Osobní finance Spoření Spoření vklady a jejich klasifikace běžné vklady úsporné vklady termínované vklady stavební spoření penzijní připojištění G.Oškrdalová: Osobní finance 2 Vklady a jejich klasifikace ■ domácnosti v postavení přebytkových subjektů ekonomiky na finančních trzích - dočasně volné finanční prostředky lze využít ke spoření a investování spoření vs. investování - míra podstoupeného rizika čistá X hrubá úroková sazba ...očistíme-li hrubou úrokovou sazbu o daně, placené poplatky atd. získáme čistou úrokovou sazbu nominální X reálná úroková sazba ...očistíme-li nominální úrokovou sazbu o vliv inflace získáme reálnou úrokovou sazbu ■ spoření a vklady ■ § 1 odst. 2 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách v platném znění: vkladem se rozumí svěřené peněžní prostředky, které představují závazek vůči vkladateli na jejich výplatu ■ § 2 odst. 1 zákona č. 21/1992 Sb., o bankách v platném znění: bez licence nesmí nikdo přijímat vklady od veřejnosti, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak G.Oškrdalová: Osobní finance 3 i_- ■ Banka - akciová společnost se sídlem v České republice, která a) přijímá vklady od veřejnosti, a b) poskytuje úvěry, a která k výkonu těchto činností má bankovní licenci (§ 1 odst. 1 zákona o bankách) Bankovní činnosti uvedené v § 1 odst. 1 písm. a) a b) (přijímaní vkladů od veřejnosti a poskytování úvěrů) a v odst. 3 (investování do cenných papírů na vlastní účet, finanční leasing, platební styk a zúčtování, poskytování záruk atd.) mohou kromě bank s příslušnou licencí vykonávat prostřednictvím svých poboček také zahraniční banky, které k tomu mají příslušnou licenci. (§ 1 odst. 6 zákona o bankách) Seznam bank a poboček zahraničních bank, které mají bankovní licenci v České republice - CNB vede úplný seznam bank a poboček zahraničních bank působících na území České republiky - https://apl.cnb.cz/aplierrsdad/JERRS.WEB 15.BASIC LISTINGS?p lang=cz Dohled nad činností bank a poboček zahraničních bank provádí CNB. G.Oškrdalová: Osobní finance 4 Družstevní záložna - družstvo se sídlem v České republice s povolením CNB k přijímání vkladů od svých členů a poskytování úvěrů svým členům (§ 1 odst. 2 zákona č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech, v platném znění) Obchodní firma družstevní záložny musí obsahovat označení "spořitelní a úvěrní družstvo", "družstevní záložna", "spořitelní družstvo" nebo "úvěrní družstvo"; toto označení je oprávněna používat pouze právnická osoba založená podle tohoto zákona. (§ 1 odst. 3 zákona) Družstevní záložna není bankou podle zákona upravujícího činnost bank. (§1 odst. 4 zákona) Družstevní záložny jsou oprávněny vykonávat pouze činnosti stanovené zákonem o spořitelních a úvěrních družstvech, a to v rozsahu povolení působit jako družstevní záložna, uděleného Českou národní bankou (dříve Úřadem pro dohled nad družstevními záložnami). (§ 1 odst. 5) Seznam družstevních záložen, které mají povolení působit jako družstevní záložna, vede ČNB a je k nahlédnutí na webové stránce ČNB v aplikaci Seznamy regulovaných a registrovaných subjektů (viz výše). Dohled nad činností družstevních záložen provádí CNB. G.Oškrdalová: Osobní finance 5 i__ * Jednotný evropský pas Datem našeho vstupu do EU (1.5. 2004) vznikla licencovaným osobám z ostatních členských zemí možnost nabízet finanční služby v České republice. Osoby ze zemí EU mohou v tuzemsku působit na základě tzv. „Jednotného evropského pasu" (jednotné evropské licence). Osoby oprávněné nabízet služby na základě jednotné licence jsou uvedeny v v příslušných seznamech vedených CNB. G.Oškrdalová: Osobní finance 6 ■ Rizika služeb a produktů nabízených osobami bez oprávnění (dle ČNB) V případě, že využijete nabídky služeb nebo produktů od osob, které nejsou oprávněny k jejich poskytování, mějte na mysli: - že se dostáváte do obchodních vztahů s osobami, které nejsou vázány pravidly obezřetného chování ve vztahu ke klientům ani v povinnosti starat se řádně o svěřené finanční prostředky; - pokud tato osoba nebude schopna dostát svým finančním závazkům, nevzniká za ztrátu svěřených finančních prostředků nárok na odškodnění z příslušných garančních fondů, který by bylo možno u legálně poskytovaných služeb či produktů v zákonem stanovených případech uplatnit; - že pravděpodobnost rizika ztráty finančních prostředků svěřených neoprávněné osobě a obtížnost jejich zpětného získání je několikanásobně vyšší, než při realizaci obdobných obchodů s osobami, které jsou k této činnosti oprávněny. !!! Rozhodnete-li se tedy svěřit své peněžní prostředky osobám, které nejsou oprávněny dané finanční služby či produkty poskytovat, vystavujete se vyššímu, resp. vysokému riziku ztráty svých finančních prostředků. G.Oškrdalová: Osobní finance 7 i_=_ ■ Doporučený postup dle CNB (http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/bankovnictvi-investovani/opravneni-osob-k-poskytovani-sluzeb-na/1000464/11567/#regulace) Osloví-li Vás nějaká osoba, která se Vám snaží nabídnout možnost uložení, správy či investování peněžních prostředků, je vhodné řídit se následujícím postupem: - Nezasílat nikomu své peníze a nesdělovat své osobní údaje (zejména čísla bankovních účtů) dříve než si ověříte všechny potřebné údaje o osobě nabízející finanční službu či produkt. - Ověřit si, že nabízející osoba nebo firma má příslušné povolení. Seznamy takových osob a firem vedou příslušné instituce vykonávající dozor nad finančním trhem (např. viz výše). Pokud zjistíte, že daná osoba, firma není uvedena v žádném ze seznamů oprávněných osob, doporučuje CNB s touto osobou na téma „uložení, investování či obchodování peněžních prostředků" nejednat. G.Oškrdalová: Osobní finance 8 i_ - Při telefonickém kontaktu si zjistěte co nejvíce údajů o osobě, která Vás oslovila. Osoba, která pracuje pro seriozní licencovanou firmu se nebude zdráhat udat své plné jméno, telefonický kontakt na pevnou linku, faxové číslo a e-mail, plný název a adresu firmy. Existenci takové firmy potom můžete snadno ověřit z telefonního seznamu a obchodního rejstříku na internetu. - Obraťte se na příslušnou instituci se stížností okamžitě, zjistíte-li, že osoba nabízející investiční službu či produkt není uvedena na žádném ze seznamů licencovaných OSOb. Ve stížnosti uveďte alespoň některé z těchto údajů: - jméno a adresu společnosti, která Vás oslovila; - jméno osoby, která Vás oslovila; - datum, kdy jste byli osloveni; - k předání jaké peněžní částky jste byli vyzváni, případně jakou částku jste ji již předali, kdy a kam jste peníze zaslali, či měli zaslat (číslo účtu, název banky apod.); - zda-li osoba, která Vás oslovila, odkazovala na jinou osobu a jakou; -jaké dokumenty (propagační materiály či návrhy smluv) jste obdrželi. Stížnost obsahující tyto informace předejte e-mailem, poštou, faxem nebo telefonicky České národní bance. G.Oškrdalová: Osobní finance 9 ■ Systém pojištění vkladů Vklady uložené u bank jsou v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem o bankách pojištěny u Fondu pojištění vkladů. Vklady uložené u spořitelních a úvěrních družstev jsou v rozsahu a za podmínek stanovených zákonem o spořitelních a úvěrních družstvech pojištěny. Od 1. 4. 2006 jsou vklady družstevních záložen pojištěny v rámci Fondu pojištění vkladů. G.Oškrdalová: Osobní finance 10 Fond pojištění vkladů . http://www.fpv.cz/cs/ oje pojištěno Pojištěny jsou vklady občanů (fyzických osob) a firem (právnických osob), vedené v bankách, stavebních spořitelnách nebo družstevních záložnách v české nebo cizí měně, včetně úroků. ■ Pojištěné vklady Pojištěny u Fondu pojištění vkladů jsou zcela automaticky např. všechny následující druhy vkladů vedené u bank, stavebních spořitelen nebo družstevních záložen: - běžné účty v české nebo cizí měně fyzických a právnických osob - spořicí účty v české nebo cizí měně fyzických a právnických osob - termínované účty v české nebo cizí měně fyzických a právnických osob - vkladové účty v české nebo cizí měně fyzických a právnických osob - vkladní knížky v české nebo cizí měně fyzických a právnických osob - sKarta - platební účet G.Oškrdalová: Osobní finance 11 ■ Nepojištěné vklady - směnky a cenné papíry (např. akcie, dluhopisy, podílové listy) - vklady bank (mezibankovní vklady), finančních institucí (např. investičních společností, penzijních fondů, podílových fondů), zdravotních pojišťoven a státních fondů (penzijní připojištění, životní pojištění a kapitálové pojištění) - podřízené dluhy (vklady, které je pojištěná instituce oprávněna zčásti zahrnout do svého kapitálu) Vklady vedené v pobočkách zahraničních bank Tyto vklady jsou pojištěny u systému pojištění