Ekonomika technické infrastruktury DOPRAVA A DOPRAVNÍ INFRASTRUKTURA 27.3.2012 Jiří Došlý Tento studijní materiál byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.4.00/12.0055. sociálni MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání MLÁDEŽE A TĚLOVÝCHOVY pro konkurenceschopnost v v. fond V ČR EVROPSKÁ UNIE INVESTICE DO Dopravní podnik hlavního města Prahy Obsah Doprava a dopravní infrastruktura Ekonomický význam dopravy Specifika ekonomiky dopravy Poptávka a nabídka dopravních služeb Druhy a účastníci dopravy Vlastnictví dopravní infrastruktury Zpoplatnění dopravní infrastruktury Externality v dopravě Financování investic do dopravní infrastruktury Trvale udržitelná doprava Nové trendy ve veřejné dopravě Management mobility Praxe na příkladu MHD v Praze ^Sf\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Doprava .....je záměrné a organizované přemísťování věcí a osob uskutečňované dopravními prostředky po dopravních cestách ...je podmínkou existence a rozvoje společnosti, výše a kvality ekonomického a životního standardu ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Dopravní infrastruktura • je integrální součástí územního plánování s významnou, ale nikoliv dominantní funkcí • musí být v souladu s cíli územního plánování a trvale udržitelným rozvojem území • má mít komplexní kvalitu • je tvořena dopravními cestami, zařízeními a prostředky • musí být budována v předstihu stav Dl ČR x stav Dl vyspělých evropských zemí individuální automobilová doprava x veřejná hromadná doprava ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Proč investovat do dopravy a Dl? • doprava je jedním z klíčových růstových faktorů v moderních ekonomikách • rozvoj dopravní infrastruktury stimuluje ostatní sektory hospodářství • rozvoj dopravy může stimulovat dlouhodobý ekonomický růst • rychlejší, kvalitnější a méně nehodová doprava vede k úspoře času • redukce dopravních nákladů • zaostávání investic do dopravy za růstem potřeb (poptávky) ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Porovnaní scénářů růstu intenzit dopravy «—Scénář nižšího růstu intenzit dopravy ■—Scénář vyššího růstu intenzit dopravy ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Potreby - model 2025 (CÚ 2009) - pokrytí zdroji - současný výhled ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Specifika ekonomiky dopravy Specifika dopravy a dopravní infrastruktury • liniový charakter staveb • budování finančně a časově náročné Regulační opatření z důvodu • stanovení pravidel dopravy • ochrany hospodářské soutěže • ochrany životního prostředí • regulace v oblasti bezpečnosti • schvalování výstavby vybraných zařízení dopravní infrastruktury ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Poptávka po dopravě Co ovlivňuje poptávku po dopravě? • životní úroveň / status / postavení ve společnosti • výše příjmů uživatele dopravy • cena dopravních služeb • potenciální substituty • rozvoj technologií umožňující nové způsoby dopravy • módní trendy ^Sg\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Nabídka dopravy Co ovlivňuje nabídku dopravy? • institucionální požadavky a omezení • technologie používané v dopravě - umožňující nové dopravní služby - ovlivňující stávající výši nákladů na dopravu • chování a cíle poskytovatelů dopravních služeb • chování uživatelů dopravních služeb a jejich preference Druhy dopravy Dle prostředí • pevninská (silniční, drážní, cyklistická, vodní, potrubní, pěší, ostatní) • námořní • letecká (letectví, kosmonautika) Dle funkce • osobní • nákladní Dle vzdálenosti • místní (kratší vzdálenosti po planetě Zemi) • dálková (na delší vzdálenosti po planetě zemi a uvnitř atmosféry • kosmická (po oběžné dráze, meziplanetární, mezihvězdná) ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Dopravní síť ČR Hodnocená oblast Pořadí ČR Počet získaných bodů Celková kvalita infrastruktury 37. (52.) 5,1 (4,5) silniční síť 80. (79.) 