0,86% 42 452 678 8 Technická asistence FS FS/ veřejné 2,61% 128 456 143 9 Technická asistence ERDF ERDF/ veřejné 0,30% 14 753 604 Celkem 100,00% 4 917 867 098 Celkem FS 85,72% 4 215 384 886 Celkem ERDF 14,28% 702 482 212 Výdaje do odpadového hospodářství Ekonomický přínos n image015 EKO-Kom nAutorizovaná obalová společnost EKO-KOM, a.s., je prvním kolektivním systémem plnění odpovědnosti výrobců vzniklým v ČR. V souladu s českými i evropskými předpisy je koncipována jako účelová nezisková organizace, jejímž jediným předmětem činnosti je zajištění třídění, recyklace a využití obalového odpadu vznikajícího jako vedlejší produkt činnosti privátních firem. Stojí tak na pomezí veřejného a soukromého sektoru a je specifickým druhem spolupráce veřejného sektoru, obcí, a soukromého sektoru, výrobců, na společném cíli efektivní a intenzivní recyklace domovního odpadu. nTo znamená, že společnost EKO-KOM, a.s. fyzicky nenakládá s obalovým odpadem, ale podílí se zejména na financování nákladů spojených se sběrem, svozem, tříděním a využitím obalového odpadu. nVychází přitom ze dvou zákonných povinností: ¡Dovozci, plniči, distributoři a maloobchody, uvádějící na trh či do oběhu obaly nebo balené výrobky, mají dle zákona o obalech povinnosti zpětného odběru a využití odpadu z obalů. ¡Obce a města mají dle zákona o odpadech, povinnost třídit a využívat komunální odpad, jehož součástí jsou také použité obaly. n Požadovaná procenta recyklace A – recyklace, B – celkové využití OBALY 31.12.2006 31.12.2007 31.12.2008 31.12.2009 31.12.2010 31.12.2011 31.12.2012 A B A B A B A B A B A B A B % % % % % % % % % % % % % % Z papíru 60 63 65 67 69 70 70 Ze skla 65 66 67 68 69 70 70 Z plastů 24 25 25 26 26 27 27 Z kovů 33 36 39 41 44 47 50 Ze dřeva 4 6 8 9 11 13 15 CELKEM 47 50 49 50 50 52 52 54 53 56 54 58 55 60 Povinnost zpětného odběru nPovinnost zpětného odběru se vztahuje na následující komodity: ¡oleje jiné než surové minerální oleje a surové oleje z živičných nerostů, ¡přípravky jinde neuvedené ani nezahrnuté obsahující nejméně 70 % hmotnostních olejů, jsou-li tyto oleje podstatnou složkou těchto přípravků, ¡elektrické akumulátory, ¡galvanické články a baterie, ¡výbojky a zářivky, ¡pneumatiky, ¡elektrozařízení pocházející z domácností [§37g písm. f)]. ¡na zpětný odběr elektrozařízení pocházejícího z domácností se dále vztahuje § 37n. Nástroje řízení odpadového hospodářství nV ČR existuje soustava nástrojů podporujících řízení odpadového hospodářství. Jedná se o nástroje především administrativní, ekonomické a ostatní nástroje. nNe všechny nástroje jsou dostatečně účinné nChybí nástroje na podporu trhu s recyklovanými výrobky, nÚhrada nákladů občany je velmi nízká, nObtížnost koordinace postupu a účasti obcí na realizaci regionální investice nNízká součinnost subjektů při přípravě projektů OP ŽP nNegativní vliv na rozvoj systému nakládání s odpady v obcích má nestabilita právního prostředí, při které dochází ke změnám administrativních i ekonomických nástrojů. To znemožňuje plánování a realizaci dlouhodobých a investičně náročných projektů v odpadovém hospodářství. n n Administrativní nástroje nČR nPlán odpadového hospodářství nKraje nPlány odpadového hospodářství jednotlivých krajů nKrajské koncepce hospodaření s odpady nObce nvyhláška obce o systému shromažďování, sběru, přepravy, třídění, využívání a odstraňování komunálních odpadů, nsouhlas k provozu zařízení, npovinnost zpětného odběru a řada dalších nástrojů vyplývajících ze stávajících právních norem na úseku odpadového hospodářství nSoukromý sektor nOdpadové hospodářství původce n Ekonomické nástroje nK ekonomickým nástrojům patří ¡poplatky, ¡rezerva pro rekultivace skládek atd. n Ostatní nástroje nOstatní nástroje jsou: ¡organizační, ¡institucionální, ¡informační, ¡výchova a vzdělávání, ¡dobrovolné, ¡výzkum a vývoj a případně další. nVe vztahu k problematice komunálních odpadů mají význam některé organizační nástroje, nástroje výchovy a vzdělávání a informační. Určitou roli mají zde i nástroje dobrovolné n n n nDěkuji za pozornost nJ nsoukopova@econ.muni.cz eco1