vkladů v zemi, ve které má sídlo mateřská banka. Minimální úroveň pojištění vkladů je v zemích EU, stejně jako v CR, 100% vkladu, maximálně však 100 000 EUR. Informace o pojištění vkladů je vkladatelům povinna poskytnout příslušná pobočka zahraniční banky neboje možné je získat u příslušného systému pojištění vkladů. G.Oškrdalová: Osobní finance 12 ■ Kdo je pojištěn Pojištěny jsou vklady občanů a firem vedené u bank, stavebních spořitelen a družstevních záložen, které podnikají v České republice na základě licence vydané ČNB. Podmínkou pro pojištění každého vkladu je, že vkladatel bude řádně identifikován. Tzn., že v případě: - občanů bude vklad veden na jméno, příjmení, rodné číslo (nebo datum narození nebo identifikační číslo) a adresu vkladatele; - firem bude vklad veden na obchodní firmu nebo název právnické osoby, její sídlo a identifikační číslo (pouze u tuzemských firem). Fyzická ani právnická osoba nemusí o pojištění vkladu nijak žádat. Vklad vedený u banky, stavební spořitelny a družstevní záložny je pojištěný zcela automaticky, přímo ze zákona. G.Oškrdalová: Osobní finance 1 3 ■ Kde je pojištěno Vklady vedené u bank, stavebních spořitelen a družstevních záložen, které mají sídlo v České republice jsou ze zákona pojištěny u Fondu pojištění vkladů . V případě, že se jedná o vklady vedené u poboček zahraničních bank, které působí na našem trhu např. AXA Bank, mBank, ING, tak ty jsou v rámci EU pojištěny v zemi, kde má sídlo mateřská banka. I vklady klientů bank mimo EU jsou pojištěny v systému pojištění vkladů v zemi sídla společnosti a ten má povinnost klienty vyplatit. Pokud by se kolaps banky dotkl většího počtu tuzemských klientů, je Fond pojištění vkladů připraven pomoci se zajištěním a organizací výplaty náhrad na území České republiky. Seznam účastníků pojištění pohledávek z vkladů u Fondu pojištění vkladů je k dispozici na http://www.fpv.cz/cs/kde-je-pojisteno.html G.Oškrdalová: Osobní finance 1 4 ■ Kolik j e poj ištěno Pojištěna je celková částka vkladů. Klient tedy nenese žádnou spoluúčast. Pojistné plnění však může ze zákona dosáhnout maximálně částky odpovídající 100 000 EUR na jednoho klienta u jedné banky. Výše náhrady a způsob výplaty Fond (FPV) vyplácí náhrady vkladů poté, co obdrží písemné oznámení CNB o neschopnosti banky, stavební spořitelny nebo družstevní záložny dostát svým závazkům vůči vkladatelům („oznámení o platební neschopnosti"). V případě, že se jedná o pobočku zahraniční banky, která má své vklady připojištěny u FPV, obdrží FPV oznámení o platební neschopnosti od příslušného orgánu bankovního dohledu domovského státu. G.Oškrdalová: Osobní finance 15 4— ^TOhrada vkladů se poskytuje do 100% jejich výše. Maximální výše náhrady je 100 000 EUR na jednoho klienta v jedné bance, stavební spořitelně či družstevní záložně. Náhrady za devizové vklady jsou vypláceny v české měně. * Poznámka: Pro účely výplaty náhrady vkladů se sečtou všechny vklady jednoho vkladatele vedené u jedné banky, stavební spořitelny nebo družstevní záložny včetně úroků vypočtených ke dni vydání oznámení o platební neschopnosti. V případě, že je vklad na účtu veden pro dva a více spolumajitelů, potom je podíl spolumajitele účtu roven zlomku, v jehož čitateli je celková částka na účtu a ve jmenovateli počet spolumajitelů, pokud vkladatelé při založení či dispozici s účtem nedoloží jinou výši podílu. ■ Přepočet kurzu Eura Ekvivalent limitu v českých korunách se přepočte podle kurzu devizového trhu vyhlášeného ČNB ke dni vydání oznámení o platební neschopnosti. U devizových vkladů se přepočet na českou korunu provádí také podle kurzu devizového trhu vyhlášeného ČNB ke dni vydání oznámení o platební neschopnosti. G.Oškrdalová: Osobní finance 1 6 Výplata náhrady Výplata náhrad musí být zahájena do 20 pracovních dní od data vydání oznámení o platební neschopnosti. Vkladatel nemusí o výplatu náhrady žádat. Informace o zahájení výplaty a jejím způsobu se zveřejňuje prostřednictvím tisku, web stránek Fondu, web stránek platebně neschopné instituce a také prostřednictvím vyplácející banky. Výplaty náhrad probíhají po dobu 3 let ode dne jejich zahájení (tzn., že vkladatel si může náhradu vkladu vyzvednout kdykoli od data, kdy je výplata náhrad zahájena až do uplynutí 31etého promlčecího období). Náhrady jsou vypláceny prostřednictvím banky s širokou pobočkovou sítí, a to jak výplatou v hotovosti, tak i formou bezhotovostního převodu. G.Oškrdalová: Osobní finance 17 Fond pojištění vkladů: „Praha 13. února 2013 - Ipřes výplatu náhrad vkladů více než 2 500 klientů zkrachovalého spořitelního a úvěrního družstva UNIBON stoupla celková částka ve správě Fondu oproti předchozímu roku o 2,9 miliardy Kč. Celkem tak Fond aktuálně spravuje 24,7 miliardy korun. Loňsky rok byl pro Fond výjimečný i z toho pohledu, že 36 finančních institucí, které do systému pojištění vkladů spadají, do něj odvedlo druhou nejvýšší sumu finančních prostředků odjeho založení v roce 1994. Za rok 2012 to bylo celkem 3,559 mld. Kč. Více to bylo pouze za rok 2000, kdy se odvedená částka přehoupla přes 3,790 mld. Kč. Cílem Fondu pojištění vkladů je nashromáždění rezervy ve výši 1,5 % objemu pojištěných vkladů - nyní dosahuje cca 1 %." Zdroj: Fond pojištění vkladů: Celková částka ve správě Fondu pojištění vkladů se přiblížila k 25 miliardám korun. Cílem je postupně zvýšit rezervu Fondu až na 1,5 % objemu pojištěných vkladů, http://www.fpv.cz/cs/aktuality/celkova-castka-ve-sprave-fondu-pojisteni-vkladu-se-priblizila-k-25-miliardam-korun-cilem-je-postupne-zvy rezervu-fondu-az-na-F5-objemu-pojistenych.html G.Oškrdalová: Osobní finance 18 ^ Klasifikace vkladů ■ běžné vklady ■ úsporné vklady ■ termínované vklady ■ ostatní vklady G.Oškrdalová: Osobní finance 19 Běžné vklady na běžných účtech ■ vymezení ■ splatnost, likvidita - vysoká ■ typ účtu - běžný účet ■ výnosnost - nízká G.Oškrdalová: Osobní finance 20 F Úsporné vklady na spořících účtech ■ vymezení - produkt spojující výhody běžného účtu s účtem termínovaným ■ splatnost, likvidita - nižší než u běžných vkladů, zpravidla větší než u termínovaných vkladů ■ výnosnost - vyšší než u běžných vkladů, zpravidla menší než u termínovaných vkladů * Pozornost věnujte podmínkám vyšších úrokových sazeb - např. se může jednat o požadavek na určitý minimální zůstatek nebo využívání jiného produktu stejné banky. Při nesplnění podmínek se totiž mohou Vaše vložené peníze např. místo očekávaných 3 % p. a. úročit třeba pouze 0,1 % p. a. Výše úrokové sazby nebývá u těchto produktů nijak garantována, může se tudíž v průběhu času měnit (i snižovat). Důležité je vědět, jak dlouho výhodná nabídka spořícího účtu platí. Pokud si dnes půjdete zřídit účet kvůli vysoké úrokové sazbě, můžete brzy zjistit, že úrok výrazně klesl a že Vám zůstal drahý účet s vysokými poplatky, pomocí kterých si banka velmi rychle vezme zpátky vše, co Vám dala na vyšší úrokové sazbě spořícího účtu. Některé banky používají tzv. pásmové úročení, kdy je výše úrokové sazby závislá na aktuálním zůstatku na účtu. Některé bankovní instituce vyžadují při zakládání spořícího účtu také existenci či zřízení běžného účtu (ty jsou však úročeny minimálně). Provázanost mezi oběma účty může být výhodná, neboť podle potřeby si můžete převádět na spořící účet částky, které přesáhnou zvolený zůstatek na běžném účtu. G.Oškrdalová: Osobní finance 21 ^^^^ Termínované vklady na termínovaných účtech ■ vymezení ■ splatnost, likvidita - nižší než u běžných účtů, obecně nižní než u spořící účtů sjednaná doba splatnosti nebo výpovědní lhůta ■ výnosnost (opět pozor na podmínky, další poplatky atd.) * Vkladový účet bývá úročen buď pevnou (fixní), nebo pohyblivou (variabilní) sazbou. Fixní úroková sazba znamená, že se nebude měnit po celou dobu trvání vkladu. Variabilní je naopak odvozena od aktuální situace na trhu - mění se např. v závislosti na vývoji úrokových sazeb na mezibankovním trhu. Je věcí každé banky, aby se rozhodla, jakou sazbu u daného termínovaného vkladu nastaví. Některé banky používají pouze sazby fixní, u jiných bank existuje možnost výběru, zda pohyblivou nebo pevnou sazbu. ■ jednorázové X revolvingové vklady G.Oškrdalová: Osobní finance 22 * PRÍBOR (Prague InterBank Offered Rate) - pražská mezibankovní nabídková sazba; úroková sazba, za kterou si banky navzájem poskytují úvěry na českém mezibankovním trhu, stanovuje CNB každý den jako průměr referenčních bank, její hodnoty jsou vázány na dobu úvěru, např. 3M PRIBORje průměrná úroková sazba pro tříměsíční úvěry. - obdoba: BRIBOR (Bratislava InterBank Offered Rate), EURIBOR (The Euro Interbank Offered Rate), FIBOR (Frankfurt/M. InterBank