DOPAD NOVÉHO OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU NA NEZISKOVÝ SEKTOR OSNOVA HISTORIE NOVÉHO OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU AKTUÁLNÍ STAV NOVÉHO OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU PRÁVNICKÉ OSOBY OBECNĚ V NOVÉM OBČANSKÉM ZÁKONÍKU NADACE A SPOLKY a ÚSTAVY V NOVÉM OBČANSKÉM ZÁKONÍKU Transformace Novinky Správa VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK - VÝVOJ PŘIPRAVOVÁN OD ROKU 1990 VĚCNÝ ZÁMĚR ZÁKONA (USNESENÍ VLÁDY ČR O SCHVÁLENÍ VĚCNÉHO ZÁMĚRU OBČANSKÉHO ZÁKONÍKU (KODIFIKACE SOUKROMÉHO PRÁVA) Č. 345/2001 Z 18.4. 2001 PRVNÍ PARAGRAFOVANÉ ZNĚNÍ - PODZIM 2002 (NEZOHLEDNĚNA ODLIŠNÁ ROLE SPOLKŮ A NADACÍ VE SPOLEČNOSTI, ÚPRAVA JAKO DALŠÍ TYP OBCHODNÍ SPOLEČNOSTI) 2003- 2004 – dopracováváno 2005,2007- verze návrhu 2009 – do PSP ČR (sněmovní tisk 385) - nebyl projednán 2010 – dopracováván Jaro 2011 - připomínkové řízení Podzim 2011 – do PSP ČR – změny usnesení ÚPV PSP ČR – zásadní změny Únor 2012 – Senát ČR, Prezident, účinnost od 1.1. 2014 JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK – SOUVISEJÍCÍ ÚPRAVY Reforma soukromého práva -Zruší se desítky zákonů -Nutno změnit stovky zákonů a změnový zákon -Nutno změnit procesní předpisy -Doprovodné zákony + prováděcí předpisy (zákon o rejstřících, o veřejné prospěšnosti,….) JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK – VZTAHUJÍCÍ SE K NO 3081 paragrafů Text zákona - 649 stran Text důvodové zprávy – přes 600 stran Část 1 – Obecná část - principy → - statusové otázky fyzických a právnických osob → Část 2 – Rodinné právo Část 3 - Absolutní majetková práva (vč. dědického) - Správa cizího majetku (svěřenské fondy – trusty) Část 4 - Relativní majetková práva vč. závazků) Přechodná a závěrečná ustanovení - Transformace NO založených před 2014 → JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK – ZÁKLADNÍ PRINCIPY Důraz na autonomii (svobodu) vůle člověka Princip právní jistoty Princip presumpce poctivosti Presumpce dobré víry Zásada spravedlnosti Zásada ochrany slabší strany JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK – STATUSOVÉ VYMEZENÍ OBECNÁ ÚPRAVA PRÁVNICKÝCH OSOB (§ 118-209) Včetně veřejné prospěšnosti § 146 KORPORACE (§ 210 – 213) - obecně SPOLEK – (§214 – 302) podrobná dispozitivní úprav FUNDACE – (§ 303 – 305) - obecně zrušuje se zákon č. 227/1997 Sb. NADACE – (§ 306 – 393) liberalizace NADAČNÍ FOND (§ 394 – 401) ÚSTAV (§ 402 – 418) přiblížení k fundacím Zrušuje se zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech založené OPS mohou zůstat nebo transformovat, ale nemohou nově vznikat NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK – STATUSOVÉ VYMEZENÍ Sdružení (§ 3045) zrušuje se zákon č. 83/1990 Sb. transformace na spolky, ústavy nebo sociální družstva OPS (§ 3050) Zrušuje se zákon č. 248/1995 Sb., o obecně prospěšných společnostech založené OPS mohou zůstat nebo transformovat, nemohou nově vznikat ZSPO (§ 3051) zůstává platná současná právní úprava mohou se transformovat do spolků Sociální družstva korporace - vzájemně prospěšná právně prozatím neošetřené nejspíš řešeno novým zákonem o obchodních korporacích NOVÝ OBČANSKÝ ZÁKONÍK – STATUSOVÉ VYMEZENÍ Netýká se NO VVŠ VVI Školských právnických osob Komor a organizací veřejného práva Samostatně řešeny ve vlastních zákonech Církevní právnické osoby Politické strany a hnutí - Avšak obecné prvky PO musí být dodrženy i zde PRÁVNICKÉ OSOBY Právnická osoba – právní osobnost od vzniku do zániku Veřejné rejstříky – samostatný zákon Dvoufázovost