3,6 (33) železniční síť 22. (24.) 4,6 (4;3) letecká doprava 17. (24.) 6,1 (5,9) vodní doprava 54. 4,6 1= velmi málo rozvinutá infrastruktura 7= rozsáhlá a efektivní infrastruktura dle mezinárodních norem Zdroj: The Global Competetiveness Index 2010-2011 ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Síť kapacitních komunikací ČR Porovnání hustoty sítě dálnic a rychlostních silnic [km dálnic a rychl. silnic / 1.000 km2 rozlohy země] ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Železniční síť ČR MĚŘÍTKO ZÁKLADNÍ SÍŤ RYCHLOSTNÍCH ŽELEZNIČNÍCH SPOJENÍ VE STŘEDNÍ EVROPĚ PO ROCE 2015 Centrum pro efektivní dopravu, o,j.\ LEGENDA TRASY S RYCHLOSTNÍ M OM E2ENÍM - NUTHA NArlAPECl TECHMKA WUŽnl / ÚPRAVY SOUČASNÉ TRASY NOVA/ PODSTATNĚ UPRAVENA TRASA (MM 2015 - 2030) TRASY ZAHRANIČNÍCH ŽELEZNIC (dor. 2016) TRASY V POZDĚJŠÍCH FAZlCH (por.2030) ZAHRAMČNÍ TRATĚ - PLÁNOVANÉ (ca do r. 2025 ) ČERVENA TRASA VZAHRAHČI: SPOLEČNÝ ZÁJEM ČR A SOUSEDNÍ ZEMĚ RYCHLOSTNÍ PARAMETRY trar konvenčni do 160 km* trat konvenčni od 160ds23OknWli trar vysokorychlostní od 250 knVh Dopravní podnik hlavního města Prahy Vodní cesty ČR Chvaletice Třeb&nice Dopravní podnik hlavního města Prahy Potrubní doprava v ČR ŕ nvjbníVi/ ntynu na úami CR map Kapacitu 2.3 rnkl m3 M* hl#vn* t> M«f i ptynfwí totlUt* (Oíilni Dunijťwkr). Hjj* vyurivjql vyttierw duím pf&itwy byvAlena aatu o* attn. ^SS\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Ostatní doprava Letecká doprava - doprava v rámci zemské atmosféry - letadla - balóny, seskok padákem, bungee jumping Vesmírná doprava - ESA, NASA - globálni družicový polohový systém GNSS - Galileo - administrativní centrum Galileo - vesmírný turismus Složky a účastníci dopravy Účastníci dopravy - Složky dopravy • Dopravní prostředky • Dopravní cesty • Ostatní dopravní infrastruktura - Složky dopravních systémů • Přemisťované osoby a hmotné předměty • Veřejná správa • Provozovatelé dopravy • Infrastrukturní instituce dálková regionální - rychlíky - eqírřsiii diky rvíhkdrähv - vysoknydilosliu - c*cb u: ťiaícy visty ■ spéš ie vlaky železniční doprava mestská - msti: * tramvaje - trclijbusy - \zny i:-. městská regionálni dálková městská hromad u ä doprava ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Vlastnictví Dl Veřejný sektor • stát dálnice, rychlostní silnice, silnice I. třídy, ŽDC, vodní cesty + infrastruktura, mezin. letiště • kraje silnice II. a III. třídy, regionální letiště • obce místní komunikace, vybrané účelové komunikace Soukromý sektor účelové komunikace vlastníků pozemků infrastruktura potrubní pošty soukromé vesmírné objekty ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Zpoplatnění Dl Silniční infrastruktura • Výkonové zpoplatnění • Časové zpoplatnění Železniční infrastruktura • Poplatek za použití železniční cesty Letecká infrastruktura • Traťové služby za přeletové jednotky (Eurocontrol) • Přibližovací a letištní služby (ŘLP ČR) Cyklistická infrastruktura • Volný statek Vodní infrastruktura • Volný statek vyjma některých zařízení (zdymadla, komory...) £e\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Externality v dopravě Co je externalita? • Externalita vzniká tehdy, když jednotlivec nebo firma podnikne libovolnou činnost, která má vliv na jiného jednotlivce nebo firmu a která zároveň není původcem nebo příjemcem zpoplatněna • Externality způsobují nerovnováhu a deformaci trhu - cílem je internalizace externích nákladů Negativní externality Znečištění životního prostředí Škody na zdraví z toho vyplývající Hluk Kongesce Pozitivní externality Multiplikační efekty dopravních staveb ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Financování investic do Dl Plánované zdroje do roku 2025: • poplatky dle využití a časové poplatky • daně • podpora ze státního rozpočtu • OP Doprava 2014-2020 • OP Doprava 2021-2027 Plánované výdaje (odhad): • tzv. platby za dostupnost (PPP