Offered Rate), LIBOR (London InterBank Offered Rate), LUXIBOR (Luxemburg InterBank Offered Rate), NIBOR (New York InterBank Offered Rate) PRIBID (Prague InterBank Bid Rate) - průměrná úroková sazba, za kterou si české banky mohou ukládat peníze u jiných českých bank; stanovuje CNB každý den jako průměr referenčních bank, její hodnoty jsou vázány na dobu vkladu, např. 3M PRIBID je průměrná úroková sazba pro tříměsíční vklady. G.Oškrdalová: Osobní finance 23 I PRÍBOR, PRIBID - 16.3.2012 Termín PRIBID PRÍBOR 1 den 0,50 0,74 7 dní 0,55 0,82 14 dní 0,56 0,83 1 měsíc 0,64 0,95 2 měsíce 0,74 1,07 3 měsíce 0,85 1,23 6 měsíců 1,10 1,51 9 měsíců 1,29 1,68 1 rok 1,36 1,77 Zdroj: Česká národní banka: Fixing úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit -PRIBOR, http://www. cnb. cz/cs/financni_trhy/penezni_trh/pribor/denni.jsp G.Oškrdalová: Osobní finance 24 J PRÍBOR, PRIBID - 14.3.2013 Termín PRIBID PRÍBOR 1 den 0,02 0,17 7 dní 0,02 0,22 14 dní 0,03 0,22 1 měsíc 0,05 0,31 2 měsíce 0,11 0,37 3 měsíce 0,17 0,49 6 měsíců 0,24 0,60 9 měsíců 0,35 0,70 1 rok 0,40 0,77 Zdroj: Česká národní banka: Fixing úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit -PRIBOR, http://www. cnb. cz/cs/financni_trhy/penezni_trh/pribor/denni.jsp G.Oškrdalová: Osobní finance 25 Stavební spoření_ ■ stavební spořitelna - specializovaná finanční instituce ■ stavební spoření - vymezení ■ kompletní produkt X úsporný produkt ■ základní princip stavebního spoření ■ právní úprava - z. č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, v platném znění ■ státní podpora G.Oškrdalová: Osobní finance 26 ■ cílová částka ■ úrokové sazby ■ průběh stavebního spoření ■ smlouva o stavebním spoření ■ výhody stavebního spoření G.Oškrdalová: Osobní finance 27 ■ "Státní podpora (http://www.acss.cz/cz/prakticke/slovnik-pojmu/statni-podpora/) Vznik nároku na státní podporu Státní podporu může získat: - občan České republiky, - občan Evropské unie, kterému bylo vydáno povolení k pobytu na území České republiky a přiděleno rodné číslo příslušným orgánem České republiky, - fyzická osoba s trvalým pobytem na území České republiky a rodným číslem přiděleným příslušným orgánem České republiky. Má-li účastník splňující výše uvedené podmínky uzavřeno v jednom kalendářním roce více smluv, přísluší státní podpora na ty smlouvy, u kterých o její přiznání písemně požádal. Přitom se postupně poukazují zálohy státní podpory přednostně z uspořených částek u dříve uzavřených smluv, přičemž celkový součet záloh státní podpory ke všem smlouvám účastníka v příslušném kalendářním roce nesmí přesáhnout částku 2 000 Kč. G.Oškrdalová: Osobní finance 28 odmínky výplaty státní podpory Nárok na výplatu státní podpory má účastník, pokud po dobu 6 let nebylo nakládáno s vkladem. Výše státní podpory Státní podpora činí 10 % z ročně uspořené částky, maximálně však z částky 20 000 Kč. G.Oškrdalová: Osobní finance ■ Změny ve stavebním spoření - novela zákona o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření (z. č. 348/2010 Sb.) (http ://w w w. ac s s. cz/cz/prakticke/le gislati va/ + legislativa) * Na podzim 2010 byla novela schválena v obou komorách Parlamentu a podepsána prezidentem republiky. Nový zákon nabyl účinnosti od 1. ledna 2011. Nové podmínky stanovené v zákoně se vztahují na všechny smlouvy. G.Oškrdalová: Osobní finance 30 Hlavní změny, které novela přinesla, jsou následující: ■ Státní podpora Novela zákona upravila výpočet státní podpory. Výše státní podpory byla novelou stanovena na 10 % z uspořené částky v kalendářním roce. Maximální částka, ze které je možno státní podporu vypočítat, je 20 tisíc. Zajeden kalendářní rok je tedy možno získat státní podporu v maximální výši 2.000 Kč. * Mimořádná daň za rok 2010 - zrušeno rozhodnutím Ústavního soudu Novela zákona naplňuje cíl rychlé úspory rozpočtu i tím, že pro podporu vyplacenou v roce 2011 za rok 2010 zavádí zvláštní daň se speciální sazbou 50 %. Lidé tak dostanou reálně polovinu z nárokované částky (maximálně 2.250 Kč u smluv uzavřených do konce roku 2003 a 1.500 Kč pro smlouvy uzavřené v letech 2004 - 2010). G.Oškrdalová: Osobní finance 31 ■ Zrušení úrokového osvobození výnosu z úroků Stavební spoření nebude již osvobozeno od daně, kterou platí klienti standardních bank z výnosů, které jim plynou z úroků. Úroky tak budou zdaněny 15 % a odváděny srážkou, kterou provede stavební spořitelna. ■ Podporu lze nárokovat i na více smluv, ale jen do limitu Novela zákona umožňuje nárokovat státní podporu na více smluv uzavřených jednou fyzickou osobou. Nárok však bude uspokojen pouze do celkové výše maximální státní podpory, tedy celkem do 2.000 Kč. Přednostně se bude státní podpora připisovat na smlouvy dříve uzavřené až do vyčerpání maximálního nároku. Dosud se tento režim týkal pouze smluv uzavřených po 1.1. 2004. G.Oškrdalová: Osobní finance 32 Stavební spořitelny v ČR v v c. r. Název stavební spořitelny Internetové stránky 1. Raiffeisen stavební spořitelna a.s. http://www.rsts.cz/ 2. Modrá pyramida stavební spořitelna, a.s. http ://www.modrap vramida.cz/ 3. Českomoravská stavební spořitelna, a.s. http: //www. cmss.cz/ 4. Wustenrot - stavební spořitelna a.s. http: //www. wuestenrot.cz/ 5. Stavební spořitelna České spořitelny, a.s. http ://w ww.burinka.cz/ Asociace českých stavebních spořitelen http: //www, ac s s. czJ Zdroj: Ministerstvo financí CR: Stavební spořitelny v CR, http://www. mfcr. cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_stavebni_sporitelny. html G.Oškrdalová: Osobní finance 33 Počet smluv ve fázi spořeni k uvedenému 6 000 000 & 573 874 2005 2006 2007 2008 6 000 000 5 00O 000 A 000 OOO 3 000 ooo 2 OOO OOO 1 OOO ooo 4 345 319 Počet smluvve fázi sporení k uvedenému datu 200Ě 2007 2008 2009 2010 2011 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acssxz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 34 Počet nově uzavřených smluv v roce 1 000 000 800 000 600 000 400 000 200 000 705 463 516 385 430 233 532 765 n Počet nově uzavřených smluv v roce 2005 2006 2007 2008 1 000 000 800 000 600 000 400 000 200 000 705 463 0 4—I 516 385 579 730 L 2006 2007 £008 2QQ9 532 765 2010 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acssxz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance Vklady klientů ve stavebním spoření [mld, Kč] Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grajy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance Podíl poskytnutých úvěrů na přijatých vkladech 100,0% 75.0% 50.0% 0.0% 32.8% 46,6% 37,6% 64,4% 68.2% 56.7% Podii poskytnutých úveru na prijatých vkladech 2005 2006 2007 200$ 100,0% ■ 75,0% A 50,0% 25,0% 0,0% 64,4% 68,2% S7 6% 56,7% 4S.S% 37,5% 2005 £007 2Q0& 2009 20ÍO 2011 Zdroj: Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ G.Oškrdalová: Osobní finance 37 v Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice k 31. 12. 2011 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Nově uzavřené smlouvy o stavebním spoření Počet 1 373 258 1 293 890 2 097 338 314 650 430 233 516 385 579 730 705 463 575 292 532 765 410 461 Přírůstek (%) 23,1 -5,8 62,1 -85 36,7 20 12,3 21,7 -18,5 -7,4 -23 Průměrná cílová částka u nově uzavřených smluv o stavebním spoření fyzickými osobami -občany Objem (t is. Kč) 136,9 146,7 200,5 222,8 227,9 235,8 284,9 302,8 308,7 300,5 346,2 Přírůstek (%) -1,8 7,2 36,7 11,1 2,3 3,5 20,8 6,3 2 -2,7 15,2 Smlouvy o stavebním Počet 4 196 408 4 870 620 6 300 831 5 899 300 5 573 874 5 297 522 5 132 595 5 070 510 4 926 183 4 845 319 4 550 468 spoření ve fázi spoření x> Přírůstek (%) 22,5 16,1 29,4 -6,4 -5,5 -5 -3,1 -1,2 -2,8 -1,6 -6,1 Reálně vyplacená státní podpora (v daném období) Objem ( mld. Kč) 9,313 11,059 13,261 15,337 16,086 15,772 14,976 14,22 13,262 11,743 10,729 Přírůstek (%) 20,7 18,7 19,9 15,7 4,9 -2 -5 -5 -6,7 -11,5 -8,6 Průměrná státní podpora přiznaná na smlouvu o stavebním spoření za příslušný rok Objem (Kč) 2 956 3 138 3 159 3 256 3 242 3 173 3 090 2 927 2 776 n/a n/a Přírůstek (%) 2,9 6,2 0,7 3,1 -0,4 -2,1 -2,6 -5,3 -5,2 n/a n/a Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice - ke dni 31.12.2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ftjukazatelejvyvoje_st_sporem v Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice k 31. 12. 