VZTAH STÁT – NEZISKOVÝ SEKTOR FINANCOVÁNÍ NO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ VZTAH STÁT – NEZISKOVÝ SEKTOR, VEŘEJNÉ FINANCOVÁNÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ ¢ Teoretické přístupy k vztahu stát–neziskový sektor ¢ Zdroje neziskových organizací (Zaostřeno na veřejné) ¢ Veřejné financování neziskových organizací — Přímé — Nepřímé ¢ Státní dotační politika ČR vůči NNO — Vývoj — Oblasti a trendy o Teorie vládních a tržních selhání (Government/Market Failure Theory) o Teorie důvěry (Trust Theories) o Teorie vzájemné závislosti (Interdependence theory) o 3 režimy Sociálního státu (Welfare State) podle EspingAndersenovi typologie o Salomon-Anheierova teorie společenských kořenů moderní občanské společnosti (také jako teorie sociálních zdrojů (Social Origins Theory) o 3rd party Government TEORETICKÉ PŘÍSTUPY Autor funkce/role Salamon Sokolowski,Frič JamesRose- Ackerman Wolpert Land Frumkin Kramer Kendall SalamonHems Salamon,Anheier, Prewitt (Skovajsa) Evropskákomise (95) Kuti Servisní X X X X X X X X X X X Advokační X X X X X X X Expresivní/ reprezentační X X X X X X X X Charitativní X X X X X Filantropická X X X Inovační X X X X Budování komunity/ sociálního kapitálu X X X X X X Ochrana hodnot X Podpora společenských změn X Podpora pluralismu X X Východisko a koordinace X Redistribuce bohatství X Socio-psychologická role X Poskytovatelé veřejných služeb Veřejné organizace q Politické rozhodnutí q Příspěvkové organizace q Státní podniky Ziskové organizace q Ekonomické rozhodnutí q Obchodní společnosti q Fyzické osoby (podnikatelé) Soukromé neziskové Organizace q Dobrovolné rozhodnutí q Sdružení q Obecně prospěšné společnosti q Církevní organizace Praktické důsledky vztahu státu a NS o Činnost státu a činnosti organizací NS (výlučná, komplementární , alternativní) o Od spolupráce po konflikt, včetně varianty neutrality o Oblasti ovlivnění NS (nadání, zájmová činnost, poskytování veřejných služeb) o Organizace neziskového sektoru ovlivňují činnost státu (veřejným připomínkováním legislativních návrhů, lobbingem, generováním odborníků) o Stát ovlivňuje činnost organizací neziskového sektoru (legislativně, finančně) DŮVODY FINANCOVÁNÍ NO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ ¢ ve funkcích a rolích NO společensky žádoucích; ¢ v existenci mikroekonomických selhání trhu (čili nedostatečné zabezpečení statků, které trh není schopen produkovat nebo je neprodukuje v optimální míře), zneužívání dominantního postavení, v existenci externalit či asymetrie informací apod.; ¢ v existenci heterogenní poptávky mající za následek selhání státu v zabezpečování veřejných statků a služeb pro jedince a skupiny s minoritními preferencemi; DŮVODY FINANCOVÁNÍ NO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ „…Je věcí státu, v jaké míře svěří své úkoly státním organizacím, nebo občanským organizacím… Je tedy věcí vzájemné důvěry mezi státem a příslušnou občanskou organizací při převedení služeb mimo státní sféru. Občanská organizace musí svojí činností přesvědčit o tom, že je schopna služby zajišťovat, a to za finančních a věcných podmínek daných státem, a na druhé straně stát musí přesvědčit o úmyslu tyto služby příslušné občanské organizaci svěřit. V tomto směru je nesmírně důležité vybudovat důvěryhodnost občanských společností, protože v mnoha případech se ukazuje, že tyto společnosti zajišťují potřebné služby na daleko vyšší úrovni, jelikož je zde přímý prvek osobní účastí a snahy na vysoké úrovni. Vyplývá to hlavně z toho, že společnosti jsou ustavovány z osob, které považují poskytování služeb za poslání a ne za zaměstnání…“. (MF ČR, online) ZDROJE ¢ Charakter zdroje : finanční X nefinanční prostředky ¢ Geografický původ zdroje : domácí X zahraniční ¢ Původ prostředků organizace : interní (hospodářská činnost, členské příspěvky) X externí (veřejné, soukromé) ¢ způsobu nabytí : přímé X nepřímé VÝNOSY NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ Nejnovější údaje: Viz SÚNI Zdroj: ČSÚ (2012) Za rok 2008: Viz přiložený dokument. Zdroj: ČSÚ (2010) - upraveno VEŘEJNÉ ZDROJE - PŘÍMÉ ¢ státní rozpočet (dotace a veřejné zakázky), ¢ ostatní veřejné rozpočty (dotace a dary a veřejné zakázky), ¢ zdroje Evropské unie (EU) prostřednictvím