založení - vznik (řeší i jednání mezi §127 NOZ), zakladatelem i nezletilec (152 odst. 3 NOZ) možnost prohlásit P.O. po jejím vzniku za neplatnou název, sídlo účel – zakázaný účel § 145 NOZ, VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST Podrobná úprava jednání P.O. – změna koncepce – zastoupení § 164 odst. 1 NOZ: „Člen statutárního orgánu může zatupovat právnickou osobu ve všech záležitostech“. Dvoufázovost zrušení a zánik (s likvidací nebo bez likvidace) Likvidace podrobná úprav v NOZ pro všechny typy P.O. JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 PRÁVNICKÉ OSOBY Jednání za místo ve jméně = princip zastoupení Vyšší důraz na členy orgánů - řádná správa (nikoliv odborná) Péče řádného hospodáře vychází z §4, §5, §159 Řádný pečovatel platí pro pro management (z příkazní smlouvy) Pro členy (ze zákona) Správce jedná: Loajalita S potřebnými znalostmi Obezřetnost a pečlivost KORPORACE Sdružení osob (i jednočlenné p.o. – korporace, pouze, pokud to připustí zákon) SPOLEK - OBECNÝ TYP KORPORACE X §3odst.1 ZOK (delegace) - §214 Obecný princip „chovat se čestně a dodržovat vnitřní řád“ – zákaz zneužití členských práv Možnost autoritativní zrušení soudem, klesne-li počet členů pod zákonem stanovený počet SPOLKY Nahrazení stávající úpravy zákona č. 83/1990 Sb., o sdružování občanů Dispozitivita ustanovení, nastavení mantinelů Svoboda sdružování - zachována Spolková autonomie – zachována, pokud není dohodnuto jinak, platí zákonná úprava JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 POBOČNÝ SPOLEK § 228 NOBZ Stanovy mohou založit pobočný spolek jako organizační jednotku spolku, nebo určit, jakým způsobem se pobočný spolek zakládá a který orgán rozhodne o jeho založení, zrušení nebo přeměně pobočného spolku. Právní osobnost pobočného spolku se odvozuje od právní osobnosti spolku hlavního. Zrušením hlavního spolku se ruší i pobočný. Práva a povinnosti může nabývat pobočný spolek v rozsahu určeném stanovami hlavního spolku a v rozsahu zapsaném ve veřejném rejstříku. Název pobočného spolku musí obsahovat příznačný prvek názvu hlavního spolku a vyjádřit jeho vlastnost pobočného spolku. Nabytím statusu veřejné prospěšnosti pro hlavní spolek nabývají tento status i pobočné spolky. Vzdá-li se hlavní spolek statusu nebo je-li mu odejmut, pozbývají jej i pobočné spolky. § 3045 odst. 2 věta poslední – nutnost zápisu do rejstříku PO NABYTÍ ÚČINNOST NOBZ § 3045: Na občanská sdružení se bude hledět jako na „spolek“ 3041: odporující ustanovení stanov pozbývají závaznosti; do 3 let je spolek povinen přizpůsobit své stanovy nové úpravě a doručit orgánu vedoucímu rejstřík ---- jinak možno i nucené zrušení NÁZEV: do 2 let – výjimky § 3045: Organizační jednotky sdružení způsobilé jednat svým jménem se považují za pobočné spolky – do 3 let nechat zapsat do rejstříku – jinak zánik Odborové organizace a organizace zaměstnavatelů - spolky TRANSFORMACE „OBČANSKÝCH SDRUŽENÍ“ Transformace sdružení - § 174 a násl.: - Sociální družstvo § 758 ZOK Ústav § 402 NOZ Rozhodne nejvyšší orgán (spolku) původního sdružení, přednost stanovy, jinak § 252 NOZ – většina členů, prostá většina přítomných; nutno sestavit mezitímní účetní závěrku (§183 odst. 2) - Pokud na ústav: i zakládací listinu s náležitostmi (§ 405) - Pokud sociální družstvo: i upravené stanovy (554 odst. 2 ZOK) FUNDACE V NOBZ Oddělení úprava nadací a nadačních fondů Vyšší respekt vůli zakladatele, rozšíření účelu Inspirován stávajícím zákonem o nadacích a nadačních fondech ALE! liberalizace Rozšíření možné