2011 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Naspořená částka Objem (mld. Kč) 133,309 180,19 236,815 287,077 328,987 359,848 384,88 401,061 415,15 430,122 433,433 Přírůstek (%) 20,8 35,2 31,4 21,2 14,6 9,4 7 4,2 3,5 3,6 0,8 Úvěry celkem Počet 465 824 568 920 685 740 786 483 857 875 900 653 942 944 971 176 988 353 993 357 956 659 v tom: ze stavebního spoření 346 145 420 929 488 850 549 698 582 867 587 501 580 352 569 870 565 485 564 633 552 999 překlenovací 2) 119 679 147 991 196 890 236 785 275 008 313 152 362 592 401 306 422 868 428 724 403 660 Přírůstek (%) 24,7 22,1 20,5 14,7 9,1 5 4,7 3 1,8 0,5 -3,7 Úvěry celkem Objem (mld. Kč) 37,023 46,308 63,597 84,184 108,063 135,45 179,301 227,417 267,512 293,362 293,115 v tom: ze stavebního spoření 18,522 21,916 25,099 28,735 31,751 35,073 38,912 42,875 48,899 53,069 55,78 překlenovací 2) 18,501 24,392 38,498 55,449 76,312 100,377 140,389 184,542 218,613 240,294 237,335 Přírůstek (%) 19,4 25,1 37,3 32,4 28,4 25,3 32,4 26,8 17,6 9,7 -0,1 Úvěry celkem / naspořená částka Poměr (%) 27,8 25,7 26,9 29,3 32,8 37,6 46,6 56,7 64,4 68,2 67,6 Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice - ke dni 31.12.2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_ukazatele_vyvoje_st_sporeni_68311.html Penzijní připojištění (před „důchodovou reformou" ) ■ penzijní fond - specializovaná finanční instituce ■ právní úprava - z. č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem, v platném znění ■ vymezení penzijního připojištění ■ výhody a nevýhody penzijního připojištění ■ statut penzijního fondu a penzijní plán - základní dokumenty statut - informace o činnosti, charakteru a cílech investiční politiky G.Oškrdalová: Osobní finance 40 Penzijní připojištění - státní příspěvek Měsíční výše příspěvku účastníka penzijního připojištění Měsíční výše státního příspěvku 100- 199 Kč 50 + 40 % z částky nad 100 Kč 200 - 299 Kč 90 + 30 % z částky nad 200 Kč 300-399 Kč 120 + 20 % z částky nad 300 Kč 400 - 499 Kč 140 + 10 % z částky nad 400 Kč 500 Kč a více 150 Kč G.Oškrdalová: Osobní finance 41 Povinné náležitosti penzijního plánu 1. Druhy poskytovaných penzí Starobní - viz 1) musí být sjednána v každé smlouvě Výsluhová - viz 2) Nepovinná Invalidní - viz 3) Nepovinná Pozůstalostní - viz 4) Nepovinná Jiné druhy penzí zákon nezná, a tudíž je nesmi penzijní fond poskytovat. 2. Podmínky nároku na jednotlivé dávky a způsob jejich výplaty Penze Doživotní (při pozůstalostní penzi posmrtná) pravidelná výplata peněžní částky Jednorázové vyrovnání -viz 5) Jednorázová výplata místo pravidelných částek - penzí (Pozor - dodatečně je doplácen státní příspěvek, který nebyl v době výplaty JV od státu ještě dožádán) Odbytné - viz 6) Jednorázová částka při nesplnění podmínek smlouvy 3. Mechanismus výpočtu dávek poskytovaných z penzijního připojištění postavený na pojistně matematickém principu 4. Stanovení důvodů výpovědi smlouvy ze strany penzijního fondu 5. Stanovení výše příspěvků účastníka Nesmí být nižší než částka zakládající nárok na státní příspěvek 6. Pravidla placení příspěvků 7. Podmínky převodu prostředků účastníka z penzijního připojištění u jiného penzijního fondu 8.Zásady participace účastníka na výnosech hospodaření penzijního fondu Zdroj: Česká národní banka: Penzijní připojištění, http://www. cnbprovsechny. cnb. cz/cs/osobni_finance/pojisteni/pojisteni_penzijni. html ■ Druhy poskytovaných penzí 1) Starobní penze: -je podmínkou uzavření smlouvy o penzijním připojištění. Je to doživotně (pro „ staré" smlouvy platila možnost i na dobu určitou) pravidelně vyplácená peněžní částka, na kterou je nárok za splnění těchto všech podmínek (vznik nároku na starobní penzi): - účastník dosáhl věku stanoveného v penzijním plánu, nejméně však 60 let (pro tzv. starou smlouvu 50 let) věku, neboje účastníkovi přiznán starobní důchod ze sociálního důchodového pojištění, - účastník platil příspěvky po dobu nejméně 60 kalendářních měsíců, přičemž tuto dobu lze v penzijním plánu zvýšit nejvíce na 120 měsíců, - účastník dosud nepobírá invalidní penzi z téže smlouvy. Penze je vyplácena jen účastníkovi. Penzijní fond ji vyplácí ve lhůtách a způsobem stanoveným penzijním plánem nebo dohodnutým s příjemcem starobní penze. G.Oškrdalová: Osobní finance 43 i-- 2) Výsluhová penze: -jde o takovou doživotní, pravidelně vyplácenou peněžní částku, kdy podmínkou vzniku - nároku na ni - je dosažení určité doby trvání penzijního připojištění stanovené penzijním plánem. Je to penze doplňková, konkrétní penzijní plán ji může, ale nemusí obsahovat. Zákon požaduje: - minimální pojištěnou dobu 180 kalendářních měsíců, - pravidelné placení příspěvků na tuto penzi po celou pojištěnou dobu (tj. nelze použít institutu odkladu nebo přerušení), - výše příspěvků na tuto penzi nesmí být vyšší než výše příspěvků určených na penzi starobní. Dávky náleží jen účastníkovi a penzijní fond je povinen je vyplácet ve lhůtách a způsobem stanoveným penzijním plánem nebo dohodnutým s příjemcem penze. Penze se vyplácí v každém případě jako doživotní. Tento druh penze je vhodný pro mladé účastníky, kteří budou v systému penzijního připojištění spořit více než 15 let (tj. 180 měsíců) a je jim tak umožněno část prostředků (tj. ve výši naspořené výsluhové penze) použít dříve než v důchodovém věku. G.Oškrdalová: Osobní finance 44 Pro „staré" smlouvy platila možnost sjednat vy sluhovou penzi také na dobu určitou. 3) Invalidní penze: -jde o takovou doživotní, pravidelně vyplácenou peněžní částku, kdy podmínkou vzniku (nároku na ni) je: - přiznání plného invalidního důchodu (podle § 39 odst. 2 zák. ě. 155/1995 Sb., invalidita 3. stupně) z důchodového pojištění ČR, pokud již účastník nepobírá starobní penzi z téže smlouvy o penzijním připojištění, - pojištěná doba musí činit nejméně 36-60 kalendářních měsíců, přičemž tuto délku pojištěné doby nelze v penzijním plánu snížit. Invalidní penze náleží jen účastníkovi a penzijní fond je povinen ji vyplácet ve lhůtách a způsobem stanoveným penzijním plánem nebo dohodnutým s příjemcem invalidní penze. Pro „staré" smlouvy platila možnost sjednat invalidní penzi také na dobu určitou. Dnes takováto možnost není. G.Oškrdalová: Osobní finance 45 ^te— - jde o pravidelně vyplácenou peněžní dávku nikoli účastníkovi penzijního připojištění, ale po jeho smrti fyzické osobě (fyzickým osobám) určeným ve smlouvě. - oproti ostatním penzím není tato vyplácena doživotně, ale po dobu přesně stanovenou penzijním plánem. Na pozůstalostní penzi vzniká nárok oprávněným osobám, které účastník určil ve smlouvě, za jedné z následujících podmínek: - účastník platil dohodnuté příspěvky po pojištěnou dobu (v penzijním plánu může být pojištěná doba stanovena v rozmezí 36-60 měsíců) a dosud nepobíral starobní nebo invalidní penzi, nebo - pobíral starobní nebo invalidní penzi se sjednanou možností vzniku nároku na pozůstalostní penzi se zaručenou celkovou dobou výplaty. Pro zahájení výplaty pozůstalostní penze je nutná písemná žádost oprávněné osoby doručená penzijnímu fondu. Výplata probíhá po dobu stanovenou penzijním plánem ve lhůtách a způsobem uvedených tamtéž nebo dohodnutým s příjemcem/ci. Výše dávky závisí na příspěvcích a délce doby jejich placení, státním příspěvku a všech připsaných podílech na výnosech hospodaření penzijního fondu. G.Oškrdalová: Osobní finance 46 i _ Sy Jednorázové vyrovnání: - náleží účastníku za podmínek stanovených penzijním plánem místo penze. Vyplácí se na základě doručení písemné žádosti o jeho výplatu: - do konce kalendářního čtvrtletí následujícího po měsíci, na který byl poslední příspěvek účastníka zaplacen, - při přerušení penzijního připojištění do tří měsíců po doručení písemné žádosti o jeho výplatu. 6) Odbytné: - se poskytuje za situace, kdy nebyl účel penzijního připojištění řádně a úplně splněn a náleží: - účastníku, který zaplatil příspěvky alespoň na 12 kalendářních měsíců a jehož penzijní připojištění zaniklo výpovědí nebo dohodou, pokud mu není vyplácena penze, penzijní připojištění trvalo alespoň 12 kalendářních měsíců a nedošlo k převodu prostředků do penzijního připojištění u jiného penzijního fondu podle § 24 („staré" smlouvy čekací dobu nemají, ale mají požadavek zaplacených 12 měsíců); G.Oškrdalová: Osobní finance 47 - fyzickým osobám určeným ve smlouvě, pokud účastník zemřel a nebyla mu vyplácena penze nebo jednorázové vyrovnaní a pokud nevznikl nárok na pozůstalostní penzi nebo pokud se nároku na pozůstalostní penzi všechny fyzické osoby určené ve smlouvě písemně vzdaly. („Staré" smlouvy nemají možnost písemného vzdání se nároku oprávněných osob na pozůstalostní penzi s tím, že dostanou odbytné.) Jiným osobám odbytné nenáleží. Výše odbytného činí: úhrn příspěvků zaplacených účastníkem a příspěvků ve prospěch účastníka placených 3. osobou a zaměstnavatelem a podíly na výnosech hospodaření penzijního fondu odpovídajícího výši jím a v jeho prospěch zaplacených příspěvků, avšak bez státních příspěvků a bez výnosů z nich plynoucích (částky státního příspěvku je penzijní fond povinen vrátit