státního rozpočtu (dotace a zakázky), ¢ komunitární programy EU, ¢ zahraniční zdroje (mimo EU), aktuálně například Program švýcarsko-české spolupráce ¢ nebo Finanční mechanismy Evropského hospodářského prostoru a Norska, ¢ Nadační investiční fond (neaktuální) Financování z veřejných rozpočtů Financování - přímé stát kraje obce dotace R R R veřejné zakázky R R R dary: finanční a materiální R R půjčky (přímé i nepřímé) R R R Dotační transfery 91% Veřejné zakázky 5% Půjčky 1% Nedotační transfery 0,1% Dary 2,5% Podíl nástrojů přímého financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2008 (v %) Financování z veřejných rozpočtů qNNO v roce 2008 dosáhly na 11 mld. Kč z veřejných rozpočtů. qVíce, jak 90 % příjmů z veřejných rozpočtů tvoří pro NNO dotace, které jsou z více než 60 % alokovány ze státního rozpočtu. qNNO se podílejí na jednotlivých nástrojích financování z úrovní veřejné správy v jednotkách procent (na dotacích (3,5%), na veřejných zakázkách (0,9%), na půjčkách (6,1%)). Velikost a podíl finančních prostředků poskytnutých NNO z veřejných rozpočtů v roce 2008 podle nástroje financování Velikost finančních prostředků poskytnutých NNO z výdajové stránky veřejných rozpočtů v roce 2008 dle oblasti a rozpočtu Viz přiložený dokument PŘÍMÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ Role NNO ¢ jako významná a specifická v dílčích oblastech veřejných služeb pro obyvatelstvo např. vybrané sociální, zdravotní a jiné služby i v oblasti tělovýchovy a zájmové činnosti; ¢ jako alternativního poskytovatele ve veřejných službách např. jako je vzdělávání či kultura; Role NNO ¢ jako nejdůležitějšího (popřípadě výhradního) poskytovatele úzce specializovaných veřejných služeb např. u humanitární zahraniční pomoci, multikulturní činnosti, integrace romské populace či ekologické osvěty; ¢ jako důležitého (popřípadě výhradního) poskytovatele marginálních segmentů veřejných služeb označované jako ostatní činnosti či činnosti jinde nezařazené v rámci jednotlivých odvětví PŘÍMÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ Více, jak 90 % příjmů z veřejných rozpočtů tvoří pro NNO dotace, které jsou z více než 60 % alokovány ze státního rozpočtu. Kdo jsou příjemci? Viz dokument PŘÍMÝ ZPŮSOB FINANCOVÁNÍ NNO Z VEŘEJNÝCH ZDROJŮ Přímé financování qPrakticky realizováno několika veřejnými politikami q jednou z nich je Státní dotační politika ČR vůči NNO (SDP) q Příjemci q Oblasti podpory qPraktické naplnění SDP (Podpora činnosti NNO, Nákup veřejných služeb, Naplnění meziresortních politik, Naplnění resortních politik, Ostatní politiky) Financování NNO z veřejných rozpočtů. Financování z veřejných rozpočtů Financování – nepřímé stát kraje obce slevy na daních R úlevy od správních poplatků R R R úlevy od místních poplatků R R prodej a pronájem majetku v symbolické či netržní ceně R R Odpuštění, snížení sankcí, splátek R R R pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace. R využití komunikačních a propagačních kanálů úřadů R R R Nejčastěji možnost využití komunikačních a propagačních kanálů • ve formě obecního rozhlasu (69 %), • obecní nástěnky (69 %) • nebo na webových stránkách (71 %) obce. Nepřímá podpora od obcí Druhou nejčastěji poskytovanou skupinou podpor je zapůjčení majetku a zdrojů obce ve formě • pronájmu prostor zadarmo či v symbolické ceně (63 %), • půjčení technického a jiného vybavení obce (55 %) • pracovní čas zaměstnanců úřadu pro potřeby organizace (43,5 %). Nepřímá podpora od obcí Třetí skupinou jsou • věcné (37 %) a • finanční (35,5 %) dary. Nejméně často používanou skupinou jsou • osvobození od placení místních poplatků (16 %) • slevy na daně z nemovitostí (6 %). Nepřímá podpora od obcí NEPŘÍMÁ PODPORA OBECNĚ Významné zdroje pro NNO jsou i nepřímé způsoby financování NNO, které se nepromítají do příjmové stránky NNO. q služby poskytnuté NNO aniž by za ně musela platit (nájmy, reklama, půjčky apod.) q či bezplatně odvedená práce dobrovolníky. (V roce 2008 neziskové instituce sloužící domácnostem získaly bezplatnou dobrovolnou práci ve výši 6,3 mld. Kč). DOTACE NNO Z VEŘEJNÝCH ROZPOČTŮ ¢ Státní dotační politika ČR vůči NNO Viz přiložený PPT dr. Frištenské ¢ Prezentace výsledků Rozboru financování NNO z veřejných rozpočtů v roce 2011 viz přiložené PPT