využitelnosti = využití nadačního potenciálu Účel nadací – veřejně prospěšný a dobročinný (nikoli výlučně soukromý) Podnikání nadací jako vedlejší činnost – přímé i nepřímé Tj. Změna koncepce – oddělení právní formy nadace od veřejně prospěšného účelu hlavní změny: účel a jeho změna, podnikání, vlastní programy, rozšíření možností užití nadačního majetku, celkově vyšší flexibilita umožnění vzniku smíšených, rodinných x svěřenské fondy PO NABYTÍ ÚČINNOST NOBZ 1)STÁVAJÍCÍ NADACE - Povinnost do 3 let uvést vše do stavu požadovaného NOZ - možnost změny nadační listiny v 2 leté lhůt (zřizovatelé) 2)STÁVAJÍCÍ NADACE – PŘÍJEMCI PROSTŘEDKŮ Z NIF – zvláštní režim – změna smluv s MF 3) NOVÉ NADACE – vyšší důraz na kvalitu a obsah zakládací listiny, nadace ze závěti Předpokládá se že ovlivní jejich fungování o nové možnosti SVĚŘENSKÉ FONDY – TURSTY ÚSTAVY ÚSTAVY Ústav: právnická osoba ustavená za účelem provozování činnost užitečné společensky nebo hospodářky s využitím své osobní a majetkové složky. Ústav provozuje činnost, jejíž výsledky jsou každému rovnocenně dostupné za podmínek předem stanovených Ústav – provozuje-li závod nebo jinou vedlejší činnost, nesmí být provoz na újmu jakosti, rozsahu a dostupnosti služeb poskytovaných v rámci hlavní činnosti. VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST - § 146 A NÁSL. NOZ Veřejná prospěšnost § 146 Veřejně prospěšná je právnická osoba, jejímž posláním je přispívat v souladu se zakladatelským právním jednáním vlastní činností k dosahování obecného blaha, pokud na rozhodování právnické osoby mají podstatný vliv jen bezúhonné osoby, pokud nabyla majetek z poctivých zdrojů a pokud hospodárně využívá své jmění k veřejně prospěšnému účelu. § 147 Veřejně prospěšná právnická osoba má právo na zápis statusu veřejné prospěšnosti do veřejného rejstříku, pokud splní podmínky stanovené jiným právním předpisem. § 148 Je-li ve veřejném rejstříku zapsán status veřejné prospěšnosti, vymaže jej ten, kdo veřejný rejstřík vede, pokud se právnická osoba statusu veřejné prospěšnosti vzdá, nebo pokud o jeho odnětí rozhodne soud. Výmazem z veřejného rejstříku status veřejné prospěšnosti zaniká. § 149 Soud o odnětí statusu veřejné prospěšnosti rozhodne na návrh osoby, která na tom má právní zájem, nebo i bez návrhu v případě, že právnická osoba přestane splňovat podmínky pro jeho nabytí a nedostatek ani na výzvu soudu v přiměřené lhůtě neodstraní. § 150 Jen právnická osoba, jejíž status veřejné prospěšnosti je ve veřejném rejstříku zapsán, má právo uvést ve svém názvu, že je veřejně prospěšná. VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST (V NOBZ) ZÁKLADNÍ PRINCIPY: - 1)VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST PŘI SPLNĚNÍ ZÁKONE STANOVENÝCH KRITÉRIÍ - „PRÁVO NA ZÁPIS“ (NIKOLI ROZHODNUTÍM ORGÁNU VEŘEJNÉ MOCI) - 2)§ 146 – DEFINICE VEŘEJNÉ PROSPĚŠNOSTI JEN V ZÁKLADNÍCH RYSECH (VYPUŠTĚNÍ NĚKTERÝCH POŽADAVKŮ, NAPŘ. NA ROZSAH REINVESTICE). - 3)PRÁVO (NIKOLI POVINNOST) UŽÍVAT „VEŘEJNÁ PROSPĚŠNOST“ V NÁZVU, OSTATNÍ SE MUSÍ ZDRŽET - 4)VYPUŠTĚNÍ VÝSLOVNÉ VAZBY VEŘEJNÉ PROSPĚŠNOSTI NA VEŘEJNOPRÁVNÍ VÝHODY (OBECNĚJŠÍ SOUKROMOPRÁVNÍ PŘESAH) - 5)ZÁNIK VÝMAZEM Z VEŘEJNÉHO REJSTŘÍKU, MOŽNOST VZDÁTA SE A ODNĚTÍ SOUDEM, POKUD NE DOBROVOLNÁ NÁPRAVA. - Počkat si na zákon o veřejné prospěšnosti!!!! JUDr.KateřinaRonovská,Ph.D.,2012 ZÁKON O REJSTŘÍCÍCH Právo dozvědět se účel, existenci a kdo za PO jedná „z obýváku“ Příznak veřejné prospěšnosti Vč. Sbírka listin Vč. Soudní zápisy a přezkumy Počkat si na zákon o rejstřících!!!!