Ministerstvu financí). Odbytné je penzijní fond povinen vyplatit do 3 měsíců ode dne doručení žádosti účastníka nebo fyzické osoby určené ve smlouvě. Pokud účastník požádá o výplatu odbytného před zánikem penzijního připojištění, je penzijní fond povinen vyplatit odbytné nejpozději do tří měsíců ode dne zániku penzijního připojištění. G.Oškrdalová: Osobní finance 48 Další významné charakteristiky penzijního připojištění (před „ důchodovou reformou ") (http ://w w w. cnbpro všechny. cnb. cz/cs/osobni_finance/poj isteni/poj isteni_p enzijni.html) ^^říspěvky účastníků, příspěvky státu a případně i zaměstnavatele jsou penzijním fondem investovány a průběžně zhodnocovány. Penzijní fondy obvykle připisují ve prospěch účastníků až 85 % zisku dosaženého za minulý rok (zbytek zisku - min. 5 % - se povinně odvádí do rezervního fondu, o použití max. 10 % zisku rozhoduje valná hromada). Pro občana znamená přepočet tohoto podílu na zisku dlouhodobě průměrné zhodnocení od 1- 3 % p. a. ■ Pro zvýšení bezpečnosti úspor podléhá hospodaření penzijního fondu dohledu ČNB a poskytování státního příspěvku státnímu dozoru Ministerstva financí ČR. ■ Penzijní připojištění je dlouhodobým smluvním kontraktem mezi účastníkem a fondem. Uzavřít lze pouze 1 smlouvu o penzijním připojištění, a to v písemné podobě (většinou tzv. formulářové smlouvy, kdy penzijní fond stanoví jednotně předem obsah smlouvy a účastník má možnost v některých bodech zvolit jednu z nabídnutých variant. Některé body smlouvy nemůže účastník žádným způsobem měnit či jinak ovlivnit, neboť jsou přesně stanoveny zákonem.) Také pro j akoukoliv změnu či zrušení smlouvy je nutné zachovat písemnou formu, jinak je Úkon neplatný. Pozor: dle zákona je možné za přestup k jinému fondu účtovat poplatek až 800Kč, účastníci, kteří jsou u fondu delší dobu než 5 let, nejsou zpoplatňováni. Stejný poplatek zaplatíte, když ukončíte smlouvu do 5 let od založení. G.Oškrdalová: Osobní finance 49 i_ ■ Za účastníka může s jeho souhlasem platit příspěvky, příp. jejich část zaměstnavatel nebo jiná třetí osoba. Tato skutečnost se musí předem písemně oznámit penzijnímu fondu. ■ Státní příspěvek se vztahuje pouze na příspěvek účastníka, nikoliv na příspěvek zaměstnavatele. ■ Při dočasném zhoršení finanční situace je možný odklad nebo přerušení placení příspěvků penzijního připojištění. Tzn. že je možné požádat o dočasné odložení nebo přerušení placení pravidelných příspěvků na dobu 3 až 24 kalendářních měsíců. Po tuto dobu vám však nevzniká nárok na státní příspěvky. Rozdíl mezi odkladem a přerušením - po uplynutí doby odkladu musíte příspěvky doplatit a doba odkladu se vám započítá do pojištěné doby (doby placení příspěvků na penzijní připojištění) X v případě přerušení se doplácet nic nemusí a doba přerušení se do pojištěné doby nezapočítává. G.Oškrdalová: Osobní finance 50 i_ ■ Státní příspěvek je poskytován účastníkovi, který řádně uhradí příspěvek sjednaný ve smlouvě; řádně uhrazený příspěvek = příspěvek, který byl připsán na účet penzijního fondu vedený u jeho depozitáře do konce kalendářního měsíce, na který se platí. Pozor: Pokud účastník platí příspěvky dopředu na delší období, musí být tyto příspěvky připsány na účet fondu do konce prvního kalendářního měsíce tohoto období. Př. smlouva o penzijním připojištění s počátkem pojištění od 1. července 2009 s měsíčním příspěvkem 1 500 Kč a sjednána roční frekvence splátek, je třeba, aby částka ve výši 18 000 Kč (12 x 1 500 Kč, tedy příspěvky za období červenec 2009 -červen 2010) byla na účet vedený u depozitáře fondu připsána nejpozději do 31. července 2009. Za kalendářní rok 2009 získá v tomto případě účastník státní podporu ve výši 900 Kč (6 x 150 Kč). ■ Stát podporuje penzijní připojištění možností snížení základu daně z příjmů. Na straně účastníka penzijního připojištění lze uplatnit jako odpočet ze základu daně z příjmů část příspěvků, která ročně přesáhne 6 000 Kč. V kalendářním roce lze takto odečíst max. 12 000 Kč. G.Oškrdalová: Osobní finance 51 Penzijní fondy nesmí v ročním hospodaření dosahovat záporného zhodnocení - případná ztráta z hospodaření penzijního fondu musí být každoročně uhrazena podle závazného postupu uvedeného v zákoně. ■ Výhody penzijního připojištění: - státní podpora formou státního příspěvku; - daňového zvýhodnění pro účastníka i zaměstnavatele. ■ Nevýhody penzijního připojištění: - pokud se rozhodnete účast na penzijním připojištění zrušit, připsaná státní podpora a její zhodnocení vám nenáleží; - konzervativní investiční politika má za následek nízké zhodnocení vložených prostředků; - dlouhodobý charakter spoření (do 60 let věku); - stát za vklady neručí. ■ Pozor NENI důchodovým pojištěním!!! Neplést si! G.Oškrdalová: Osobní finance 52 Modelové příklady Uvedené příklady jsou orientační a přepokládají průměrné podíly na zisku penzijního fondu ve výši 2 %p.a. min. 100 Kč/měs. Vkladatel 1, věk 30 let, šetří 30 let: Vlastní vklady 36 000 Kč Státní příspěvek 18 000 Kč Hrubý výnos od fondu*) 19 690 Kč Daňový odpočet 0 Kč K výplatě před zdaněním 73 690 Kč K výplatě po zdanění 70 737 Kč Měsíční doživotní penze 429 Kč Vkladatel 2, věk 40 let, šetří 20 let: Vlastní vklady 24 000 Kč Státní příspěvek 12 000 Kč Hrubý výnos od fondu*) 8 135 Kč Daňový odpočet 0 Kč K výplatě před zdaněním 44 135 Kč K výplatě po zdanění 42 915 Kč Měsíční doživotní penze 261 Kč Vkladatel 3, věk 50 let, šetří 10 let: Vlastní vklady 12 000 Kč Státní příspěvek 6 000 Kč Hrubý výnos od fondu*) 1 890 Kč Daňový odpočet 0 Kč K výplatě před zdaněním 19 890 Kč K výplatě po zdanění 19 607 Kč Měsíční doživotní penze 120 Kč Zdroj: Česká národní banka: Penzijní připojištění, http://www. cnbprovsechny. cnb. cz/cs/osobni_finance/pojisteni/pojisteni_penzijni. html Modelový příklad Uvedené příklady jsou orientační a přepokládají průměrné podíly na zisku penzijního fondu ve výši 4% p.a. Výplata penzí Jednorázové vyrovnání Měsíční příspěvek 500 Kč 500 Kč Příspěvek za 30 let spoření 180 000 Kč 180 000 Kč Státní příspěvky 54 000 Kč 54 000 Kč Výnosy z hospodaření penzijního fondu 212 212 Kč 212 212 Kč Stav osobního účtu v 60 letech 446 212 Kč 446 212 Kč Jednorázová výplata v 60 letech 0 Kč 446 212 Kč Pravidelná měsíční penze v 60 letech 2 720 Kč Pravidelná měsíční penze v 65 letech 2 783 Kč Pravidelná měsíční penze v 70 letech 2 838 Kč Pravidelná měsíční penze v 75 letech 2 877 Kč Pravidelná měsíční penze v 80 letech 2 885 Kč Celkem vyplaceno do 85 let 846 180 Kč 446 212 Kč Zdroj: Asociace penzijních fondů ČR: Co je penzijní připojištění?, http://www.apfcr.cz/cs/co-je-penzijni-pojištěni/ Zhodnocení prostředků účastníků penzijního připojištění v jednotlivých penzijních fondech v % Název penzijního fondu 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 AEGON PF 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 0 4,5 3,50 2,1 Allianz PF - - 8,9 9,1 6 3,8 4,36 3,71 3 3 3 3,11 3,0 3,00 3,00 AXA penzijní fond 12,8 11,45 11,2 10,1 6,5 4,1 4,25 3,41 3,36 3,1 3,7 2,5 2,2 0,00 2 ČSOB PF Progres 0 16,4 8 10,9 7,7 5,62 3,9 4,26 4,3 5,3 5,0 2,3 2,4 0,02 1,00 ČSOB PF Stabilita 10,4 10,9 10,3 10,02 6,1 4,2 3,2 3 2,3 4,3 4,0 2,8 2,4 0,05 1,37 Generáli PF 10,3 10,61 14,6 11,4 5,3 3,6 4,6 4,1 3 3,0 3,81 3,74 4,1 2,00 2,4 ING penzijní fond 12,8 12,1 11 9,34 6 4,4 4,8 4 4 2,5 4,2 3,6 2,5 0,04 0,1 PF České pojišťovny 10,3 9,2 9,6 9,72 6,6 4,5 3,8 3,2 3,1 3,5 3,8 3,3 2,4 0,20 1,2 PF České spořitelny 4 8,1 9,05 8,33 4,4 4,2 3,8 3,5 2,64 3,74 4,03 3,04 3,1 0,40 1,28 PF Komerční banky 9,44 8,36 9,1 9,5 7,2 4,89 4,4 4,63 3,4 3,5 4,0 3,0 2,3 0,58 0,24 Zdroj: Asociace penzijních fondů ČR: Zhodnocení prostředků účastníků, http://www.apfcr.cz/cs/vybrane-ekonomicke-ukazatele/zhodnoceni-prostredku-ucastniku-pp-rok-1995-az-2009.html Zhodnocení prostředků účastníků penzijního připojištění v jednotlivých penzijních fondech v % (r. 2010) Název penzijního fondu 2010 AEGON Penzijní fond, a.s. 2,11 Allianz penzijní fond, a.s. 3,0 AXA penzijní fond, a.s. 1,47 ČSOB Penzijní fond Progres, a.s. 1,03 ČSOB Penzijní fond Stabilita, a.s. 1,49 Generáli penzijní fond, a.s. 2,1 ING Penzijní fond, a.s. 2,1 Penzijní fond České pojišťovny, a.s. 2,0 Penzijní fond České spořitelny, a.s. 2,34 Penzijní fond Komerční banky, a.s. 2,23 Zdroj: Asociace penzijních fondů ČR: Zhodnocení prostředků účastníků, http://www.apfcr.cz/cs/vybrane-ekonomicke-ukazatele/zhodnoceni-prostredku-ucastniku.html Základní ukazatele vývoje penzijního připojištění v České republice k 31. 12. 