projekty) • výdaje na opravu a údržbu • provozní náklady ŘSD a SŽDC • tzv. přezávazkování projektů OP Doprava 2007-2013 (13 mld. Kč) • rozestavěné akce a ostatní výdaje ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Kumulativní rozdíl mezí potřebnými a dísponíbílnímízdroji financova ní dopravní infrastruktury 1200 i- Potřeba pro dostavbu sítě státu a krajů Disponibilní zdroje na nové investice ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Trvale udržitelná doprava Zásady: Minimalizace dopadů na životní prostředí Využívání obnovitelných zdrojů Důraz kladen na: Veřejnou dopravu Sdílení automobilů Pěší dopravu Cyklistickou dopravu Co naláká cestující do MHD: Rychlost Cena Spolehlivost, komfort, informace Přehledný tarifa přepravní podmínky Dopravní podnik n'avn'ň° města Prahy Management mobility Co je management mobility? • Strategie vedoucí k efektivnějšímu využívání zdrojů v dopravě • Atraktivní přístup k vyhledávání a aplikaci alternativních variant řešení dopravní situace, která je ohleduplnější k ŽP, lidskému zdraví, často ekonomičtější než tradiční přístup • Racionální nabídka mobility, komplexní přístup s dlouhodobými cíli, které jsou zaměřeny na potřebu lidí Cíle managementu mobility? • Snížení dopadu motorové dopravy na ŽP zejména ve městech • Ovlivnění poptávky po druhu dopravy v konkrétní lokalitě • Změna postojů a chování uživatelů dopravního systému • Koordinace opatření v dopravním systému vedoucí k redukci IAD • Vylepšení podmínek pro alternativní druhy dopravy k IAD ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy „měkká" opatření (management mobility) organizace, marketing, osvěta informace pLán mobility nižší investiční náročnost rychlá realizovatelnost snadná modinkovateLnost „tvrdá" opatření (investice do infrastruktury, vozidlového parku, řízení dopravního provozu) budování infrastruktury údržba a modernizace vozidel řízení dopravního provozu veLká investiční náročnost časová náročnost obtížná modinkovateLnost ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Plán mobility • Účinný nástroj k řízení poptávky po dopravě • Strategický dokument, který na úrovni regionu / města / podniku atd. definuje cíle v oblasti mobility a navrhuje opatření k jejich dosažení • Je sestaven na určité období a je třeba ho pravidelně aktualizovat • Plán mobility je dobrovolný • http://vww.nadacepartnerstvi.cz/doprava/publikace Nové trendy ve veřejné dopravě Midibusové linky Autobusy na objednání Flexibilní dopravní služby Speciální linky pro tělesně postižené Nízkopodlažnost vozidel Alternativní pohony autobusů Nižší hluk a emise Rekuperace elektrické energie Preference vozidel MHD Snaha usnadnit kombinaci druhů doprav Dopravní podnik hlavního města Prahy Praha Rozloha Počet obyv. Dělba dopravy Automobily HA G U E G A G ^SS\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Dopravní podnik hl. m. Prahy • Největší provozovatel hromadné dopravy osob v ČR • TOP 4 dopravní podnik v rámci EU • Akciová společnost (100% vlastník město Praha) • Člen UITP, VDV, Major Metropolises Group • 10.743 zaměstnanců k 31.12.2011 • 4% VŠ, 37% SŠ, 48% SOU, 11 % ZŠ • Průměrná mzda 29.735 Kč • Základní jízdenka (90 min) = 32 Kč • 1.122.971.000 přepravených cestujících za rok • Tj. 3 mil. cestujících každý průměrný den ^SĚ\ Dopravní podnik hlavního města Prahy Síť MHD v Praze Metro od roku 1974 59 km / 57 stanic 3 linky / 3 depa 48% cestujících Tram 142 km 24/9 linek 28% cestujících Bus 681 km 150/16 linek 24% cestujících Lanovka Vodní přívozy Dopravní podnik \f^F hlavního města Prahy Metro Páteřní systém, funkčně předurčený pro nejsilnější přepravní vztahy Koncepce založena na principu samostatných tras s dalším rozvojem Cílovou síť metra tvoří 4 trasy A, B, C, D 11t.iti! Ruzyní,luminal 1.2 D _ ^ L c tistc ftuzync, Terminál 3 u. 3 Dlouhá M 3e t Dedina Q kle ^ I «Ml *Makiitrinská KOBtrtBV Strako* Hutriaiw, Námestí Slaromfftskj Republík* ÓD