2011 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 Penzijní připojištění Počet 2 621 881 2 739 556 2 963 730 3 279 727 3 593 645 3 936 357 4 207 236 4 394 522 4 527 774 4 565 741 Přírůstek (%) 3,5 4,5 8,2 10,7 9,6 9,5 6,9 4,5 3 0,8 Nová penzijní připojištění Počet 347 428 372 060 435 705 544 289 558 629 586 310 590 490 524 867 495 516 457 033 Přírůstek (%) -14,8 7,1 17,1 24,9 2,6 5 0,7 -11,1 -5,6 -7,8 Penzijní připojištění s vedenými příspěvky zaměstnáváte le 2) Počet 650 209 727 992 801 627 927 930 1 028 850 1 129 618 1 222 639 1 261 525 1 284 736 1 271 934 Přírůstek (%) 14,5 12 10,1 15,8 10,9 9,8 8,2 3,2 1,8 -1,0 Státní příspěvky poukázané za Objem ( mld.Kč) 2,77 2,93 3,222 3,683 4,162 4,651 5,088 5,347 5,51 5,602 příslušné období Přírůstek (%) 4,2 5,8 10 14,3 13 11,7 9,4 5,1 3,1 1,7 Příspěvky účastníků3) Objem ( mld.Kč) 10,957 11,77 13,146 15,335 17,607 20,211 21,887 22,955 23,218 23,426 Přírůstek (%) 9,1 7,4 11,7 16,7 14,8 14,8 8,3 4,9 1,1 0,9 Průměrný měsíční státní příspěvek Objem ( Kč) 89,83 96,02 97,73 98,65 102,19 103,85 104,87 105,18 105 105,43 Přírůstek (%) -0,5 6,9 1,8 0,9 3,6 1,6 1 0,3 -0,2 0,4 Průměrný měsíční příspěvek účastníka Objem ( Kč) 354,02 383,69 396,84 407,9 430,75 449,67 450,53 443,91 439,55 441,65 Přírůstek (%) 4,0 8,4 3,4 2,8 5,6 4,4 0,2 -1,5 -1 0,5 Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Základní ukazatele vývoje penzijního připojištění v České republice -k 31. 12. 2011, http://www. mfcr. cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_ukazatelej>enzijnihoj>ripojisteni_68320. html Důchodová reforma - Proč? Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Proč důchodová reforma : Demografický vývoj a prognózy, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/69 ■ Demografický vývoj a prognózy „Aby náhradový poměr u budoucích důchodů odpovídal budoucímu vývoji mezd a inflace, není už nyní možné bez provedení systémových změn zajistit. Dnes připadá na jednoho důchodce 1,8 ekonomicky aktivních lidí - plátců sociálního pojištění. Pokud se systém neupraví, v roce 2050 to bude podle posledních analýz asi 1,2. Přitom schodek důchodového účtu v současnosti činí asi 40 miliard korun ročně. Státní systém důchodového zabezpečení proto není při nynějším nastavení dlouhodobě udržitelný." ... „Systém průběžného financování důchodového zabezpečení tak, jak ho má nyní ČR, je nejvíce demograficky závislý, tedy promítá se do něj nejvíce věková struktura obyvatelstva." G.Oškrdalová: Osobní finance 59 Důchodová reforma - II. pilíř Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma Důchodová reforma - základní f akta, http://duchodovareforma. mpsv. cz/cs/72 možnost dobrovolného fondového penzijního spoření (tzv. opt-out) v podobě vyvedení 3 % sociálního pojištění na soukromé individuální účty občanů CR vedené u penzijních společností za podmínky dodatečné vlastní platby ve výši 2 % ze základu pro výpočet odvodu na sociální pojištění ■ vstup do dobrovolného opt-outu umožněn lidem mladším 35 let, rozhodnutí je nevratné, ze systému nelze v zásadě vystoupit, lidé starší 35 let možnost vstupu v průběhu prvního pololetí 2013 * Možnost rozhodnout se o účasti ve II. pilíři budou mít osoby starší 18 let s výjimkou těch, kterým už byl přiznán starobní důchod. Mladším ročníkům bude umožněno vstoupit kdykoli do konce kalendářního roku, v němž dosáhli věku 35 let. Pokud bude zájemce o účast v době spuštění II. pilíře starší než 35 let, bude muset své rozhodnutí učinit během prvního pololetí roku 2013. G.Oškrdalová: Osobní finance 60 Uvedené pravidlo platí pro ty, kteří budou v lednu 2013 aktivní na trhu práce, resp. budou sami platit (OSVČ) nebo za ně bude zaměstnavatel odvádět pojistné na důchodové pojištění do I. pilíře. I když nebude v některých případech tento předpoklad naplněn, například u rodičů na rodičovské dovolené, osob zdržujících se v zahraničí, nezaměstnaných, nebude uplynutí lhůty 6 měsíců diskvalifikovat tyto osoby z účasti. V okamžiku, kdy se tyto osoby poprvé po spuštění II. pilíře stanou poplatníky pojistného na důchodové pojištění do I. pilíře, započne běh šestiměsíční lhůty, během které se budou muset pro účast nebo neúčast ve II. pilíři rozhodnout. ■ investiční správu ve fázi akumulace finančních prostředků budou provádět ve II. pilíři penzijní společnosti (předpoklad, že je budou tvořit především transformované původní penzijní fondy) G.Oškrdalová: Osobní finance 61 ■ penzijní společnosti - povinnost získat pro tuto činnost licenci od ČNB ■ každá penzijní společnost povinně nabízí čtyři důchodové fondy lišící se investičními limity, strukturou spravovaného portfolia a s tím spojeným rizikem (fond státních dluhopisů, konzervativní, vyvážený a dynamický fond) ■ Podpisem smlouvy o důchodovém spoření se účastník zaváže k tomu, že po zbytek své výdělečné činnosti až do přiznání starobního důchodu ze základního důchodového pojištění bude část jeho pojistného odváděna na jeho individuální účet u penzijní společnosti. Tato část představuje 3 procentní body z celkové sazby pojistného, která je 28 %. Současně se zaváže, že po uvedenou dobu, bude platit zvýšenou sazbu pojistného, a to o dodatečné 2 procentní body, které budou rovněž převáděny na jeho individuální účet u penzijní společnosti. G.Oškrdalová: Osobní finance 62 Celkový odvod pojistného na důchodové pojištění tak bude 30 % vyměřovacího základu (21,5 % zaměstnavatel, 8,5 % zaměstnanec), z toho 25 % na základní důchodové pojištění a 5 % na důchodové spoření. Zvýšené pojistné (8,5 %) za zaměstnance bude odvádět zaměstnavatel správci pojistného, který následně zajistí poukázání částky odpovídající 5 % (3 % +2 %) jeho vyměřovacího základu příslušné penzijní společnosti. ■ Účastník bude do II. pilíře povinen přispívat jen tehdy, bude-li povinen platit pojistné do I. pilíře, tj. jen tehdy bude-li výdělečně činný a jeho výdělečná činnost založí jeho účast v I. pilíři. Po dobu, po kterou nebude poplatníkem pojistného do I. pilíře (nezaměstnanost, péče o dítě, pobyt v zahraničí apod.), nebude povinen (a zároveň nebude mít ani možnost) platit pojistné do II. pilíře. G.Oškrdalová: Osobní finance 63 Důchodová reforma - II. pilíř - způsob výplaty Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma : Způsob L ^—výplaty, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/73 ■ účastníkovi vzniká dnem, od kterého je mu přiznán starobní důchod ze základního důchodového pojištění (z I. pilíře), nárok na převedení jeho prostředků jako úhrady jednorázového pojistného na pojištění důchodu na základě pojistné smlouvy o pojištění důchodu, tzn., že účastník bude moci použít naspořené prostředky výhradně pouze k nákupu důchodu u životní pojišťovny ■ výběr z následujících možností: - doživotní starobní důchod - výplata končí úmrtím účastníka, - doživotní starobní důchod se sjednanou výplatou pozůstalostního důchodu po dobu 3 let ve stejné výši - výplata pokračuje ve stejné výši osobě, kterou účastník určí ve smlouvě o pojištění důchodu G.Oškrdalová: Osobní finance 64 - starobní důchod na dobu 20 let - výplata končí uplynutím 20 let od započetí výplaty, ale při úmrtí účastníka před uplynutím 20 let výplaty se nevyčerpané prostředky stanou předmětem dědictví ■ důchod z důchodového spoření bude vyplácet pojišťovna, se kterou účastník uzavřel smlouvu o pojištění důchodu ■ účast ve II. pilíři bude mít vliv na výši procentní výměry starobního důchodu ze základního důchodového pojištění, u ostatních druhů důchodů (invalidní, pozůstalostní) nebude jejich výše účastí ve II. pilíři ovlivněna. K zohlednění účasti ve II. pilíři dojde u starobního důchodu ze základního důchodového pojištění prostřednictvím odlišného výpočtu procentní výměry důchodu, a to tak, že procento za rok pojištění bude za dobu pojištění z titulu výdělečné činnosti při současné účasti ve II. pilíři stanoveno na úrovni 1,2 (oproti 1,5 u ostatních dob). G.Oškrdalová: Osobní finance 65 Důchodová reforma - II. pilíř - dědictví Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma : Dědictví, I ■ http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/74 ■ pokud účastník zemře v průběhu spořící fáze, stávají se naspořené prostředky součástí dědického řízení ■ pokud zemře příjemce penze na 20 let před uplynutím této doby, budou nevyčerpané prostředky vyplaceny dědicům ■ Podrobněji - V případě, že účastník zemře ve fázi spoření a dědic je účastníkem důchodového spoření, jsou prostředky převedeny na jeho účet ve II. pilíři. Pokud dědic není účastníkem spoření, je mu podíl na dědictví vyplacen v hotovosti. V případě, že účastník zemře ve fázi spoření a má nezletilé děti, jsou prostředky z účtu účastníka dětem vyplaceny během pěti let v pravidelných měsíčních splátkách. Pokud by nezletilé dítě zemřelo před uplynutím této pětileté doby, nevyplacené prostředky jsou předmětem dědictví. G.Oškrdalová: Osobní finance 66 - V případě, že si zvolil účastník důchodového spoření rentu na 20 let a zemřel dříve, jeho dědicům je zbývající část nevyčerpaných prostředků z účtu nazývaná kapitálová hodnota pojištění, vyplacena jednorázově. - V případě, že si účastník důchodového spoření zvolil jako výplatu doživotní anuitu a k ní si doplnil možnost pozůstalostní penze na tři roky, vyplácí životní pojišťovna osobě, kterou účastník ve smlouvě uvedl, po dobu tří let pozůstalostní penzi ve stejné výši, jako byla starobní penze pro účastníka. G.Oškrdalová: Osobní finance 67 Důchodová reforma - II. pilíř - způsob zhodnocení Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma : Způsob zhodnocení, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/75 ■ Strategie spoření - Účastník ve smlouvě o důchodovém spoření určí strategii spoření, kterou může kdykoliv ve spořící době měnit. - Penzijní společnost je povinna účastníkovi nabídnout strategii spoření, kdy se rozložení prostředků účastníka v jednotlivých důchodových fondech mění v závislosti na věku účastníka podle předem stanoveného plánu. - Zákon o důchodovém spoření výslovně stanoví pravidla pro přesun prostředků účastníka do méně rizikových fondů v definovaném období před dosažením důchodového věku. Zároveň bude penzijní společnost povinna písemně informovat účastníka o převodu, a to vždy nejpozději 60 dnů přede dnem převodu prostředků. Součástí takové informace bude i upozornění, že účastník s takovým převodem nemusí souhlasit vč. rizik spojených s tímto rozhodnutím. G.Oškrdalová: Osobní finance 68 r Účastník pak bude mít možnost penzijní společnost písemně požádat o to, aby jeho prostředky nebyly umístěny tak, jak zákon pro jeho věkovou skupinu doporučuje, ale aby byly ponechány ve stávajícím důchodovém fondu nebo aby byly převedeny do jiného, než zákonem doporučeného penzijního fondu. Penzijní společnost musí v takovém případě požadavku účastníka vyhovět. ■ Převod prostředků účastníka k jiné penzijní společnosti - Účastník může převést své prostředky k jiné penzijní společnosti, pokud smlouvu o důchodovém spoření vypověděl, nebo uzavřel s penzijní společností dohodu o skončení smlouvy, a uzavřel další smlouvu o důchodovém spoření. G.Oškrdalová: Osobní finance 69 Důchodová reforma - III. pilíř - penzijní připojištění - jak funguje penzijní připojištění Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Penzijní připojištění: Jak funguje penzijní připojištění, http.V/duchodovareforma. mpsv. cz/cs/79 Ve smlouvě s penzijním fondem se klient zaváže, že bude platit pravidelné příspěvky (může je za něj platit i částečně nebo zcela zaměstnavatel) a penzijní fond se zaváže, že bude příspěvky s vynaložením odborné péče podle zákonných pravidel zhodnocovat. Smlouva také obsahuje popis možností, jakým způsobem prostředky mohou být v budoucnu vyplaceny. ■ Penzijní fond pak klientovi každoročně zasílá výpis z účtu s přehledem zaplacených příspěvků, připsaných státních příspěvků a připsaných výnosů. Výběr naspořených prostředků včetně státních příspěvků je možný po splnění dvou podmínek - Klient zaplatil alespoň 60 měsíčních příspěvků (spořil 5 let) - Klient dosáhl věku 60 let G.Oškrdalová: Osobní finance 70 Pak může veškeré naspořené prostředky vybrat najednou nebo je čerpat postupně jako pravidelnou penzi. Pokud chce někdo čerpat naspořené prostředky dříve, může kdykoliv po zaplacení 24 příspěvků vybrat své zaplacené příspěvky, příspěvky zaměstnavatele a příslušné výnosy. Přijde však o státní příspěvky, ty se vrací do státního rozpočtu. G.Oškrdalová: Osobní finance 71 Důchodová reforma - III. pilíř - penzijní připojištění - státní příspěvek a jeho změna Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Penzijní připojištění: Státní I — příspěvek a jeho změna, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/80 ■ Státní příspěvky j sou klientům penzijních fondů připisovány j ednou čtvrtletně a každý klient si může v ročním výpise z účtu ověřit, kolik mu bylo připsáno. G.Oškrdalová: Osobní finance 72 ■ Srovnání výše státního příspěvku v minulosti, nyní a v budoucnu ukazuje tabulka: Měsíční příspěvek klienta Státní příspěvek 1994 - 1999 Státní příspěvek 2000 - 2012 Státní příspěvek od 2013 100,- Kč 40,- Kč 50,- Kč - 200,- Kč 72,- Kč 90,- Kč - 300,- Kč 96,- Kč 120,- Kč 90,- Kč 400,- Kč 112,- Kč 140,- Kč 110,- Kč 500,- Kč 120,- Kč 150,- Kč 130,- Kč 600,- Kč 120,- Kč 150,- Kč 150,- Kč 700,- Kč 120,- Kč 150,- Kč 170,- Kč 800,- Kč 120,- Kč 150,- Kč 190,- Kč 900,- Kč 120,- Kč 150,- Kč 210,- Kč 1000,- Kč 120,- Kč 150,- Kč 230,- Kč G.Oškrdalová: Osobní finance 73 Důchodová reforma - III. pilíř - penzijní připojištění - změny od roku 2013 Zdroj: Ministerstvo práce a sociálních věcí: Penzijní připojištění: Co se L —změní od roku 2013, http://duchodovareforma.mpsv. cz/cs/81 ■ Nej důležitější změny: 1. Zvyšuje se maximální státní příspěvek, který klient může získat (z 1800 Kč k příspěvku 6 000 Kč ročně na 2760 Kč k příspěvku 12 000 Kč ročně). Změna státního příspěvku platí pro všechny smlouvy i pro ty starší, není nutné pro získání vyššího státního příspěvku měnit smlouvu, stačí jen oznámit zvýšení příspěvku. 2. Zvýší se bezpečnost spravovaných prostředků klientů, což souvisí s přeměnou penzijních fondů na penzijní společnosti. Majetek klientů penzijních fondů bude nově oddělen od majetku akcionářů a neefektivní hospodaření správce nebude moci v žádném případě zatížit či ohrozit prostředky účastníků. G.Oškrdalová: Osobní finance 74 3. Předpoklady pro dosahování lepších výnosů. Oddělení majetku umožňuje stanovit zákonem limit nákladů, které si správce může za své služby naúčtovat a který nesmí překročit. Oddělení majetku rovněž umožňuje vytvořit různé investiční strategie (ale bez sjednání změny smlouvy se investiční strategie klienta proti původnímu stavu nemění a jeho rizika se nijak nezvýší!). 4. Změní se podmínka věku pro výplatu dávek. Kdo uzavře smlouvu nebo převede po 1. lednu 2013 penzijní připojištění do nových účastnických fondů, může čerpat jednorázové vyrovnání nejdříve při dosažení důchodového věku a pravidelnou penzi (nejkratší doba výplaty je 3 roky) nejdříve 5 let před dosažením důchodového věku. G.Oškrdalová: Osobní finance 75 Poměr bankovních klientských depozit ke klientským úvěrům ke konci roku 2008 Zdroj: Ministerstvo financi České republiky: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 200S, sir. \2t http:/í\vwiv.mfcr.cľ!'q)s/ľdtábcrí)fífcr/^ G.Oškrdalová: Osobní finance o b VA D- o- -í Ps o o- 3 3 P O -s o> tí. s 2 " t: t: ^1 2 05 bo vo ^ I -vi -vi o b VA D- o- -í Ps o o- 3 3 P O C/2 os ^ Si T' : t: 3 t: ^1 -vi 00 Poměr bankovních klientských vkladů ke klientským úvěrům ke konci roku 2011 fi 3 2 £ 3 G -9 ■m -sy & & £ 3 t IT LL. 2 2 I 1 £ oj E .ess hiiiiH1! S % % ž % i I S í CC * O. _ - _ * H 5 2 £ ! 5 S £ M c; 9 ,3í "Ä M 1 S £ a: 'w aj > G.Oškrdalová: Osobní finance 79 Rozdělení korunových vkladů a úvěrů u bank dle sektorového hlediska - 2007 - 2008 k 31.12. sektor*1 Vklady u bank (mld. Kč) Příjemci úvěrů (mld. Kč] 2007 2008 a C »41 s « tu a — H 2007 «0 o o CT zmena id C — M Nefinanční podniky 4S5,9 465,9 -20,1 -4,13 616,6 692,2 75,6 12,25 Domácnosti 1 231,1 1 373,8 142,8 11,60 707,0 800,7 143,6 20,32 Vládni instituce 207,8 237,0 79 ;2 38,12 51,4 48,1 -3,3 -6,40 Finanční instituce 110,3 97,0 -13,3 -12,05 128,5 130,4 1,9 1,46 Oatůtní22 74,7 77,3 2,6 3,47 50,2 62,5 12,4 24,69 celkem 2 109,8 2 301,0 191,2 9,06 1 553ř7 1 783,9 230,2 14,81 Zdroj: Ministerstvo financí České republiky: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2008, str. 14, h trp ://www. mfcr. cz/cps/rdefxbcrŕmfa f2008_ Výtah Rocnizpi ava_o_FT_pdf.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance Rozdělení korunových vkladů a úvěrů u bank dle sektorového hlediska - 2008 - 2009 K 31.12. sektor17 Vklady u bank (mld. Kč) Příjemci úvěrů (mld. Kč) 2008 2009 rj c ■a> £ N změna (%) 2008 2009 co C £ N í"-ÍC C £ Nefinanční podniky 466,0 493,0 27,0 5,79 692,2 636,1 -56,1 -8,11 Domácnosti 1 373,8 1 484,2 110,3 8.03 850,7 939,5 88,9 10,45 Vládní instituce 287,0 298,0 11,0 3,84 48,1 59,9 11,8 24,57 Finanční instituce 97,0 106,2 9,2 9,46 130,4 111,8 -18,5 -14,21 Ostatní 77,3 76,2 -1,1 -1,45 62,5 72,7 10,2 16,30 Celkem 2 301,0 2 457,5 156,5 6,80 1 783,9 1 820,1 36,2 2,03 Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2009, str. 12, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/Zprava_o_vyvoji_FT_v_roce_2009_pdf.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 81 Rozdělení korunových vkladů a úvěrů u bank dle sektorového hlediska - 2009 - 2010 Vklady u bank (mld. Kč) Příjemci úvěrů (mld. Kč) K 31.12. sektor11 o o změna ní f E N at o o změna 1E N o o CM o CM o CM Nefinanční podniky (vč. ostatních institucí) 610,7 632,9 22,2 3,64 782,2 779,7 -2,5 -0,32 Finanční instituce12 118,0 116,6 -1,4 -1,22 129,8 118,4 -11,4 -8,77 Vládní instituce 306,4 284,6 -21,7 -7,09 66,2 64,9 -1,4 -2,04 Domácnosti celkem 1 551,3 1 641,6 90,4 5,83 940,5 1 028,2 87,7 9,32 Neziskové instituce 37,7 23,2 -14,5 -38,40 34,3 15,9 -18,3 -53,52 Nerezidenti 74,2 89,1 14,9 20,14 149,1 167,6 18,5 12,44 Celkem 2 698,2 2 788,1 89,9 3,33 2 102,1 2 174,8 72,7 3,46 Zdroj: Ministerstvo financí ČR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, str. 13, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji__FT_v_2010.pdf G.Oškrdalová: Osobní finance 82 Rozdělení korunových vkladů a úvěrů u bank dle sektorového hlediska - 2010 - 2011 Vklady u bank (mld. Kč) Domácnosti Nefinanční podniky (vč. ostatních institucí) Vládní instituce 284,6 305,1 Finanční instituce 116,6 116,9 Nerezidenti 89,1 84,9 Neziskové instituce _23,2 22,6 Celkem 2 788.1 2 914.0 to c > E 69.7 40.2 20,5 0,4 -4.3 -0,6 125,8 4,2 6,4 7,2 0,3 -4,8 "2,7 4,5 Příjemci úvěrů (mld. Kč) c H o E IM 1 028,2 779,7 64,9 118,4 166,9 15,9 2 174,0 1095,2 828,2 64,2 117,0 196,9 2.9 2 304,5 67,1 48,5 -0,7 -1,4 30,0 -13,0 130,4 6,5 6,2 -1,1 "1,2 18,0 -81,6 6,0 Zdroj: Ministerstvo financí České republiky. Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2011, str. 13. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FTjZprava_o_FTjv_roceJ20 G.Oškrdalová: Osobní finance 83 Vývoj struktury úspor obyvatelstva v CR 100% so% 50% ■10% 20% I Podílové fondy IŽivotni pojištění Penzijní při poj i ä tení Stavební spoření I Vklady v cizí měně ITerminované vklady Netermínovaná vklady 2007 200 S ľ C CO 2010 2011 Zdroj: Ministerstvo financí České republiky. Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2011, str. 7. http://www. mfcr. cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Zprava_o_FT_v_roce_2011_v02_04092012_CZ.pdf G.Oškrdalová: Finanční trhy Úspory občanů z čistého příjmu (2008) Země M ira spořeni (v %) Francie uja Něrnedo- Nnsko mri 9,7 9rl Itálie Bfi Mexiko Bfl Svátím Er7 Belgs 7* Nizozemí 7fl 40 hc ie.- 3r9 3rl 2,4 2,4 h dT=d_- 1*2 Slovereko Dánsko lrl Česko 0,6 D,5 * Poznámka: od cellové výše úspor j sou odečteny úvěry Zdroj: Goía, P.: Úspory na účtu jsou porád „in", kttp:/fwwwJmexpert.cz/Zajimavosti/ Uspory-na-uctu-jsou-porad-in/sc-35-ít 1 -a21969/defatiít. aspx, upraveno autorkou G.Oškrdalová: Osobní finance 85 ■ MÁLEK, Petr; OŠKRDALOVÁ, Gabriela; VALOUCH, Petr. Osobní finance. 1. vyd. Brno : Masarykova univerzita, 2010. 203 s. ISBN 9788021051577. kapitola 4. ■ Ministerstvo financí České republiky: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2008. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/ 2008_Rocni_zprava_o _FT_pdf.pdf. ■ Ministerstvo financí České republiky: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2009. http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/ Zprava_o_vyvoji_FT_v_roce_2009_pdf.pdf. ■ Ministerstvo financí CR: Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2010, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Rocni_Zprava_o_vyvoji_FT_v_2010.pdf ■ Ministerstvo financí CR:. Zpráva o vývoji finančního trhu v roce 2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xbcr/mfcr/FT_Zprava_o_FT_v_roce_2011_v02_04092012_C Z.pdf ■ Gola, P.: Úspory na účtu jsou pořád „in". FinExpert.cz [on-line], [cit. 28. června 2009]. Dostupné na WWW: . G.Oškrdalová: Osobní finance 86 ■ Česká národní banka. Spoření a investování, http: //www. cnbpro v sechny. cnb. cz/c s/o sobni_finance/in věstice/ ■ Česká národní banka. Spořicí účty a termínované vklady, http: //www. cnbpro v sechny. cnb. cz/c s/o sobni_finance/in vestice/sporici_ucty_ter minovane_vklady .html ■ Česká národní banka. Penzijní připojištění, http://www.cnbprovsechny.cnb.cz/cs/osobni_finance/pojisteni/pojisteni_penzijn i.html ■ Česká národní banka. Stavební spoření, http://www.cnbprovsechny.cnb.cz/cs/osobni_finance/investice/stavebni_sporeni .html ■ Česká národní banka. Fixing úrokových sazeb na mezibankovním trhu depozit - PRIBOR, http ://w ww .cnb .cz/cs/financni_trhy/penezni_trh/pribor/denni.j sp G.Oškrdalová: Osobní finance 87 BusinessInfo.cz. Česká národní banka. Oprávnění osob k poskytování služeb na finančním trhu, http://www.businessinfo.cz/cz/clanek/ bankovnictvi-investovani/opravneni-osob-k-poskytovani-sluzeb-na/1000464/11567/#regulace ■ Fond pojištění vkladů, http://www.fpv.cz/cs/ ■ Fond pojištění vkladů. Co je pojištěno, http://www.fpv.cz/cs/co-je-pojisteno.html ■ Fond pojištění vkladů. Kde je pojištěno, http://www.fpv.cz/cs/kde-je-pojisteno.html ■ Fond pojištění vkladů. Kdo je pojištěn, http://www.fpv.cz/cs/kdo-je-pojisten.html ■ Fond pojištění vkladů. Kolik je pojištěno, http://www.fpv.cz/cs/kolik-je-pojisteno.html G.Oškrdalová: Osobní finance 88 ^^^BusinessCenter.cz. PRIBOR, http://business.center.cz/business/pojmy/p981-PRIBOR.aspx ■ BusinessCenter.cz. PRIBID, http://business.center.cz/business/pojmy/pl211-PRIBID.aspx ■ Asociace českých stavebních spořitelen. Legislativa, http://www.acss.cz/cz/prakticke/legislativa/ ■ Asociace českých stavebních spořitelen. Státní podpora, http://www.acss.cz/cz/prakticke/slovnik-pojmu/statni-podpora/ ■ Zákon č. 21/1992 Sb., o bankách, v platném znění ■ Zákon č. 87/1995 Sb., o spořitelních a úvěrních družstvech, v platném znění ■ Zákon č. 96/1993 Sb., o stavebním spoření a státní podpoře stavebního spoření, v platném znění ■ Zákon č. 42/1994 Sb., o penzijním připojištění se státním příspěvkem, v platném znění G.Oškrdalová: Osobní finance 89 T^Winisterstvo financí CR: Stavební spořitelny v CR, http: //www. mfcr.cz/cp s/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_sta vebni_sporitelny. html ■ Asociace českých stavebních spořitelen: Grafy stavebního spoření, http://acss.cz/cz/novinari-a-odbornici/grafy-stavebniho-sporeni/ ■ Ministerstvo financí CR: Základní ukazatele vývoje stavebního spoření v České republice - ke dni 31.12.2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_ukazatele_vyvoje_st_sporeni_68311 .ht ml ■ Ministerstvo financí CR: Přehled penzijních fondů povolených Ministerstvem financí, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/pp_p_fondy_23338.html ■ Asociace penzijních fondů CR: Co je penzijní připojištění?, http://www.apfcr.cz/cs/co-je-penzijni-pojisteni/ ■ Asociace penzijních fondů CR: Zhodnocení prostředků účastníků, http://www.apfcr.cz/cs/vybrane-ekonomicke-ukazatele/zhodnoceni-prostredku-ucastniku-pp-rok-1995-az-2009.html G.Oškrdalová: Osobní finance 90 asociace penzijních fondů CR: Zhodnocení prostředků účastníků, http://www.apfcr.cz/cs/vybrane-ekonomicke-ukazatele/zhodnoceni-prostredku-ucastniku.html ■ Ministerstvo financí CR: Základní ukazatele vývoje penzijního připojištění v České republice - k 31. 12. 2011, http://www.mfcr.cz/cps/rde/xchg/mfcr/xsl/ft_ukazatele _penzijniho_pripojisteni_68320.html ■ Fond pojištění vkladů: Celková částka ve správě Fondu pojištění vkladů se přiblížila k 25 miliardám korun. Cílem je postupně zvýšit rezervu Fondu až na 1,5 % objemu pojištěných vkladů, http://www.fpv.cz/cs/aktuality/celkova-castka-ve-sprave-fondu-pojisteni-vkladu-se-priblizila-k-25-miliardam-korun-cilem-je-postupne-zvysit-rezervu-fondu-az-na-l-5-objemu-pojistenych.html ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Proč důchodová reforma : Demografický vývoj a prognózy, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/69 G.Oškrdalová: Osobní finance 91 i_ ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma : Důchodová reforma -základní fakta, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/72 ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma : Způsob výplaty, http: //duchodo vareforma. mp s v. cz/c s/7 3 ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma : Dědictví, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/74 ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Důchodová reforma : Způsob zhodnocení, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/75 ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Penzijní připojištění: Jak funguje penzijní připojištění, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/79 G.Oškrdalová: Osobní finance 92 ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Penzijní připojištění: Státní příspěvek a jeho změna, http://duchodovareforma.mpsv.cz/cs/80 ■ Ministerstvo práce a sociálních věcí: Penzijní připojištění: Co se změní od roku 2013, http: //duchodo vareforma. mp s v. cz/c s/81 G.Oškrdalová: Osobní finance 93